Tesla gaat touwtrekken met F-150 nu wel eerlijk doen

Auteur: , 48 Reacties

Althans, volgens Tesla.

Touwtrekken

Tesla gaf de wereld onlangs een heftige elektrische schok door de onthulling van de Cybertruck. Deze bizar gevormde pickup is het definitieve bewijs dat Elon Musk inmiddels zoveel joints heeft gerookt dat hij gewoon zero fucks meer geeft. Voor ondergetekende is het als Tesla-hater scepticus natuurlijk extreem makkelijk om de Cybertruck en diens breekbare raampjes tot op het bot af te fakkelen. Maar zoals ik eerder al aangaf…Ik vind ‘m geweldig. Hoe kan je zo’n bijzonder apparaat in deze tijden van automotieve eenheidsworst nou niet tof vinden?

Gezien het bizarre uiterlijk is echter wel bijna moeilijk om de pickup serieus te nemen. Maar dat is ‘ie natuurlijk wel. In Amerika is deze categorie auto’s nog altijd heilig. De verkoopcijfers zijn immens en dat vertaalt zich ook in dikke opbrengsten voor de fabrikanten die succesvol actief zijn in dit segment. Van oudsher zijn dat altijd Ford, Chevrolet en Chrysler (RAM) geweest. Tesla wil zich als vierde Amerikaanse fabrikant natuurlijk mengen in die strijd.

Een van de aspecten waarin het zichzelf dan zal moeten bewijzen is de trekcapaciteit van de auto. In ‘Murica wordt de pickup namelijk vaak ook echt flink aan het werk gezet als werkpaard. Tuurlijk doet lang niet iedereen dat, net als lang niet iedereen in Duitsland 300+ rijdt met zijn Porsche op de ‘Bahn. Desalniettemin is het voor de street cred belangrijk dat het kan. De zieltjes van doorgaans conservatieve pickup-kopers moeten wat dat betreft nog wel even gewonnen worden door Tesla. Gelooft men wel dat zo’n ding zonder ronkende motor in het vooronder zijn mannetje kan staan?

Er is uiteraard geen betere en passendere manier om dit te bewijzen dan een ouderwets wedstrijdje touwtrekken. Dat is dan ook precies wat Musk en de zijnen laatst georganiseerd hadden met een Ford F-150. Tesla deelde zelf de beelden online, dus je begrijpt al wat de uitslag was. Inderdaad ja, de Cybertruck trok aan het langste eind.

Doch zoals bij alles rondom Tesla, werd de legitimiteit van het een en ander meteen in twijfel getrokken. Ten eerste bleek dat Tesla een RWD-versie van de F-150 had gebruikt tegen hun eigen AWD truck. Ja, dat is makkelijk winnen natuurlijk. Bovendien was de F-150 onbeladen. Neil Degrasse Tyson, zeg maar de Amerikaans Diederik Jekel, vond dat niet eerlijk. De man die vereeuwigd is door het ‘we got a badass over here meme’ stelt dat een EV doorgaans veel zwaarder is dan een auto met verbrandingsmotor. Dus rust er meer balast op de aangedreven wielen en dus kan je ook meer tractie verwachten. Je weet wel, precies de reden waarom RWD-auto’s (met dank aan de gewichtsverplaatsing bij acceleratie) veruit superieur zijn aan FWD-auto’s.

Elon Musk was het uiteindelijk eens met Neil, dus gaat hij de PR-exercitie volgende week nog een keer doen. Alleen nu zal een F-150 gebruikt worden met AWD en wat balast achterin. De showdown zal naar verluidt ook live gestreamed worden en je kan er inmiddels ook op wedden. Interessant genoeg is de F-150 nu de favoriet voor de zege onder gokkers. Op welke pickup zet jij je geld?



48 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik wed op de cybertruck! Volle 20€
@tortuga: als ik mijn schoonmoeder in de laadbak van de F150 mag zetten voor extra gewicht ben jij je €20,- kwijt!
@kennone: met jouw schoonmoeder komt die f150 niet eens van zijn plek;)
@kennone: Je kan je schoonmoeder ook inzetten op de Ford…

Ben je d’r mooi vanaf.
@moveyourmind: Als je een schoonmoeder tussen de twee auto’s inlegt weet je zeker dat je van d’r af komt.
En weer gratis publiciteit..
@baidu: Je kan vinden wat je wilt van Tesla en Elon Musk maar marketing technisch zijn ze toch wel ijzersterk. De gemiddelde persoon ziet alleen de ‘overwinning’ voorbij komen en denkt dus dat Tesla’s superieur zijn. Dat wij als auto liefhebbers er dieper op ingaan en de ‘waarheid’ zien is zo’n klein percentage dat het geen reet uitmaakt dat het in werkelijkheid een beetje gesjoemel is
@tiimoo: Tesla’s zijn superieur..
@mcshine: Ah dat klopt, ze hebben de test beschreven in het artikel inderdaad eerlijk uitgevoerd.. Je mist mijn punt totaal maar bedankt voor je mening
Dit is eigenlijk pas eerlijk als Ford ook met de elektrische F150 komt.

