Techniek: alles wat je moet weten over spacers

Auteur: , 154 Reacties

Spoorverbreders: heeft het nut?

BMW 1M Coupe

Elke auto-eigenaar zit er wel eens aan te denken. “Hoe kan ik mijn auto nét even wat meer onderscheiden?” Uiteraard dromen we allemaal van een Brabus V12 conversie, Callaway supercharger kit of een complete behandeling door de magiërs van Singer. Maar dat zijn meestal prijzige aanpassingen. Met een veel kleiner budget is er genoeg mogelijk om je auto aan te kleden naar smaak. Vandaag behandelen we de spoorverbreder, ook wel de spacer genoemd.

Waarom zou je spacers willen?

  1. Verbeterde looks
  2. Betere wegligging
  3. Meer ruimte voor grotere remmen
  4. Meer ruimte voor bredere banden

Wat zijn spacers eigenlijk?
Spacers, ook wel spoorverbeders genoemd, zijn eigenlijk niets meer of minder dan ronde blokken metaal. Meestal zijn ze van aluminium gemaakt, soms magnesium of een legering van beide. Ze worden geplaatst tussen de velg en naaf.

Spacers

Waar moet je op letten?
Eigenlijk is het belangrijkste om te weten wat je precies wil bereiken en hoeveel je daarvoor wenst uit te geven. Mocht je helemaal blij zijn met je auto, op de stand van de wielen na, dan zijn spacers een goede oplossing. Maar als je meer van plan bent, is het handig om het één met het ander te combineren. Andere velgen plus verlaging heeft al een enorm effect, als je dan slim je velgen uitzoekt (met een andere ET waarde) dan heb je spacers wellicht niet eens nodig om toch dat effect te bereiken. Volgens sommigen is een spacer een compensatie voor een verkeerde velgen en daar zit zeker wat in.

Spacers

Wat zijn de voordelen?
Er zijn twee voordelen om spacers te monteren. De eerste is natuurlijk het uiterlijk. Sommige auto’s staan nogal ‘iel’ op hun wielen. Dat wil zeggen: de wielen lijken iets te veel in het midden te staan. Met spacers staan de wielen verder naar buiten. Ergo: een betere stance. Een ander groot voordeel is dat ze ook zo weer gedemonteerd kunnen worden.

Het tweede voordeel is dat je spoorbreedte groter wordt. Bijkomstigheid is dat daardoor de auto een (fractioneel) stabielere wegligging heeft. Ook zal de auto iets gewilliger insturen. Uiteraard zijn deze voordelen afhankelijk hoe extreem je gaat betreft spacers.

Spacers

Wat zijn de nadelen?
De lagers kunnen zwaarder belast worden. Ook kan het zien dat de banden iets harder gaan slijten. De nadelen komen vooral naar boven als de spacers niet goed zijn uitgekozen en gemonteerd. Een ander nadeel kan zijn dat je de wielkast iets moet verbreden. Ook kunnen de wielen aanlopen en is de stuuruitslag beperkter.

Tot hoever kun je gaan?
Over het algemeen is de maximum breedte per spacer 30 mm. Dat lijkt weinig, maar dit betekent dat de wielen in zijn totaliteit 60 mm verder van elkaar af staan. In sommige extreme gevallen gaat men verder qua afstand, maar dit kan desastreuze gevolgen hebben voor de wegligging en dus veiligheid. Denk aan pure showauto’s waarbij tuning vooral is toegepast voor het indrukwekkende uiterlijk, niet zozeer voor de betere rijeigenschappen.

Wat zijn de alternatieven?
Je kunt het probleem ook anders aan pakken. Als je andere velgen monteert met een andere steek, kun je hetzelfde effect bewerkstelligen. Een andere manier is om de auto iets te verlagen door middel van kortere veren. Daarmee gaan de wielen niet verder van elkaar afstaan, maar je kan zo wel de wegligging verbeteren. Tevens is het een goede oplossing voor het aanpakken van de looks.

Wat gaat mij het kosten?
Vanaf 30 euro kun je ze al aanschaffen. Ons advies: niet doen. De kans op trillingen en navenante schade is redelijk groot. Zelf adviseren wij om voor een gerenommeerd merk te kiezen als H&R of Eibach. Dan zit je op 150 tot 250 euro per setje. Montage kun je zelf doen als je een klein beetje handig bent, maar bij een garage hoeft het niet meer dan een uurtje te kosten.

Spacers

Waar moet ik aan denken voordat ik spacers ga plaatsen?
Het plaatsen van spacers is vrij eenvoudig. Desalniettemin is het zaak om het goed te voor te bereiden. Wat wil je bereiken met de aanpassingen? Als je alleen spacers wilt monteren, dan ben je snel klaar. Maar als je meer tegelijk van plan bent is het verstandig om dit door iemand met ervaring te laten doen. Een tuner bij voorkeur. Als je andere remmen, veren, dempers, velgen en dus spacers wilt monteren is het zeer belangrijk dat de auto opnieuw uitgelijnd en afgestemd wordt. Vergeet niet dat fabrikanten lang bezig zijn om de wegligging van een auto te optimaliseren. Daar ga je dus wel aan tornen, dus zorg dat je een veilige marge aanhoudt.

1. Afhankelijk van het type spacer moet je rekening houden met je schroef. Op het moment dat je een behoorlijk dikke spacers gaat monteren, is het aan te raden om ook te kiezen voor langere schroeven. Je hebt immers minder schroefdraad over.

2. Een tweede aspect is de zogenaamde centreerring. Ga je voor bescheiden verbreding dan is dat niet nodig, maar bij grotere afwijkingen is het wel belangrijk. De centreerring zorgt ervoor dat de spacer beter vast zit en het wiel beter op zijn plaats houdt.

Spacers

Conclusie
Een spoorverbreder is een manier om de looks van je auto subtiel maar merkbaar te verbeteren. Ook kan het de rijeigenschappen bevorderen, maar dan dient de spacer wel met zorg uitgekozen en gemonteerd te worden. Het grote voordeel is dat de merkbare voordelen niet veel hoeven te kosten. Ook wel eens prettig!



