Tesla: “crash in Baarn kwam niet door autopilot”

Auteur: , 73 Reacties

De Amerikaanse EV-bouwer is er als de kippen bij om te verklaren dat het dodelijke ongeluk in Baarn verder niks te maken had met de autonome modus.

Het ongeval in Baarn waarbij gisteren een automobilist om het leven kwam, werd niet veroorzaakt door gebruikmaking van autopilot. Omdat Tesla’s consequent verbinding maken met de fabriek, kan bij elke auto worden uitgelezen wat er precies mee is gebeurd.

Daaruit bleek overigens wel dat de Tesla Model S ten tijde van het ongeval meer dan 155 km/u reed. De auto is met hoge snelheid tegen een boom gebotst, wat de 53-jarige bestuurder van de Tesla fataal werd. Overigens is de kous nog niet af nu Tesla de bevindingen van het eigen onderzoek heeft gepresenteerd.

Volgens de politie wordt ook nog een onafhankelijk onderzoek naar de crash afgerond, wat te maken zal hebben met het feit dat de brandweer niet goed wist hoe om te gaan met een gecrasht elektrisch voertuig.



73 reacties

Had ik zo ook wel kunnen zeggen als je ziet hoe die auto erbij ligt
@theyoungsaablover: ja inderdaad, ik denk dat dat niet kan met autopilot.
Zoals ik verwacht had reed ie dus inderdaad veel te hard… En gelukkig niet op de Autopilot dus. Blijft verder natuurlijk een triest ongeval.
Tesla is er wel als de kippen bij om hun onschuld aan te tonen, opzich terrecht. Maar wel iets waar je als fabrikant mee op moet passen. Kan alsnog dat er toch iets aan de auto gefaald heeft namelijk.
@trustmeiamanengineer: dagelijks overlijden er in Nederland 2 mensen door een auto ongeluk. Daar in is het merk altijd irrelevant, maar als het Tesla is, inclusief veel insinuaties door de pers, vind je dat Tesla erg snel is met conclusies. Het enige dat Tesla aangeeft is dat autopilot uit stond en de auto harder dan 155 reed.
@pramm:
het is juist erg relevant of de tesla autopilot gebruikt werd of niet omdat het iets zegt over de stand van techniek voor zelfrijdende wagens en de perceptie van de veiligheid er van.
@super: maar dat ontken ik ook niet. Tesla geeft wat informatie door die ze uit de auto hebben gehaald. En helemaal terecht gezien de negatieve tendens in de media. Mijn reactie was op bovenstaande opmerking dat Tesla er wel als de kippen bij was. Het siert Tesla dat ze zo snel al informatie uit hun auto’s kunnen halen. Dat zal zeker helpen bij analyse van het ongeval
@pramm:
ok, sorry, verkeerd begrepen dan. maar aan de andere kant; hoe weet je dat tesla geen commercieel onhandige dingen (cruise bleef hangen, remmen deden het niet) uit de data edit?
@super: dat weet je op dit moment niet. Maar bij andere merken weten we ook niet veel. Aan de andere kant kan een klein merk als Tesla zich dat m.i. niet veroorloven. Als iets dergelijks naar buiten komt is het zondermeer einde verhaal. Er zijn voldoende partijen die Tesla graag met de grond toe gelijk maken en Tesla is niet too Big too fail om dan allerlei politieke steun te krijgen wat je elders wel zeer frequent ziet.
@pramm:
ja, dat is waar, maar een tweede crash door autopilot is natuurlijk ook niet handig. de crash in nederland haalde de internationale media dus iedereen zit er bovenop…
@super: Maar ze reageren nu toch ook alleen dat autopilot niet gebruikt is. Al heb ik gisteren begrepen dat dit een oud model is die helemaal niet voorzien is van auto pilot.

