Tesla is wispelturiger dan een veer in een wervelwind. Recentelijk kondigde de Amerikaanse elektrogigant uit het niets aan dat het een groot aantal vestigingen ging sluiten en de prijzen van zijn modellen flink omlaag ging trekken, maar daar is het merk nu alweer op teruggekomen. In een nieuwe mededeling vertelt Tesla hoe de vork, voor nu, in de steel zit.
De autofabrikant verbaasde afgelopen maand vriend en vijand toen het aankondigde de prijzen van zijn auto’s naar beneden te trekken. Net nadat een hele horde fanatiekelingen de Model 3 (of een andere Tesla) had besteld, namen de prijzen een ongekende duikvlucht. De duurdere uitvoeringen werden dusdanig goedkoper dat eigenaren naar verschillende fora snelden om hun beklag te doen over de situatie. Sommigen hadden tienduizenden euro’s teveel betaald. Daarnaast kwam ook het verdwijnen van een verzameling dealers wereldwijd als een donderslag bij heldere hemel.
Nu Tesla even de tijd gehad heeft om te kunnen nadenken over de situatie, vindt het dat het toch iets haastig is geweest in zijn besluitvorming. In een nieuw bericht laat de autofabrikant weten dat het anders moet. Allereerst zal het niet zoveel winkels sluiten als aanvankelijk de bedoeling was. 10 procent van de locaties is een blijft gesloten, over 20 procent zal het nog blijven nadenken. Locaties die gesloten moesten worden maar alsnog open blijven, zullen doorgaan met minder personeel.
Echter, omdat de beoogde prijsverlaging niet meer in zijn totaliteit uitgevoerd zal worden, kan Tesla het zich niet verloorloven de beloofde daling te verwezenlijken. Hierom zullen de prijzen van de auto’s weer omhoog gaan, met ongeveer 3 procent. Tesla legt het als volgt uit:
“As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.”
Het is belangrijk om te vermelden dat enkel de prijzen van de duurdere modellen zullen stijgen. De (niet bestaande) Tesla Model 3 (rijtest) van 35.000 dollar blijft even duur als voorheen. Aha. Klanten hebben nog een week de tijd om een bestelling te plaatsen met de huidige prijzen. Op 18 maart wordt de stijging van kracht.
44 reacties
(Joker met visie maar een bedrijf leiden is meestal geen goede bezigheid voor visionairs)
Mensen nog even snel over de streep trekken voor wat extra omzet/winst in het eerste kwartaal.
Daarom verwacht ik veel van Polestar. Ik verwacht de prestaties van Tesla, met de service van Volvo.
Wat een verademing een Tesla service center.. Rotterdam is wel een van de beteren in het land. Ze zijn niet allemaal zo goed, maar nog druk lerende. Als het mij niet helemaal uitkomt halen en brengen ze de auto (gratis) Krijg hem altijd van binnen en buiten schoongemaakt mee. Mijn XC90 zat niet beter in elkaar dan mijn model X. Sterker nog ik vindt het gebruikte plastic in de Tesla mooier dan dat in de Volvo, maar da’s een kwestie van smaak natuurlijk! En de (graties) koffie bij Tesla is ook nog eens beter, dat geeft natuurlijk de doorslag ;-)
Het is toch zo duidelijk als wat: vraag jankt naar beneden omdat op een aantal belangrijke markten die gedreven werden door subsidies (Hong Kong, NL, US), deze kraan is dichtgedraaid. Daar komt bij dat de concurrentie in alle hevigheid los komt: aan de onderkant de Aziaten, in het premium segment de Duitsers en binnenkort de Zweden.
Dus kunnen ze maar één ding doen met hun inferieure flut product: de prijs verlagen, want een fatsoenlijke auto zullen ze nooit kunnen bouwen.
Korting is wat er van te voren opgezet is, nu weet ja zeker dat je iig 3% teveel betaald.
Ik heb werkelijk geen zin om er 50 km naartoe te rijden.
Zelf ben ik onlangs naar een nieuwe wagen gaan kijken, de 2 verkopers die ik gesproken heb, hebben weinig laat staan moeite gedaan om mij een aha moment te bezorgen.
En zeggen dat ik 38 jaar lang men prospecten in de watten heb gelegd.
Het is zo kil geworden, als het maar voor ISO in orde is , dan moet het maar goed zijn voor de klant.
De liefhebber zal nog steeds een auto willen kopen zoals jij. Maar dat zal steeds minder worden. Autoliefhebbers zijn een uitstervend soort.
Ik heb er altijd een punt van gemaakt dat de prospect altijd de best mogelijke uitleg kreeg. Vroeger ging dat alleen maar toen het papierwerk voor de invoerder belangrijker werd dan het menselijk contact werd ik verplicht om 2 verkopers te nemen en dan kom je in een totaal andere setting terecht. Zelden een “verkoper” gezien die voeling had en met het product , de klant en de zaak.
Het werd steeds duidelijker dat het halen van de ISO norm belangrijker werd dan de klant en alles werd eenheidsworst en zilver en zwart werden de kleuren. Enkel de handtekening onder het contract was van tel.
Terwijl een verkoop ook heel leuk kan zijn voor zowel de klant als de verkoper.
Nu, vroeger waren verkoopspunten absoluut niet rendabel, de redenen zijn ondertussen gekend.
Toch en ik spreek nu voor België , de overdreven korting die we gaven was daar de reden van, maar het was door opbod zo ver kunnen komen.
Geen verassingen zoals bij Volvo, altijd van die lullige apk afkeur dingetjes, die ik bij de Bovag garage nooit meer had. BIj Volvo was ik jaarlijks hetzelfde of meer kwijt… En dan heb ik het nog niet over het vervangen van een distributie riem bij een dealer… Daar kan een Tes 4 jaar voor in onderhoud
Deze meneer gaat elke 80K
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/
Mag ik toch opmerken dat een 60.000 km beurt bij Audi ongeveer 150€ goedkoper is en daar zit dan de duur gefactureerde 507.00 olie bij.
Een twee jaarlijkse of maximaal 30.000 km +- 350 als men natuurlijk geen dingen begint uit te vinden die er niet zijn.
Ik heb mijn collega’s rare dingen weten doen om de factuur op te drijven.
Volgens de invoerders is eender wie bekwaam om aan de receptie te zitten mits ze maar het juiste patroon volgen.
Daar ben ik het absoluut mee oneens, op die manier krijg je situaties dat de klant niet de kwaliteit krijgt waar hij recht op heeft. Een niet onderlegde receptionist kan geen probleem aan de werkplaats overbrengen. En zo gaat vaak kostbare tijd verloren en stijgen de facturen ( als het probleem al opgelost raakt)