Tesla maakt Nederlandse prijs goedkoopste Model 3 bekend

Auteur: , 95 Reacties

Tromgeroffel.

Tesla maakt Nederlandse prijs goedkoopste Model 3 bekend

In december maakte Tesla de Nederlandse prijzen van de Model 3 bekend. Het betrof hier de Model 3 Long Range Dual Motor All Wheel Drive en de Model 3 Performance. We moesten nog even wachten op het moment dat ook de instapper (In de VS het ’35k’-model genoemd) een prijs voor Nederland ging krijgen.

Tesla hanteert dynamische prijzen en de Model 3 Long Range Dual Motor All Wheel Drive kost vandaag de dag 58.300 euro en de Performance kost 68.200 euro. Nieuw is de komst van de Model 3 Standard Range Plus, de instapper. De auto is er vanaf 47.800 euro. Een interessant bedrag voor de zakelijke rijder, want dat betekent 4%-bijtelling over de gehele aanschaf.

De grens van 50 mille overschrijden is overigens tamelijk eenvoudig, want voor die 47.800 euro is je Model 3 best wel kaal. Wil je een andere kleur dan zwart dan moet je meer dan 1.000 euro bijbetalen. Voor Multi-Coat Red moet zelfs 2.100 euro afgetikt worden. Daarnaast levert Tesla de goedkoopste Model 3 met die afschuwelijke aero-velgen. De mooiere 19-inch sportvelgen is een optie van 1.600 euro. Autopilot is standaard. Het geavanceerdere Autopilot pakket kost 5.300 euro.

De Model 3 Standard Range Plus heeft een WLTP-actieradius van 415 kilometer. De instapper doet 0-100 km/u in 5,6 seconden en heeft een topsnelheid van 225 km/u. Ter vergelijking: de duurdere Long Range heeft een actieradius van 560 kilometer en de Performance komt 530 kilometer ver.

Zakelijke rijders die 4% bijtelling betalen over het gehele bedrag kun je straks herkennen aan een Model 3 Standard Range Plus in het zwarte, grijs of blauw met de aero-velgen zoals het plaatje boven dit artikel.

Met dank aan iedereen voor de tips!



95 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Niks mis met die velgen. Helpen alleen maar voor de range. Kan niet wachten tot elektrisch met deze range wat betaalbaarder gaat worden.

Ik zit nu gemiddeld op 1:23.3 met een Auris Hybrid. Zal zeker overstappen naar Elektra wanneer dit financieel en rangematig interessant wordt.
@aschja:
“Niks mis met die velgen.” en “Auris Hybrid.”; het 2e verklaart het 1e…
@tweetyv6: 😂😂😂 en een hoed op onder het rijden
@tweetyv6:
Haha. Goed punt. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik elektrisch nog bewuster en goedkoper kan gaan rijden.
@aschja: lekker ‘bewust’ bezig…
@aschja: oh ja, even vergeten: Jesse is trots op je.
@aschja: 1:23 gemiddeld, hoe dan!? Ik haalde 1:18 met mijn Auris Hybrid in 2012, beter dan dat lukte mij echt niet het gehele jaar door.
@widodh: ik rij gemiddeld 1 op 22 met een Ford Fiesta 1.0 uit 2013. Erg afhankelijk van je rijstijl wat je verbruik is.
@pietertjep85d: 1 op 23 met C1 uit 2011. 1 op 20,5 met A3 etron zonder laden 1 op 30 met.
@vantagev8: 1 op 5 met de Panamera 4 E-Hybrid 😂
@larsyboy1997: Oké ik moet wel heel eerlijk toegeven dat me dit wel lukt om te halen. De keren dat ik het doe… Da’s een ander verhaal ;-)
@widodh: een goede odb stekker en het programma hybrid assistent doet wonderen on je eigen rijgedrag inzichtelijk te maken en je te helpen met zuinig te rijden.
@widodh:
Het is echt zo. Ik rij niet meer zo hard, zo’n 100-110. Het scheelt me enorm veel centen in de maand. Veel gas los wanneer nodig. Anticiperen om de batterijen weer op te laden.

Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat ik heel vaak de opmerking heb gekregen dat die hybrids alleen maar werken in de randstad. Ik bewijs geloof ik met 40K per jaar wel het tegendeel. In de stad is het juist veel moeilijker om hrt verbruik op peil te houden.
@aschja: Wauw! Ik rijd tegenwoordig een EV, dus heb geen benzine meer te tanken, maar dat zijn wel hele nette scores.
@widodh:

Sterker nog. Er zijn dagen dat ik over 70km utrecht-waalwijk 1:26/27 haal.
@widodh: lekker in de stream van een vrachtwagen mee laten zuigen; of nog erger, 95 km/u en met die snelheid inhalen. Hoe zo files veroorzaken.
@aschja: onder die wieldoppen verschuilen best mooie velgen, Google maar es
@pushnoi: oh stond hieronder ook al, naja
@aschja:
Ik ben toch voornemens een trekhaak te bestellen
ik mag er niets mee trekken maar bij Burghof trekhaken kan ik bestellen en laten monteren …TOP TOCH
Die afschuwelijke 18″ aero-velgen zijn zo erg niet hoor dat zijn doppen waardoor de auto zuiniger is. Als je dat niet mooi vind haal je de doppen er af en dan zitten er best mooie 18″ velgen achter verborgen :)
@sidelo: Precies! Die sport velgen vind ik lelijk, die aero velgen zijn zonder doppen best gaaf.
Deze gaan we veel zien bij de Nederlandse leaserijders… Overigens is de standaard range (35k instapper) in de USA niet meer leverbaar. Net als de instapper in Nederland is dit de Standard Range Plus geworden en kost daar 39.500,-
@Chauffeur: hij is online niet leverbaar, maar in de stores wel. In principe gewoon de basis plus met software locks.
@flutterby: wat best karig is, tesla heeft het basismodel dus amper echt in het programma gehad. Alleen ff om die belofte in te lossen. Blijkbaar is het allemaal niet zo rendabel voor ze als gehoopt.
wat krjig je straks voor 35k? 200km range, en auto wordt afgeleverd op kratjes?
@gove: Dit is het “35k” model.
@rubenpriest: Nee dit is niet eerst bedachte 35k model. Die heeft namelijk geen premium opties, deze wel.
@evdw: Tesla verandert vaker van opties/strategie/prijzen dan ik van onderbroek :D
@rubenpriest: Gatsie, dan ben jij echt een smeerlap
@joejojo2012: Nee, juist niet. Niemand heeft zo vaak een frisse onderbroek aan als @rubenpriest!
@willeme: Heeft @Rubenpriest veel last van broekhoest? Dan kan ik het snappen.
@joejojo2012: angstig type misschien, of hij rijdt dagelijks met Wouter mee, kan ook 😂
@RubenPriest: in Amerika is dat 35k model niet meer te bestellen (bron: electrek) en alleen nog als manueel offmenu optie te bestellen bij dealers.. dus waarom tesla NL uitgerekend nu de prijzen bekend maakt is mij een raadsel…
@alassad: dit is een ander model (“Plus”) dan de 35K instapper als ik de comments hierboven lees.
@sirprize: ja dat lees ik nu ook… beetje misleidend.
@alassad: de mensen die de ”35k” model bestelt hebben in amerika (onder beloving levering binnen 2 weken hebben tot nu toe nog steeds niks gehad, sommige worden vertelt ”4 tot 6 weken vanaf nu” en andere ”we don’t know when deliveries will start”.