154 reacties

Schuurstraal, anyone?
@protech: en doe ook maar “velgen met een ander ET waarde” De Steek is heel wat anders en heeft niets met “wielen naar binnen / buiten” maken.
@fijnkonijn: precies. Ff aanpassen in t artikel dus!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Leuk artikel! Zou wel meer van dit soort onderwerpen willen lezen.
@bmwkevin: Ik ook, maar dan graag gemaakt door iemand die meer dan 5 minuten researchwerk heeft gedaan… :o
@soup: Wat zie je in dit verhaal dat niet klopt dan? Ben oprecht benieuwd.
@timt: waarschijnlijk niks.
Het knaapje alleen bijdehand overkomen.
@hplh: Wat jij wil, grammaticawonder. Dit is een artikel op groep-3 niveau geschreven voor het zo goedkoop mogelijk breder maken van je spoorbreedte zonder op zéér reële gevaren en manco’s te wijzen. Maar het staat wel stoer natuurlijk.
@soup: overdrijven is ook een vak, jongeman. Als jij gewoon bij een specialist aanpassingen aan velgen, spacer, of onderstel laat doen en de boel laat uitlijnen en balanceren is er echt niets aan de hand. Zeker als je niet te extreem gaat. Dat staat ook gewoon vermeld in de tekst ;)
@timt: het klopt wel, het is alleen wel érg knoop-in-je-zakdoek. Er is bijvoorbeeld altijd veel discussie over spacers en krachtoverbrenging op het wiel, dát is interessant. Beetje diepgang mist.
@davelepeef: eens, dit stuk mist diepgang. Een toevoeging over ET waarde, wat dat betekend, hoe een spacer daar invloed op uitoefent en wat voor gevolgen dat heeft.

Ik heb altijd begrepen dat je ET waarde + op – 5 (mm) van de standaard waarde mag zijn. Daarna wordt de belasting van je wiellager (en andere delen van je onderstel) scheef en gaan deze harder slijten.

Ik zie dan ook alleen meerwaarde voor een spacers om velgen met een verkeerde ET waarde te monteren. Velgen verder naar buiten zetten is per definitie niet goed. Dan is de oplossing bredere velgen, e.v. icm met spacers om de ET waarde te compenseren.
@timt: Ik mis wel iets over de kans op bekeuringen.
@donvincenzo: Spacers mogen gewoon. Een wiel mag max 3 cm per kant uitsteken.
@oemplus: Volgens mij kun je bekeurd worden als je spoorbreedte met meer dan 2% afwijkt. Dat zal over het algemeen ergens rond de 30 mm uitkomen, dus 15 mm per kant.
@donvincenzo: hmm dan mochten die 35mm voor en 50 achter zeker ook niet bij mij….
@oemplus: in BE mag het niet :-)
@unknown32: In belgie mag niets…
@donvincenzo: oh! en vergeet de verzekeringsmaatschappijen niet die zien die dingen ook graag in geval van een ongeval!
Als die een rede zien om niet uit te betalen grijpen ze die ook wel…
@timt: soup heeft gelijk.
Met het aanbrengen van spacers verander je de complete geometrie van het onderstel, het is veel te simpel om te zeggen dat alleen het sturen zwaarder gaat.
Ik durf wel te zeggen dat als de wielophanging goed is ontworpen, dat wheel spacers altijd een slechtere wegligging opleveren.
Voor meer diepgaande info zou ik Googlen op “scrub radius”
@janjansen: Lenkrollradius. Precies! You sir deserve a medal. Deze hoort 100% bij de nadelen te staan. En eigenlijk zelfs bovenaan. De aanpassingen door spoorverbreders aan de stuur-as kan extreem (negatieve) invloed hebben!
@janjansen:
Ik denk dat ze ook een redelijke invloed op de camber kunnen hebben (meer negatief camber), en als de ophanging daar niet voor is ontworpen kan ik me voorstellen dat dat geen positief effect heeft op de wegligging. Maar goed, het gaat bij die dingen ook om de looks, niet om de verbetering van wegligging denk ik, anders had je ook gewoon bredere velgen/banden kunnen monteren, maar dat is een stuk duurder.
@super: nee, de hoek waarop het wiel gemonteerd staat verandert niet. Hoogstens een minimaal verschil in invering doordat het zwaartepunt van de auto tov contactvlak wielen verder ligt. Buiten dat is het een parallelle verplaatsing > camber blijft gelijk.
@timt: Wegligging verbeteren haha, een blok reviseren is makkelijker. Rijbeleving aanpassen lijkt me een betere omschrijving.
@timt: Het is niet goed of fout maar wel heel erg algemeen geschreven. Het verlagen van je ET waarde, door middel van andere velgen of spacers, heeft veel meer effecten dan wat hier wordt beschreven. En de zin die begint met “Volgens sommigen…” zegt niet zoveel. Zijn die sommigen experts of mensen zonder technische kennis? Ook zou het devies moeten zijn om ten allen tijde een spacer te kiezen mét centreerring. Dit zijn een paar dingen die mij meteen opvallen.
@bassx: en bijpassende bouten!! Geen 8.8 rommel van de Gamma of te korte OEM.
Heel leuk artikel Willem! Ik ben voor wen andere ET gegaan idd :-) oke en verlagen….
Ik ben dol op lage 1-series met een setje spacers ;-)

http://i1078.photobucket.com/albums/w497/Stolec/_MG_8750x_zpsuaxlq0gy.jpg
Ach joh, wie heeft er nou spacers nodig. Eerst een boutje op de schroef draaien voor je je wiel erop monteert doet wonderen. Dan ben je voor alle vier de wielen hooguit twee euro kwijt bij de lokale doe-het-zelfzaak ;-)
@edge: Ga jij maar lekker een boutje op je schroef draaien.
@Edge: das knap, hoe doe je dat? :)
@caferacer: @oemplus: Boutje moet natuurlijk moertje zijn. Schandalig dat ik die fout maak, want ik werk zelf nota bene in een doe-het-zelfzaak.
@Edge: werkt alleen bij Japanners die al draadbouten op de naaf hebben. Bij de rest met getapte gaten en daadwerkelijke wielbouten gaat dit niet natuurlijk.
@Edge: Een boutje op een schroef draaien? In welke wereld leef jij?
@Edge: “hoezo, zuinige hollander moppen?”
Onze 2e auto rijd al jaren rond met een setje spacers van een paar tientjes. Mankeert echt niks aan. Het is een beetje te kort om te zeggen dat ze niet goed zijn en schade veroorzaken…

