Tellerfraude is makkelijker dan je denkt

Auteur: , 80 Reacties

En het kost de consument honderden miljoenen euro's!

Tellerstanden

Vroeger was het een kwestie van “vakwerk” om een teller terug te draaien. En ja, dat staat bewust tussen aanhalingstekens. Het was mechanisch werk en bovendien tijdrovend, maar tegenwoordig hebben auto’s vaak digitale kilometertellers die met de juiste software eenvoudig aan te passen zijn. Volgens de RDW rijden ruim 2 op de 100 auto’s in Nederland rond met een onlogische tellerstand. En dat is eigenlijk nog weinig als je bedenkt hoe makkelijk het is om je kilometerstand aan te laten passen.

Google op “kilometerstand terugdraaien” en je vindt binnen no-time een handvol bedrijven die zich specialiseert in dit kunstje. Het vergt slechts een kleine investering om de waarde van een auto hard te laten stijgen, iets wat de consument naar schatting zo’n €160 miljoen euro per jaar kost, aldus het AD vanmorgen.

De RDW houdt tegenwoordig van veel auto’s de kilometerstanden bij, doordat auto’s bij onderhoud of bandenwissels geregistreerd worden. Het tellerrapport (voorheen Nationale Auto Pas) kan opgevraagd worden bij aankoop van een auto, zodat duidelijk kan worden of een kilometerstand wel of niet logisch is. Dat geeft overigens ook nooit 100% zekerheid, maar het is in ieder geval een aardige indicatie.

In Nederland wordt er dus nog bij ongeveer 2 procent van de auto’s met tellerstanden gefraudeerd, stukken minder dan in de jaren tachtig toen ongeveer 35% van de auto’s een gemodificeerde tellerstand had. Sinds 2014 is het aanpassen van tellerstanden strafbaar, tenzij er toestemming is van de RDW. Maar in Duitsland zijn de problemen vele malen groter, naar schatting is bij ongeveer één op de drie Duitse auto’s met de tellerstand gerommeld. De Duitsers hebben geen centrale registratie van tellerstanden omdat privacywetgeving dit in de weg staat. Opletten dus, als je een auto wil importeren!

Fotocredit: @Alfarobert op Autojunk.nl



80 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
in België bestaat er al meer dan 10 jaar de “carpass”, werkt goed en is verplicht
zeer grote kans op juiste kmstand
@stanval: In Nederland de Nationale Autopas.
Toch zijn er een heleboel rijschoolhouders, die elke keer voor een beurt de km-stand laten terugdraaien/de km teller elektronisch vervangen.. zodat de km/stand van de auto kunstmatig laag.. maar logisch volgens de NAP houden.

Mooie is wel dat de belgische autopas en de Nederlandse gaan samenwerken. Zorgt iig dat je iets meer zekerheid hebt importauto’s met een verleden in Belgie.
@martinus: of de stekker van het snelheidssignaal in de bak loshalen. Zie de de snelheid ook niet, maar tom tom ernaast en gaan
@shalomleon: dat zal tegenwoordig niet meer werken. Snelheidssignaal komt via een ABS sensor en is van wezenlijk belang voor vele (veiligheids)systemen in de auto. Denk aan tractiecontrole, ABS, verlichting, airco, ruitenwissers, automaatbak, start/stopsystemen enz.
@e38ossie: daar ben ik van op de hoogte, vandaar dat ik zeg opname element in de bak. Ik heb bij een dealer gewerkt waar dat zelfs gedaan werd tijdens de ritten over parkeer terrein
@stanval: toch eens meegemaakt en dat ze er 100000 km naast zaten ondanks dat de auto jaarlijks naar de keuring ging! Weliswaar bij een kilometerteller die tot 99999km loopt.
Als je per jaar 40.000km rijdt en vlak voor de APK draai je de teller 25.000km terug is de kilometerstand nog steeds logisch. Na 5 jaar een verschil van 125.000km. Geen enkel systeem werkt afdoende.

