“Tesla Model 3 Dual Motor rijdt huidige BMW M3 zoek”

Auteur: , 162 Reacties

Grote woorden van de grote man.

Tesla Model 3 Dual Motor is sneller dan een BMW M3

Wanneer Elon Musk op Twitter verschijnt, hebben we negen van de tien keer te maken met een puike aankondiging of een geniaal idee. In dit geval gaat het om de eerste van de twee mogelijkheden. De Zuid-Afrikaan liet vandaag in een reeks tweets weten dat de Model 3 AWD Performance, met twee elektromotoren, een razendsnelle wagen gaat worden. Musk noemt de wagen zelfs sneller dan een BMW M3.

Goed, technisch gezien heeft Musk gelijk, maar het is een ietwat kromme vergelijking. Uit de tweets van Elon blijkt dat de wagen 3,5 seconden nodig heeft om naar de 100 km/u te knallen. Daarmee is de wagen 15 procent sneller dan de 4,1 seconden die de (achterwielaangedreven) BMW M3 ervoor nodig heeft. De topsnelheid van de Model 3 AWD ligt, net als bij de M3, op 250 km/u. Echter is de BMW M3, zoals de meeste Duitse powerbolides, begrensd op die snelheid begrensd. Op de prijs van 78.000 Amerikaanse dollars hebben de wagens weinig gemeen. Er komt ook een standaard Model 3 Dual Motor, waarvan de AWD optie 5.000 dollar kost. Deze wagen heeft er 4,5 seconden voor nodig om de 100 km/u te bereiken en heeft een topsnelheid van ongeveer 225 km/u. Beide AWD modellen hebben een rijbereik van 500 kilometer.

Daarnaast is het eveneens opmerkelijk hoe Musk in zijn volgende tweet spreekt over de wegligging van de Model 3 AWD. De auto zou niet alleen sneller dan de M3 zijn in een rechte lijn, ook in de bochten moet hij het beter doen. Overigens lijkt hij het hier niet over de E46 te hebben, zoals een oud-testcoureur van BMW enkele maanden geleden deed. Tja, fake news, dus.



162 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Totdat de productie op een aanvaardbaar niveau ligt is dit niet meer dan ketelmuziek.
@amghans: die productie ligt inmiddels op 3.500 Model 3’s per week. Niemand die zoveel elektrische auto’s per week van een model maakt.

Hij is alleen zo populair dat het nog niet genoeg is om de wachtlijst weg te werken.
@Elja: je weet dat de wachtlijst korter is geworden door productieproblemen?
@rhellema: nu bestellen in Amerika is waarschijnlijk in 2019 rijden. Voorlopig nog geen tekort aan interesse.
@Elja: alleen wel jammer dat de eenheden die in 2018 afgeleverd worden een jaar te laat zijn, dus automatisch dat nu bestellen veeeeeeel later geleverd wordt. Heeft niets te maken met populariteit op dit moment maar nog steeds met populariteit onder de mensen die er 2 jaar geleden al eentje hadden besteld.
@rhellema:

andere kant is productie overschot ..
Maserati,s en Alfa,s in consignatie neerpleuren in Florida of Midden Oosten om tegen kostprijs of minder weg te doen ..
kan Tesla zich niet permiteren ..
@lincoln: ook tesla kan zich dat permiteren.
@lincoln: Waarom denk je dat Tesla enkel het topmodel maakt? Om niet onder de kostprijs te leveren.. De instapper is pas rendabel bij hoge volumes.
@rhellema: Is de wachtlijst korter geworden? Dat is nieuw voor mij. Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt gehaald? Bij mijn weten weet alleen Tesla zelf hoe veel reserveringen, die elk moment geannuleerd kunnen worden en je geld terugkrijgt, dus geen bestellingen, er zijn geplaatst.
@amg65: Ik vind het altijd wel geinig om de reacties te lezen. Dat er hier en daar wat spelfouten in staan, kan altijd gebeuren. Maar je gebruik van komma’s gaat wel een beetje ver ;) Het is nogal erg verwarrend. Dubbele tangconstructie in een zin werkt niet echt.

Ik bedoel het niet negatief, maar het is amper te volgen..
@unknown234: Dat ging niet helemaal lekker nee. Nam er de tijd niet voor. Heb er sowieso veel moeite mee sinds ik een zware hersenschudding heb gehad.
@rhellema: én weer groeit zodra er een levertijd van 2 maanden op zit?
@Elja: jij zegt dat ze nu 45500 in een kwartaal kunnen maken, maar nog belangrijker afleveren, daar zat nogal een verschil in. Ik denk dat dit kwartaal op minder dan 25k auto’s blijft hangen, afgeleverd. We gaan het zien!
@bitd: ik zeg alleen dat ze nu op 3,5k productie per week zitten. Ik geloof niet dat ze er 45k gaan afleveren dit kwartaal. Ik denk wel dat het boven de 25k gaat zitten.

Heel eerlijk, het maakt me niet zo veel uit wat de exacte aantallen zullen zijn. Ik zie -na een trage start- nu een goede groei in productie.

Geen enkel automerk zal dit jaar zoveel elektrische auto’s maken als Tesla. Ik zou willen dat ze dat wel deden. Het is hoog tijd dat we van de fossiele brandstoffen afstappen. En dat kan pas als de alternatieven te betaalbaar zijn en in voldoende oplage gemaakt worden.
@Elja: jezus wat een zwetsnekkerij.
Wat denk je waar de stroom vandaan komt?
En als iedere fabrikant zoveel elektrokarren gaat produceren komen we nog wat kolen- gas- of kerncentrales erbij want wind & zon zijn gerommel in de marge.
@tweetyv6: Mijn stroom komt gewoon van zonnepanelen op mijn dak.