Er kunnen altijd andere dingen mis gaan.
@ronnys:
ik beschuldig tesla niet, maar het gaat er meer om dat wat zij zeggen niet onafhankelijk te verifieren is en het zal niet de eerste autofabrikant zijn die sjoemelt om het zo maar eens te zeggen.

daarnaast natuurlijk interessant om te zien hoe ver fabrikanten al zijn met het doorsturen van data, aan een kant snap ik dat het hen helpt om hun producten te verbeteren, maar aan de andere kant zijn er genoeg mogelijkheden om het te misbruiken om bv garantie te laten vervallen of problemen met privacy (een hacker die de locatie van de auto doorgeeft aan een dief bijvoorbeeld).
@pramm: Denk dat ze voornamelijk er ook snel bij waren om zo snel mogelijk de monden van de media te snoeren. En natuurlijk omdat ze precies weten hoe ze het kunnen ontdekken. Neem aan dat het afhankelijk onderzoek hetzelfde zal aantonen.
@dennisjuh95: Naar wat ik heb begrepen is de data van Tesla eerst gedeeld met de politie. Die heeft bevestigd dat de snelheid overeenkomt met hun onderzoek en heeft ondertussen het onderzoek gesloten, waarop de informatie naar buiten is gebracht.
@pramm: Ja, want Opel roept niet een halve dag later dat het niet aan hun auto lag. Bovendien was hier de vraag of de Autopilot in het spel was zeer relevant. Tesla zou ook eerst de zaak helemaal kunnen uitzoeken voordat ze een uitspraak doen, maar dat is marketingtechnisch natuurlijk een ramp, voor je het weet is de koers door alle geruchten alweer 10% gedaald.
Volvo onderzoekt overigens elk dodelijk ongeval met een Volvo, ze brengen de auto naar Zweden voor onderzoek en analyseren dan wat er fout ging en beter kan/moet. Hier doen ze echter nooit uitspraken over in de pers.
@trustmeiamanengineer: Dat is prima, omdat Volvo dat voor intern onderzoek gebruikt ter verbetering van hun huidige en toekomstige modellen. Tesla wordt echter zo onder een vergrootglas gelegd, dat ze wel snel móeten komen met een verklaring. De beurskoers is immers ontzettend van belang voor de stabiliteit van tesla op dit moment. Dus waarom wachten als je toch al zeker weet dat de Autopilot niet betrokken was bij dit ongeluk? Ze vertellen verder ook niets, omdat ze klaarblijkelijk, en dat moet het onafhankelijke onderzoek ook nog uitwijzen, verder moeten kijken of er eventueel andere falen van de auto hebben plaatsgevonden ten tijde van het ongeval.
Blijft natuurlijk staan dat het vreemd is dat er van Tesla als ongeschreven regel verwacht wordt dat ze meteen met een reactie komen, terwijl bij ongevallen met andere automerken geen verantwoording hoeft te worden afgelegd.
@trustmeiamanengineer: Ten aanzien van Volvo. Het klopt dat Volvo de resultaten niet deelt in de pers. Maar de pers zet ook niet ieder ongeval met een volvo breeduit in hun media.
@trustmeiamanengineer: als hij gewoon 80 tot 100 had gereden dan was er hoogstwaarschijnlijk niks gebeurd, ik vind het niet zo heel erg raar dat de auto een keer grip verliest met dit soort snelheden op bochtige wegen.
Mooi voor Tesla dat ze nu hun onschuld kunnen bewijzen. Ik snap alleen niet waarom dit zo uitgebreid in de media/nieuws wordt verspreid. Het lijkt mij verschrikkelijk voor de familie dat de foto’s van het ongeluk op internet stonden dan de agent aan de deur stond. Sterkte nabestaande!
@jpoers: gezien het feit dat de media er zo bovenop zat dat het een Tesla was en er direct gesuggereerd werd dat autopilot mogelijk aan stond, kan ile wel degelijk voorstellen dat Tesla met een dergelijke reactie komt. Het is wereldnieuws geworden, terwijl dagelijks wereldwijd 1000en doden vallen op de weg, waarbij het merk nooit wordt genoemd.
@pramm: ik bedoelde hiermee ook de media, dat die niet iets tactischer met de gegevens omgaan. Het feit dat je in het nieuws eerder ziet dat je man/vader overleden is dan uit directe omgeving.
@jpoers: Het had ook te maken met het feit dat de auto lastig te benaderen was ivm hoogspanning.
@mperformance: of de auto daadwerkelijk lastig te benaderen was, is nog niet naar buiten gebracht. Omdat de bestuurder helaas al overleden was, en men geen enkel risico wilde lopen, heeft de brandweer aangegeven extra zorgvuldigheidsbeginsel betrachten. De rest zijn voornamelijk speculaties uit de media.
@jpoers:
hoe kun je iets bewijzen met gegevens die uit de auto die je zelf gebouwd hebt naar je eigen bedrijf zijn gestuurd? misschien deden de remmen het niet, of bleef het gas hangen, natuurlijk erg aantrekkelijk om dat even uit de data te editen.
@super: ja daar heb ik ook een klein beetje mijn twijfels. Een slager die zijn eigen vlees keurt. Maar daar zullen vast mooie protocollen zijn om te zorgen dat zoiets niet kan/mag gebeuren. Mocht zoiets uitkomen dan kan je wel stoppen met produceren. Dan stelt een beetje extra Nox, CO2 ineens heel weinig voor.
Met 155 km/h die weg af klappen is toch een soort van “eigen schuld dikke bult” op deze weg gaan er meerdere. Feit is en blijft dat er nog te weinig ervaringen hybride accu ’s en zulke ongevallen..
@d1nick: je oordeelt zonder alle feiten te kennen.. misschien is de man wel onwel geworden?
@w0o0dy: naja je mag nog steeds geen 155 rijden op een 80 weg toch?
@w0o0dy: “Naja” er zijn meerdere gevallen geweest waarin mensen onwel zijn geworden achter het stuur met de voet op het gaspedaal. Volgens mij blijft een auto dan accelereren (en bij een Tesla gaat dit behoorlijk rap ook).
Ik ben geen fan van apparatuur die je al je gegevens deelt. Maar in dit soort gevallen is het wel een uitkomst natuurlijk. Waren er nog andere bij betrokken (gelukkig in dit geval niet) kan dit veel antwoord geven op vragen.