De test wordt wel eerlijker zo, maar het zal toch lastig worden om van het ongekende koppel van een elektromotor te winnen.

Zo’n standaard achterwielaangedreven pickup is natuurlijk compleet waardeloos in zo’n test, en ook in heel veel andere gevallen. Dus zeker niet zomaar de reden dat RWD altijd beter is.
@fanboy: zowel een f150 als de cybertruck hebben genoeg kracht om de banden te laten spinnen. Vergeet niet dat een benzine truck een versnellingsbak met lage gearing heeft die het koppel van de motor enorm vermenigvuldigd voor het bij de wielen is. Dat die elektromotor een hoog koppel heeft doet er niet zo toe.
@lekbak: Weet ik, ik heb ook low-gearing.
Het is grofweg een verkorting van 2.6x (gemiddeld)
Dus een motor is ook instaat 2.6x eerder zijn koppel te leveren.
Maar dat is nog steeds langzaam ten opzichte van het 0rpm koppel van een elektromotor.
Wel is het zo dat als de wielen spinnen, dat moment allang voorbij is.

Toch wel een voordeel van dat batterypack in het midden, want zo;n benzine/diesel 4×4 met onbeladen achteras helpt echt niet.
Ook als je gaat offroaden wat je liever zonder veel belading doet.
@fanboy: een ev heeft ook geen maximaal koppel vanaf 0 toeren. Het eerste begin hebben ze minder. Wel neemt het vrij snel toe tot maximaal.

Maar koppel aan de motor is zo onbeschrijfelijk belachelijk onbelangrijk. Het doet er niks nul nada noppes toe. Het enige wat een auto vooruit doet gaan is koppel aan de wielen.

Het koppel aan de wielen neemt met veel meer toe dan 2.6. Je hebt niet alleen de lage gearing, ook de eerste versnelling, de eindvertraging in je differentieels en dan ook nog eens de koppelomvormer die het koppel om te beginnen al vergroot. Ik heb er niet aan gerekend maar het zou me zeker niet verbazen als de gehele aandrijflijn het koppel van de motor 50 keer zo hoog maakt als wat de motor produceert. Overigens hebben ev’s volgens mij ook gewoon een eindvertraging, maar dus slechts 1.

Maar ook dat is minder belangrijk bij touwtrekken. De grip is hier bepalend, want de aandrijflijnen zijn toch wel sterk genoeg. En daar is de ev denk ik in het voordeel. Sowieso vergeleken met een onbeladen f150, en dat is dus ook al gebleken. Maak je het gewicht van beide trucks gelijk dan gaat het nog erg spannend worden, maar hoe dan ook zal je de verliezer met spinnenden banden zien verliezen.
@lekbak: Ik weet eigenlijk niet of die F150 een automaat is met koppelomvormer, of een handbak.

Bij mijn 4×4 is de low-gear ratio 2.6x, en de final gear 5.125x (en dat is al behoorlijk hoog).
Tesla gebruikt vaak een gear ratio (inderdaad, maar 1jte) van rond de 9x.
Koppel is er inderdaad niet vanaf 0rpm, dat is ook weer niet waar. Maarja, daarna wel 1 vlakke lijn, geen curve, totdat je op hoge snelheid bent, dan vlakt het af.

Ik denk dat je gelijk hebt dat het weinig uitmaakt. Misschien heb je meer aan de traction control van Tesla, die schijnt vrij goed te zijn, ook omdat elektromotoren zich mooi op snelheid laten regelen denk ik.