Een elektrische auto heeft minder uitstoot dan een benzine of dieselauto. Ook als de stroom van een kolencentrale komt. Veel eigenaren van een elektrische auto gebruiken groene stroom of hebben hun eigen zonnepanelen.

Doorrijden op benzine en diesel is sowieso geen optie. Maar doe jij dat nog lekker zolang het nog mag.
@elja:
Da’s 1500 stuks (oftewel DERTIG procent) onder de doelstelling. Zodra dat gat is gedicht, is een ruimte voor borstklopperij over prestaties, eerder niet.
@amghans: De huidige doelstelling is 5k per week tegen het einde van dit kwartaal. Als je het hebt over oude doelstellingen, die toen niet zijn gehaald, heb je gelijk. Vanaf het begin heeft Musk al gezegd dat de AWD en Performance opties beschikbaar komen als productie van 5k p/w behaald is, juli mikken ze dus op. Door het nu aan te kondigen kunnen de reserveringshouder als een beslissing nemen als ze kunnen gaan bestellen. Leveringen beginnen dus in juli.

Of denk jij dat er een oneindige lijst is van mensen die alleen de RWD willen?
@amg65: dat is door een aantal Fansla’s alhier gezegd. Sterker nog er is gewoon keihard gezegd dat er heel veel orders voor de Model 3 omgezet zijn naar een duurdere Model S. Maar blijkbaar zijn de verhalen van de Fansla’s toch niet zo betrouwbaar?
@rhellema: Altijd bewonderingswaardig hoe je je comment weet te verdedigen. Van productieproblemen naar orders omzetten. Er zijn ongetwijfeld veel reservingshouders voor een Model 3, die toch voor een Model S zijn gegaan. Daar heb ik er zelf wel redelijk wat van gezien.
Dat is wat anders dan een wachtlijst die kórter wordt door productieproblemen. De ‘wachtlijst’, ik spreek liever van het aantal reserveringen, is zo ver Tesla de cijfers communiceerde, zeker niet korter geworden.
@amg65: altijd verbazend hoe je aan jou een reactie uit moet leggen, maar goed ik zal het speciaal voor jou dan maar in jip en janneke taal doen.

Er zijn volgens Fansla’s heel veel mensen die hun order voor een 3 hebben geannuleerd en omgezet naar een model S. Die personen hebben dit gedaan omdat ze anders heel lang op hun model 3 moesten wachten. De productie van de model 3 kwam maar niet op gang door diverse productieproblemen. Door deze productieproblemen moesten deze mensen langer wachten op hun bestelde 3 (jij noemt het gereserveerde, is gewoon hetzelfde maar dat even terzijde). Omdat deze mensen geen zin hadden in lang te wachten op hun model 3, welke nog niet gebouwd was door de genoemde productieproblemen, hebben ze hun bestelling omgezet in een model S. Omdat die mensen nu niet meer op de wachtlijst staan is deze dus korter geworden door productieproblemen.

Begrijp je het nu een beetje?
@rhellema: Nogmaals, bestelling is niet hetzelfde als reservering. Volgens heb jij meestal wat achtergrondinfo in je hoofd zitten, maar is feitelijk wat je als eerste zegt dat nergens aan af te leiden. Maar goed, die wachtlijst is volgens mij alleen maar toegenomen sinds de reserveringen beschikbaar waren gesteld. Ondanks dat er wat mensen voor de S zijn gegaan.
@amg65: je zegt net zelf dat niemand anders dan Tesla weet of de wachtlijst korter is geworden, hoe weet jij dan dat hij toe is genomen?
@rhellema: Ik baseer me op de cijfers die Tesla naar buiten bracht.
@amg65: dus klopt het verhaal van de omgezette orders niet, of kloppen de cijfers van Tesla niet? Volgens mij staan de aantallen al geruime tijd op 450.000
@rhellema: dat is het laatste wat Tesla heeft genoemd, nu denk ik ruim een jaar geleden?
@rhellema:

prima opgelost dus ..
@amg65: excuses, ik heb per ongeluk mijn reactie bij een andere reactie van je gezet. Dit was naar aanleiding van de kortere bestellijst maar ik ga er gemakshalve even van uit dat je dat begrijpt.
@amghans: Elon stelt zijn doelstellingen altijd erg ambitieus. Dat is bekend. Als ie zou zeggen dat ze ergens in 2020 wel op de 5k zouden zitten zouden ze dat waarschijnlijk netjes halen, maar dat maakt het niet indrukwekkend.

Tesla zet nu een productielijn op van nul (juni 2017) naar 5.000 (eind juni 2018) auto’s per week in een jaar tijd. Inderdaad, Elon zei dat ze dat in een half jaar konden doen en noemde het ‘productie hel’. Nu gaan ze er waarschijnlijk een jaar over doen. Volgens mij is dat gewoon knap.
@Elja: lieve jongen, ze halen die aantallen niet. Wel opletten stond met koeienletters op de frontpage pas geleden.
Koud kunstje een een elektromotor levert onmiddellijk zijn volle vermogen en je hoeft een stofzuiger, staafmixer, melkschuimer (Barista) afzuigkap, elektrische melkboer, warmwaterpomp niet warm te draaien.
@desjonnies: Klinkt dus als een ideale auto.
@stfu: Voor iemand die saai en emotieloos van a naar b vervoerd wil worden wel.

