Tesla rolt nieuwe Supercharger V3 begin 2019 uit

Auteur: , 38 Reacties

Althans, volgens Elon Musk.

Tesla snellader

Elon Musk mag zijn dubbele hoofdrol binnen Tesla misschien verloren zijn dankzij zijn verschillende Twitter-tirades, de Zuid-Afrikaan heeft het sociale medium erdoor niet verlaten. Sterker: Musk deelt er nog altijd interessante updates over de stand van zaken binnen de elektrogigant. Ook vandaag was het weer raak. Musk heeft inmiddels bevestigd dat de langverwachte Supercharger V3, waarmee veel sneller geladen kan worden, begin volgend jaar uitgerold zal worden.

Natuurlijk heeft Tesla, en Musk in het specifiek, de slechte gewoonte gehad zijn beloftes niet altijd na te komen. Toch hebben we ditmaal goede hoop dat het inderdaad aan het begin van 2019 zal gebeuren, want de beweringen van de autofabrikant blijken tegenwoordig steeds vaker te kloppen. Met Supercharger V3 is snelladen bij Tesla-stations overigens niet alleen sneller dan eerst, tegelijkertijd moeten klanten en eigenaren wereldwijd tussen de 95 en 100 procent dekking krijgen. Volgens Musk verdubbbelt de capaciteit van Superchargers, waardoor alle actieve markten qua rijbereik van de eigenaren praktisch gedekt moeten zijn.

Hoewel momenteel nog niet bekend is hoeveel sneller Supercharger V3 precies is dan de huidige Superchargers, vermoeden we dankzij een oude tweet van Musk dat het een flinke stap zal worden. Twee jaar geleden beantwoordde Musk de vraag van Electrek’s hoofdredacteur, Fred Lambert, dat 350 kW voor speelgoedauto’s is. Het is goed mogelijk dat dit grootspraak is, maar aangezien de snelste laadpalen momenteel beschikken over 400 kW, bestaat de kans dat Tesla deze cijfers evenaart of zelfs overtreft. Dat gezegd hebbende, volgens insiders zullen de laadpalen van Supercharger V3 over ongeveer 250 kW beschikken. Daarmee hebben ze een flinke achterstand op Porsche. De Duitse autofabrikant levert straks laadpalen van 350 kW en het model waarvoor deze bedoeld is, de volledig elektrische Taycan, kan deze hoeveelheid stroom ook daadwerkelijk aan.

Meer lezen over de uitspraken van Elon Musk? Dit kan je op Groen7!



