TomTom gaat beste rijbaan in de file voor je kiezen

Auteur: , 23 Reacties

We moeten files niet alleen met asfalt bestrijden, maar ook met innovatie, aldus de experts. TomTom draagt zijn steentje bij, met een project dat in 2014 op de Brabantse A67 start, en waarbij je vlot door de file geloodst moet worden.

Achter een LFA sta je altijd goed

Zodra een file of stokkend verkeer zich aandient is het meest praktische dat je kunt doen de matrixborden een beetje volgen, en dus niet gewoon met 120 langs de ’70’ en ’50’-borden knallen om vervolgens loeihard in de ankers te moeten (wat nog wel vaak gebeurt). Eenmaal aangekomen in de file zie je regelmatig verkeersdeelnemers een potje levend Frogger spelen: er wordt naar hartelust van rijbaan naar rijbaan overgesprongen.

Met ‘innovatieve in-car technologie’ probeert een samenwerkingsverband van TomTom, de TU Delft en het Goudse bedrijf Technolution een beetje orde in de chaos te scheppen. Hun Dynamic Lane Guidance-systeem is onderdeel van het programma Brabant in-car III, en is een aanvulling op de TomTom-routenavigatie. Deze dynamische rijstrookbegeleiding werkt als volgt. Men:

1. voegt dynamische rijstrookbegeleiding toe aan de bestaande TomTom-route- navigatieapplicatie voor smartphones, welke beschik baar wordt gesteld aan een groep gebruikers van de A67 tussen de Belgische grens en Duitse grens;

2. verkent via een afgebakende set van vrijwilligers de extra mogelijkheden die ontstaan wanneer voertuigen hun eigen waarnemingen via camera en radar toevoegen aan de rijstrookbegeleiding;

3. verkent via een serie van testvoertuigen de mogelijkheden die communicatie tussen voertuigen en de infrastructuur hieraan toevoegt. Het doel voor de korte termijn is een tastbare bijdrage te leveren aan de verkeershinder op de A67. Dit sluit aan bij de eerste stap en levert de aanzet voor een structurele oplossing die samen met route-navigatie naar de markt zal worden gebracht.

Een commerciële toepassing zal dus nog even op zich laten wachten, maar we zijn benieuwd naar de resultaten. Deze worden eind 2014 bekend gemaakt. Daarnaast schijnt het project je ook een advies te kunnen geven welke snelheid je het beste aan kunt houden om zo efficiënt mogelijk door het verkeer te komen.

Voor Brabant in-car III is anderhalf miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld. Bovenstaand project moet dit geld delen met twee andere projecten: Smoover en Doorstroomrijden.



23 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik hoop dat dit er niet voor gaat zorgen dat mensen de spitsstrook dan ook gaan gebruiken. Vind het altijd wel geinig om een privé rijbaan te hebben terwijl de rest gezellig in de file gaat staan!
dat weet toch iedereen… links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , … links , rechts , …
Dus straks gaan alle TomTom gebruikers naar dezelfde rijbaan zodat deze compleet vastloopt?
“Zodra een file of stokkend verkeer zich aandient is het meest praktische dat je kunt doen de matrixborden een beetje volgen, en dus niet gewoon met 120 langs de ’70′ en ’50′-borden knallen om vervolgens loeihard in de ankers te moeten (wat nog wel vaak gebeurt).”
Is inderdaad erg storend want het scheelt aanzienlijk als iedereen zich daar aan houdt, het verkeer stroomt veel beter door (als is het op een laag tempo), dat is altijd beter dan stop-&-go wat nu vaak het geval is.
Neemt niet weg dat die matrixborden ook iets verfijnder mogen wat mij betreft, die weten soms ook niet wat ze willen met 3x een andere waarde in een paar honderd meter.
Nog beter zou het zijn als mensen niet telkens van baan wisselen, puur alleen wanneer het echt nodig is… Al die auto’s die van baan wisselen zorgen alleen maar voor meer onrust en dus langere files…
En ik maar denken dat er alleen maar knappe koppen studeerde bij de TU Delft.
Wat een onnozel idee zeg.
@bsxc2: En wat is jouw argument dan waarom jij dit een onnozel idee vindt?

