Tesla schroeft productie Model S en Model X terug

Auteur: , 69 Reacties

Wat is er aan het handje?

Tesla schroeft productie Model S en Model X terug

Zouden de hoogtijdagen van de Tesla Model S en Model X achter ons liggen? Beide auto’s zijn nu enkele jaren op de markt, verkrijgbaar in diverse varianten. Recent werd bekend dat CEO Elon Musk heeft besloten om het goedkoopste model (Model S 75D en Model X 75D) niet langer aan te bieden. Daarnaast kwam de autofabrikant de afgelopen weken meerdere keren in het nieuws. Vrijwel elke keer met betrekking tot de financiën. Zo gaan er ontslagen vallen, stopt het automerk met het bekende vriendenprogramma en past Tesla de prijs van Superchargen aan.

In het kader van verdere kostenbesparingen zou Elon Musk besloten hebben om de productie van de Model S en de Model X terug te schroeven. Dat beweert persbureau Bloomberg na het spreken van (oud)werknemers van Tesla. Het aandeel TSLA daalde op het moment dat het nieuws naar buiten kwam. Investeerders zijn niet blij, omdat Tesla meer winst maakt op de duurdere Model S en Model X in vergelijking met de Model 3.

Een woordvoerder van de Amerikaanse autofabrikant heeft het nieuws tegenover Bloomberg bevestigd. De productieverlaging is gelinkt aan het schrappen van de 75D-modellen, aldus Tesla. Daarnaast moet het de efficiëntie van de productielijn bevorderen. In hoeverre productie is teruggebracht is niet bekend. Er zijn geen aantallen genoemd. In het vierde kwartaal van 2018 produceerde Tesla meer dan 60.000 exemplaren van de Model 3, terwijl de Model S en Model X gezamenlijk zo’n 25.000 keer van de band rolde.

Foto: rode Tesla Model X via @dubcars op Autojunk



69 reacties

Zou het niet zo kunnen zijn dat de 3 op de S en X kannibaliseert? Mensen willen groen rijden, voorheen was dat de S en/of de X, nu is er ineens een betaalbaar(der) alternatief.
@gebruikersnaam3: en er zijn nu eindelijk alternatieven van Jaguar en Audi, Mercedes en BMW komen eraan.
Echter heeft Tesla als enige zelf een batterijproductie met Panasonic en is de rest afhankelijk van toeleveranciers.
Ook blijkt de Tesla batterij kwalitatief beter dan die van Audi en Jaguar.
@kobus1967: ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Voor een ton koopt men liever een elektrische Audi dan een elektrische Tesla.
@dutchdriftking: zou op zich waar kunnen zijn wat je zegt, maar ik zie het zelf niet zo.. Sterker nog, mbt elektrische aandrijving zit de concurrentie nu op het niveau waar tesla 5 jaar geleden was qua range.
@alassad: klopt maar een auto is meer dan range. Als je bij een Tesla 5 maal binnen een uur maximaal vermogen aanspreekt schiet de wagen in storing. En qua afwerking zit Tesla nu nog altijd niet op het niveau waar Audi 20 jaar geleden al zat. Kort gezegd een auto is meer dan actieradius, en als je alle punten meeneemt lopen ze gewoon nog een stuk achter.
@dutchdriftking: precies dit. Tesla is een ‘one-trick-pony’ maar biedt verder weinig. Audi, maar ook Jaguar en andere merken hebben dealers in zo’n beetje elke grote en middelgrote stad. Afschrijving zal veel lager liggen omdat de verkoopwaarde hoger ligt.
@gebruikersnaam3: Nee hoor, Tesla is een three trick pony. Ze maken auto’s, hebben een enorm snellaadnetwerk en zijn topper in batterijproductie. Als ze op hun zwakste punt, de auto’s, weggeconcurreerd worden blijft er ze nog een best leuk bedrijf over.
@dutchdriftking: Ik heb zelf een Tesla en stoor me totaal niet aan de afwerking. Maar goed, laten we het erop houden dat smaken verschillen :)
@dutchdriftking: Perfect geformuleerd!
@dutchdriftking: ik ben het op zich wel met je eens maar de discussie over elektrische auto’s ging de afgelopen jaren voor 90% over de range. Dat maakt denk ik voor veel autogebruikers toch nog echt wel uit. Ik begreep dat met name de I-pace hier tekort schiet en dat gebruikers daar enorm van balen. Laten we wel zijn: Als Tesla meer concurrentie krijgt is dat alleen maar goed. Hoe meer keuze hoe beter.
@gebruikersnaam3: sinds de Model 3 leverbaar is geen daling geweest in verkopen van de S en X. In tegendeel deze zijn juist gestegen. Echter iedereen die interesse had in een Model S of X in de VS (en ook Nederland) heeft hem vorig jaar besteld vanwege aflopend fiscaal beleid. De mensen die dat soort auto’s kunnen betalen hoeven meestal niet te wachten tot ze voldoende geld hebben gespaard.