38 reacties

In België zitten we met een energie crisis, we hebben er te weinig, aardig wat gemeenten riskeren momenteel black outs en dan gaan we auto’s bouwen die om opgeladen te worden even veel van het net vragen als 400 gemiddelde gezinswoningen. Dit kan je toch niet goed praten? Elektrisch rijden is de toekomst word hier vaak gezegt maar van waar de stroom, lithium en infrastructuur zullen komen weet niemand. Zo kan ik het ook: vergeet vliegen, wormholes zijn de toekomst.
@shiva: dat krijg je ervan als beleidsmakers geen stappen willen maken en alles voor zich uit schuiven. Toekomstvisie en daadkracht is meestal niet gegeven aan regeringen
@lekkerlinksrijden: behalve in China
@lekkerlinksrijden: Nee dat krijg je als je beleidsmakers geitenwollensokken dragen. Die linkse rakkers willen kernergie weg. Terwijl een moderne kernreactor amper afval genereert, veilig is en gans het land kan voorzien van stroom tegen een betaalbare prijs.
@olivierc: België haalt juist 50% stroom uit 7 kerncentrales. 6 daarvan in onderhoud of uitgeschakeld. Zo mooi en handig is kernenergie niet.
@shiva: de meeste landen hebben een stroomnet dat overdag prima toekomt en dat zich s’nachts te pletter verveelt. Ideaal om juist dan electrische wagens op te laden.
@mashell: met alle nieuwe groene stroom is deze bewering nog maar deels waar. Snachts schijnt de zon wel maar aan de andere kant van de aarde.
@jpoers: enig idee hoeveel zonnepanelen je nodig hebt i.c.m met dagen zon voor een volle Tesla accu?
@jpoers: Het waait daarentegen ’s nachts nog steeds!
@whitemore: Ah, een vrijwilliger voor nog zo’n molen in de achtertuin gevonden! Wanneer kunnen we hem komen plaatsen?
@detroitv8: yep Zeeland borssele 1&2
@jpoers: ff kabeltje trekken dan.
@shiva: Iedereen een diesel generator in de tuin, dat is de toekomst.
@shiva: met dat wegennet in België lijkt het me beter om een paard te hebben dan een auto.
@kobus1967: Funny because it’s true
@kobus1967: Iedereen die wel eens in België rijdt weet dat je te veel in de file staat om echt last te hebben van de slechte wegen. Je rijdt simpelweg niet (hard genoeg).
@shiva: Is omdat de Belgische politiek heeft toegestaan dat alles van nationale infrastructuur in handen is gevallen van het buitenland. Alleen Bpost zijn ze nog niet kwijt geraakt, omdat PostNL niet onnozel genoeg was om het over te nemen, en ook de NMBS, omdat ze daar zelf nog goed kunnen verdienen aan de politieke postjes. Elektriciteitsdistributie is ook in lokale handen, ook weer voor de dikbetaalde postjes – letterlijk: sommige intercommunales hebben meer politici in de bestuursraad dan ze personeel hebben. (aanrader: De Vlaamse ziekte, van Peter Reekmans, een liberale politicus die wel durft zeggen hoe het spel gespeeld wordt).

De verkoop van Electrabel aan GdF Suez (nu Engie) was een grote fout, een kortzichtig ideetje om de begroting op te kuisen met een paar extra miljard. Geen enkel ander land, behalve een paar bananenrepublieken, zou de controle over zo’n belangrijke sector uit handen geven.

Investeringen in België blijven uit, de kerncentrales blijven maar draaien, ondanks scheurtjes, ondanks lekken, ondanks jaarlijks meerdere pannes, omdat het Franse moederbedrijf de Belgen al jaren lang uitzuigt, zonder daarbij de toekomst veilig te stellen. Ook hebben ze gewoon geen zin om de centrales te sluiten, want dan moeten die ontmanteld worden, wat weer miljarden gaat kosten. Het ziet er naar uit dat Engie Electrabel, nadat het helemaal uitgehold is, plots – poef! – failliet zal gaan, waarna de Belgische belastingbetaler voor de centrales zal mogen opdraaien, terwijl die al met belastinggeld zijn gebouwd, en Engie wel met de winst is gaan lopen…
@shiva: je zou het ook anders kunnen bekijken: als de vraag hoger wordt, en electra de nieuwe brandstof – wordt het ook steeds relevanter om te investeren in die belabberde infrastructuur.
De Porsche laadpalen zijn inderdaad snel, maar er staan er nog geen.
@kruij: jawel hoor. Er staan 23 van die stations, er zijn er 44 nu in aanbouw en over 2 jaar moeten het 400 stations zijn. Zie: https://ionity.eu/
@mashell: dus nu gaan we voor elk merk aparte laadstations krijgen, wat een debiel idee…
@goodolddays: Dus terug een VHS/BetaMax verhaal. Dat ze dan maar snel porno verdelen op een van die palen.
@goodolddays: Ionity is generiek, dus ook voor Tesla’s met CCS.
@goodolddays: waarom? Concurrentie jaagt de innovatie aan. Consolidatie, dat je bij alle laad stations terecht kan (inclusief die van Tesla) komt later wel.
@mashell: Ionity is niet van Porsche. Porsche heeft zijn eigen laders op 800V en komen bij de dealers te staan.

