Tata Nano haalt nul sterren bij de Global NCAP-crashtest

Auteur: , 23 Reacties

Het goedkope koekblik uit India is zo onveilig, dat de auto AKA brommobiel geen enkele ster verdient bij de Global NCAP-crashtest.

Tata Nano haalt 0 sterren bij Global NCAP

De Tata Nano werd met 56 en 64 km/u tegen een muur aangereden en dat zorgde voor schrikbarende resultaten. De carrosserie bleek niet stabiel en de verwondingen aan de dummies waren dodelijk. Zelfs de montage van airbags zou geen toereikende oplossing zijn. Daarnaast bleek het onmogelijk een kinderzitje in de Nano te monteren waardoor ook op dat vlak nul puntjes werden gescoord.

Global NCAP is dus niet te spreken over de Nano, en dat is opmerkelijk, want in 2009 bleek eenzelfde Tata Nano de EuroNCAP wél te doorstaan. Het merk beloofde toen zelfs vier sterren te gaan halen met een later te introduceren Europese versie die nooit kwam.

De Nano was trouwens niet de enige Indiase compacte auto die geen sterren kreeg. De vijf geteste modellen die in India goed zijn voor 20 procent van de verkopen, scoorde allemaal beroerd. En voordat jullie denken dat dat allemaal auto’s van hankiepankie-merken zijn, zelfs de voor Indiase markt bestemde Volkswagen Polo en Hyundai i10 konden naar huis zonder sterren. Dat komt vooral doordat er in die versies goedkoper staal gebruikt wordt en airbags niet standaard zijn, de besparing moet immers ergens vandaan komen. Volgens Max Mosley, directeur van Global NCAP, lopen de behaalde resultaten een zorgelijke 20 jaar achter in vergelijking met Europese auto’s.

Het lijkt erop dat om geld te besparen, de veiligheid totaal onbelangrijk is geworden. Tata Motors laat echter in een reactie weten veiligheid wel als prioriteit te zien en de resultaten van de Global NCAP-test te onderzoeken. Volkswagen India deelt die mening en meldt voortaan standaard twee airbags te monteren, daarmee heeft de Indiase Polo voortaan vier sterren in de Global NCAP-crashtest. Het volledig rapport lees je HIER.

Video van de crashende Tata Nano kijk je op autojunk.nl.



23 reacties

Tja, in India is een leven is natuurlijk ook niet zoveel waard als bij ons.
In India rijden de auto’s toch niet harder dan 1km/u met dat goed geregeld verkeer daar
Het scheelt wel wat, dat in steden (tenminste Calcutta waar ik was) de straten zó beroerd en druk zijn, dat de snelheden niet boven de 30 km/h uitkomen.
Aan de andere kant… de organisatie waar ik voor werkte reed in de drie weken dat ik er was twee van de drie auto’s in puin. Als je daar 6 jaar schadevrij op je rijbewijs hebt staan, ben je of de deur niet uit geweest, of fraudeur.
@mout: met 30 km/h een frontale botsing met iemand die ook 30 km/h rijdt is hetzelfde als met 60 tegen een muurtje knallen. Dus als die vrachtwagenchauffeur jou koekblik over het hoofd ziet is het alsnog game over. Ook met lage snelheden.
@tjwh: Het grappige is, dat het niet klopt. Zet in gedachten maar een muur tussen beide auto’s. Beide auto’s kreukelen evenveel in, als wanneer er een muur had gestaan.
Mythbusters season 8, episode 2, titel “Mythssion Control” voert de test uit, met bovenstaand resultaat.
Maar je noemt ook iets anders: zware auto tegen lichte auto. Dat is wel een probleem in Calcutta. En niet zo’n beetje ook. Het verkeer is een mengsel van handkar, fiets, riksja, brom-riksja, scooter, lichte wagentjes als de Nano, veel A-segmenters, een enkele B- of C-segmenter, dan heel veel grote SUVs, een forse mengelmoes van bestelbussen, vaak extra lang, en dan een heel leger bussen en vrachtwagens. O ja: plus een enkele heilige koe. Maar dat is bijna voorbij. En dat allemaal zonder gescheiden rijbanen, en met heel serieuze gaten in de weg.
Uitzondering zijn een paar ringweg-achtige routes, vaak betaald.
Tel bij dat alles op dat je automatisch deels schuldig bent aan een ongeval als je niet hebt getoeterd / gebeld, en je begint een idee te krijgen hoe rijden daar is. En nee, veilig zou ik het niet willen noemen. http://www.youtube.com/watch?v=IFc2KhKLiho
Slechte score komt alleen maar omdat er geen waarschuwingslampje voor de gordels inzit. Als de Nano dat wel had gehad had hij vast wel drie sterren gehaald.
Een 2CV Eend zou het nog beter doen.. :-)
In hoeverre is een directeur die in zijn vrije tijd in nazi uniformen rondloopt objectief in dit kader…..
@roppp: En waarom had de VW Polo dan ook nul sterren? Nazi-merk bij uitstek zou je op basis van de historie zeggen.
Die prijs moet natuurlijk érgens vandaan komen en dan nog…Als ik in india zou rijden zit ik liever in zo’n nano dan op die brommers waar ze daar mee rijden.
Dus omdat ze Volkswagen India er 2 airbags in flikkert hebben ze opeens 4 sterren i.p.v. 0?
@The360box: 10 punten voor begrijpend lezen!
@The360box:

Laat ik ’t zo zeggen: het is geen knap staaltje werk ;)
Je moet gewoon niet crashen.
Bovendien moet je deze auto vergelijken met een motor of brommer, en dan zit je toch een stuk veiliger.
@gop1: dat is wel afhankelijk van het soort ongeval.
-=edit: nutteloze opmerking=-
Nul sterren. Wauw.. das nie veul.
Is dit een afleidingsmanoeuvre van de ADAC? Zij liggen onder vuur vanwege vervalste verkiezingen en privé gebruik van trauma helicopters en medische vliegtuigen.
Beetje triest. Tata steel valt ook onder tata, en dan niet eens hoge sterkte staal gebruiken.
@towi1989: Jaguar en Landrover vallen ook onder Tata en die specialiseren zich in aluminium autobouw. De wereld is kapot.
Werelds veiligste brommer, dus die Tata pief heeft wel gelijk.
Verbaasd me niets, er is bvb. voor China ook een duidelijk verschil tussen de wagens voor de thuismarkt of die voor erbuiten.
Zo kan je 2 optisch gelijke ford Kuga’s hebben waarvan er 1 nooit in Europa kan worden ingevoerd. Overigens merk je zoiets wel onmiddellijk als je erin gaat zitten, het interieur is er ook afschuwelijk.
Maar … testdummies zijn toch al dood ?
Kunnen we dit soort testen niet doen met mensen die bewust anderen hebben vermoord ?
Scheelt weer een plek in de bajes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).