Standaard praktijken Tesla, zoals gewoonlijk. Walgelijk bedrijf, en de fanboys zijn nog erger. Hun God Musk kan niks verkeerd doen…
@basjaski: vind je jezelf dan ook walgelijk? Jij doet precies hetzelfde maar dan de andere kant op. Simpele zieltje Musk kan niets goed doen net zoals alle Tesla fanboys. Overal heb je fanboys dat is niet alleen bij Tesla (audi, bmw vag, alfa, etc). Ik vind het altijd leuk om te zien wanneer mensen zich laten kennen en zeer gefrustreerd reageren; zegt vaak genoeg over de betreffende persoon (zowel fanboy als anti tesla). Gelukkig zijn er genoeg mensen die niet zijn verblind door haat of afgunst en gewoon op een normale manier kunnen reageren of een discussie kunnen voeren. Het lijkt hier soms net op een voetbalforum:)
@kevin1989: Het ware leuk mocht je naast Tesla de andere automerken ook met een hoofdletter geschreven hebben.
@rubenpriest: fout, dit is verre van het 35k model. Tesla gaat die in VS enkel nog via omweg aanbieden, beetje flauw imo. Of er in NL überhaupt wel een 35k (40k NL prijs) aangeboden gaat worden is nog helemaal niet bekend.
Benieuwd wat ie morgen kost.
Hey, de tofste velgen standaard, dat is mooi meegenomen!
Is dat Advanced Autopilot pakket iets wat softwarematig geactiveerd wordt of bevat dat ook echt andere hardware? In dat eerste geval, gewoon een kale Model 3 van 47k bestellen en dan achteraf de Advanced Autopilot laten activeren en een andere set velgen aanschaffen.
@Edge: Enkel Full Self Driving is nog een optie. Autopilot (ACC en Lane assist) is standaard.

Achteraf kost FSD je €7800 ipv €5800.
@Edge: en snelle berekening 7800+2000 = 9800 (velgen ook iets duurder) -3000 = 6800 met 22% bijtelling. = +/- 748 / jaar = achteraf kopen goedkoper vanaf 3.2 jaar
@edge: ik vind het eigk maar kut wat Tesla met AP doet. Voorheen kostte t 3k USD, maar zat er veel meer functionaliteit in waar je nu FSD voor moet nemen. Das toch geen vooruitgang?! Nu krijg je basale AP erbij maar kost je wel 2k extra en je hebt niet eens de mogelijkheid het NIET te nemen. Zelfs de fans zullen moeite hebben deze trickery in het belang van de klant uit te leggen. Over dit soort trucjes mag het wel wat meer gaan in de discussie imho
Kaal? Eenzitter Autopilot op, dikke audio gedeeltelijk leer elektrische stoelen panoramadak? Wat ontbreekt er?
@kruij: een kleur! Dat is natuurlijk totaal niet luxe.
@flutterby: bij BMW inderdaad twee gratis kleuren. Zwart EN wit
@kruij: Wit is licht (en dus geen kleur). Zwart is het gebrek aan licht (en dus ook geen kleur) 😉
@sirprize: zo! Meneer heeft ook natuurkunde gehad op school. Goed onthouden, hoor. Dit wist nog niemand.
@stephane8200: hij zei “meneer” tegen me 😍
@sirprize: wit is alle kleuren, amateur.
@flutterby: we hebben allebei gelijk. Als je licht door een prisma stuurt, zie je alle kleuren. Maar wit an sich is geen kleur. Als je alle kleuren van de regenboog als verf zou mengen, krijg je ook geen wit maar bruin/zwart.
@sirprize: Verf heeft een kleur, maar zonder licht zie je daar niets van. De kleur zit in het licht.
@flutterby: het oppervlak weerkaatst een bepaalde kleur, onze ogen zien dat en onze hersenen interpreteren dat als kleur ja.
@kruij: Een dikke V8 met ditto uitlaatsound.
@kruij: interpunctie
@kruij: wat er ontbreekt? Nou, een head up display bijv. Spotify integratie. Trekhaak. De AP zoals ie eerst was i.p.v. deze uitgeklede variant. Allemaal niet eens leverbaar.
Nog een paar maanden en ik heb een echte sleper in het zwart met Aero velgen. Dual Motor badge is er namelijk al vanaf.