Het was ook leuk geweest om een paar extremen te laten zien, lees: Leepu! (dé spacerking!)
@freezzr: puur anecdotisch. Dat het één maal goed gaat – tot nu toe – betekent helemaal niks over de veiligheid. Misschien heb je gewoon mazzel of moet het ongeluk nog komen. Of het gaat gewoon goed. Punt is, met spacers wil je geen extra risico nemen en dan is de uitvoering extra belangrijk. De meerderheid van het algemene publiek heeft geen enkel idee wat daarbij belangrijk is…
Dol op een iets lagere 1-series met spacers ;-)

http://i1078.photobucket.com/albums/w497/Stolec/_MG_8750x_zpsuaxlq0gy.jpg
@stolec: je bent er wel heel dol op zeg
@mikkeloentje: heel ;-)
Wielen met een andere steek? Ik zou ze met een andere et-waarde pakken..
@turboz: wat is de et waarde?
@mrrallycross: offset, oftewel hoe ver de velg naar buiten komt. Stel ik heb ET 25, en ik monteer 5mm spacers dan heb ik ET20. Of ik koop velgen met ET20 dan heb ik hetzelfde effect. (Hoopt dar ie het nu niet omdtraait)
@turboz: Precies.
@turboz: Klopt ze worden vaak gebruikt om een andere steek te kunnen monteren (steekadapters) Hij legt het slecht uit.
Kunnen ze ook van Carbon zijn? Lijkt me een goed materiaal aangezien het licht en sterk is… of vergis ik mij dan?
@jobberns: goed bedacht :) Wat ik kan bedenken als nadeel is dat kunststof doorgaans een zekere mate van kruip vertoont, een vervorming van het materiaal onder invloed van belasting en tijd. Geen idee in hoeverre dit voor koolstofvezel versterkte kunststof geldt, het is maar een idee. Sowieso heb ik wel vraagtekens bij de sterkte. Carbon is sterk maar dat is afhankelijk van de richting van belasting. Stel me voor dat metaal voor compressie beter is…
@davelepeef: Ah oké, bedankt voor je antwoord! Nu je het zo zegt is het misschien toch niet zo’n geschikt materiaal, aangezien staal sterker is en Carbon kan breken…
@jobberns: het herhaald schokken van een wiel zou al snel tot interne fracturen leiden in het carbon. En daarna ben je zomaar een wiel kwijt.
@davelepeef: Klopt. Het materiaal van de spacer moet een hoge druksterkte hebben terwijl koolstofvezel een een hoge treksterkte heeft.
Leuk artikel over spacers.
Ik heb zelf de nieuwste Porsche cayenne met de officiële spacers van Porsche 5mm slechts!( fabrieks af optie)
Weet iemand waarom ik bij spacers geen sneeuwkettingen mag gebruiken?
Op de officiële Porsche equipement website staat bij sneeuwkettingen : niet in combinatie met spacers.
De gehele technische staf bij Heteren kon me hier geen antwoord opgeven!!
@gietturbo: Omdat ze dan bang zijn dat de kettingen de wielkasten raken.
@oemplus: maar bij spacers staan me wielen just verder naar buiten ! Heb begrepen dat dit de minste ruimte is
Hoogte is geen probleem 19 inch is ruimte zat in de wielkast . Zomer set is 21 inch
@gietturbo: hoogte 19″ en 21″ mag niet veel afwijken dus dat maakt geen verschil. Doorgaans is de ruimte tussen wielkuip of voorscherm kritisch bij verbreden bij insturen. Draai je wielen ff volledig in, en frot er dan eens omheen met je handen ;)
Ik meen dat bijv bij Mondeos van vorige generatie de stuuruitslag werd beperkt bij bepaalde wielmaten om aanlopen te voorkomen. Same shit, different smell
@davelepeef: dat zou geen probleem moeten zijn want de kettingen moeten om de achterwielen
Maar al zouden ze voor zitten moet het nog passen
@gietturbo: ja dan weet ik het ook niet meer. Ga maar met de bus op wintersport ;)
@davelepeef: dit is just onze “bus” !
Ach ik dacht zeker gezien dit artikel , ik vraag de experts van autoblog eens om opheldering. Winterbanden zitter er al onder, kettingen voor de show in de achterbak , ben er klaar voor!
@gietturbo: Heb je foto’s van de Cayenne? Lees in de comments dat je ook een ’10 Turbo hebt. Ben benieuwd!
@kromatic: ja heb ik wel maar op internet is mijn uitvoering zo te vinden, tikje “foute ” configuratie : kleur donkergrijs met black pakket, dus alle chroom zwart Inc uitlaten etc, sportpack , geen typeaanduiding en 21 inch in carrosserie kleur meegespoten velgen, en de smoke voor en achterlichten :-)
Ik heb wel eens begrepen dat spacers op de voorwielen een negatief effect hebben op het insturen.. klopt dat, bevat het een kern van waarheid of niets van waar?
@jelmer: spacers vergroten de afstand van het midden van het raakvlak band-wegdek tov de draaias die doorgaans door de veerpoot wordt gevormd. Grotere afstand = grotere arm, ergo, groter moment dat voor sturen vereist is. Dat brengt meer slijtage met zich mee, maar of dat dramatisch is, is de vraag…
@davelepeef: je merkt het zeker dat het sturen zwaarder wordt. Ik had een 16inch zomer set en een 16 inch winter set. 1 verschil was behalve het model, dat de et van de zomer set 15mm lager was. En altijd na het monteren en de eerste keer sturen merkte je een groot verschil. Dit was wel bij een auto met hydraulische stuurbekrachtiging.
@arjontje: De straal waarop het wiel beweegt verandert natuurlijk ook, dus meer weerstand en -daar is ‘ie- slijtage van de band.
@arjontje: interresant. Hoe voelde het grote verschil? Wat was er precies anders?
@jelmer: dat niet alleen, ook je camber, castor, kingpin hoek enz verandert. Die dingen hangen allemaal samen. (Eigenlijk verandert je hele geometrie van de ophanging.)