Mijn vrouw wilde heel graag een ev, en ik daarom dus ook want goed voor de portemonnee en de planeet enzo. Maar nu ze geregeld in een nieuwe leaf rijdt is ze gelijk genezen. Wat een doodsaaie manier om jezelf te verplaatsen zeg, was haar reactie.
@lekbak: ja, want file rijden is puur emotie als je minimaal 6 cilinders hebt.

Ik kijk regelmatig rond in de spits en zie juist mensen in zwaar gemotoriseerde voertuigen het zuurste en agressiefste handelingen verrichten. Emoties, ja, maar niet de gene die ik in de auto wil ervaren.
@flutterby: Waar ik woon betekent spits dat er een auto voor je staat bij de rotonde ipv dat je gelijk door kan rijden. File ken ik tegenwoordig gelukkig niet meer.
@lekbak: Een Leaf vergelijken met een Tesla dual motor, all-wheel drive performance Model 3! Juist, ja! Dat past lekker bij elkaar! ’n Big-Mac is ook hetzelfde als ’n tournedos Rossini, want ’t is allebei rundvlees!
Maar kun je ook uitleggen wat saai en emotieloos is om in 3,5 seconden naar 100kmh te worden gekatapulteerd zonder al die herrie, die ’n conventionele auto daarbij maakt? Oh! ’t Is ’t lawaai, waar je zo op gesteld bent? Of omdat je anderen graag wilt laten delen in ’t feit, dat jij je zo’n brulaap kunt permitteren? Maakt je dat niet tot ’n ECHTE petrolhead? En wordt die reputatie nou tekort gedaan door ’t feit, dat Elon er iets tegenoverstelt en dat jij dat feit maar moeilijk kunt accepteren? Wordt wakker “@lekbak“! De toekomst brengt nou eenmaal veranderingen met zich mee. Leer dat te accepteren! Je leven en dat van je nazaten wordt er beter van! Conservatisme is niet de oplossing.
@9000cse: Het gaat om het gebrek aan geluid, trillingen en schakelmomenten. Een leaf is wat dat betreft perfect vergelijkbaar met een tesla.

En wat snel accelereren betreft: Het doel is niet de snelheid, nooit geweest en zal ook nooit zo zijn. Het gaat niet om getalletjes maar om de beleving. Een hothatch uit de jaren ’80 en ’90 is ook dikke lol zonder snel te zijn. Dat is een geaccepteerd”feit”, maar een snelle ev saai noemen? Dan snap je het opeens niet meer…

Ik weet dat het de toekomst is. Ik begrijp de redenen heel goed. Maar dat betekent niet dat ik het dan maar leuk moet vinden…
@lekbak: ach dan doe je toch gewoon een kaart tussen je spaken?
@9000cse: ja. En de weg die Musk ingeslagen is, is doodlopend.

Het is met het huidige energienetwerk onmogelijk om alle auto’s door e-auto’s te vervangen. Zeker als alle huishoudens ook nog door de klimaatnazi’s gedwongen worden om van het gas af te gaan.

Er is pas échte toekomst voor de e-auto als de energie lokaal, dus in het voertuig, kan worden opgewekt.
Bv middels een compacte koude-fusie reactor
@tweetyv6: Van mij mag je gelijk krijgen. Je doelt waarschijnlijk op de E-Cat van Andrea Rossi. Dat zou inderdaad ’n fantastische energiebron zijn, mits wetenschappelijk aangetoond kan worden dat hij absoluut veilig is. Maar zo ver is ’t nog lang niet. Of weet jij al autofabrikanten, die ermee experimenteren?
En verder: ’t Lijkt er sterk op, dat jij ’t Tesla toewenst dat ze failliet gaan. Waarom eigenlijk? Omdat ’t energienet ’t niet zou aankunnen? Er zijn veel automerken bezig met de ontwikkeling van EV’s. Moeten die ook allemaal maar failliet gaan? Voordat iedereen op deze wereld is overgeschakeld naar EV’s gaan er nog vele decennia voorbij. Jij zou gelijk krijgen met je doodlopende weg als de transitie niet zou plaatsvinden. Daar hebben we echter nog voldoende tijd voor. De techniek staat echt niet al die tijd stil.
Tot slot nog dit: Het is ’t voorstel van Wiebes geweest om de gaskraan dicht te gaan draaien. Dat voorstel is langs democratische weg goedgekeurd door de Tweede Kamer. De redenen zijn je echt wel bekend. Om nu alle voorstanders weg te zetten als klimaatnazi’s vind ik absoluut ongepast en onbehoorlijk. Strooi ’n volgende keer niet met begrippen waarvan jij de draagvlakken niet begrepen schijnt te hebben. Jij ’n mening, anderen ook! Als jij ’t daar niet mee eens bent, plak daar dan alsjeblieft niet zo’n etiket op. Het getuigd van enorme intolerantie en dat was precies wat nazi’s kenmerkte.
@9000cse: Laatste zin: Correctie! “getuigD” moet natuurlijk “getuigT” zijn.
@desjonnies: Koud kunstje. Ik zou eens naar de acceleratietijden van alle EV’s naast elkaar leggen. Valt nog tegen..
@amg65:
Een auto snel maken is relatief eenvoudig, een auto zuinig maken daarentegen.
@desjonnies: Dat kan dus beide met een EV, dus dat is mooi vind ik.
@desjonnies: de elektromotor hoeft niet warm te draaien de batterij wel.
Volgens de eigenaar dan, ik merkte het verschil niet het ding is altijd absurt snel.
ding is wel een flink stuk duurder dan een M3 ..
@lincoln: Hoe veel duurder?
@amg65:

dingen beginnen 66.000 dollar .. 55 rooitjes euro ofzo ..
dan nog de allesverwoestende Trump-tax eroverheen van (ligt aan de staat) max. 10% ..
@lincoln: Dat scheelt wel een stuk ja. Echter zijn bij de Model 3 dan al alle opties behalve Autopilot aangevinkt. Als ik de M3 configurator erbij pak, en de vergelijkbare opties (20 inch velgen, leder etc) aanvink kom ik nagenoeg op 78k dollars. Dus dat verschil valt wel mee en ik vermoed dat Musk dit bedoelde in zijn tweet.
@amg65:

daar zal je zonder twijfel gelijk in hebben ..
ik ben dan ook 1 van de weinige autobloggers die slechter kan rekenen dan Elon Musk ..
@lincoln: Het zij je vergeven en bovendien wordt het je door doorgewinterde AB-rekenwonders voorgedaan. Houd daarbij ook rekening met ’t feit, dat jij geen producent van EV’s bent. Dat reduceert de frustratie in je vergelijking met Elon. ;-)
Maar langzamer dan een Model S p105
@rhellema: P 105? Die bestaat niet eens.
@stfu: p 100 idd
@rhellema: P100D bedoel je. Goede toevoeging. En dat is logisch. Al zou technisch gezien een Model 3 Performance sneller kunnen zijn, is het verstandig om softwarematig trager dan de Model S te blijven.
Heel leuk, maar bouw ‘m dan ook zodat iedereen dat kan ervaren!

Een P1 is leuk maar te ongrijpbaar voor de meesten. Dit moet het model voor ‘de gewone man’ zijn dus bouw m dan ook massaal muksy
Better handling, hahaha tuurlijk joh. Een modellijn die generaties lang geperfectioneerd is of een witgoed hok met 1000 ton aan baterijen…
@goodolddays: als je met troep begint moet je jarenlang perfectioneren om gelijk te komen met een goede basis.

Onderstel is als “skate” natuurlijk grotendeels uitwisselbaar, maar de traditionele krachtbron en aandrijflijn heeft veel meer beperkingen als een elektromotor en flinke accu.
Wat een fantast, haha! Hopelijk is het Tesla kaartenhuis binnenkort ingestort en kunnen we ons eindelijk bezig houden met de echte autofabrikanten die elektrische -/en waterstof aangedreven voertuigen in productie nemen. Eindelijk echte kwaliteit en geen luchtkastelen aandeel geile praatjes! 2019 wordt het jaar!!
@quinn: of we hopen op een groot success en groei waardoor de rest extra moeite gaat doen.
Snap niet waarom iedereen Tesla dood wilt ipv gewoon als extra merk/keuze.
@stanny: ik denk dat het komt door de vaak meer dan arrogante houding van het merk alsmede die van de Fansla’s.
@rhellema: ik denk dat het komt omdat mensen weerstand hebben tegen verandering. Tegen iets dat ze al hun hele leven kennen en waarvan ze nu verteld wordt dat ze eigenlijk altijd verkeerd bezig waren. Dat is moeilijk.
@elja:
Onzin, mensen zijn bereid veranderingen te omarmen, mits ze je leven beter, gemakkelijker maken.
Neem de mobiele telephoon of de computer, 30 jaar geleden bestond dat nauweljjks, maar omdat het een toegevoegde waarde aan je leven geeft accepteren mensen het.
Ik zal voor een EV kiezen als deze net zo gebruiksvriendelijk is als een gewone auto.
@desjonnies: Mensen die met een computer werkte waren nerds. Daar wilde je niks mee te maken hebben. In de (begin) jaren negentig vond iedereen een mobiele telefoon onnodig en dom. Vroeg het een willekeurig iemand en ze zeiden dat ze nooit met zo’n ding zouden gaan lopen.

Nu is dat met elektrische auto’s, maar ook met zwarte piet of bijvoorbeeld roken. Over 50 jaar vragen ze zich af hoe we ooit zo stom konden zijn.

Dat je kleinkind vraagt wat ons bezielde dat we kostbare olie simpelweg in de fik stoken om zo in onze auto te kunnen rijden. Pure kapitaal vernietiging. Daar kun je ook nuttige producten of medicijnen van maken…
@Elja: van de computer tot de mobiele telefoon waren ook zinvolle veranderingen. Een elektrische aandrijflijn is opzich geen verandering voor het begrip mobiliteit. Het is alleen maar een andere vorm van aandrijving. Maar nou gaan we die olie niet meer uit de grond halen, blijft het dan nog wel zo’n waardevol iets?
@rhellema: je zou zeggen dat de verandering niet zo extreem is. Toch is de weerstand enorm.

Mensen hebben volgens mij moeite om te erkennen dat ze iets gewend zijn te doen wat slecht blijkt te zijn voor de planeet en onze gezondheid. Als ze overstappen op een elektrische auto is dat de vorm van erkenning. Ik denk dat dit de (onbewuste) bron van weerstand is.