Ook die zogenaamde bedrijfjes verbieden die vanwege ‘esthetische’ redenen je teller terugdraaien. “Enkel voor eigen gebruik”….
@ptothem: voor eigen gebruik? Omdat 125 000 mooier oogt dan 225 000 in de tellerbak of wat?
@nasty: als je motor compleet gereviseerd is is het mooi om de teller op beginstand te zetten zodat de beurten goed lopen. Wel als je hem verkoopt zeggen dat de motor gereviseerd is en wat de km stand op dat punt was.
Ook bij blokwissel wil je de km stand van het blok wat er in is gegaan zetten op wat die bij dat blok was. In beide gevallen moet het ook door de rdw geregistreerd worden/herkeurd.
@kevinova:Domme actie. Alsof de auto minder heeft gereden met nieuwe motor. Gewoon in het onderhoudsboekje zetten dat de motor vervangen is bij bepaalde stand en factuur goed bewaren. Lijkt me eerlijker en eenvoudiger.
@ptothem: Dat was precies mijn gedacht toen ik het artikel las. Gewoon voor elke beurt/ APK of wat dan ook ff langs de tellerboer en je hebt 250K gereden met slechts 70K op de klok. Inclusief mooie NAP pas. Bam! Paar 1000 eurotjes extra inruilwaarde. Makkelijk verdient.
Ik hoef niet met de teller te rommelen om te kunnen frauderen, mijn auto heeft altijd minder dan een ton gelopen.
Het nadeel daarvan is wel dat ik nooit een logische tellerstand heb.
@robert110: Ik heb me erover verbaasd dat tot in de jaren 90 er fabrikanten waren met een 5 cijferige teller. Zoals een Ford Escort.

Dan heb je als fabrikant echt geen vertrouwen in je eigen product.
@fanboy: nee joh, gekkie. Dat is iets positiefs, dat is een fabrikant die ook de 3e hands koper de beleving van een nieuwe auto gunt!
Vriend van mij kocht een geïmporteerde golf V met 85k km op de klok, wou hem laten chippen bij Apec in Deinze, BE. Daar bleken er heel veel onregelmatigheden in de koppel- en vermogenskromme te zitten. Dan maar niet tunen was de boodschap. Enkele weken later een paar politiemannen aan z’n deur, verkoper was opgepakt in Duitsland voor km-fraude. Bleek dat de golf 600.000km gelopen had. Zag eruit als nieuw!
@poeperman: Het is een grotere prestatie dat een Golf de 600k haalt!
@cossiekiller: verklaart de leegloop van de oliereserves!
En dan zij er diegene die hun leasewagen consequent voor ieder onderhoud even goed terugdraaien. Van horen zeggen dat bv. iemand zo een Porsche in de lease had, en dat het een enorm verschil was in gebruikskosten… Dan zijn beide de leasemaatschappij én de volgende eigenaar slachtoffer van.
@Onehp: haha wat een fantast die Porsche rijder Waarom zou je dat als berijder doen? Je banden slijten gewoon door dus dan zou je voor de leasemij elke 10k km een setje banden opgebruiken terwijl je in werkelijkheid 40k km heb gereden. Sorry i dont buy this crap.
@blo3to3t: je moet ook niks kopen… als je niet kan begrijpen dat dit erg loonzaam kan zijn, zoveel te beter.
@Onehp: dan geeft diegene ook altijd de verkeerde stand op bij het tanken met de tankpas. Waardoor ze al komen klagen over het idioot hoge verbruik van meneer. Ook de dealer zou dan moeten zien aan de banden etc dat er iets niet in de haak is.
@kevinova en @blo3to3t: ik begrijp jullie niet. Als anderen kunnen verdoezelen dat een wagen 500’000 km meer heeft gelopen zonder direct argwaan te wekken, waarom zou iemand zonder scrupules niet op deze manier kunnen frauderen? Zolang je de banden en benzine uiteindelijk zelf moet/kan betalen is dat toch eenvoudig daar een manier rond te vinden, of hebben jullie zo weinig fantasie? Ging ook niet over een 1.6d die een paar cent meer kost per gereden kilometer, maar een wagen waar elke extra kilometer vele euros meer kost. Jullie moeten mij niet geloven, ik kan niks bewijzen want enkel van horen zeggen, maar jullie lijken me wel heel naïef als jullie denken dat dit niet gebeurt. 2% jazeker, diegene die ontdekt worden ja…
@kevinova: dit alles kan gewoon.