Kort samengevat: Wheel spacers zijn een heel goed middel om het rijgedrag van je auto volledig om zeep te helpen.
@janjansen: wat je noemt verandert helemaal niet…
@davelepeef: dat klopt ten dele: zolang je stilstaat veranderd er niets,
Wel als de ophanging gaat bewegen en je gaat sturen.
@JanJansen: caster en kpi wordt alleen bepaald door hoek van de veerpoot, heeft niks met afstand van het wiel ten opzichte van die lijn te maken. Camber lijkt me ook niet te veranderen aangezien je het wiel parallel verplaatst, ergo, geen verandering in hoek tov verticale vlak > camber blijft gelijk. Camber verandert alleen als je de hoek van de as van het wiel verandert óf de hoek van de draaias van de wielophanging. Dat doe je niet met een spacer.
@JanJansen: misschien haal je kpi en schuurstraal door elkaar?
@jelmer: groter probleem is als je gaat remmen en de ondergrond is oneffen of er is spoorvorming. Dan kan de hefarm die je spacer creëert tov de stuuras voor heftige stuurreacties zorgen. Dit gebeurt ook juist in de situaties waar je dit niet wilt, noodrem en/of uitwijken.
Gevaarlijke dingen als je niet weet waar je doet
@mrrallycross: en in Duitsland moet je een TÜV keuring laten doen om legaal met spacers rond te rijden. Om die goedkeuring te krijgen moet je een bevestiging hebben van de fabrikant, dat de auto het aantal mm’s spacer aan kan. Die schriftelijke bevestiging moet je dan meenemen naar de keuring.
Bij die Lincoln is het verschil tussen mét en zonder spacers wel heel groot…

Wat meteen de vraag oproept hoe zijn reacties zouden zijn als hij geen middelen zou gebruiken om te spacen… Misschien wel heel burgerlijk, behoudend en saai….
@moveyourmind: laten we dan met z’n allen blij zijn dat er spacers zijn.
@moveyourmind: hihi.
Ot, dikke kans dat er onder dat ding niet eens spacers zitten. Velgen met zo’n diepe rand raak je dan amper kwijt, die hebben al een grotere offset dan de standaardvelg.
@moveyourmind: beter dat Lincolns niet te dikke spacers gebruiken. Veel onnodig slijtage en onnodig gewauwel om maar interessant te doen voor overige weggebruikers. “Kijk hoe goede spacers ik heb, mijn wheel gap is ZOoo klein!”
Tegenvallend artikel Willem, had meer dan spreekbeurtniveau verwacht.
@ikbenmnzus: hij is meer historicus dan technieker?
@ikbenmnzus: Je wilt je geld terug, begrijp ik?
@willeme: Nee hoor Willem. Het is meer dat je zelf de lat hoog hebt gelegd met goeie artikelen. Keep it up!
Misschien de moeite te vermelden dat volgens wetgeving een bepaald percentage afwijking in spoorbreedte tov typegoedkeuring bestaat…
@davelepeef: je typegoedkeuring vervalt al bijna als je een ander luchtfilter en uitlaatje neemt of een ander kenmerk aanpast. hier houden ze je niet voor aan tenzij je wielen gewoon showcar style uitsteken
@schuiftrompet: dat neemt niet weg dat er een wettelijke beperking is. Als een overijverige keurmeester spacers ziet, meet ‘ie het na… Kan je je zure werkplaatskosten weer lappen om de handel eraf te halen.
Begrijp me goed, ik zou me er niet druk over maken, maar ik vind dat het vermeld dient te worden.
@davelepeef: Volgens de Apk regelgeving mogen je wielen max 3 cm per kant uitsteken.
@oemplus: tenzij dat aangepast is moet je ff het stukje over de spoorbreedte checken, hier al meer genoemd
@davelepeef: Ik ben zelf keurmeester, en keur ook wel eens auto’s met spacers. Als de wielen minder dan 3cm per kant uitsteken, en niet aanlopen, is het gewoon goedkeur.
@oemplus: het één sluit het ander niet uit… Het is ook geen onderdeel van de keuring, maar mag je -ondanks dat- een auto niet op iets afkeuren dat je opmerkt, terwijl het geen apk-controlepunt is?
@davelepeef: Geen controlepunt = geen controlepunt. Dus daar mag je een auto ook absoluut niet op afkeuren.
@oemplus: hmm, vreemd eigenlijk. Maar thanks voor de info!!
@oemplus: Zo lang het loopvlak van de band maar niet uitsteekt buiten de wielkasten.
En jezus jongens, velgen met een andere steek??? Noem alsjeblieft ergens ET-waarde of offset… :'(
kan iemand mij het verschil vertellen tussen huismerk of H&R spacers. Ik neem aan alleen de materiaalkwaliteit? het blijft gewoon puur metaal..
@schuiftrompet: materiaal gebruik idd. De spacers zijn gewoon veel sterker.
De Chinese rotzooi is veel te zacht. Kan scheuren of bij vaker de en monteren kan het krom trekken. Bij spoorverbreders is het nog van groter belang om de wielen op het goede moment te zetten.
@schuiftrompet: H&R betaal je uiteraard ook wat extra voor het merk, maar buiten dat moet je het denk ik zoeken in inderdaad materiaalkwaliteit en misschien maatvoering/afwerking, nabewerking. Noem maar wat: zijn ze onbehandeld metaal of hebben ze een behandeling gehad tegen oxidatie; ik zou een verschil in passing verwachten; in hoeverre zijn ze gebalanceerd; is het alleen een bonk metaal of hebben ze nog hum best gedaan het ding licht te houden…
@davelepeef: @arjontje : zelf een spacer draaien klinkt op dit moment zo gek nog niet. zelf de exact benodigde maat en steek. gewoon even heel goud uittekenen in cad en je moet iemand kennen/zelf kunnen metaalbewerken. kost veel tijd bespaard veel kosten!
@schuiftrompet: is gewoon een kritisch onderdeel. Voor de leek een stukkie metaal, voor een ingenieur is het een kritisch onderdeel die gans de auto op zijn poten moet houden. Het juiste materiaal, de correcte afmetingen en toleranties van de spacer, de juiste langere schroeven/klembouten uit het correcte materiaal en kwaliteit. Bij de extra brede spacers zit bovendien gans het wiel vast aan de spacer met een aparte set bouten. Dan wordt de juiste berekening en materiaalkeuze nóg veel belangrijker.
Bovendien is al dit goedgekeurd door de Duitse TüV die de veiligheid waarborgen bij de kwaliteitsmerken.

