
De dip van de Tesla-verkopen in Europa is niet alleen te wijten aan de fratsen van de grote baas.
Waar Tesla in Nederland wéér een top jaar had, was het wereldwijd geen jaar om heel erg feestelijk op terug te kijken voor Elon Musk en de zijnen. Voor het eerst daalde het aantal verkochte auto’s ten opzichte van het jaar ervoor. Op basis van de eerste maand van 2025 lijkt daar in Europa geen verandering in te komen.
Electrek zocht uit hoeveel nieuwe Tesla’s er in de eerste maand van 2025 zijn verkocht in Europa. Alleen de cijfers van het VK, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Denemarken en Portugal zijn bekend. In niet één van de landen ging de verkoop omhoog ten opzichte van januari 2024.
Sterker nog, de Tesla-verkopen daalden drastisch. Hier in Nederland gingen er 927 Tesla’s over de toonbank. Een jaar geleden waren dat er nog 1.609, wat 42,5 procent meer is dan dit jaar. In Spanje is de dip het grootst met 75,4 procent, gevolgd door 63,4 procent minder verkopen in Frankrijk. Het ooit zo Tesla-verzotte Noorwegen keert ook zijn rug richting Musk. In het EV-land der EV-landen zakte de verkoop met 40,2 procent.
De gemiddelde verkoopdip in de Europese landen komt neer op 47,7 procent. Bijna de helft minder dus. Ligt dit allemaal aan de uitspraken en gebaren van Musk?
”Komt allemaal door Musk”
Een deel van onze collega-journalisten wijt de verkoopdip aan het gedrag van Musk van de afgelopen tijd. Ook huidige Tesla-rijders zouden daardoor van hun auto af willen. Dat steken zij niet onder stoelen of banken. Of toch niet? Hoe dan ook, er is nog een factor om rekening mee te houden.
Tesla en vele andere automerken proberen aan het einde van het jaar de verkopen nog een extra duw te geven. Zo ga je met een lekker gevoel richting de oliebollen. Voor die extra verkopen worden acties opgezet, vaak gericht op het verkopen van voorraadauto’s. Dat deed Tesla afgelopen jaar met de pre-facelift Model Y.
Doordat Tesla erin slaagt om zo een groot deel van voorraad weg te krijgen voor het einde van het jaar, groeien de verkopen van dat jaar en sluit Tesla af met een positieve lijn. De keerzijde hiervan is dat minder voorraadmodellen zijn.
Klopt dit wel?
Overigens hoeft dit niet de reden te zijn voor de verkoopdip. Tesla probeerde ook in het laatste kwartaal van 2023 om de voorraad de deur uit te doen. Dat zorgde er aan het begin van 2024 niet voor dat er extra weinig Tesla’s werden verkocht. Januari 2024 was bijvoorbeeld in Nederland al bijzonder goede januarimaand voor Tesla. In 2023 werden er maar 590 Tesla’s verkocht en in 2022 waren dat er, eh, 9. Dat kan ook nog wel wat te maken hebben met de pandemie.

Wat ook nog zou kunnen tegenwerken, is de komst van de nieuwe Model Y. Voordat er opeens een andere auto moet worden gebouwd, kan de productie wat vertraging oplopen. Daarmee wordt de voorraad minder snel aangevuld en gaan bestellingen minder snel de deur uit. Hoog tijd voor Musk om de verkopen weer wat te spekken en een betaalbaardere Tesla uit te brengen in Europa.
De Y was het populairst, dus ik denk dat men inderdaad vooral even op de nieuwe wacht.. voorkomt extra torenhoge afschrijving..
Wellicht nog wat mensen die wachten op de kleinere Tesla, maar dat valt denk ik mee..
En nu de facelift Model Y naar liefst 10 duizend euro duurder blijkt te zijn zullen ze nog wel wat langer wachten op de volgende ronde prijsverlagingen, want anders heb je weer van die torenhoge afschrijvingen. Tesla’s prijsbeleid doet hen geen goed op de lange termijn.