Ik rij een leaseauto heb een tankpas maar hoef geen kilometerstanden in te geven.

Daarnaast heb ik wel eens een setje winterbanden in 10k kaal gereden op een 1.6tdci Mondeo

M’n, vader rijdt een cayenne en elke 12.000 km komen daar 4 nieuwe banden onder.

Zolang de kosten van de banden maar opwegen tegen de baten.

Ik ken iemand die met een 107 30.000 km per jaar in private lease reed, elk jaar ging de teller met 20.000 km terug net voor de beurt om zo aan het einde van het leasecontract van 10.000 km per jaar te voldoen.
@poeperman: Catherine zeta Golf.
@poeperman: er bestaat volgens mij ook een aflevering van Zembla, Kassa oid welke gaat over uit Duitsland geïmporteerde auto’s waarmee wordt geknoeid. Enkel omdat de RDW administratie van Nederland en Duitsland niet op elkaar zijn afgestemd. Je zou probleemloos een auto in Duitsland kunnen kopen, tellerstand terug laten draaien en hem in Nederland op kenteken zetten, zonder dat RDW zich bekommert of het wel een correcte stand is, terwijl ze die gegevens wél op kunnen vragen!
@drdre1: Dacht ik ook aan, volgens mij was het Radar
@drdre1: Oud nieuws. En tegenwoordig zelfs achterhaald. Vroeger gaf de RDW een vinkje voor dat type auto’s. Tegenwoordig zegt de RDW dat een auto een bepaalde tijd in het buitenland is geweest, dus dat ze niets kunnen zeggen.
Werkt inderdaad nog altijd niet voldoende. Jammer is dat wel aangezien we zo graag een auto met lage kms stand uit Duitsland halen. Het zou de fabrikanten sieren als ze dit beter zouden beveiligen.
Ach, hoe nauwkeurig is het RDW nu eigenlijk. Bij het invoeren van mijn kenteken krijg ik de onderstaande melding terwijl de auto van nieuw af aan in de familie zit.

“De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel ‘onlogisch’ gekregen. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel ‘onlogisch’ alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom ‘geen oordeel’ over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig.”
@jack_abarth: Waarschijnlijk is de tellerstand ooit eens verkeerd ingevoerd door een monteur. Heb het ook eens gehad. Dag inruilwaarde.
@haakie: Gelukkig is daar een oplossing voor! https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Tellerstand-corrigeren.aspx (reactie op fmgarcia was een foutje)
@rvh1: ik heb dat ook meegemaakt. Onlogische stand, rapport opgevraagd, duidelijke typefout geconstateerd, naar de garage ermee, moet nu nog gecorrigeerd worden. Ik vermoed dat garages er ook gezeik mee krijgen als ze te vaak achteraf kilometerstanden moeten corrigeren.
@Haakie: bij mijn vorige auto was 2x verkeerde kmstand ingevoerd in het verleden. Aan de hand van onderhoudsboekje en Apk papieren zijn beide foutieve waarden eruit gehaald. Tellerstand weer logisch!
@audir8v10: ik heb bij een dealer bedrijf gewerkt en dit was vrij normaal.