Toch spijtig dat de teslarijder is overleden.
@clarkson: Het zal langzamerhand wel die kant op gaan. In veel sectoren is het al gebruikelijk alleen wordt het vaak toegepast op voertuigen/werktuigen die door verschillende personen bediend worden. Nu rolt het balletje de andere kant op omdat je het nu ook bij privebezit zoals een auto gaat krijgen. De hamvraag is natuurlijk: gaat het om persoonsgegevens of puur om de omstandigheden/staat waarin een voertuig zich bevind. (Al dan niet na een ongeval)
En wie contoleert die gegevens van Tesla?? Ze kunnen makkelijk zeggen: Volgens onze data reed de persoon niet op autopilot. Net zo iets als VAG sjoemelde met data… Hmmmm
@pinut187: bewijs maar dat ze sjoemelen!
Fijn dat Tesla gezellig mee deelt hoe en wat. Voor de familie ook leuk. Ook wat privacy schending lopen ze voor op maar het is binnenkort is het al de nieuwe norm natuurlijk. Straks tweet de fabrikant van je slimme wasmachine al dat er vreemde onderbroeken bij je was zaten.

Dat de Brandweer niet weet hoe om te gaan met elektrische auto’s is wel raar. Er zijn al 10 jaar trainingen op dat gebied. Bovendien zijn instructies per auto online beschikbaar voor hulpdiensten dacht ik.
@sketcher:
vanaf 2018 wordt het in de eu verplicht voor nieuwe autos om een “zwarte doos” aan boord te hebben die uitgelezen kan worden na crashes.
@super: dat nog in discussie. Net als het automatisch 112 bellen nog steeds niet standaard en verplicht is kun je wel nagaan de die black box als die komt, die 2018 (en 2019 en 2020) niet gaat halen.
Wellicht is de beste man onwel geworden. 155+ op een 80 weg doe je vaak niet zomaar.
@e34m5touring: er zijn er zat die het doen. Maar je kan natuurlijk gelijk hebben
@e34m5touring: met zo’n snelle tesla kan je dat wel zomaar overkomen.
@mashell: Daarom denk ik, wellicht toch onwel geworden en per ongeluk het gas in getrapt. En dan gaat het inderdaad snel te hard met zo’n ding.
155 op zo’n weg. Bomen, zon, veel schaduw. Ik zeg niets over het slachtoffer. Maar zo’n snelheid met die omstandigheden is gewoon veel te hard.
@pomoek: stel de man heeft een beroerte, hardaanval oid gehad tijdens het rijden.. een Model S is zo snel van 80-155 dat dit best zou kunnen gebeuren zonder dat de man bewust als een maniak reed over die weg.
@w0o0dy: we komen elkaar wel tegen vandaag! Maar ot: ik ben me ervan bewust dat er maar een persoon slachtoffer is van wat er is gebeurd. Het is al triest genoeg voor de nabestaanden. Ik wil, bewust, geen uitspraak doen over de persoon. Enkel over de situatie. Ik hoop dat iknu wat duidelijker ben.
@w0o0dy: Ik bewonder je zoektoch naar de nuance maar die gaat iets te ver gaat in dit geval, mijns inziens. 155 op zo’n weggetje, dat is echt niet per ongeluk gegaan. Wie weet dat je op een lege snelweg eerst zoveel accelereert voordat je van de weg af dwaalt, maar onwel achter het stuur op zo’n smal weggetje..? De eerste de beste boom wordt je fataal ben ik bang.
@w0o0dy: Stel de man heeft gewoon zelfmoord gepleegd. Kan toch ook?
@oxymoron: weet jij wie er meeleest… Liever niet dit soort teksten