Eigenlijk is de transitie naar elektrisch rijden wel een grote verandering. Het maakt ons niet langer afhankelijk van veel grote (olie)bedrijven. Het geeft ons een goed alternatief die in veel opzichten ju al beter is dan het fossiele alternatief en waar nog ontzettend veel ruimte voor doorontwikkeling is (in tegenstelling tot bij de grotendeels uitontwikkelde plofmotor).
@Elja: daarom wacht ik ook op de doorontwikkeling van de elektromotor alsmede die van de accu’s. Zo wordt er al jaren geroepen dat er nieuwe technieken voor accu’s zijn ontwikkeld, dat wordt dan altijd met een hoop bombarie aangekondigd, een laadtijd die zeer sterk verminderd wordt, veel langere actieradius en vervolgens hoor je niets meer van dit soort verbeteringen. Natuurlijk zijn er wel vebeteringen te bespeuren echter niet in de mate die genoemd worden. Pas als daar significante verbeteringen zijn dan ga ik eens kijken voor een elektriek vervoersmiddel. Tot die tijd zal ik blijven genieten van mijn 3.0 zespitter en alles wat daar nog op volgt.
@rhellema: de Renault Zoe heeft twee keer zoveel range gekregen met hetzelfde volume/gewicht aan accu’s.. bovendien laadt menig mainstream Even model tegenwoordig in een half uurtje op tot 80% van de totale opslagcapaciteit.. allemaal in een handvol jaar.

Persoonlijk vind ik een verbetering van 100% in capaciteit binnen 5 jaar best redelijk indrukwekkend.
@rhellema: ontdekkingen in een lab zijn inderdaad helaas niet zo snel op te schalen naar massaproductie. Accu’s verbeteren de afgelopen jaren met zo’n 7% per jaar. Dat zorgt er voor dat je over 10 jaar voor hetzelfde geld 2x zo ver kunt rijden met een elektrische auto. Een Model 3 achtige auto die 1.000 kilometer rijdt op 1 lading. Bereik zou dan volgens mij nooit meer een issue moeten zijn.

De kans is groot dat accutechnology de komende jaren nog sneller verbeterd. Volkswagen, BMW, Mercedes en vele andere bedrijven pompen momenteel miljairden in de ontwikkeling hiervan. Dat gaat zeker veel verbeteringen opleveren.

Wat dat betreft is het helemaal niet vreemd om nog een paar jaar te wachten. Het aanbod, het bereik en de prijs zullen de komende paar jaar extreem verbeteren.

Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die nu al de voordelen zien. Dat helpt het voor de rest allemaal goedkoper en beter te maken.
@elja:
Onzin, ik heb zelf die revolutie meegemaakt en deze technologie omarmd.
Waarom?
Omdat het mijn leven verbeterde, geen portier vragen of je mocht bellen, maar direkt kontakt met de zaak. Computers idem dito, order noteren ding in zijn station op de zaak en de orders werden geladen, geen aantekeningen of kladbloks meer, niet meer je orders indienen, maar pats boem zo in het systeem.
@elja: Zwarte piet en roken ?? dat word al veeeel langer gedaan dan 50 jaar dus fake news.
@RobUSA: ja, maar het is pas recent een probleem. Roken onder hoger opgeleiden zie je ook sterk afnemen.
@elja:
Wat een onzin. Zo is het niet gegaan. Het probleem met een aantal telsafielen is dat het vreselijke drammerds zijn die oneigenlijke argumenten gebruiken om mensen te dwingen om in een electrowagentje te stappen. Dat terwijl de electrische auto objectief gezien in de kinderschoenen staat met ongelooflijk grote nadelen. Vervolegns beginnen ze dan over het milieu, alsof al die accu’s milieuvriendelijk zijn, of die vreselijke windmolens.
@kempenaer: Wat zijn volgens jou dan die grote nadelen?
Ik zie eigenlijk voornamelijk voordelen ten opzichte van benzine en diesels. Zeker als je naar de Model 3 kijkt.
@elja: Klopt, dombos wilde niets met nerds te maken hebben.
@desjonnies: wat vind jij gebruiksvriendelijk aan een auto? Dat je afhankelijk bent van duur betaalde directeuren of, waar, wanneer en hoeveel brandstof je kan krijgen? Of het feit dat de aandrijflijn beperkingen oplegt waardoor je auto van binnen een segment kleiner is als een BEV? Of misschien dat je graag rustig begint en niet direct volledig vermogen wilt?
@elja: Spijker op z’n kop. Verandering maakt mensen angstig. Slaan om zich heen… en uiteindelijk is het allemaal goed. Maar nu zitten er nog hun hoop in de angst-fase..
@rhellema: volgens mij is het vooral de pers die berichten van Elon onbuigt maar arrogantie. Ik kan ook niet zeggen dat Tesla fanboys zo arrogant schrijven. Ze worden juist veelal uitgedaagd zich te verdedigen
@quinn:

goedzo .. hardwerkende mensen moeten kapot ..
De auto’s die tesla maakt zijn leuk, alleen hoe ze met hun klanten omgaan en de aftermarket er omheen is gewoon ronduit schandalig. Ik hoop dat ze meneer musk uit functie zetten en eindelijk een goed beleid voor hun klanten voor elkaar krijgen. En zodra ze buiten de garantie zitten zijn mensen het snel beu denk ik om elke 150dkm nieuwe aandrijflijn te plaatsen
@mikespek: “…dat ze meneer Musk uit zijn functie zetten…”