Dag later NAP in de bus als je het maar kon aantonen.
He jammer, had een korte cursus verwacht..
Voor €150 koop je al zo’n kastje in China.
Lekker ‘goedkoop’ een dikke bak uit Dld halen…
Een maat van me deed het, 2 jaar geleden. Een vol aangeklede 5 serie diesel uit 2011. Niets dan problemen. Hij vertrouwd echt niets meer aan die auto, ook de tellerstand niet. Geen onderhoudspapieren er bij. Gaf niks want; “het is een BMW”
@buutvrij: Je kiest er natuurlijk zelf voor om zo’n auto te kopen ondanks bepaalde ‘red flags’.
@buutvrij: een Dikke bmw jonguh
@buutvrij: dat heb ik ook gedaan. Ik had in 2009 een Golf 6 1.4 160pk DSG gekocht bij de officiële Volkswagen dealer in Duitsland met slechts 2500 km op de klok. Werkelijk alles ging kapot, op het interieur na.
@e550: Dat spijt me voor je, man. Hoewel caveat emptor (weten wat je koopt) bij auto’s en huizen van levensbelang is, blijft het moeilijk om die gehaaide klootzakken te herkennen… hopelijk heb je tegenwoordig minder gedoe met je wagen.
Linke soep inderdaad. Maar hierbij geldt natuurlijk ook, kijk naar het totaalplaatje als je een tweedehands auto koopt. Je kunt natuurlijk alles verdoezelen tot nep-serviceboekjes aan toe. Gebruik je gezonde verstand en neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft. Lijkt het te mooi om waar te zijn dan gewoon weglopen. Dat geldt in Nederland, in duitsland, eigenlijk overal!
@hallobanaan:

Geloof me, je ziet het niet altijd. Bij mijn schoonvader stond ooit eens een Passat Station op het terrein. Toen ik na het eten met een bosje sleutels aan het spelen was zag ik een labeltje hangen met daarop gemeld 661.000km. Auto was pas een goede 6 jaar oud, en ik zei nog dat ze het waarschijnlijk verkeerd hadden gezien. Naar de auto gelopen, die eruit zag als nieuw, en inderdaad 661.000km!
Met de digitale systemen is het alleen makkelijker geworden. De extra controle systemen maken het dan nog enigszins een uitdaging. En 2%? Dat percentage lijkt mij ook terug gedraaid.
@reistje: precies, 80% van de handelaren draait logisch terug. Er zijn particulieren met software of bedrijven die rijden heel het land door om alleen tellerstanden terug te draaien dat is gewoon een dagtaak dus die 2% is erg weinig.
Volgens mij niet meer mogelijk met de nieuwste wagens aangezien die vaak verbonden zijn met de servers. Bij Tesla is dit zo, maar volgens mij ook al bij de Duitseerken.
Dit is nou typisch een voorbeeld van een situatie waar een Europese norm van pas kan komen. Heeft meer zin dan een maximaal stofzuigervermogen of automatisch uitschakelende koffiezetapparaten :-)
“De Duitsers hebben geen centrale registratie van tellerstanden omdat privacywetgeving dit in de weg staat.”
Als ook al de privacy van auto’s gaat bewaren ga je te ver. In landen waarin kenteken aan het voeruitg gekoppeld is, is dat inderdaad makkelijker. Maar ook kun je het unieke chassisnummer in een databank met de kilometerstand opslaan.
Alleen zijn er Duitsland nogal veel autofabrikanten, die een enrome invloed hebben op de politici (want grote werkgevers) en die fabrikanten hebben er alle belang bij dat de occassionhandel onbetrouwbaar is, immers dan kopen de mensen eerder een nieuwe wagen.
Is het niet zo dat als je je auto aan de stekker hangt, je ook in een van de modules kunt aflezen hoeveel ie gelopen heeft? Als dat verschilt van de km-stand op de dashboard is het idd link soep.
Gewoon een Volvo of Mercedes diesel kopen, als de kilometerstand dan 100.000 verder staat hoef je je geen zorgen te maken om mechanisch gerotzooi. Tenzij hij door de heer Ben Beunhaas is onderhouden.
@dieselkameel:
Totale nonsens uw opmerking.
– Is de wagen netjes warm gereden
– Heeft de wagen zijn leven lang in de stad gereden.
– Reed de vorige eigenaar heel de tijd met zijn voet op het koppeling pedaal of ‘schakelde’ hij met een automaat.
– Werden de straattegels eruit getrokken bij ieder verkeerslicht.