Met je eens, grip is alles in deze, dus zou je ze eigenlijk op dezelfde banden moeten zetten.
Als tesla de wedstrijd organiseert zal de tesla ook winnen. Niet zo moelijk hè
@qwerty1234: anders word je aangeklaagd door tesla
Bij zo’n wedstrijdje touwtrekken gaat het voornamelijk om grip en speelt de kracht van de motor maar weinig mee. Het gewicht van de auto, de omtrek, samenstelling, breedte en druk van de banden en het simpelweg als eerste kracht op de wielen hebben zijn vele male belangrijker dan de prestatie van de motor en de aandrijflijn.
@robert110: Juist!!
De elektromotoren hebben hun maximale koppel al vrijwel meteen volledig ter beschikking, i.t.t. de V8 gas guzler, die eerst op toeren moet komen. De kans dat Tesla ook deze challenge wint, lijkt me overduidelijk.
@RRRobert: Die dingen hebben bijna allemaal een klassieke automaat met koppelomvormer, die kunnen ook bij lage toerentallen al aardig eraan sleuren. Ik denk dat de tesla t gaat winnen, maar ik zouvook niet totaal verrast zijn als de F150 z’n mannetje blijkt te staan.
Pfff, het Nurnburgring verhaal vanaf het begin. Ik word een beetje Tesla moe. Het wordt tijd dat ze terug gaan naar auto’s bouwen die zichzelf verkopen en stoppen met deze ongein wat we gewend zijn van traditionele merken.
@flutterby: Wat tesla doet is gewoon ontzettend slim. Paar filmpjes de wereld in sturen en daar is je gratis reclame. Meer niet
@poppetje: slim van Tesla of dom van de media?
Het is ook nu niet eerlijk, daar de Ford een productie auto is en de Tesla verre van. Maar daar is het Elon niet om te doen. Die komt telkens weer in het nieuws.
Na de tow-challenge ineens ook maar een actieradius challenge inplannen? Mss ook even afwerking e.d. vergelijken enz… As I see it, een tesla heeft zijn voordelen (heb zelf al met de Model X ludacris gereden) maar ook nog andere punten… Kan wel leuk worden!
@faststofke: Cool! Dat is toch die rapper?
@shaguar: die snappen ze niet op autoblog🤣
Tesla en wedstrijden: leuk en interessant. Na Porsche is nu Ford aan de beurt
Genoeg gewicht en voldoende lage gearing en de f150 kan evengoed zijn mannetje staan…

Alleen is de tesla gewoon veel cooler 😎
Enne, heeft tesla porsche al verslagen op de nürburgring?
@kempenaer: bij hun laatste poging is één van de Tesla’s in de vangrail gevlogen! Porsche is nog steeds “Lord of the Ring”.
Ik heb nog steeds veel liever die F150 dan dat hoekige concept-hok met iPad op het dashboard..
@vluggejapie:
Ojee, Elon ligt daar wel wakker van denk ik.
@harrie: Waar Elon wakker van ligt weet ik niet. Eerlijk gezegd boeit me dat ook niet. Ik heb niks tegen de man.
Met de F150 op derdehands Chinese meukbanden en de Tesla op optimaal rubber lijkt me dat appeltje eitje
Dat men moeilijk doet om RWD versus AWD snap ik, maar dat gezever over ballast vind ik onzin. Het hele idee achter dit getouwtrek is toch dat die Cybertruck een standaard F-150 eruit trekt? Dan moet je niet aankomen met een F-150 die ballast krijgt om er voordeel mee te doen.
@Edge: engineering explained heeft een leuke berekening gemaakt. Het enige wat je uit dit filmpje kunt concluderen is dat de tesla zwaarder is. Gewicht is grip en grip is alles.
Dit kunnen we dus NOOIT vertrouwen, zeker niet nu Tesla het doet, maar ook niet als Ford met z’n eigen versie komt. De uitslag is veel te makkelijk te manipuleren.
@dracae: het is dan ook compleet irrelevant want touwtrekken tussen auto’s is alleen in Klazinaveen nog een populaire sport.
@mashell: het blijft wel een minder obscene manier van piemels vergelijken.
Zou liever de vergelijking met een dikke Toyota Tundra zien. Heb zo’n truck bij Gold Rush een vrachtwagen uit de problemen zien helpen. Epische scène die me een beetje deed terugdenken aan de Hilux show bij Top Gear.
Alleen die foto laat toch al zien dat die Ford door Tesla is gedegradeerd tot een hopeloos ouderwets barrel. Om hier een winnaar aan te duiden hoef je geen meter te rijden.
@koen0373: ik had graag gezien wat jij ziet, maar bij mij staat daar een Renault Zoë :(
Musk ligt nog steeds wakker van het feit dat hij op het oude continent de Taycan niet kon verslaan. Zelfs met valsspelen lukte hem het niet….
@ericc: valsspelen?
De Cyber truck heeft toch vele malen meer koppel? En zelfs met ballast is hij zwaarder gok ik. Dit gaat de Tesla winnen. Of hij het na 5 wedstrijdjes ook nog kan, of dan rokend in de berm staat is natuurlijk vers 2. Immers, Launchcontrol kan bij een Tesla ook niet eindeloos, terwijl dat bij Porsche juist geen probleem is.
Eerst vond ik het model zoals velen maar niets, maar als je hem zo naast die F150 ziet staan ziet de tesla er echt wel als de auto van morgen. Toch best een coole verschijning.
Met een Leopard trek je zo die Tesla in tweeën. Leopards lopen op diesel. Dus diesels winnen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).