De reden waarom Tesla stopt met de 75D is waarschijnlijk om ruimte te maken in hun fabriek. Verwachting zijn dat de cellen van de Model 3 ook naar de S en X komen in de vorm van een 130+ kWh batterij. Óf gewoon een kwestie van meer focus op de Model 3 Dual Motor voor Europa en China. Het zou mij niet verbazen dat daar een beter bruto marge op zit dan de S/X 75D.
@flutterby: Last van concurrentie heeft Tesla niet. Laat eerst maar één fabrikant in de buurt komen van de helft van wat Tesla omzet met verkoop EVs. Tot nog toe zijn alle andere fabrikanten supply limited en niet demand limited met betrekking tot productiecijfers. Enkel Tesla heeft last van beperkte vraag, maar dat is kunstmatig door bijv de 75D te schappen of de Mid Range niet buiten Noord Amerika te leveren.
@flutterby: wat die marge betreft zijn de beurshandelaren het dus niet met je eens. Op een X of S zit meer marge. Ik kan me ergens voorstellen dat Tesla gaat voor meer Tesla’s op de weg in plaats van winst op de korte termijn, maar het lijkt me wel een sprong in het diepe.
@pomoek: als deze informatie publiek zou zijn dan kan je toch wel even vertellen wat de marge is op een S75D, X75D en een 3D? Ik volg de Tesla boot redelijk strak, maar heb nog nooit uitspraken gehoord over de marge op specifieke uitvoeringen.
@flutterby: Geen idee. Ik baseer me enkel op wat ik hierboven î lees…” Het aandeel TSLA daalde op het moment dat het nieuws naar buiten kwam. Investeerders zijn niet blij, omdat Tesla meer winst maakt op de duurdere Model S en Model X in vergelijking met de Model 3.”
@pomoek:
Tesla ontslaat 3.000 mensen -> Ow nee, ze gaan failliet! Aandeel zakt.
GM ontslaat 15.000 mensen en sluit 4 fabrieken -> goed bezig met kosten besparen! Aandeel stijgt.

Wall Street zit vol met onruststokers die enkel uit zijn op eigen winst. Gelukkig worden ze niet beperkte door enige feiten, maar enkel geruchten.

Vergeet niet dat Tesla vorige jaar, ondanks de ontslagronde met 30% gegroeid is. Nu weer 7% eruit is gewoon een kwestie van groeipijn verwerken. Ook was Q4 natuurlijk druk met leveringen en Q1 wordt weer rustig!
@flutterby: het zal allemaal best maar ik maak hier alleen maar uit op dat jij ook niet weet wat de marge op een S, X, of 3 is. Wat ik wel altijd begrepen heb is dat op goedkopere volume modellen minder marge zit dan op duurdere auto’s. De opmerkingen over de beurs snap ik dan ook goed. Jouw opmerking over het vervangen van de S op de productielijn voor de 3 omdat ze hier meer mee verdienen vindt ik twijfelachtig.
@pomoek: top model van de budget versie of instapper van het vlaggeschip. Geen idee waar de bruto marge groter op is, maar ik weet wel dat de motor op de voorwielen en benodigdheden niet in de buurt komt van $5000. Echter is dat wel de meerprijs die ze vragen. Deze optie is volgens mij ruim 80% marge. Plus de $5000 meerprijs voor 10 kWh grotere batterij en je begint over serieuze marges te praten.
@flutterby: zomaarwatvertrouwelijkheid, luisteren naar de conference call en jaarrekening lezen.

In Q3, the company reported a 20% gross margin for the Model 3. Tesla’s Q3 results surprised on the upside: GAAP profit was an unexpected $1.82/share and Model 3 gross margins came in at 20% versus previous guidance of 15%.