Het is dus veel meer dan betalen voor het merk. Het is niet alsof iemand dan ook meer betaalt omdat je buurman je een compliment zal geven omdat je ‘van de mooie Eibach spacers’ erop hebt zitten. Nee je betaalt voor kwaliteit en veiligheid.
Ga naar een goed techno feest en je ziet niets anders dan spacers.
@str8six: De echte spacers gaan naar tekno feesten ;)
@crackdavid: tekja? Tekno.
Ook niet onaardig om te weten…

Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur.

Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.
Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK. De politie kan bekeuren op gebruik van spoorverbreders! , in praktijk gebeurd dit alleen als de spoorbreedte meer dan 2% is toegenomen. 2% lijkt niet veel maar is bij een kleine auto met een spoorbreedte van 150cm al gauw een 30mm, er mogen dan spacers van 15mm gemonteerd worden.
@clubbtraxx: 30mm uitsteken van de banden, dat lijkt me veel! Is dat bij “rechte” wielen of bij ingestuurde wielen??
@davelepeef: chef agent heeft de wrangler die ik een paar jaar geleden had eens opgemeten op de oprit. Zodra hij deze weer in het centrum zou zien met banden die meer dan 30mm buiten de kast staken zou ik de bon mogen ontvangen.
Als je prestaties van je auto verlangt, en je gaat verantwoordelijk met je eigen veiligheid om, dan monteer je geen spacers. Het is een lapmiddel voor een foutje in de styling van je auto. Monteer alsjeblieft een velg die óf breder is, óf een kleinere offset heeft, óf een combinatie van beiden, maar laat de spacers voor wat ze zijn.
@Jochempie: niet om zuur te doen maar dit soort opmerkingen moet je een beetje uitleggen, iets zeggen zonder onderbouwing leert niemand wat van. Maakt ook het verschil tussen een mening en een feit. Dus, brand los :)
@davelepeef: er zijn regels verbonden aan het verbreden van de spoorbreedte, dit mag max 2% toenemen. Anders kans op boete.

Ook moet je ervan uitgaan dat fabrikanten echt wel de meest gunstige afstelling gebruiken voor hun producten, alles is berekend op de afstelling zoals hij de fabriek verlaat. Naar mijn idee moet je daar niet achteraf mee gaan rommelen.
Ook wordt de wielophanging anders (veel zwaarder) belast als je de spoorbreedte vergroot.

Ik vind dus dat je dit niet zou moeten willen gebruiken.
@davelepeef: Je hebt gelijk, hoor. Behalve het feit dat elk onnodig extra onderdeel aan de auto een hoger risico op falen met zich meebrengt, en de bevestiging van de wielen een bijzonder kritisch punt is, zijn er nog een paar kritische puntjes op spacers aan te merken:

1. Je mengt oem-bevestigingsdelen met aftermarket onderdelen. Ik zeg niet dat aftermarket onderdelen van mindere kwaliteit zijn, maar de compatibiliteit moet op orde zijn. Zo moet je spacer compatibel zijn met het aanhaalmoment van de wielmoeren zoals dat door de autofabrikant wordt omschreven. Als de spacer te zacht is, kan deze gaan vervormen. Goede kwaliteit spacers zijn overigens gedraaid uit massief aluminium, waardoor een OEM wiel in ieder geval zachter zal zijn. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat alle bouten voldoende schroefdraad hebben uitsteken om de moeren van voldoende vlees te voorzien. Kan nog wel eens een puntje zijn bij spacers (of aftermarket wielen). Oh, en zorg ervoor dat de spacer strak om de flens om je naaf past. Net als bij een niet originele velg die voor een grotere naafdiameter bedoeld is, komt dan alle afschuifspanning op de bouten terecht. Iets dat je absoluut wilt vermijden! De naaf geeft de belasting door aan de velg, de bouten houden ‘m enkel goed op de plek.

2. In sommige gevallen wordt het wiel meegerekend als onderdeel dat de temperatuur van de remmen afkoelt (zeker bij remschijven uit één deel). Als je spacers op de naaf plaatst, kan dit een gevolg hebben voor de effectiviteit daarvan.

Ik denk dat het monteren van spacers goed kan gaan, mits je precies weet wat je doet, en mits de specificaties van de spacer 100% overeenkomen met wat op je auto past.
@jochempie: eens. Aanvullend: ook met aftermarket velgen is het belangrijk dat de naaf de juiste passing heeft. Kwestie van goed te centreren en dat het wiel op zijn plaats blijft.

