
Is dit dan de ideale daily driver? Dat zou best wel eens zo kunnen zijn. Zoeken we voor je uit!
Praktisch en bloedsnel en bovendien met veel comfort. Dat zijn eigenlijk de wensen als je de ideale daily driver samen stelt.
Het is het recept wat Alpina al jaren zo goed uitvoert. Niet de meest hardcore versie, want daarvoor kan je gewoon een M model kiezen uit de BMW modellenlijn, maar wel praktische, comfortabel en SNEL!
In het geval van de Alpina B3 Biturbo Touring waar we vandaag mee rijden betekent dit dat je er probleemloos 300 km/u mee rijdt. Destijds was deze B3 Touring dan ook de snelste versie van een BMW 3 serie Station die je kon rijden. Er was immers van de F31 reeks geen M3 Touring.
De basis van deze Alpina B3 is een 335i. Deze werd grondig onder handen genomen met deze B3 Biturbo Touring als resultaat. Het vermogen steeg van 326 pk en 450 Nm naar 410 pk en 600 Nm aan koppel. Waardes die aanschurken tegen de M3 en qua koppel overtreft de Alpina zelfs de M3 met 50 Nm meer koppel.

Alpina verving om dit resultaat te behalen onder andere de turbo door twee turbo’s. Het resultaat is een bloedsnelle stationwagen, die in 4,4 seconden op 100 km/u zit en een topsnelheid van 300 km/u heeft. Alpina heeft lak aan de zelfopgelegde limiet van 250 km/u die we vaak zien bij de Duitse fabrikanten.

We gaan vandaag op stap met een exemplaar in het stemmige Havana Metallic met een Sattelbraun interieur. Kijk de video als je wilt weten hoe dat bevalt.





De veiling van de Alpina B3 Biturbo Touring. Staat nu live op The Collectables.
The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.

erg gaaf
Ik ken deze auto. Stond in 2019 te koop in Duitsland en is door Bergwerff naar Nederland gehaald.
Auto had toen die nog te koop stond in Duitsland mijn interesse vanwege het interieur (mijn oude auto had ook zo’n kleur interieur) maar de interesse verviel omdat het een rokers auto was.
Later kwam ik hem weer tegen bij Bergwerff.
Toch nu wel benieuwd, de advertentie heeft het namelijk over:
Rokersauto – Nee
On topic, ik vind het een erg mooie uitvoering.
@erwingrunn Origineel is de auto voorzien van optie S0441, rokers pakket.
Het stond destijds ook in de advertentie (AutoScout) dat het een rokers auto was.
@sportevo: in de advertentie The-collectables staat dat het een niet rokers auto is. Misschien is de rooklucht inmiddels verdwenen? Al krijg je het volgens mij nooit helemaal weg.
@audihenkie mijn ervaring is dat in de loop der tijd de rooklucht wel verdwijnt. Ik had een 5 serie en toen ik hem ging bekijken zat er geen asbak en sigarettenaansteker in. Toen ik de auto kocht zat er een nieuw asbakje en sigarettenaansteker in. Ik rook toen niets (ben er wel gevoelig voor) maar het was ook koud toen ik hem kocht. Bij de eerste warme lentedag in de zon rook ik meteen dat er wel eens in gerookt was. Na al die jaren verdween dat wel maar dat heeft wel even geduurd.
Maar deze Alpina heeft een rokers pakket als optie. Misschien zijn de asbak en sigarettenaanstekker vervangen voor een dopje en gewoon bakje maar de advertentie sprak er destijds wel over dat het een rokers auto betrof.
@sportevo: als het niet al te heftig is kun je het wel oplossen: een of twee ozonbehandelingen, nieuw interieurfilter, nieuwe mattenset en van binnen compleet maar dan ook echt compleet reinigen (incl shamporellen van de bekleding en hemelbekleding) doet wonderen. Wel zorgen dat ze ook de airco laten draaien tijdens de ozonbehandeling en de airco ook reinigen.
Met die plakskirts, stickers, woonwagenstriping en foute velgen vind ik die Alpina’s meestal het ordinaire broertje van BMW. Zal vast leuk rijden, maar ik heb er niks mee.
“woonwagenstriping”, die houden we erin ! 😝👍🏽
@bernoulli: Helemaal mee eens, maar deze valt wel mee toch?
Geweldige auto’s. Mocht je geinteresseerd zijn; onderhoud is niet gratis, maar loont zich wel. Heb zelf de E91 B3s biturbo als daily met inmiddels 265.000km op de teller. Loopt nog steeds als een tierelier. Ik wissel vaker dan de interval aangeeft de olie (bij 20.000km ipv 30.000) en elke 100.000km de versnellingsbakolie bij ZF laten verversen. Het enige wat kapot is gegaan was de radiator en de voorspoiler maar dat was de schuld van een te hoge stoeprand :-D De injectoren waren ook kapot, maar dat was ontwerpfout en viel onder coulance destijds.
Is er trouwens een reden dat je op de site van The Collectables bij deze auto geen vragen (forum) kan stellen ?
Bij elke actieve veiling is dat mogelijk, behalve bij deze,
Of is dat ter voorkoming van vervelende vragen of het nu wel of niet een rokersauto is.