S en X, Q2 gross margin: 29,6%, Q3: 33%

Frisse marges lijkt me.
@marklevinson: I know, maar dat is per Model, niet per uitvoering. De Performance versie is een serieuze cashcow, maar kost Tesla denk ik hooguit $2000-3000 extra in productiekosten.
@flutterby: musk heeft eerder aangegeven dat groter 100kwh wat hem betreft overbodig is.
@alassad: de Tesla Roadster die in 2020 komt krijgt een 180Kwh batterij en als de concurrentie zoals Rivian grotere pakketten aanbied zullen ze mee moeten gaan.
@alassad: Musk heeft wel vaker iets geroepen en niet waar gemaakt. 350 KW was “childsplay”, maar Supercharger V3 gaat niet over de 250 KW heen.

Verder diepste respect voor wat hij gerealiseerd heeft en nog gaat realiseren, maar hij blijft een mens die fouten maakt. Én dat is oké.
@flutterby: @kobus1967: dat zou mooi zijn. Een 180 kwh geeft behoorlijk wat range extra vs 100. Ik vond het zelf al raar dat er kennelijk geen markt voor >100 kwh zou zijn, maar goed dat hij daar op terug gekomen is.
@alassad: het zijn maar geruchten hé. Voor het snelladen (meer cellen = meer vermogen) en trekken van een aanhanger zou die extra 30 kWh erg welkom zijn.
@gebruikersnaam3: Nee want de productie van model 3 valt ook terug. Geen vraag. 15K pre order voor heel europa 🤣🤣🤣🤣
@basjaski: ik denk dat BMW blij zou zijn met 15k pre-orders van mensen zonder proefrit even een 330i bestellen.
Dan kun je als investeerder niet blij zijn, maar wat is het nut van autos produceren die toch niet verkocht worden.
@towi1989: Dat verband hebben ze dus zelf ook gelegd, waardoor men niet blij is?
De modellen zijn ook al wat ouder, het is niet ongewoon dat er dan wat terugloop is. Bovendien is er meer concurrentie en liggen markten als China onder druk.
Er werd ooit gezegd dat die model 3 een betaalbare auto zou worden. Ik meen me te herinneren dat dat gebakje 35.000 dollar zou gaan kosten, zo’n 31.000 euro. Dat is toch niet helemaal gelukt: Hij begint bij 60.000 euro, en dan heb je de kaalste versie van de kaalste auto op de markt.
Voor dat geld heb je in Duitsland en andere bpm loze landen een hoop moois te krijgen. Nieuwe BMW 330i luxury line 48.000, Nieuwe 540i 58.000 en nieuwe 540d 64.000. Dan is de keus toch snel gemaakt lijkt me!
@hijman85: zeker; 4% of 22% bijtelling. Het gros kiest voor 4%.
@hijman85:
Die 60.000,- is voor de dual motor/longe range versie.
De goedkopere instapper met enkele motor komt later pas op de markt ivm de lagere marge.
@hijman85: Die goedkoopste Model 3 komt nog. 31.000 euro zal wel nooit lukken, al is het al vanwege de BTW.
Maar de goedkoopste Model 3 moet nog gemaakt worden, reken op minimaal een jaar verder. Nu kan je alleen nog de snelle AWD modellen kopen. Met de grotere range.

En die BMW’s zijn allemaal langzamer en duurder om te rijden, en geen AWD.
5-serie is wel meer auto.
Maar goed, een Model 3 kost rond de 3 cent per km om te rijden! En dan heb je gewoon een stille en hele snelle bak.
@fanboy: en ook een hele lelijke. Want hoewel BMW (de referentie hier blijkbaar, persoonlijk denk ik dat Mercedes veel mooiere auto’s maakt) de verkeerde kant op gaat qua design is het bij Tesla helemaal slecht, zeker het interieur van de Model 3 is ‘hate or love it’. En ik hoor toch vrij veel ‘hate it’ om me heen.
@gebruikersnaam3: Kan ik me helemaal voorstellen hoor.