Hierbij wel een nuance die ik even wil belichten: zonder naaf zal velg in de eerste plaats niet door afschuiving op de bouten op zijn plaats blijven (dan is het reeds veel te laat), maar door frictie/wrijving in het aanloopvlak. De klemkracht van alle 4-5 bouten samen ligt in de regio 10-20ton (gebruik bewust ton om het begrijpelijk te houden) als het goed is, serieus veel (belangrijk ook met het juiste moment). Met een slechte spacer kan die klemkracht verdwijnen (zetten materiaal), op dat moment is het goed als je slechte spacer een goede naafcentrering heeft (vast niet). In ieder geval, nemen we aan dat de metaal op metaal frictie 0,1 is, kan er dus 1-2 ton op een wiel komen voordat ie begint te svhuiven en de naaf benut. Dit gebeurt niet onder normale werking van de ophanging, enkel als je keihard in de eindstoppen slaat. Net op het moment dus wanneer je wilt dat het wiel blijft zitten ;) Dus naaf is belangrijk zoals je reeds zei. Bovenstaand is waarom mensen die de naaf weglaten kunnen denken ‘dit gaat toch goed wat is het probleem?’ tot dat het opeens goed fout gaat. Misschien wist je dit, dan weten meelezers dit nu ook.
@Onehp: eindelijk een verklaring waar ik achter sta, je komt zoveel geneuzel tegen wat dit betreft…
Oke spacend!
Als beunhaas gaan spelen met de wielgeometrie…. En dan denken dat je de wegligging verbetert, loooool.
@crackdavid: denken dat een fabrikant je auto zo ontwerp dat je de beste wegligging mogelijk hebt, “loooool”… Afstemming van een straatauto is altijd een compromis tussen wegligging, comfort, levensduur en heeeeeel belangrijk: kosten… Dus als jij denkt dat er überhaupt geen ruimte voor verbetering is ten aanzien van wegligging, dan vergis je je.
@davelepeef: Ik denk dat het punt van @crackdavid is dat je niet kunt voorspellen of de wegligging op elk punt beter is. Zo kan de auto bij “80%” een stuk stabieler aanvoelen, maar bij “100%” plotseling uitbreken, terwijl het standaardonderstel dit misschien subtieler aan zou kondigen.
@Jochempie: een wegligging is af-fabriek toch ook niet in elke omstandigheid optimaal?
@davelepeef: dat woord gebruik ik ook niet. Maar de wegligging van een auto is wel ontworpen naar het beste compromis dat de fabrikant voor het geld kon verzinnen.
@jochempie: exactly! Op gebieden is dus plek voor verbetering ;)
@davelepeef: Ja, maar niet zonder een ander gebied te verpesten. Ik denk namelijk niet dat een fabrikant een 10mm grote spoorbreedte zou laten liggen als het echt alleen maar voordelen met zich meebracht. Je mag natuurlijk je auto naar eigen smaak aanpassen, maar dan accepteer je dus dat ‘ie op een ander punt minder goed wordt.
@Jochempie: misschien niet maar je kan denken aan optionele bredere velgen die probleemloos moeten kunnen passen? Sowieso lijkt er de laatste jaren meer aandacht aan “stance” te worden geschonken… Bij m’n ouwe Focus 1 krijg je met gemak een stevige vuist tussen de band en wielkast, bij modernere auto’s luistert dat stukken nauwer. Moderne VW’s staan zo best fraai op de wielen…
@davelepeef: Natuurlijk past het vaak probleemloos, mijn Focus heeft ook velgen die te ver naar buiten staan (zo kocht ik ‘m vorige maand, het zijn de winterwielen), maar de wiellagers slijten harder doordat ze op een grotere ET-waarde zijn ontworpen. Zodra de sneeuw weg is zet ik m’n zomerwielen er weer onder.

Om maar even aan te geven hoe extreem het bij mijn auto is: de ST170 staat standaard op 215/45-17 banden, en de 195/55-16 winterbanden die er nu onder zitten staan zeker een centimeter verder naar buiten. Geen idee hoe dat ooit op de typegoedkeuring van mijn auto is beland. (Jep, in Zwitserland moeten alle aanpassingen aan je auto op je typegoedkeuring komen te staan. Dat mag ook enkel met onderdelen die in Zwitserland een individuele, kostbare keuring hebben ondergaan)
@Jochempie: officiële Ford wielen, verder uitstekend dan je st-velgen???
@davelepeef: zou bijna zeggen dat je dan Peugeot-velgen hebt, maar die hebben een andere naafdiameter…
@davelepeef: Neuh, geen Ford velgen… Goedgekeurde aftermarket wielen..
Ik herinner me een aflevering van Topgear, waarin de heren een budget zoiets van 1000 of 1500 pond kregen voor een ‘ooit’ begeerlijke sportieve auto o.i.d. Hammond kwam met een oude BMW M3 aanzetten, die zowel verlaagd was als voorzien van brede banden / spacers. Het ding bleek tijdens de eerste (circuit-) testproef al haast niet meer op de baan te houden. Levensgevaarlijk.