Ik had vanmorgen weer zo een stresskip achter me zitten, gassen met een koude motor en gillen in de toeren.
Ik koop liever een wagen van iemand die goed met het mechaniek is omgegaan die twee ton heeft gelopen dan die van een ultra kluns die veertigduizend heeft gelopen.
Snelweg kilometers op constante snelheid met een warm mechaniek geeft bijkans geen slijtage.
@desjonnies: Goed punt, maar hoe weet je hoe er mee gereden is?
@desjonnies: Niet helemaal. Een Volvo 240 met een 2.3 benzine motor is wat de motor betreft bijna onverslijtbaar. Ooit een testje gezien op de internet een 240 met tich 100.000km op de rollerbank. Nog geen mini ponny was de motor uit weten te vluchten.

Aan de andere kant: Bij dergelijke auto’s telt het onderhoud en de manier waarop er in gereden is veel zwaarder dan de kilometerstand. Ik heb meer vertrouwen in een 240 met 500.000 km inclusief een mapje met alle rekeningen dan in eentje met slechts 100.000 op de teller “van een oud vrouwtje”.
Ik moest lachen.
Onze buren zijn eigenlijk zielepieten, wat heeft de tellerstand van een voertuig in Gotsnaam met privacy te maken, het is een indicator voor de toestand cq waarde van een voertuig. Daarom zit er een kilometer teller in een auto en zul je er tevergeefs naar eentje zoeken op een schip of in een vliegtuig.
Daar wordt een uren registratie bijgehouden, behalve bij Lufthansa en Hapag Lloyd denk ik zo ivm privacy.
Het slaat als een tang op een varken (mag deze uitdrukking nog, varkens zijn niet halal).
Maar ja, Wir schaffen das, toch?
@desjonnies: de grotere schepen hebben een mijlenteller dat is aangesloten op het log. Vliegtuigen hebben een logboek, zonder logboek is een vliegtuig niks waard. Tegenwoordig hebben vliegtuigen een electronisch logboek en daar kun je niet mee sjoemelen, fabrikanten bepalen zo wanneer een vliegtuig voor onderhoud naar een fabriek moet.
@rufctr01:
Weet ik, logboek of journaal staat alles in beschreven.
Daarom zag ik laatst twee advertenties op Mobile.de van één dezelfde auto. Maar op de foto’s die daarna later geplaatst waren had de auto een lagere kilometer stand.. een mailtje naar de aanbieder hierover heeft nooit een antwoord opgeleverd
@ariif: je had ook aangifte kunnen doen.
Tellerstand terugdraaien mag ook in Duitsland niet.
@ariif: @martinus: Had er wel een melding van gemaakt op de site zelf geloof ik, maar zou niet weten hoe ik zo eventjes een aangifte ervan kan maken
fijn jongens.. ik vertrouw mijn eigen auto straks ook niet meer.
@shogun:

Wat voor auto?
@jack_abarth: ik denk een Mitsubitchi Shogun
@e36thuglife:

Je hebt ook een Suzuki Swift Shogun….
@jack_abarth: beetje late reactie, maar een duitse e46.
Ik kan een mooie Mercedes E-klasse diesel uit 2011 kopen uit Duitsland. Créme wit met 55dkm op de teller.
Klinkt dit als een nette deal