Maar het ding is wel honderdduizenden keren gepre-ordered, zoals dat bij geen enkele auto in de geschiedenis is gebeurd. Dus het is niet allemaal hate it :P
Ik wil hem vooral nog in het echt zien, maar de Model S vind ik al wel heel erg geslaagd.
@fanboy: Dat kun je je afvragen. Als ze de golf een jaar lang beschikbaar zouden stellen via pre-order only vraag ik me af wat de getallen zijn. Het gaat me niet perse om tesla bashen of zo, maar bij Tesla meten ze altijd alles zo zodat het hen goed uitkomt. En dat dat marketing is snap ik ook nog wel, maar het lijkt er op dat Tesla toch echt wel snel grote stappen moet zetten om de voorsprong die ze nu hebben vast te houden.
@airc: Bij VAG meten ze ook dat het hun goed uitkomt ;-)
@fanboy: 3ct/km. Tuurlijk niet.
PS: ik snap wat je bedoelt, maar wat je schrijft is feitelijk onjuist.
@bischero: @wout: Inderdaad, ik bedoelde alleen de “brandstof” kosten. Die zitten op 3 cent / km bij fabrieksopgave en laden voor 22ct/kWh. Lijkt me dat je zo op 4 cent zit als je het vermogen vaak aanspreekt.
@fanboy: 3 cent? Dat is dan toch alleen maar met goedkope electriciteit en geen andere kosten.
@hijman85: Wat een gelul van een dronken aarbei. Als je je niet ingelezen hebt en er dus geen verstand van hebt moet je ook niet zomaar wat roepen.
@evdw: 😳
@hijman85: 31.000 euro is nooit gezegd geweest. Beetje wishful thinking door dollar naar euro om te rekenen. USA prijzen zijn altijd zonder btw, heffingen en taksen. Voor het Europese model moet je dus minimum 21% btw bijtellen = 42.350$ / 37.250 euro. + nog wat invoerrechten en transportkosten.
Misschien hebben mensen dit bericht gelezen en keren terug naar normale auto’s
Waarom schijft autoblog of groen 7 nooit eens iets over de andere kant van de milieuhype…

https://fenixx.org/2019/01/07/de-echte-prijs-van-elektrische-autos/
@jantje_555: omdat de auto pers leeft van de autofabrikanten, en men niet bijt in de hand die voederd. Stel, een autojournalist schrijft een vernietigend artikel over een bepaald merk of model, dan kan je er van op aan dat die journalist nooit meer uitgenodigd wordt op een persvoorstelling en nooit meer een testvoertuig ter beschikking krijgt. Geen artikel, geen kijkers, geen lezers, geen reclame inkomsten, geen website of magazine meer.
@johnwaters: Autofabrikanten als VAG, BMW en MB die, hoewel ze een paar elektrische gebakjes maken, nog steeds geen Tesla killer hebben geproduceerd en al jaren keihard auto’s met ICE’s aan het promoten zijn?
@pomoek: Tesla bouwt zijn eigen killer wel.
@johnwaters: niet dus.
@jantje_555: Ja. En olie wordt opgepompt uit de allerliefste landjes met hele schattige dictators. Daar is bovendien ook nog nóóit een oorlog om gevochten.
@Jantje_555: fossiel is geen problematische bron van energie? Ik kan me nog wat oorlogen bedenken, milieu rampen, terroristische groeperingen die olie velden overnemen etc. Dat is nou eenmaal de complicatie van onze vervoersbehoefte die we voor lief nemen al decennia – maar ik vind het hypocriet om nou juist te doen alsof vervoer op electriciteit ineens kiezen is voor iets duivels. Een ieder die fossiel geconsumeerd heeft, heeft in principe vuile handen. Het fossiele ecosystem is niet heel veel meer te winnen over de gehele keten de komende decennia, bij electriciteit wel. Dat laten dit soort artikelen vaak achterwege.
O jee, de Tesla kerk loopt leeg. Het voordeel van hypes is dat ze even snel verdwijnen als dat ze komen.
@johnwaters: Ah nog steeds iemand die denkt dat Tesla van het toneel zal verdwijnen? Denk je dat echt?
@fanboy: had ik dat dan gezegd? Ik ga mij niet verdedigen tegen woorden die mij in de mond gelegd worden door een gehersenspoelde fanboy.
@johnwaters: Je hebt het zelf over verdwijnen? En zoals je hebt kunnen lezen was het een vraag.

Dus ik heb je niks in de mond gelegd, laat je vooroordelen dan ook even voor je.
@fanboy: jongetje toch, heb jij eigenlijk wel de capaciteiten om een zin volledig te lezen en te begrijpen? Ik zal mezelf quoten “Het voordeel van hypes is dat ze even snel verdwijnen als dat ze komen”. Heb ik het over Tesla? Neen! Ik heb het over de hype rond Tesla. Begrijp je het nu jochie? Of staat jouw gehersenspoeld brein dat niet meer toe?
@johnwaters: Ah nog steeds niet begrepen dat het een vraag was? Net als deze vorige zin, je weet wel, met zo’n vraagteken erachter.