Ja het helpt de (particuliere) koper ook niet dat voorlopig enkel de dual motor wordt aangeboden. Ook zie ik bij mijn zwager dat tesla heel frequent niet op de lijst staat van salariswagens. Hij rijd nu een ex40 of hoe het ook noemt en alle modellen waaruit hij mocht kiezen zijn voor de particulier pakken duurder…
Ik vermoed dat hier ergens een K een Z had moeten zijn.
Voor een Belg is dat zeker zo. Maar die ‘Ollanders hè, die hebben zo een eigen vocabulaire 🙂
Beetje voorbarig om op 1 maand conclusies te gaan trekken, zeker nu misschien ook veel mensen even gingen wachten op de nieuwe Y. Aan het eind van het jaar zullen we het zien.
Ik betwijfel overigens of heel veel Tesla klanten nou opeens afhaken vanwege een discutabele grootaandeelhouder. Er zijn toch wel meerdere merken met een heel discutabele geschiedenis (vrijwel alle Duitse en Japanse merken) die desondanks prima worden verkocht.
Je zegt het zelf, geschiedenis. 80 jaar geleden.. de Duitsers zijn zwaar verslagen geweest, zitten geen kampen meer te bouwen, geen landen meer te bezoeken met hun tanks of geen joden meer op te ruimen. Degene die Musk hekelen willen juist vermijden dat hij stapsgewijs het extremisme normaliseert dat tot zo’n toestanden kan leiden.
Het gros van de Tesla’s wordt in de lease gekocht. Bijtelling met goede specs is het toverwoord. De leasers maakt het geen hol uit wat de ceo van hun merk uitvreet, als de bijtelling maar laag is. Ze zouden “bij wijze van” een VW hebben geleased in 40-45.
In o.a. Duitsland hebben alle grote leasemaatschappijen Tesla en Chinezen de deur gewezen.
Musk zal er niet wakker van liggen maar was beter van de politiek afgebleven.
Weet dat er hier in Duitsland duizenden zoniet tienduizenden Tesla´s op allerlei terreinen staan te wachten op een eigenaar.
De berg Chinese EV´s is nog vele malen groter.
Nah also, also, also!
Twee keer zo weinig is nog twintig keer teveel.
Die vernieuwde Tesla is toch ook spuuglelijk, lijkt wel een bolhoed. Er zijn veel mooiere EV’s, waarom zou je bruinhemd Musk nog steunen?
De “mooie” Kia EV3 bijvoorbeeld 😂
EVs werden toch minder interessant door wegvallen subsidies?
Dat lijkt me ook een factor
@p993 Nou nee, wereldwijde EV sales zijn hoger dan ooit (9% meer dan januari vorig jaar). Wegvallen van subsidies geeft vooral locale effecten (bijvoorbeeld minder EV’s in Duitsland in 2024), wereldwijd wordt dat redelijk weggefilterd.
Tesla verkoopcijfers gaan al sinds het begin als een jojo op en neer. Een beetje autojournalist zou moeten weten dat je geen conclusies kunt trekken uit de cijfers van één maand. En speculeren is altijd zinloos.
Als je een beetje wil bashen en ranten op het merk wat de EV naar de massa bracht, dan kan je altijd de fluctuerende verkoopcijfers inzetten om je punt te maken.
En je kan zeggen wat je wilt, maar Tesla is nog altijd de beste EV. Niet de beste auto, maar qua efficiency en software is er amper iets wat in de buurt komt.
qua software absoluut! maar laten we eerlijk zijn, dat is bij de meeste merken gewoon beroerd, dus de laat ligt niet heel hoog. Qua efficiency is het nog steeds goed, maar staan ze al heel lang niet meer op eenzame hoogte zoals in het begin. De bouwkwaliteit is nog steeds matig, de service slecht en dan is er nog Elon Musk die volledig de weg kwijt is.
Dus nee, Tesla is al heel lang niet meer de beste EV, bungelt inmiddels steeds verder onderaan juist terwijl andere merken omhoog schieten blijft Tesla volledig stilstaan.