Haha net als toen met Apple in de jaren 90 zeker. #beternietdoen
@mikespek: volgens mij is dat juist hetgeen Tesla zo goed op scoort. Klanten zijn vaak erg tevreden over de aftersales. Zoek maar eens naar klanttevredenheid onderzoeken van Tesla
@pramm: laat die klanten de voorbumper er eens afrijden en kijken hoelang het duurd voordat ze een nieuwe bumper hebben, als de tesla dan al niet totaallos verklaard wordt. Al die publiciteits stunts zijn leuk, alleen als je echt onderdelen nodig gaat hebben is het een drama, je kan alleen naar tesla of hun goedgekeurde garages anders zetten ze alles voor je uit en heb je een tesla waar je nog maar net mee kan rijden
@mikespek: Ja of niet, volgens mij geeft tesla lifetime garantie op aandrijflijn, of iets in die richting. Correct me if im wrong.
@sanderp: 8 jaar en obeperkt aantal km’s (op de mijne uit sept 2014 iig). Zowel aandrijflijn als batterij.
@porsche928: 8 jaar, kan zelfs kia niet aan tippen. Erg netjes van Tesla.
@sanderp: do you believe in fairytales?
@mikespek: Garantie op de aandrijflijn is 8 jaar. Dus dat duurt wel even. Bovendien is dat bekende probleem met de elektromotor inmiddels opgelost.
@mikespek: ja tesla is goed met de reclame stunt dingen, maar laat een tesla rijder zijn voorbumper ofzo er maar eens afrijden, kijk dan maar eens hoe goed ze de aftersales vinden. Als hij dan al niet totaallos verklaard word, en als je een schade auto hebt die niet door een geacepteerd bedrijf wordt gemaakt heb je kans dat je alles verlies zoals supercharging enzo. En over de electro motor zit 8 jaar garantie op maar daarna dan? Als je hoort dat sommige al aan hun 4 ofzo bezig zijn, vraag ik me af wat voor tijdbom een tesla van 8 jaar oud is, de motoren gaan vroeg of laat, vraag is wanneer
@mikespek: best bijzonder dan als je dit artikel leest: aandrijflijn zou het 1,6 miljoen kilometer uit moeten houden. https://electrek.co/2017/07/04/tesla-electric-motor-update/
@chills: en nu in de echte wereld rondkijken hoelang ze mee gaan, staan er genoeg die al meerdere drive units vervangen hebben, en het gaat me nog geneens over dat ze vervangen moet worden, maar als je een beetje zelf van klussen houdt kan je geen tesla rijden want zodra je er zelf mee klooi heb je grote kans dat ze alles blokkeren
Tja, na 10 km op topsnelheid in de 3, rij je met die andere 3 nog gewoon even 300 km door. Het is maar waar je prioriteiten liggen…
78.000 dollar? Ik dacht dat de model 3 de betaalbare tesla zou worden?
@bakingmynextbenz Met alle opties aangevinkt*
@ikschrijfookoverautos: dat had ik idd even over het hoofd gezien. De standaard model 3 kost 35k dus deze 40k plus 38k aan opties..
@bakingmynextbenz: standaard 35k maar vrijwel niemand neemt die want die heeft de actieradius van een i3.
Dus met die andere battery pack ga je al over de 40K en mis je nog aardig wat opties.
De modellen die je ziet in reviews kost een kleine 50K dollar.
Kortom, wil je er straks wat mee kunnen in NL dan moet je zeker rekening met 50K euro houden.
@turbobrick: Een flinke smak van de huidige pak ‘m beet 450,000 reserveringen willen wel degelijk de Short Range versie. Dit is te zien aan het percentage wat wacht met bestellen, maar al wel aan de beurt was.

En de Model 3 met ‘kleine’ batterij heeft een range van 350km.
De nieuwste BMW i3 BEV met 33kWh heeft een range van 180km. Wat jij zegt klopt dus niet.
@amg65: vergeet dat een grote groep ook wacht op de 4wd versie in verband met winterse omstandigheden, echter heeft de rwd Model 3 al getoond hier zijn mannetje te staan.
@flutterby: Dat ook zeker ja. Maar volgens mij lag het order percentage slechts op 30%. Awd, performance, air suspension, wit interieur. Dat is waar men op wacht, wat ik er van mee krijg.
@amg65: Lekker betweterig doen en dan zelf (weer eens) foute info geven. De ‘nieuwste’ BMW i3 heeft een opgegeven electrische range van 290km (of 280km voor de s) en de i3 met range extender 220km. “Wat jij zegt klopt dus niet.”
@bakingmynextbenz: Ik ga naar een willekeurig Duits merk een willekeurig model samenstellen in ik kan makkelijk de prijs doen vermenigvuldigen met een factor 2 of zelfs 3. Wat is je punt?
@amg65: ik rekende even wat uit, niets meer en niets minder. Wat is het probleem?
Als t echt zo blijkt te zijn vind ik het knap. Zou de M3 nog steeds niet laten staan maar wel knap. Hebben deze dan ook geen last meer van hitte in de motoren?
@E34M5Touring: Als je zijn twitter opent, wat helaas niet in het artikel wordt benoemt, zie je zijn tweet met info over de elektromotoren. Die zijn inderdaad anders dan die in andere EV’s en anders dan de Model S en X.
@amg65: Cool, was benieuwd omdat dit de eerste keer is dat hij zelf over circuitvergelijk begint voor zover ik weet. Ten tijde van de introductie van de Model S was het vooral over de sprint tijden. Thanks.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@amg65: @ikschrijfookoverautos
@amg65: Het klopt nog steeds niet helemaal, maar het is beter. Check eens je benamingen van AWD en Performance.
Knap met AWD vs RWD. En instant koppel. En hoe vaak kan een Model 3 het achter elkaar? Een M3 ongelimiteerd. Bouw dat hok nou eerst maar eens even echt, als ‘ie gewoon fatsoenlijk rijdt, niet uit elkaar dondert en een goede range heeft ben je al helemaal het mannetje Elon…
@trustmeiamanengineer: niet zo druk maken … Nu dat Tesla eerder naar een faillissement af stevent ipv een financieel succes kan hij van alles roepen.
Iedere keer is er een nieuw model dat de aandacht moet afleiden van roadster tot vrachtwagen en nu supersport wagen.