:-)
@cjdg: Dat hangt er van af wat ie kost want voor een barkie zou ik het wel doen. In Damsco kan je ook E klasses met lage km kopen maar dan hebben ze wel honderd miljoen uur met draaiende motor stil gestaan bij de taxi standplaats.
@cjdg: tegenwoordig gebruiken ze vaak vla witte raps dus zelfs de kleur is geen garantie :)
bij E36 pof je gewoon een nieuwe tellerbak er in en hoppaaa maar E36 kan toch niet kapot dus boeien
@e36thuglife: Dan is het gelijk te zien dat er mee gerommeld is. Manipulatiepunt gaat dan branden.
Ik mis de tips om te voorkomen dat iemand in deze valkuil valt. Het is eigenlijk eenvoudig te voorkomen.
Als bij een Duitse importauto het onderhoudsboekje mist, dan is dat vanwege fraude. Dat boekje is in Duitsland essentieel voor de waarde. Bijna alle merken hebben een stikker welke bij de auto hoort die in het onderhoudsboekje hoort. Mist die, dan is de kan heel erg groot dat het een nieuw boekje is. Open deur, past de taal van het boekje bij de herkomst van de auto? Een Duitse auto heeft geen Nederlandstalig boekje. Controleer de stempels. Bel eventueel de dealer op om een en ander na te gaan. En koop gewoon bij een dealer. Er is een reden waarom die handelaar zo goedkoop is….
Bij een Volvo mag je de tellerstand terugdraaien, het maakt toch niks uit.
@SimonMc: alleen wel op tijd de distributie riem vervangen…. Oh….
@dieselkameel Merc en Volvo zouden veel km kunnen lopen? Over 2de hans Volvo’s kan ik een boek schrijven m.b.t. motorisch gedoe. Volvo’s zouden hoge standen ‘aankunnen ‘ is een goed ingeramd misverstand van jewelste. Volvo gebruikte Renault, Ford, en deels Mitsubishi motoren. De problemen had ik echter met Volvo’s eigen blokken. In de dikste XC90 lag een blok van Yamaha. Die bouwen uberhaupt geen auto’s.
Is een teller nou eigenlijk ook makkelijk vooruit te draaien? M’n MX-5 heeft rond de 210 gelopen maar heb laatst de tellerunit vervangen.. staat nu 138 op. Ik wil het juist graag weer laten kloppen allemaal.
@timmmehhhh:

Heb een kameraad ooit geholpen met z’n E30. Tellerbak deed het niet en hebben toen een andere gemonteerd en vervolgens 110.000km erbij gezet zodat het weer overeen kwam.
Was nog niet eens zo heel moeilijk, klein beetje forceren en vervolgens met een tandenstoker de getallen gedraaid.
@timmmehhhh: je kan gewoon je auto op de brug zetten en aan de wiel draaien
@timmmehhhh: Ja,dit kan natuurlijk. Blijkbaar kan men ook via andere delen vd autocomputer de reële km-stand achterhalen. Een vriend heeft hetzelfde voorgehad met een Fiat 500.
Mijn auto heeft een onlogische tellerstand volgens de NAP. Bij 190.000 is er lpg ingezet. Na 110.000 en 5 jaar heeft een gezinsman hem een jaartje gereden en er 8.000 mee gereden. En nu is de stand onlogisch. We rijden er nu 35.000 per jaar mee. Ik hoop dat gezinsman zijn verhaal klopt.
Leaserijders doen ook maandelijks aan kilometer terugdraaien. Omdat er meer wordt gereden dan op contract staat
@buutvrij “In de dikste XC90 lag een blok van Yamaha. Die bouwen uberhaupt geen auto’s.”

Nee die zetten ze in de pauze in de synthesizerfabriek in elkaar als hobbyproject. Caterpillar bouwt ook geen auto’s, maar toch kun je er in de USA prima eentje in je vrachtwagen lepelen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).