Menig Manta moest het ontgelden. Sommigen kregen slechts een vossenstaart aan de binnenspiegel, anderen kregen een heuse bodykit toebedeeld. Opel deed dat zelf beter met de 400, een heel dikke Manta als homologatiemodel voor een rallykanon.
Eind jaren ’70 komt Opel met de Ascona 400 op de proppen. De naam is een verwijzing naar de 400 straatauto’s die Opel moet bouwen om haar Groep C-rallyauto te homologeren. Onder de kap een 2.4-liter viercilinder met 144 pk (de rallywagens schopten het tot ca. 230 pk). In combinatie met een wagengewicht van krap 1000 kilo en achterwielaandrijving een leuke rijdersauto.
Opel zou in 1981 de Ascona C introduceren, met voorwielaandrijving, en dus moest er gezocht worden naar een andere auto om rally’s mee te rijden. Dat werd de Manta B, die veel onderdelen deelt met de Ascona. Zodoende kon de meeste techniek één op één worden overgezet en belandde de 2.4 vierpitter met 144 pk dus ook onder de kap bij de Manta 400.
De Manta 400 kreeg een wat agressievere bodykit mee van Irmscher dan de Ascona 400, een look die veelvuldig werd gekopieerd op minder potente Manta’s. Door veranderde regelgeving hoefde Opel niet langer 400 exemplaren te bouwen, maar hadden ze aan de helft al genoeg. Het werden er ietsje meer, 245 om precies te zijn. Drieëntwintig daarvan werden in 1981 gebouwd en die zijn te herkennen aan de grill met twee gleuven, daar waar alle latere exemplaren vier gleuven hebben. Ook de zo kenmerkende driehoekige luchtroostertjes in de motorkap ontbreken bij dit exemplaar.
De vorige eigenaren zijn bijzonder voorzichtig geweest met hun rappe Manta, de 400 staat er namelijk piekfijn bij. Op de teller staan slechts 58.700 kilometers en de behoorlijk epische stoelbekleding ziet er nog strak uit. Op een rvs-uitlaatsysteem na is deze auto dan ook volledig origineel en matching numbers. Dat vertaalt zich in een behoorlijk stevige vraagprijs van 75.000 euro. Gefortuneerde Opel-liefhebbers kunnen zich melden bij Appreciating Classics in Norfolk, UK.
Met dank aan onze Noorse stamgast voor de tip!
59 reacties
Daar zou ik ver boven staan als ik dit groep B monster in mijn garage zou hebben.
Noorse stamgast….Hij is leuk ;)
Amice! Hoe kom je erbij? Het logo op de neus, op de velgen, op het motorblok en zelfs die op de stoelbekleding, allemaal zijn het Opellogo’s. Het Vauxhall logo toont een griffioen, een soort adelaar en leeuw.
Zijn de Manta’s overigens ooit als RHD (Vauxhall?) geleverd? Ik heb aan de andere kant van de plas nooit een zien rijden.
Ik weet niet of de Manta ooit in de UK is geleverd, wel werd de Ascona (A) daar geleverd, met de neus van de Manta, als Vauxhall Cavalier.
Ze kennen de Manta natuurlijk wel (ja als Opel) van de rallies.
De auto was daar erg populair.
Wat Irmscher betreft: toch wel jammer dat een eens zo trots tuner en autosportbedrijf is afgegleden naar de hudige status van Spaanse (ja echt) tupperware leverancier voor bedrijfwagens, Opels, Peugeots en enkele Chevrolets.
Paar hoogte punten van Irmscher:
1. De Opel Vectra i30 (fantastisch sturende voorwielaandrijver in de jaren 90)
2. Opel Vectra i500 (een soort i30, maar dan iets minder extreem)
3. Irmscher Opel GT i40 (Opel GT met een LS6 V8)
4. Irmscher Senator 4.0i (Opel Senator met 4.0i 272pk sterke zes in lijn)
5. Irmscher Corsa Sprint (Corsa, gestript, met dikke bodykit en opgefokte 1.6)
6. Irmscher Tigra A (soort pickup ute)
7. Irmscher Signum iS3 (Soort Signum OPC, maar dan van Irmscher)
8. Renault Safrane Biturbo en Laguna Hartge Biturbo (geen Opels, maar Irmscher heeft wel de bodykits, uitlaten, velgen ontworpen en geproduceerd).
Nu maken ze spoilertjes voor de Fiat Ducato en Peugeot 108…
In deze periode werd trouwens de modellenlijn tussen Vauxhall en Opel gelijk getrokken, dat begon met de voorwielaangedreven Kadett en de merknaam voor het verenigd koninkrijk werd Vauxhall Opel.
Jimmy Mc Rae (klein dik ventje) Vader van reed met zo’n Manta in het Brits kampioenschap.
Hier een foto van de Britse semi- Works 400 ‘Andrews heat for hire’, de verwarmingsboer was een hoofdsponsor.
http://www.totalvauxhall.co.uk/files/2011/03/goodwood5-610×475.jpg
Jimmy Mc Rae had daarvoor met een Escortje gereden met een Rover 3.5 liter V8 erin.
We begrepen maar niet dat’ie ons bij kon houden we hadden een 5Turbo 1, tot ik probeerde als linkmiechel onder de kap van die Escort te kijken.