Laat hem eerst maar eens gewone productie draaien en dan zien we wel verder.
Als dit fout gaat dan hebben heel wat Tesla eigenaren over de gehele wereld een uitdaging.
@turbobrick: streeft hij dan naar een financieel succes? Hij streeft naar verandering en ook al gaat Tesla failliet, dan is nog steeds het doel bereikt.
@b088y: ok … Natuurlijk hij zit in de business om verlies te maken en puur en alleen een punt te maken …. Slaap lekker verder.

Natuurlijk is hij een pionier maar daar koop je niks voor.
Je hebt pas een verschil gemaakt als de mensen massaal electrisch rijden en dat is nu bij lange na niet het geval.
@turbobrick: Hij zit niet in de business om verlies te maken, hij zit in de business om een verschil te maken. Hij was 24 toen hij met 22 miljoen met zip2 cashte, 7 jaar later cashte hij 165 miljoen met x.com , hij was toen begin 30 genoeg om zijn hele leven riant rentenieren. Daarna is hij verschillende andere (succesvolle) projecten begonnen die vaak een maatschappelijk doel dienden. Niet alles in het leven gaat om geld. Musk wordt weggezet als een loser ‘laat hem eerst maar eens een fatsoenlijke productierun draaien’, hij heeft zich al lang bewezen. Nogmaals ook al gaat Tesla ten onder, hij heeft de markt in beweging gezet.
@b088y:

Hahaha, kijk, een fanboy. Laat je toch niets wijsmaken.
@kempenaer: nee hoor, geen fanboy. Rijd gewoon BMW (net als mijn vorige auto) en waarschijnlijk ook mijn volgende auto. Snap alleen de haat tegen Tesla niet.
Ik snap dat het lekker schrijft dat ‘9 van de 10 keer’ Musk iets groots of geniaals tweet, maar dat is natuurlijk zwaar overdreven.
@amg65: Het is eigenlijk 9,5 van de 10 keer. Maar dan moet je afronden… kom je uit op 10 van de 10. Wordt je weer uitgemaakt als fanboy en arrogant of een combi. Dus 9 van 10x sounds about right…
Ik heb respects voor Tesla. Maar de BMW ziet er toch wel 10 keer beter uit. En klinkt ook nog eens beter ook.
@ikleesookoverautos:

ja idd .. helemaal van vroeemmmm vroeeemmmm vroeeemmm .. echt vet ..
@lincoln: Nu al eentje te veel op?
De M3 is voor een petrolhead een icoon .
En het zal nog lang duren voor dat een Tesla of ander EV dat wordt .
Of het überhaupt al kans van slagen heeft om een M3 te evenaren . Voor een Tesla weet ik niet. ( Keep on dreaming Tesla .)
@ronald: en als het hen wel lukt? Waarom kan een EV geen icoon worden? Alleen omdat het afwijkt van jouw jeugd? Geloof mij maar, jongens van een jaar of 8 tot 10 nu, gaan dat een icoon vinden.
@stfu: de Model S is in mijn ogen absoluut en onomstotelijk een icoon. En wat voor één!! Dat enorme scherm, het glazen dak, geen geluid, geen directe uitstoot en een heel redelijke prijs.

Tesla heeft het grootste nadeel aan elektrisch rijden, range anxiety, ZELF opgelost door overal superchargers te plaatsen.

Dan heb ik het nog niet eens over het de prestaties van de P100D. Op de laatste dragrace van MotorTrend laat die namelijk alle supercars achter zich.

Ik ben ouderwets en begrijp wat er zo bijzonder is aan de M3. De Model S is echter het nieuwe icoon. Hoort gewoon in het rijtje Kever, 911, Range Rover, S-Klasse en dergelijke thuis.
@stfu:
Alle auto’s waar ik fan was was hadden 2 deuren, 4 deuren vond ik gezinswagens. Nu ben ik half de 20 en kijk ik nog altijd niet naar sedans. Misschien als ik een vriendin en 2 kinderen had.
En nog een interieurplaatje!
https://electrek.co/2018/05/20/tesla-model-3-new-white-interior-performance-vesion/
@stfu: je moet er van houden! Ik vind het persoonlijk erg mooi.
@stfu:
Fanboy of niet, vind je dat nu echt een mooi interieur? Mij doet het denken aan een interieur van een goedkope wagen uit de jaren 70 met een imac er op gevezen.
@shiva: Als je dat tablet vervangt door ’n schoolbord met krijtjes, krijg je bijna gelijk van me.
@stfu: Dat ziet er serieus strak uit
BMW probeert met veel moeit de motor (het zwaarste onderdeel) zo laag en veel mogelijk tussen de wielen te krijgen. Bij de tesla ligt het zwaarste deel, batterijen, op de carrosseriebodem en ook nog eens perfect tussen de wielen. Wat dat betreft heeft Tesla een dikke voorsprong en daarom is de wegligging bij een tesla dik in orde. Qua afwerking zijn ze er echter nog lang niet, ongelijke ruimte op de naden bijvb. Toch neem ik mijn petje af voor wat Elon met zijn bedrijf laat zien.
Al deed hij 0-100 in 0.001 sec en had hij een top van een F16, dan is het nog steeds een emotieloos blik…
@basr32:

yep .. dat is elk voertuig nou eenmaal ..
Einde subsidies (lagere bijtelling, vamil, mia, etc.) = EINDE TESLA 😉
Als ik in mijn auto stap zou ik graag 1000 km willen rijden zonder mij zorgen te maken om het even wat, dat doet mijn oude transporter nog elke dag, 1080 km zonder bijtanken, alles werkt, werkelijk alles en ondertussen heeft ie 402.500 km. (op diesel 7.9l Shell Premium)
Banden vooraan 90.000 km, achteraan ben ik vergeten.
Dat wil ik, en voor de rest heb ik mijn DS 21h
@wimof:

en waarom specifiek 1000 .. en niet 10.000 ..
dat lijkt een een betere deal nml ..
@lincoln:Ik woon centraal België en als ik naar Friesland rij, en dezelfde dag terug wil, heb ik al voldoende rotzooi op de weg tegen gekomen om me ook nog bereik te moeten bekommeren.
@wimof:

als je dat graag wil in een ouwe transporter is dat allemaal prima ..