Overigens is de range en performance voor mij ruim voldoende. Ik denk dat deze nieuwe instapper een beter keus was geweest.
@flutterby: volgens mij mag je met een Tesla niet slepen, of bedoel je sleeper? 😉
@sirprize: Autocorrect vind van niet..
@flutterby: autocorrect spreekt zeker geen Engels? 😉
@sirprize: alleen als ik dat aangeef ;)
Ik vermoed dat we deze serieus veel gaan zien.
Blijft te veel geld als je het mij vraagt. Voor ~€50k zou ik lekker andere dingen overwegen en ws van zakelijk rijden afzien.
Het is eigenlijk nog veel interessanter wat de leaseprijzen gaan zijn. Want je kunt hem wel duur vinden, maar in de lease gaat hij concurreren met goedkopere auto’s.

En ze moeten dit ding gewoon als bouwpakket verschepen en in Tilburg in elkaar schroeven dat ze die import tax niet hebben.
@fanboy: daar zal een boekhouder ongetwijfeld een berekening op los gelaten hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat dit voor Tesla meer opbrengt.
@sirprize: dat zal best. Maar naar mijn mening mogen ze wel wat harder hun best doen gat tussen VS en EURO prijzen te dichten. T is net Apple, interesseert ze geen biet hoe duur alles buiten VS wordt en wisselkoersvoordeel steken ze lekker in eigen zak.
Fraaie auto en een serieuze optie voor de volgende leasert.
Ik heb de Model 3 nu een paar keer zien rijden en ik moet toegeven: hij is niet zo lelijk als ik dacht. Ook geen schoonheid overigens, maar het kan ermee door. Alleen het interieur lijkt me echt verschrikkelijk.
@berlinetta: welk interieur? Een bank, 2 stoelen, een stuur en een scherm? Het gemiddelde studentenhuis heeft meer interieur dan deze Model 3.
@sirprize: Daarom lijkt het me ook verschrikkelijk.
@sirprize: Alle studentenhuizen waar ik ooit ben geweest hadden juist veel te veel interieur. Allemaal schijtlolloge parafernalia, straatmeubilair, en wanstaltige meubels uit een erfenis van de vorige bewoners. Mijn huidige appartement daarentegen heeft nauwelijks interieur. Heel rustgevend. Gek genoeg vind ik het in een auto, zoals in deze Tesla, juist he-le-maal niks, dat minimalistische.
Als die hokken zo lang meegaan en zulke lage runningcosts hebben lijkt me dit ideaal voor Private Lease….

Mot dat kosten? 30k per jaar 60 maanden

Ik vind die Aero velgen wel wat hebben, zag er van het weekend een in het vleesch, en dan zien ze er beter uit dan op een fotootje op je smartphone.
204pk is niet verkeerd voor een instapper.
@oxidizers: op zich niet maar wel een klap minder dan de AWD en de Performance. 450, 350 en 200pk grofweg.
Die Aero wieldoppen trek je er zo af, daar zitten best aardige 18 inch wielen achter.
Paar Tesla naafdopjes op Ali-Express bestellen en klaar.
@harrie: of bij Teslawheels.nl die dopjes halen en/of andere wielen uitzoeken. De zwarte 18” van TW zijn vrij betaalbaar.
Ik ben zelf erg benieuwd naar alternatieven in NL prijzen. Zou wel iets zijn voor een Autoblog Advies misschien. In 5,6 seconden naar de 100 voor ~50k, dat is nu hot hatchback terrritorium. Ofwel, een GTI en Megane RS moeten de 3 het nakijken geven op de standaardsprint. Gecombineerd met lage gebruiks-en onderhoudskosten lijkt het nu een koopje. Dit is uiteraard alleen zo door de krankzinnige BPM hier.
@dare2think: standaard sprint ja. Maar op een bepaald moment moet je toch de bocht om…
@cloverleaf: Waar een M3 heel goed in is vanwege het lage zwaartepunt
via Android app
Een Model 3 kaal? Dat is totaal niet het geval. Onder de wieldoppen zitten ook gewoon velgen.
via Android app
Model 3 gaat superstrak door bochten. Geen reviews gelezen?
Laats een proefritje gemaakt met een model 3. Wennen aan het kale dashboard en het kale interieur. Autopilot werkt prima, en het “one pedal driving” is geniaal. Via Google maps kun je alle supercharger punten vinden en wordt er een route voor je uitgestippeld afhankelijk van de lading in je batterij. Wat je mist aan “premium” gelvl krijg je terug door autopilot en integratie van systemen. Dit gaat de nieuwe leasert worden.
Dus met een gewoon kleurtje en 19” velgen is ie €50.400 en betaal je over die €400 welgeteld €72 (=18%) extra aan bijtelling bruto per jaar? Nou, nou, daarvoor gaat zelfs de meest vrekkige leaserijder echt niet vrijwillig een zwarte met aero-velgen rijden…
@vroaaar: als je 19” achteraf als dealeroptie kiest niet eens.
Moraal van het verhaal, blijkbaar is de rijafstand niet meer van belang, bijna iedereen gaat voor de 415 km i.p.v. 560 km. Sterk, waar zitten al die criticasters nu met de opmerking dat 400 km actieradius onvoldoende was ….
Het blijft toch bizar dat ze AutoPilot met wat extra truukjes “Full Self Driving” durven te noemen. Full Self Driving is: instappen, je ogen dicht doen en een uur later op je bestemming wakker worden. Dat lukt hiermee niet tenzij je een enkeltje begraafplaats in gedachten had.
@frederik: in kleine lettertjes staat vast dat het in de toekomst moet kunnen
@sjonniedeluxe: Sure, net als drie jaar geleden 😂
Ik blijf het profiel van deze auto echt lelijk vinden net zoals de model X. De S is een mooi ontworpen auto.