Wat je zegt. In 2023 en 2024 was de Tesla Model Y de verkooptopper van het merk met 4.039 registraties in Nederland in december en 1.870 in november. Van die Model Y rijden er in Nederland 39.000 rond, van de Model 3 zijn het er inmiddels 47.000. Met die aantallen alleszins verklaarbaar dat de vraag op zijn minst tijdelijk inzakt, zeker met de uitlopende Y.
Ik denk dat Tesla geen autofabrikant blijft maar een software leverancier wordt. Dat is denk ik ook de enige manier om Tesla zo te laten groeien zoals Führer Müsk voorspelt.
Software van wat? Ze hebben een PC met linux als infotainment maar geen instrumentencluster, geen head-up display zelfs de passagiers displays die nu in de mode zijn heeft Tesla niet. Autonoom rijden werkt bij Tesla nog altijd niet. De echte waarde van Tesla zit niet in de auto’s, autonoom rijden software, robot of thuisaccu’s (allemaal dingen die andere ook kunnen en vaak beter) de echte waarde zit in het supercharger netwerk, niemand heeft zo’n groot en goed werkend snellader netwerk.
In het VK is er nu een piek in EV verkopen omdat na April je flink moet bijbetalen voor een EV van boven de 40k. De verwachting is dat na April ook hier de markt weer volledig instort.
Overheidsmaatregelen doen veel dingen maar ze zorgen niet voor een stabiele markt.
Als de daling wordt vergeleken met januari vorig jaar dan klopt het volgende argument totaal niet.
‘Tesla en vele andere automerken proberen aan het einde van het jaar de verkopen nog een extra duw te geven. Zo ga je met een lekker gevoel richting de oliebollen. Voor die extra verkopen worden acties opgezet, vaak gericht op het verkopen van voorraadauto’s. Dat deed Tesla afgelopen jaar met de pre-facelift Model Y.’
De daling is niet vergeleken met december 2024 maar met januari 2024. Tenminste, als jullie berichtgeving klopt.
‘Alleen de cijfers van het VK, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Denemarken en Portugal zijn bekend. In niet één van de landen ging de verkoop omhoog ten opzichte van januari 2024.
Sterker nog, de Tesla-verkopen daalden drastisch. Hier in Nederland gingen er 927 Tesla’s over de toonbank. Een jaar geleden waren dat er nog 1.609, wat 42,5 procent meer is dan dit jaar. In Spanje is de dip het grootst met 75,4 procent, gevolgd door 63,4 procent minder verkopen in Frankrijk. Het ooit zo Tesla-verzotte Noorwegen keert ook zijn rug richting Musk. In het EV-land der EV-landen zakte de verkoop met 40,2 procent.’
Als jij eergisteren zaterdag je snoepjes verkocht voor 40cent aan de buurjongens in plaats van de normale 50cent, dan is de kans dat je er nog veel over hebt gisteren zondag kleiner, en de kans dat je er minder van verkocht aan volle prijs is groter.
Vorige week deed je hetzelfde maar toch verkocht je toen meer van op zondag.
Is dat omdat je gisteren zei dat Abdelah maar terug naar zijn grootmoeder moest verhuizen of omdat de buurjongens weten dat er morgen dinsdag nieuwe mooiere maar duurdere (60 cent) snoepjes komen?
Joost zal het weten en Rick snapte er niks van.
Groot deel dat uit de lease gaat word vervangen door een ander merk.
Kia en Hyundai doen het goed en worden waarschijnlijk in de EU marktleider van EV´s.
De hoogdagen van Tesla zijn voorbij
tja, wie wil er ook nog Tesla rijden? Saaie wagens, verouderd, matige kwaliteit (nog steeds), slechte service en dan nog de grote baas die z’n beste Hitler imitatie doet… In mijn ogen ronduit gênant als je nu nog een nieuwe Tesla kiest (en toch ook wel een beetje als je nog een oudere rijdt).