En vertel me gelijk even hoe gehersenspoeld ik ben. Dat hoor ik graag van iemand die op werkelijk ieder Tesla artikel een negatieve reactie plaatst als het hem lukt.
Ik weet prima wat er mankeert aan Tesla. Ik koop ook geen Tesla. Maar ik weet wel wat ze goed doen, en wat ze al te weeg hebben gebracht.
@fanboy: iemand die de gebruikersnaam fanboy gebruikt en niet beseft dat hij gehersenspoeld is…jammer.
@johnwaters:

Ik ben fanboy van Japans spul, o.a. vanwege betrouwbaarheid. Nou kan ik gaan voor een oudere 2e hands Model S, maar dat zou ik niet aan durven.

Maar goed, ik ben blijkbaar gehersenspoeld en jij beantwoord toch nooit een vraag, dus laten we maar stoppen.
@fanboy: dan zijn we het toch over 1 ding eens. En over die vraag, daarop heb ik geantwoord, en om jou te plezieren zal ik het hele handeltje nogmaals quoten:
JW “Het voordeel van hypes is dat ze even snel verdwijnen als dat ze komen”
FB “iemand die denkt dat Tesla van het toneel zal verdwijnen? Denk je dat echt?”
JW “had ik dat dan gezegd?”

Kortom, jij veronderstelt dat ik iets denk en verlangt van mij dat ik bevestig wat jij denkt. Zo werkt het niet boy.
@johnwaters: Ik verlang dat helemaal niet, zoals je had kunnen begrijpen zou het me verbazen als iemand dat nog dacht. Daarom vroeg ik het.
Je had ook gewoon kunnen zeggen “nee, dan heb je mij verkeerd begrepen” in plaats van direct je aangevallen te voelen en met woorden te gaan gooien. Scheelt een hoop.
@fanboy: sterke uitleg, maar het is niet mijn probleem dat ik niet het antwoord geef dat jij verwacht. Als je daar niet mee kan leven raad ik aan om nooit meer een vraag aan iemand te stellen, het antwoord heb jij toch al in jouw hoofd zitten, en enkel dat antwoord is het juiste voor jou.
@fanboy: hap niet zo. John waters is een troll. Jij reageert terecht op zijn ondubbelzinnige opmerking en hij gaat meteen op de man spelen. Dat soort gasten kunnen we missen als kiespijn. Negeren dus. Keep up the good work kerel!
In Nederland zijn de Model S en met name de X ook een stuk minder interessant geworden vanwege de hoge bijtellingstrede boven de 50k.
Tesla is 1 van de eerste merken die zijn autos continue vernieuwd met kleine stapjes en releases ipv cycles van 2-4 jaar en dan een nieuwe look presenteren. Ik denk zelf dat dit nog teveel clasht met de psyche van de auto consument – die ziet een auto die enkel nog een nieuwe neus heeft gehad in 6-7 jaar tijd. De S en X voelen ten opzichte van de 3 gewoon oud. Ik denk dat Tesla anticipeert op een 2.0 update van deze modellen om weer begeerlijk te zijn en relevant. Apple meldt ook zo laat mogelijk dat er nieuwe modellen komen, anders blijven ze maanden met heel veel oude voorraad zitten.
@bmohnee: weer eentje met oogkleppen, kijk eens wat Mazda doet met de 6, die wordt ook elk jaar bijgepunt. Trouwens, elke Amerikaanse fabrikant lanceert elk jaar een vernieuwde en bijgepunte versie. Tesla is niet zo uniek zoals men je wilt doen geloven, want erin geloven is de regel bij Tesla.
@johnwaters: wat ben ik toch blij dat een verlicht en inspirerend persoon als jij de comment sectie komt opfleuren. Nooit mensen in hokjes duwen, altijd respectvol naar andermans mening, zwart-wit denken is aan jou niet besteed. Prachtig.
@johnwaters: overigens hecht jij meer belang aan je eigen mening te verkondigen/opleggen via een reactie op een ander dan echt goed te lezen. Audi en Mazda “tweaken” idd hun designtaal maar vermarkten het wel als “rij nu in de nieuwe mazda 6” etc. , Tesla doet dat niet en ik denk dat dit voor de markt wennen is. In mijn reactie lees je niet of ik dat slim of geniaal vind van tesla. Sterker nog – ik vind dat ze communicatief tekort schieten op veel vlakken.
“omdat Tesla meer winst maakt op de duurdere Model S en Model X”

Winst??
Heeft Tesla ooit winst gemaakt in het pre-model3 tijdperk?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).