Ik ben van mening dat ideeën die de doorstroming van het verkeer bevorderen altijd welkom zijn. Betekent niet dat dit dè oplossing is, maar zonder ideeën kom je nergens.
Prima idee, leuk systeem om te hacken en alle auto’s voor me naar de rechterbaan te dirigeren.
Zolang die LF-A voor mij staat wil ik best wel in de file staan en hoef ik niet perse van rijbaan te veranderen :)
Als je dit met een afgebakende set vrijwilligers doet, kan het best slagen. Maar als driekwart van de automobilisten dit straks in z’n auto heeft, dan moet je zo’n systeem toch heel anders inregelen om te voorkomen dat iedereen ineens naar dezelfde rijstrook opschuift. En dat kun je helemaal niet testen met een handjevol vrijwilligers…

Mooie ontwikkeling, dat wel. Vooral omdat zo’n systeem dus ook moet ‘weten’ wat voor voertuig je hebt: vrachtwagens en auto’s met caravans mogen niet overal van alle rijstroken gebruik maken.
Dit lijkt een heel charmant idee maar het zijn juist de rijbaanwisselingen die voor opstoppingen zorgen.
Beter zorgen voor een aangepaste snelheid waardoor de capaciteit van de weg toeneemt en rijbaanwisselingen vloeiender kunnen verlopen. Dit gebeurt al redelijk goed via de Matrixborden.
Als Tomtom nou eens gewoon een bericht stuurt naar de eerste wagen in de file om te zeggen dat hij wat sneller moet rijden :-)
Het gaat tegen de principes in van heel veel automobilisten, maar de meest efficiënte manier om een file door te komen, is tussen de vrachtwagens blijven hangen. Vaak is het ook sneller, vanwege die efficiëntie, maar de tijdswinst is zo relatief dat dat geen argument zou mogen zijn. Wel denk ik de file sneller oplost als het blijft doorstromen ipv dat er constant opgetrokken en geremd en van rijstrook gewisseld wordt.
Mijn tomtom berekend meteen een alternatieve route. Live services met hd traffic ftw
@azenomei: Live services is idd ftw, maar voor iemand als ik, die amper rijd, maar toch wel af en toe zijn navigatie nodig heeft, vind ik die 50 euro per jaar overbodig. Ik zit ook bijna nooit in de file, dan is live services in mijn ogen overbodig.
@ot92: Als je gaat updaten een nieuw tomtom account aanmaken. Krijg je coupon van 10 euro. Als je hem dan ook nog eens zakelijk aan kan schaffen is het maar 33 euri.
@azenomei: Aha, dat wist ik niet, bedankt! Heb jammer genoeg wel van de zomer 5 kaartupdates (hudige + 4 nieuwe) gekocht.
Bestel wel een Russische dan. Die zegt alleen maar Vluchtstrook
Daar waar twee rijstroken samenvoegen tot 1 is de snelste rijstrook de invoegende rijstrook. Dit komt doordat veel mensen te vroeg invoegen. Dit is funest voor de doorstroming op de doorgaande rijstrook.
@koeberg: Nee. Wat funest is voor de doorstroming zijn hersenloze bumperklevers of plekverdedigers. Als ik stil kom te staan op bijv. de A20 bij Nieuwerkerk a/d IJssel rond kwart voor 4, dan trek ik vaak wat langzamer op dan degene voor me, waardoor er ruimte ontstaat en mensen er gewoon tussen kunnen, waardoor er geen last-minute remacties meer nodig zijn want ‘oh shit, er wil iemand tussen’.

Het zou dus goed zijn om meer controles te hebben op bumperkleven en asociaal gedrag als plekverdedigen. Als je gewoon bumper aan bumper blijft rijden waar geritst moet worden, komt er vanzelf een moment dat je vol in de ankers moet omdat die ander er toch tussen moet.

Heel simpel hollanders: Gun elkaar eens wat ruimte, houd afstand. Als de invoegers dan op tempo invoegen, worden de files bij knooppunten een stuk minder.
Even een grammetje halen,

Als iedereen is inderdaad luisterde naar de matrixborden en niet levend frogger gaat spelen, scheelt dat een hoop spookfiles.

Geef niet alleen ons, de vrachtwagenchauffeurs, de schuld. Maar kijk ook een keer naar jezelf.
Hem waarom wordt mijn reactie niet geplaatst! Heb al 10x zitten typen!
@newguy92: never mind!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).