Let ook maar eens op hoe vaak de autowrakken die als gevolg van een ‘eenzijdig ongeval’ de regionale pers halen, zijn voorzien van dit soort ‘sportieve aanpassingen’. Lesson learned: blijf van die wielgeometrie af. Gewoon niet doen dus.
@rrrobert: Waarschijnlijk de reden waarom spacers in Zwitserland verboten zijn. Je mag de spoorbreedte met 1% vergroten hier, maar mooi wel zonder spacer.
Of je heet Leepu en gebruikt spacers van 15 centimeter per kant.
http://s13.photobucket.com/user/roverdover/media/IMAG1635.jpg.html
Hmm, andere velgen monteren lijkt me een betere optie.
Wat nog even aardig is ter aanvulling. Spoorbreedte is de afstand tussen 2 wielen op een as, gemeten vanaf het midden van de gemonteerde wielen. Zoals hierboven al geschreven, bij een gemiddelde middenklasser ligt dat (vaak) tussen de 1500 en 1600 mm. Vooras vaak breder dan achter. Hierboven wordt gesproken over een maximale afwijking van 2% van de spoorbreedte zoals vermeldt op de typegoedkeuring. Dit dien je dus ook ik de gaten te houden bij het monteren van een andere velg met andere ET-waarde. Als het wiel verder niet breder wordt, zal met het afnemen van de ET (hoe lager de ET, hoe verder de binnenste rand van de velg van de naaf af gaat staan cq hoe verder het wiel uitsteekt in de volksmond) de spoorbreedte navenant toenemen. Dus een sprong van ET40 naar ET50 lijkt niet veel, maar is 10mm spoorverbinding per kant. Als je dan ook nog eens een spoorverbreder gaat monteren, is de kans zeer goed aanwezig dat je boven de maximale grens uitkomt. Altijd goed nadenken en meten dus, niet zomaar klakkeloos iets monteren wat wel mooi staat.
Altijd leuk deze artikelen
En voor wie custom made spacers zoekt van goede kwaliteit voor weinig geld: zoek op Google naar Harry Schippan (Duitser). Goede ervaring met een setje spacers van hem.
Ik ben na het lezen van alle reacties space
Of je doet het zoals mijn vader in de jaren 70, gewoon je banden omdraaien zodat de binnenkant ineens de buitenkant wordt. Gegarandeerd bekijks en doorslijten tot aan het canvas. Maar ja toen kon dat nog gewoon.
verlagen is ook niet altijd effecties, ja je zwaartepunt komt lager te liggen.
echter (zeker bij McPherson voorophanging) je draagarmen staan vaak met de buitenkanten meer omhoog dan voorheen, hierdoor komt het roll-centre (denkbeeldige kantelas van de ophanging) lager te liggen (lager dan het zwaartepunt) waardoor het overhellen weer erger wordt….
Er is maar 1 reden van spacers, en dat is om velgen te monteren met een verkeerde ET waarde.
Het is namelijk niet zo dat je lagers harden kunnen slijten, maar je lagers zullen gewoon kapot gaan als de ET niet klopt. Niet na 10 KM natuurlijk, maar ze zullen kapot gaan.

Daarnaast is het levensgevaarlijk, met betrekking tot aanhalmoment van je wielmoeren, nog maar niet te spreken over de langere wielmoeren die je nodig bent en uit china komen.

Voor showauto’s kan ik het begrijpen. Die zijn immers all show en no go. Maar wil je sportief rijden met je gepimpte auto, of wil je een bredere spoorbreedte in general? vervang dan gewoon het onderstel van je auto.
Kost wat meer, heb je ook echt iets.
@kid1988: mja… lagers worden zwaarder belast, waardoor ze sneller slijten, waardoor ze eerder versleten zullen zijn. Lagers gaan niet zomaar “kapot”. Er zit ongetwijfeld voldoende veiligheid op de toelaatbare belasting om een paar mm’s prima te overleven – maar je moet een kortere levensduur accepteren…
En over aanhaalmoment worden vaak heel veel dingen geroepen terwijl maar weinig weten wat de achtergrond is, dus leg uit?
@davelepeef:
Ik neem aan dat we allemaal weten:
Goede belasting + leeftijd = slijtage
slechte belasting + levensduur – leeftijd = kapot.
-> als een krukas kering lekt omdat je oliedruk te hoog is, is de kering kapot
-> als een krukas kering lekt omdat je auto oud is en 5kkm heeft gemaakt is de kering versleten.

30mm per kant is niet een paar milimeter. 5mm is een paar milimeter. Echter komt 30mm bij styling vaker voor dan 5mm. 5mm wordt daarintegen vaak gebruikt om ET waarde verschillen op te heffen.

En kwa aanhaalmoment: Wielen worden belast op afschuiving. Een aanhaalmoment is dus bedoelt om genoeg frictie tussen wiel->remschijf->naaf te maken.
Een aanhaalmoment is niet echt een exacte wetenschap, omdat deze tot wel 50% kan afwijken (vuil op de bout, smeermiddel op de bout etc.etc. en de oppervlakte ruwheden van de verschillende componenten). Daarom liggen aanhaalmomenten van wielen vaak veel hoger als dat in theorie nodig is. Beter te vast dan niet vast genoeg toch? De originele bouten en naven zijn hierop berekend. Bij spacers hangt het er vanaf waar ze vandaag komen.
Bij een aanhaalmoment van 120nm (waar de momentsleutels bij de kwikfit bijvoorbeeld standaard op ingesteld zijn) kan het zijn dat een “goedkopere” ofwel verkeerde bout gaat rekken. Mocht je een spacer hebben van maar 5mm, en je originele bout gebruiken, heb je minder draad, waardoor je de naaf kunt beschadigen (en dus kracht gebruikt om je draad uit je naaf te trekken, en niet je wiel/spacer/remschijf/naaf combi naar elkaar toe te trekken).