” Dzjoest bloeddy ask me MAAAN ” zei Jimy toen’ie me doorhad, hij trok de hoodpins eruit en liet me de motor zien. Vrienden voor het leven !
Sorry, but the page you’re looking for has either been moved or does not exist. You can use the search box below to find for what you’re looking for. Alternatively, click here to go to the homepage or click here to go back.
Heb ik nu een virus? Er stonden ook geen blote vrouwen op.
– koplampwissers nog nooooit gezien op zo’n ding en meestal (altijd) VIER ronde koplampen
– rare mistlampen in de bumper idem dito
– geen louvres in de motorkap, als ik het me goed herinner was de motorkap of aluminium of heel dun flubberig polyester
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/148/5511/36760958/opel-manta-400-2851064880628879745.jpg
Een originele fabrieksfoto van een 1981 Manta 400. Zoals gezegd, dit is er eentje uit de eerste serie van 23 exemplaren en die wijken op details af van de latere. Laat je niet misleiden door de HDR-bewerking van bovenstaande (verder erg nette) foto’s ;)
Bedankt ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles goed zou hebben, iedere dag iets leren is één van de mooiste dingen van het leven !
Eerste wat ik dacht, moet ie geen ronde koplampen hebben?
Manta’s met die mistlampen zijn er wel vaker geweest volgens mij, kom ze ieder geval paar keer tegen (ook icm ronde koplampen) op deze site:
http://www.manta400.nl/manta%20400.htm
Staat overigens ook deze tussen, met Nederlandse platen:
http://www.manta400.nl/manta%2016.jpg
Volgens dezelfde site een import uit België die gauw weer verdwenen is uit Nederland. Zou wel eens dezelfde uit dit artikel kunnen zijn ;-)
Wat dus ook in de advertentie staat, oopsie….
http://www.myclassicuk.com/wp-content/uploads/2015/02/Jimmy-McRae-with-Vauxhall-Chevette-HS2300W-1.jpg
http://www.vboa.org.uk/_images/internationalmeeting2009/entries/029_scannedimage.jpg
Sorry dat ik even corrigerend moet optreden. ;-)
De Chevette was niet de voorganger van de Manta, maar de Engelse tegenhanger van de Opel Kadett. En hij was er in 3 modellen: 3-deurs hatchback, 2- en 4-deurs sedan.
De Britse voorganger van de Manta was de Firenza, een Viva coupé.
De tegenhanger van de Manta was de Cavalier coupe, leverbaar met zowel de 1.3L als met 1.9L motor.
Ik kan erover meepraten, omdat ik bij elkaar zo’n 35 Chevettes en Cavaliers heb gereden. In ongeveer 2 jaar tijd.
Helemaal prima van je, alleen, 35 van die wagens in twee jaar tijd, ik mag hopen dat je voor een dealer werkte toen en niet dat ze zo rete-slecht waren LOL !
Ik werkte bij GM en kreeg de opdracht om in Frankrijk een geheel nieuw dealernetwerk op te bouwen, los van Opel. Met de company car mocht niet meer dan 9.000 km gereden worden. Dat betekende voor mij om de drie weken een nieuwe, want ik reed gemiddeld 3.000 km per WEEK.
Ik ben er echter nooit ergens mee gestrand, ook al kregen ze geweldig op hun donder.
De Ascona 400 een Group C auto?
Dat was een Group 4 volgens het oude systeem.
Ook kwamen de rallywagens later op eerst 280, en toen 340pk.
OT:
Echt een droomwagen dit.
Al zou ik toch nog even wat Irmscher koplampen op de kop tikken.
En nog even wat driehoekjes uit de motorkap gaan zagen.
Dan is ie echt áf.
Maar 75k? Liever niet.
De Manta/Ascona 400 is simpelweg een mega brute bak.
Wees eerlijk, welk merk niet ?
Dank zij de eeuwige kritiek van onder andere het auto-journaille rijdt een Franse wagen oncomfortabel Duits, weten de Italianen niet meer wat ze moeten en rijdt en stuurt de gemiddelde Duitse wagen Italiaans goed, zelfs met een Opel is tegenwoordig te leven, de tijd dat er in mijn Opel Rekord een grote plaat op het dashboard zat, waar alle schakelaars waren afgeblind en er slechts ééntje in gebruik was voor de achterruitverwarming is voorbij.
Ook in een Opel is het heden ten dage goed toeven !
OT: gaaf cult bakkie, geen idee of het 75k waard is daar ik zelf iets anders zou kopen voor dat geld, maar ziet er top uit!
Kom op, ik was en ben nog steeds geen Manta fan maar de 400 was best een potent rally kanon en het leuke van die tijd was wel dat ieder merk zijn EIGEN ding deed !
Renault had de Fuego, dat was ook een aparte en Ford de Capri II of III was ook een apart ding.
Leyland had de TR7
Ik mis die tijd !
Tegen die tijd had ie al 340 pk, en zwabberen deed ie zeker niet.
Natuurlijk was ie niet opgewassen tegen het 500+pk 4×4 geweld, maar toch werd ie een keer 4de en twee keer 5de.
Maar er staat “Opel” en ook nog “Manta” op he, en dan is het meteen niks meer waard natuurlijk.