Voor een 3 met opties is het wel een hoop geld. Als je het vergelijkt met wat je voor dat geld ook kan kopen dan zullen veel mensen iets anders kopen.
Had afgelopen weekend de Model 3 Long Range Dual Motor All Wheel Drive Performance (zo heet die toch?) mee omdat de store manager mij wilde overtuigen er een aan te schaffen. Compleet open hierin gegaan en ik moet zeggen, not impressed…

Leuk de acceleratie waar iedereen lyrisch over is maar na 2x is daar voor mij de lol vanaf. Voor de Tesla overigens ook, bij de 3e keer werd de boel te warm en was de “launch control” niet meer beschikbaar. Verder had ik mij de afwerking inmiddels toch wel beter voorgesteld. Na de Model S en X zou je verwachten dat hierin inmiddels stappen zijn gezet. Dat was in deze Model 3 in ieder geval niet zo.

Met zo’n simplistisch dashboard zou je verwachten dat er weinig fout kan gaan maar toch waren de “gaps” bij oa deuren, scherm, handschoenvak en de afwerking bij beide A-stijlen niet goed. Laatst genoemde zaten inmiddels al los. Verder nam ik geluiden bij het panorama dak waar (waarom kan dat niet open trouwens?).

Op het rijden na (zowaar niet slecht) spreekt mij persoonlijk het totale pakket niet aan. Wellicht dat het in de toekomst nog beter zal worden. Ik mis bijv de mogelijkheid tot personaliseren. Zou graag een zilvergrijze of donkerblauwe hebben met cognac kleurig leer, maar dat is niet mogelijk. De stoelen waren voor mij (1,95m) ook te kort. Comfort stoelen of sportstoelen zoals ik nu heb met verlengbare zitting zijn niet verkrijgbaar.

Ik ga mijzelf dus voorlopig niet in het Tesla rijden storten
@bmw335d: Audi levert je volgende e wagen.
Lijkt het zo dat Tesla bij dit model een veel grotere marge hanteert dan bij de AWD? Volgens mij is het verschil tussen VS en NL prijs daar veel kleiner. Gek dat niemand het daarover heeft. Ik rekende zelf op ca 40k NL prijs voor 35k VS. Dan is dit een klap ongunstiger. En als die beloofde 6k subsidie ook nog van de baan is wordt het natuurlijk niks in de particuliere markt. Jammer, zo ben ik voorlopig nog niet overtuigd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).