Ik zeg niet dat het altijd een probleem is, maar mensen vergeten vaak dat bij het aanpassen van dit soort dingen, ze niet aan het monteren zijn maar de engineering van de auto aan het aan passen zijn. Daar horen dus rekensommen bij. Heb ik nog de goeie bouten? Is de bout lang/sterk genoeg? Gebruik ik het juiste aanhaalmoment? hoe veranderd de belasting op mijn lagers? Ik weet zeker dat in veel gevallen niet eens nagedacht wordt over deze verandering, laat staan er aan gerekend wordt.
@kid1988: daar ben je ff zoet mee geweest maar het is wel een kloppend verhaal ;)
Volgens mij zijn we het eens; spacers van redelijke dikte, van een betrouwbare leverancier en correct gemonteerd leveren behalve een kortere levensduur van bepaalde delen weinig spectaculaire nadelen met zich mee.
De issues worden doorgaans nogal opgeblazen: “foto’s van gecrashte auto’s met spacers!” – tel ff de gecrashte auto’s zónder spacers… En de mooiste verhalen zonder enige technische onderbouwing…
@davelepeef: Mee eens.
Voor styling heeft het ook meer “nut” als voor performance driving.
Als je gewoon op de straat rijdt kunnen (redelijke maat) spacers niet veel kwaad.
Op de track zou ik liever een ander onderstel eronder knikkeren, dan heb je namelijk ook de geometrische voordelen van bredere sporing.
Ga maar eens narekenen wat spacers met je rolcenterum doen. (hint: die komt hoger te liggen) Nog maar niet te spreken over scrubbing.
Het is trouwens aangeraden om de spacers te monteren op de naven, en dan de wielen te monteren op de spacers, in andere gaten in de spacer. Zo heb je geen langere, meer breekbare, wielbouten nodig!
@poeperman: dat hangt natuurlijk maar net van de dikte van de spacers af. En langere bouten zijn zeer zeker niet meer breekbaar, ze kunnen immers meer rekken ;)
Hebben de heren hier weleens de spacers gezien die leepu gebruikt heeft dat waren gewoon assen van 15cm lang lijkt me niet echt veilig op een hobbelige snelweg
Op onze circuit auto rijden we met een velg met een ET waarde van -10 en -7 (afhankelijk van de set velgen). Het is een E46 BMW Compact met een WTCC bodykit. De originele fabrieks E46 WTCC rijdt ook met een ET waarde van -7. Ik heb hier nog wel wat discussie over gehad met een tuner over o.a. de schuurstraal en dat wat wij doen eigenlijk niet kan. Puur theoretisch geef ik hem gelijk maar in de praktijk werkt het voor ons. Daarnaast reed BMW in de fabrieksauto met een bijna soortgelijke opstelling. De auto rijdt met een 330pk M3 blok 1:53.4 op Zandvoort. Totaal geen slechte rondetijd voor een auto met een gewicht van ca. 1270kg inclusief rijder. Extra slijtage op de lagers? Geen problemen gehad in de afgelopen seizoenen. Wielen die afbreken? Ook geen last van gehad.



Maar wat anders. Het hele verhaal over het effect van de wegligging is in theorie ook wel waar maar laten we eerlijk zijn, gaan jullie op de openbare weg merken dat er een spacer van een 10 of 15 mm op je wielen zit in de wegligging? Die grens vind je niet op de openbare weg.

En spacers, langere wielbouten en kun je ook van fatsoenlijke merken kopen. Het is niet allemaal troep omdat er geen VW, Mercedes, BMW of Audi op staat. Daarnaast komen de wielbouten van bijvoorbeeld BMW ook van een toeleverancier vandaan. Overigens zijn spacers in Duitsland bijvoorbeeld alleen maar zijn toegelaten als er een officieel document bij is waarin dit wordt toegestaan dat ze op de auto zijn gemonteerd. Dat geldt overigens ook voor ‘aftermarket’ velgen. Je kunt daar niet zomaar wat ‘aanrommelen’.
@sportevo: eens, een beetje verbreding merk je vast niet.
Maar wat bedoel je nou in.je eerste alinea, dat een verschil van 3mm offset ineens kritisch zou moeten zijn? Of duid je op de lage offset?
@davelepeef: Het gaat puur om de lage offset. Wij hebben een originele set BBS WTCC velgen van BMW en die hebben een ET van -7. Daarnaast heet ATS ook WTCC velgen gemaakt voor BMW en daar hebben we sets laten maken met een ET van -10 (die kon je in allerlei maten krijgen, want op bestelling gemaakt).

Punt is dat de geometrie met deze opstelling totaal niet klopt volgens de theoretische modellen maar dat het blijkbaar in de praktijk wel werkt. Misschien dat het beter kan maar een onhandelbare auto die totaal niet stuurt heb ik niet. Sterker nog, in mijn klasse ligt het gemiddelde vermogen een stukje hoger en moet ik het juist van mijn bochtensnelheid hebben.
Lastig met de APK. Vaak moet je ze er eerst afhalen. En ZWAAR funest voor je draagarmen!
@clarkson: weer zo’n loze kreet. Je draagarmen trekken het allemaal met plezier, het zijn de ophangpunten die extra te lijden krijgen…
@davelepeef: Wiellagers etc etc. Even dimmen he met je weer zo’n loze kreet.
@clarkson: je begint over draagarmen, als jij dat kan uitleggen dan dim ik. Niet vervolgens met lagers op de proppen komen. Tot die tijd blijft het een ongefundeerde kreet…
@clarkson: je noemde draagarmen, niet plotseling met andere delen gaan schermen; als je dat weet uit te leggen, dan dim ik :) Zolang je het niet toelicht blijft het een ongefundeerde kreet…
@davelepeef: :S en gewoon niets verversen hè… :(
Als je andere velgen monteert met een andere steek, kun je hetzelfde effect bewerkstelligen -> je bedoelt velgen met een andere ET waarde.. Velg met een andere steek gaat niet passen hoor ;)
@bogaertd: Kan het zijn dat @willeme iets anders bedoeld? Het passend maken van velgen met een andere steek kan je dmv zogenaamde adapter spacers bewerkstellen?
@dutchdriftking: Het gedeelte van het artikel waar ik een quote van deed gaat over alternatieven voor meer sporing te hebben en er wordt enkel gemeld om een andere steek te nemen wat u niet meer sporing geeft. Indien inderdaad zou gezegd worden dat je dmv spoorverbreders ook soms velgen met andere steek kunt monteren dan geef ik u gelijk maar daar gaat het niet over zelfs na die paragraaf 10-tal keren te lezen :D -> Wat zijn de alternatieven?
Je kunt het probleem ook anders aan pakken. Als je andere velgen monteert met een andere steek, kun je hetzelfde effect bewerkstelligen. Een andere manier is om de auto iets te verlagen door middel van kortere veren. Daarmee gaan de wielen niet verder van elkaar afstaan, maar je kan zo wel de wegligging verbeteren. Tevens is het een goede oplossing voor het aanpakken van de looks.
Leuk artikel! Zelf heb ik 17mm spacers met langere wielbouten op de achteras. Puur voor de looks.
En verboden in België….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).