Sweet! Eerste Bentley EV lijkt op EXP12 Speed 6e

Auteur: , 20 Reacties

En dan gaan we juichen!

Wolgang Durheimer, topman van Bentley, twijfelde nog een beetje. Dat Bentley met een EV op de markt moest komen, daar was hij wel over uit. Maar moest het een kleine(re) SUV worden onder de Bentayga, of toch een sportmodel? Daar fabrikanten tegenwoordig het grote geld binnenslepen met SUV’s vreesden wij dat het dat wel weer zou worden. Maar na het zien van de EXP12 Speed 6e hielden we vast aan de hoop dat het misschien toch een sportieveling werd.

De kogel is nu door de kerk en er is goed nieuws! De kleinere SUV is volgens Autocar afgeschoten en Bentley’s eerste EV wordt zodoende een auto die baseert op het botermalse EXP 12 Speed 6e concept. Mooi, want we zijn zoals gezegd fan van deze auto en diens voorganger de EXP 10 Speed 6. Ondanks dat de frontoverhang een stuk kleiner is geworden, vind ik de nieuwe Continental GT zelf dan ook een tikje teleurstellend. Niet omdat het een lelijke auto is, maar wel omdat het niet de EXP 10 Speed 6 is. Ja, de nieuwe Conti GT heeft weliswaar wat styling cues van de EXP 10 Speed 6, maar lijkt qua vorm vooral vanaf het middenrif nog steeds veel op de aloude Conti GT. De kans dat we de échte EXP 10 Speed 6 nog eens terug zouden zien als productiemodel, leek zodoende verkeken.

Mocht de Britse kwaliteitspublicatie gelijk hebben kan dat nu echter alsnog gebeuren, al dan niet in open vorm. Durheimer zegt hierover:

What I can say is that a small SUV is no longer on the scheme. We’re favouring a car with a full electric powertrain. We intend to be the leader in electrification in the luxury segment. We see that it fits into the Bentley scheme – low rev torque with seamless acceleration.

De eerste EV van het merk staat (ruwweg) op de planning voor 2019. Toch zit er nog een adder onder het gras die eventueel roet in het eten kan gooien: het nieuwe model gaat de basis delen met de Porsche Mission-E. Dat is een auto die een wat forser formaat heeft dan de svelte EXP 12 Speed 6e. Wellicht herhaalt de geschiedenis zich dus en wordt het productiemodel net als de nieuwe Conti GT een wat lompige luxobarge met EXP 12 lampen…



20 reacties

Waarom heeft een electro auto nog zo’n grote grille nodig?
@mashell: geniaal, dat is exact het eerste dat ik dacht. Als je die gedachte door trekt is het interieur ook niet logisch. Ziet er erg ouderwets uit, maar dat is meer smaak denk ik. ;)
@rallybanally: dus jij vindt jezelf geniaal?
@mashell: elektromotoren/accupakket generen ook warmte en hebben koeling nodig, en het is een Bentley kenmerk.
@mashell: dat smoelt net even wat beter dan de Polo BlueMotion… 😆
@jaspervdwinden: het is wat we gewend zijn. Maar zo’n luchtgat is eigenlijk helemaal niet mooi. En hier ook overbodig.
@mashell: heb je voorbeelden van mooie auto’s zonder gril? (Oprecht benieuwd)
@mennok: tesla model S
@mennok: dat is nou heel het probleem. Bij een verbrandingsmotor is het een noodzakelijk kwaad. Ondanks de steeds zuiniger wordende motoren plaatsen de fabrikanten steeds grotere grilles (voor de radiator, intercooler en condensatoren) die eigenlijk niet eens nodig is. Wagens zonder grilles zijn er alleen nog van Tesla. Dat is niet mooi, niet lelljk maar wel anders. Vroeger toen we nog op de aerodynamische tour waren kon er meer. Denk maar eens aan de 4e generatie Mazda 626 1992–1997. Die had bijna geen grille. Het kan dus zeker wel, een mooi front zonder een groot zwart gapend gat met het formaat van een flinke LCD televisie er in. Jammer dat Bentley nog niet zo ver is want de rest van de wagen ziet er geweldig uit!
@mennok: een Diablo?
@mashell: als je naar functie gaat kijken op een auto komt er een bmw i3 of toyota prius

Werkelijk waar prachtige auto’s….
@mashell: zie de tesla model x…. das toch een lillek ding
@rschnabe: maar dat ligt niet aan het ontbreken van de grille, dat ligt er aan dat het design geïnspireerd is op een bultrug.
Ik vind hem mooi!
“het nieuwe model gaat de basis delen met de Porsche Mission-E. Dat is een auto die een wat forser formaat heeft dan de svelte EXP 12 Speed 6e.”

Maar wordt het platform één op één overgenomen, of is het zo’n verhaal als bij het MQB platform van praktisch heel VAG? In het laatste geval hoeft het niet eens zo erg te zijn. Wielbasis iets inkorten, accu’s herpositioneren en klaar.
Het interieur straalt één en al vakmanschap uit. Neem alleen al het zitvlak van de bestuurdersstoel…

Daar zitten heel wat uurtjes in…

Alleen al in verwisselen van de botte naalden van de naaimachine omdat er bijna niet door de rimpelige huid heen te komen is van de ouwe taaie koe die ze er voor gebruikt hebben…
Vind het erg fraai. Hypermoderne techniek uit de 21e eeuw, terwijl je toch in een rijdende sigarenbar zit. Maar goed, ik heb ook een tourbillion met cognacleren band om de pols ipv een smartwatch.
Zo gaaf!!
Ohh wat is dit prachtig zeg.. Ik hoop dat er tuners zijn die die EV-meuk hier uit slopen en er bijvoorbeeld de aandrijflijn van de F-Type S of R in proppen ofzo 👌

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).