heb zelf ook een oud trouw diesel bestellertje (Fiat) en begrijp wel dat je gehecht ben aan het idee dat het kan iig ..
@lincoln: Eindelijk iets positief uit jouw mond, goedeavond
@wimof: oke! Als ik in mijn auto stap is 20km meer dan genoeg voor mij. Dat is zo’n beetje het dubbele van wat ik dagelijks rij… er zijn natuurlijk veel mensen die 1000km willen rijden (waarom weet ik niet, maar soit) maar ik denk dat er net wat meer mensen zijn die <100km per dag rijden.
@2wheeler: Mijn reden kan je lezen bij Lincoln en ik zou ook graag hebben dat vooruitgang dat ook is.
Ik hoef niet in 3.5 sec naar honderd , zou niet weten waarom.
Wil gewoon rijden binnen de parameters die ik gewoon ben.
Te veel gevraagd ?
@wimof:

je kadaver binnen 1 dag 1000 km verplaatsen dmv 1500kg extra mee torsen is een voorrecht ..
dat is pas sinds heel kort mogelijk ..

ik weet niet of het teveel gevraagd is .. of te weinig ..
ik ervaar het altijd als een bijzonder voorrecht iig ..
@lincoln: Ik ben er mee opgegroeid.
@wimof:

weten allemaal niet beter dan dat we verse kiwi,s kunnen kopen voor een grijpstuiver ..
en dat we elke dag vlees kunnen eten ..

is een aardig traject aan vooraf gegaan ..
@wimof: 1000km is wat mij betreft niet nodig, als ‘ie 200km kan bijladen in een koffiepauze (kwartietje) is het wat mij betreft prima. Ik geloof dat Porsche zoiets beloofde voor de mission E.
@wimof:
De verstandigste uitspraak van allemaal en ik ben het volledig met je eens. Dat keihard accelereren doe je een paar keer en dan was dat weer leuk. Een matig rijbereik en ellenlang tanken, in het geval van tesla electronen, zijn zaken die blijven ergeren.
Ik vraag me af wanneer we de EV liefhebbers gaan filteren hier op AB, kijken hoeveel échte petrolheads er over blijven, word een beetje moe van dat gezever over die greenpeace mobielen.
@bmwfreak038:

jij bent een echte petrolhead iig ..
@lincoln: ik doe mijn best.
@bmwfreak038: Binnen 10 jaar is de M3 ook electrisch en jij waarschijnlijk een van die EV liefhebbers…
@blacksquad: nooit en te nimmer
@bmwfreak038:
Ben het met je eens. Het lijkt wel alsof ze de autosites hebben overgenomen, maar het zijn een ander soort liefhebbers. Verbeten, drammerig en agressief. Niet het meest prettige soort zeg maar. Het gaat ze volgens mij ook niet echt om autorijden. Het gaat ze alleen om tesla, bev’s, zogenaamd het milieu en hoe slecht petrolheads wel niet zijn.
@kempenaer: de enige goeie Tesla die ik ken, zat in een computerspel.
Weer een appels met peren vergelijking. Stop daar nou eens mee
Lieve Autobloggers over ongeveer 10 jaar is elke nieuw verkochte auto in de EU (incl NL) elektrisch, omarm de verandering en je zal opeens veel meer genieten van al het nieuws uit de autowereld! Neem 1x plaats in een Tesla en je weet hoe de toekomst zal voelen! Het is in alle opzichten zo’n vooruitgang! Voel je vrij om te haten maar binnen 10 jaar is niet alleen de 911 maar ook de M3 electrisch!
@blacksquad:
Je lijkt wel een Jehova. Haal je voet tussen de deur uit en zout op met je bekeringsdwang, bloedirritant is het!
Zijn er inmiddels al goede tests van de Model 3? Vergelijkingen met concurrenten etc.? Ik heb een paar voorbij zien komen maar wil neutrale degelijke tests in plaats van al het geclaim en geneuzel er om heen…
Als alle auto’s electrisch zijn koop ik geen auto meer. Auto rijden is emotie. Blijf mooi in de oldtimers rijden zolang het gaat en dan sluit ik af met een electrische scootmobiel en rij ik zo het graf in!

@willemveenstra: janken in de file is ook een emotie.
En verder. Hoe bevalt de postduif?
Vind elektrisch rijden op zich nog wel interessant maar als je ziet dat de netbeheerder onlangs als een malle stroom uit het buitenland moest inkopen omdat er te weinig wind en zon was dan hebben we nog wel wat te doen. Als straks iedereen van het gas af is en iedereen elektrisch gaat rijden hebben we toch wel een kleine uitdaging. Wat dan, nog meer lelijke windmolens die alleen renderen met subsidie. Alles volhangen met zonnepanelen. Er is dus nog wel een flinke weg te gaan
@wernerv8: de techniek voor transparante zonnepanelen is zo goed als klaar, eindeloze toepassingsmogelijkheden.
De Testla heeft een veel lager zwaartepunt dan de M3, dus ik zou de betere wegligging niet op voorhand afschrijven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).