Ionity is een samenwerking tussen onder andere BMW, VAG en Shell.
@flutterby: maar Porsche hoort bij VAG.
@mashell: en dus is het niet van (alleen) Porsche
@desalen: maar is dat van belang? Bij inonity vind je de laadpalen waar je Taycan op maximale snelheid kan laden.
@mashell: Ionity is 400V. 800V is belachelijk duur. Of Porsche kan laden op 400V is nog maar de vraag, maar zal hooguit op de helft langzamer zijn dan hun eigen laders.
Kun je hier ook oudere modellen aanhangen?
Want het gevaar met laadpalen is dat er vroeg of laat een stap komt waar oude autos niet meer aan nieuwe laadpalen gehangen kunnen worden.
@dees: Als je een grote vuurbal wilt wel :) Ok vooruit het is idd te hopen dat het vermogen terug geschroefd wordt als je accu het niet aan kan.

Kerncentrale Borsele levert 500 Megawatt, kan je 2000 a 3000 snel laders tegelijk gebruiken. Een hele kerncentrale.
Ik zou een laadpaal maken van 10 Megawatt, is ie nog sneller vol…….
@dees: kan je een wasmachine van 25 jaar nog aansluiten? Ja.

Zo lang de voltage gelijk is komt alles goed. Elektra werkt volgens een “trekmechaniek”. De vrager bepaalt de afname. Natuurlijk moet de aanbieder en de kabels het wel (langdurig) kunnen leveren.
@dees: De oude modellen zullen er wel aan kunnen laden, maar zullen niet de maximale 250 kW kunnen trekken. Vandaag halen ze zo’n 118 kW max. Eén Supercharger vandaag bedient twee laadpalen en kan maximaal 145 kW ophoesten, dus als je met twee aan één paal hangt, krijg je elk een stukje, maar zelden of nooit het maximum.

Met de nieuwe V3-laders komt vooral het voordeel dat je altijd maximaal kan laden, ongeacht of je de laadpaal moet delen met een buur of niet.
Tot er in 2020 zo’n nieuwe Roadster of Pick-Up aan komt die gewoon 250 kW kan trekken, uiteraard ;)
Een V3 met een supercharger, woaw downsize much!
Mooie ontwikkeling want dat is wel waar we heen moeten met al dat gezeur over dat het laden lang duurt en dat het niet overal kan. Als het 250KW wordt dan laad je de Tesla 100 (grootste accu) op van 10% naar 80% in iets meer dan 15 min. Als het zelfs 350KW wordt dan is dat slechts 11 min. Even een bakkie koffie bij het laadstation en je kan weer verder.
@evdw: keep dreaming. Snel-laders fikken de accu op. Er zijn geen accu’s die dat prettig vinden en de enige reden dat er accu’s worden geleverd die het “aan zouden kunnen” is omdat daar zwaardere koelsystemen in gezet worden die voorkomen dat de zaak echt in de brand vliegt.
Uiteraard zet de EV industrie vol in op snelladen, want het is de beperkte range die ons allen tegen houdt om over te stappen. Vriend Musk heeft het uitstekend opgelost: 8 jaar garantie en een vervangpercentage in de eerste 100k km’s van 26% en dat allemaal over de rug vd aandeelhouder.
Nee, EV’s hebben pas een toekomst als er een nieuwe accu-techniek is. Aha, laten we daar nu al 40 jaar naar op zoek zijn!
@superfunky: Ik zeg ook niet dat dat nu al kan maar is wel iets waar we heen moeten. Komt vast goed.
@superfunky: waar haal jij die cijfers vandaan? Batterij tech blijft ontwikkelen, toen jij alleen nog je tv afstandbediening en duracel konijn moest “poweren” was de noodzaak om research te doen naar supercharge mogelijkheden bijzonder klein. Het is een recent probleem cq uitdaging, en daarmee de behoefte om hier op te innoveren ook evident en rendabel. Batterij technologie is een belangrijke factor voor auto bouwers waar ze hun competitie voor kunnen blijven – dus zal veel research budget naar toe vloeien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).