@w0o0dy: Kwestie van zoeken naar de nuance. De man reed 2x de toegestane snelheid. Dan kun je gaan veronderstellen dat de klap het gevolg was van een ziekteverschijnsel, maar even goed kun je denken dat de man niet besefte dat hij zo hard reed omdat de auto zo stil was. Is mij een keer overkomen nadat ik van een rammelkast met harde vering op een zweeftuig was overgestapt, met als resultaat een fikse boete omdat ik op het gehoor en gevoel reed. Dat de bomen vlugger voorbij komen valt dan nauwelijks op. Tot ze in de weg staan.
@oxymoron: dan rij je 200
@oxymoron: dan kies je niet een van de veiligste auto’s ter wereld, de kans is groot dat je het overleefd namelijk. Slik dan een zooi pillen.
@porsche928: Dat blijkt in de praktijk ook niet erg succesvol, maar we dwalen af.
Ik heb gisteren een fles WC Eend opgedronken. De de wetenschappers van WC Eend hebben mij onderzocht op weg naar het ziekenhuis. Zij hebben vastgesteld dat het niet aan het product WC Eend lag. Ik had een brandschone slokdarm.
@willeme: beetje flauw… Ga je ook zo reageren als het Audi, BMW of Mercedes betreft?

Het lijkt er sterk op dat de publieke opinie over Tesla tegen andere standaarden wordt bepaald dan bij de “normale aanbieders”
@w0o0dy: Ik weet dat Volvo en Saab hun eigen specialisten ongelukken lieten onderzoeken. Maar dan werd vooral het ongeluk onderzocht, niet of de auto nog functioneerde of naar behoren heeft gefunctioneerd. Daarbij bleek er wel degelijk een probleem met de spanning te zijn geweest, in het geval van de Tesla. Ik wil niet zeggen dat de specialisten van Tesla niet betrokken zouden mogen worden, integendeel. Het is goed dat Tesla dit zo serieus neemt. Maar de eindconclusie trekken is niet aan hen. Hetzelfde geldt overigens voor alle andere merken. Daarbij vind ik het hoogst opmerkelijk dat de NOS er zo veel over bericht (4 keer al).
@w0o0dy: het lijkt er niet alleen op, het is alleen al zeer frapant dat ieder ongeveer met een Tesla wereldnieuws is en dat daarbij ook altijd wordt medegedeeld dat het een Tesla betreft. Er wordt van geen enkel ongeval verder vermeld welk merk het is.
Dat Tesla het onderzoek ondersteunt wordt als negatief bestempeld, dat Volvo dat in Zweden al jaren doet om met de opgebouwde kennis hun auto’s veiliger te maken is wel.positief.
@pramm: Tesla zoekt nu eenmaal zelf ook graag de publiciteit op. Net als Google en Apple. Elke scheet die deze bedrijven laten is dan ook wereldnieuws. Nu dus ook. Ik snap dat wel.
@pomoek: Zou kunnen, of is het net andersom. Zodra er iets over Tesla te melden is, pakt de media het groot op. Zelfs minieme twitter berichten worden als groot nieuws gebracht. Persberichten worden door tesla veel minder vaak uitgestuurd dan wat veel andere grote merken doen.
@pramm: Tesla begeeft zich wat technologie betreft op onbekende wegen. De gewone man/vrouw is bang voor vernieuwing en zal elk negatieve gebeurtenis aangrijpen om ‘zie je wel dat electrisch rijden gevaarlijk/slecht/niet de toekomst’ te roepen. De feiten die ze nu naar buiten hebben gebracht zijn in 10 minuten uit de data gevist en sust in elk geval de aandeelhouders.

Hoe hard het ook is, je leert het meeste van fouten. Dit ongeluk levert meer op dan een miljoen km en zal Tesla’s in de toekomst veiliger maken.
Wat een absurde snelheid in het donker op een dergelijk bosweggetje. De vraag is of dit “normaal” gedrag was van deze bestuurder, of dat er misschien toch een technisch defect was. Probleem met de cruise control of drive by wire? Ik vertrouw dat soort electronica niet echt, hoewel ik ook ooit een volgas hangend gaspedaal heb gehad met gewone kabelbediening. Blijft schrikken natuurlijk, maar was simpel te verhelpen.
Trieste reactie van Tesla om direct de wereld in te slingeren dat de beste man met 155 kmh reed. Totaal geen respect voor de nabestaanden en alleen zichzelf zo snel mogelijk indekken
@melkkoe: nuance – de auto reed 155km/h en zulke feiten komen wel vaker naar voor bij een dodelijk ongeval. Wat de chauffeur deed, wou doen of overkwam, weten we niet. Wat jammer is, is dat mensen vroegtijdig hun conclusies trekken. Spijtig dat het zo afliep in ieder geval.
Vergeet niet dat juist deze auto’s gigantisch snel accelereren in het begin. Hierdoor kun je makkelijk hoge snelheden halen zodra de weg een beetje ‘overzichtelijk’ is
Dat is best rap op zo’n weg.
Wel bijzonder dat Tesla weet hoe hard iemand constant rijdt… Binnenkort live-stream naar de politie diensten zodat zijn kunnen bekeuren zonder flitscamera’s!
@unknown32: Precies. Dat geeft mij niet echt een lekker gevoel.
Die bekeuringen zonde flitsers zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar stel je raakt betrokken bij een ongeluk. Gaan ze de politie of je verzekeraar dan ook vertellen hoe hard je reed en wat je allemaal deed?
@unknown32: Tesla heeft de pc in de auto op locatie uitgelezen. Dat kan men overigens bij veel andere auto’s ook.
@pramm:
Omdat Tesla’s consequent verbinding maken met de fabriek, kan bij elke auto worden uitgelezen wat er precies mee is gebeurd.

Dus zij hebben een mobiele fabriek volgens jouw die je tot in de bossen kan meenemen?
Ik denk dat het gaspedaal bleef hangen!
Is de gebruikte software opensource? Zo niet dan weet alleen Tesla of het aan een fout in de software kan liggen. Het hoeft niet de autopilot functie te zijn maar kan ook aan andere functies liggen.
Die man dacht zelf dat hij een autopiloot was. Erg sneu voor de nabestaanden.
Vraag me af of je als bestuurder/eigenaar van een tesla moet tekenen voor het feit dat big brother elon musk je constant volgt.. en er zodra je een ongeluk maakt binnen één dag verlinkt aan de rest van de wereld..
Afval scheiden. Batterijen bij het chemisch afval!!
Ik heb nog wel interesse in de velgenset.
Als dit ongeluk met een vw-product was geweest en vw had personeel gestuurd om het te onderzoeken. Dan waren de reacties hier geweest: Netjes van vw dat ze de politie helpen bij het onderzoek. Maar het gaat hier om een Amerikaans product dus dat moet hier afgezeikt worden met reacties zoals “WC-eend”. #dieptriest
Stond ‘Ludricous Mode’ wel aan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).