Dat lijkt raar, maar Toto wil écht dat iemand anders wint.
Dit weekend is het alweer de laatste race van het seizoen. We gaan het ongetwijfeld nog recapituleren, maar het seizoen kende opmerkelijke winnaars. Ricciardo won de GP van China (die Max had moeten en kunnen pakken) en de GP van Monaco (die Max had moeten en kunnen pakken). Hamilton won uiteindelijk de titel, maar had in het begin nog behoorlijke concurrentie van Sebastian Vettel, die dit seizoen vijf races wist te winnen. Verstappen wist net als Ricciardo twee races te winnen, alhoewel dat er dus een paar meer hadden kunnen zijn. Als laatste heeft Raikkonen zelfs een overwinning behaald. Eén naam ontbreekt er en dat is die van die andere Fin: Valtteri Bottas.
Bottas heeft dit jaar nog geen enkel race gewonnen. Dat geeft aan hoe knap de prestatie van Hamilton is, want het was de Brit die echt het verschil maakte in de Mercedes van dit jaar. Er zijn seizoenen geweest dat je gewoon standaard de Mercedes op P1 en P2 zag staan. Volgens Wolff is Valtteri Bottas de ‘Wingman’ geweest voor Hamilton:
De druk om het kampioenschap is van de ketel. We kunnen de laatste race er dus vol voor gaan. Onze Silver Arrow heeft dit seizoen 10 races gewonnen en we willen daar eentje bij op kunnen tellen. Deze moet voor Valtteri zijn, hij heeft een paar keer een P1 verloren dankzij pech of teamorders.
Toto wil dus ook de laatste race winnen, de hebberd.
Ook al hebben we de rijders- en constructeurstitel al binnen, deze moet er bij. We hebben vier keer achter elkaar gewonnen op Yas Marina. Ondanks dat het een baan is met veel langzame en medium-snelheid bochten. We hebben goede stappen vooruit gemaakt op soortgelijke banen met onze auto. We hebben er vertrouwen in dat we in Abu Dhabi goed kunnen presteren, zodat we het seizoen perfect kunnen afsluiten.
Hopelijk is er een Limburger die dit feestje gaat verstoren. Mocht hij of een andere coureur dan Bottas winnen, dan is Valtteri de eerste coureur, sinds Michael Schumacher, die een seizoen lang niet in een Mercedes een race won. Ook een mooie prestatie.
54 reacties
HUH Deze zin is net zo ingewikkeld als de UEFA nations league :)
En Max moet Ocon er nog steeds gewoon afremmen.
Wie volwassen wil worden schrijft zonder dt fouten ;)
OT: Ik zet Bottas maar eens in mijn F1 team vandaag.
Liet Bottas dan gewoon winnen in Rusland toen ie voor op Hamilton lag en ga niet nu opeens roepen als beide titels al in de pocket zijn, dat Bottas moet gaan winnen.
bij mercedes komt bottas niet eens meer in de buurt van hamilton, hij staat vaak zelfs meerdere plekken achter.
bij ferrari is kimi plots sneller als vettel, en dan gewoon constant.
bij red bull laat verstappen duidelijk zien ricciardo makkelijk te kunnen pakken, meestal ook in quali.
bij renault is sainz over het algemeen nergens te bekennen.
bij haas wordt grosjean letterlijk en figuurlijk
aan gort gereden door magnussen.
bij williams is sirotkin over het algemeen sneller als stroll in quali, maar zorgt strategie ervoor dat stroll ervoor finisht.
bij sauber is ericsonn sneller,
maar maakt veel stomme fouten die hem
de race kosten.
bij mclaren wordt stoffel al 2 jaar lang zoek gereden.
alleen bij force india zijn de coureurs op dezelfde pace.
Ik denk dat ‘t ook de komende jaren niks wordt met onze Max in de strijd tegen Ferrari en Mercedes.
RedBull maakt de overstap naar een Honda krachtbron en iedereen ziet al Max wereldkampioen worden….
Dat kan nog eens flink tegenvallen!
Honda draait nu als krachtbron in de TorroRosso’s maar die zitten al het hele seizoen strak in de onderste regionen van het klassement.
En nu zal Honda volgend jaar uit het niets gelijk de strijd aangaan met Ferrari en Mercedes? Daar geloof ik weinig van.
Dus van een “proeftuin” naar meestrijden om de titel in slechts enkele maanden?
Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn…. maar wie weet?…
Ik gun ‘t Max en RB van harte!
Ja Red Bull zag dat de Honda’s ondermaats presteerden bij Toro Rosso dus dachten ze die moeten wij ook hebben.
Zo zal ‘t heus niet zijn gegaan maar als Honda dezelfde prestaties als Mercedes en Ferrari denkt te gaan leveren tegen Maart 2019, dan moet er, denk ik, nog heel wat gebeuren daar in Japan….
Met alleen potentieel word je binnen enkele maanden nog geen wereldkampioen…..
Honda heeft er volgend jaar een hele kluif aan om RB te overtuigen dat ze de juiste beslissing hebben genomen
Zeker niet maar het is wel datgene waar het allemaal op de zondag middag er om draait
Daarnaast is de motor slechts één van de de facetten die bepaald hoe goed je presteert. Anders zou bv Williams en Sauber met dezelfde motor als Mercedes en Ferrari ook goed mee kunnen strijden om podiums.
Maar ik sta open voor goede argumenten, waarom je de behaalde punten door Torro Rosso wat zegt hoe goed de motor is, als je bovenstaande mee weegt…
Het draait dus niet alleen om een goede motor…
Toro Rosso heeft vrijwel niets ontwikkeld dit jaar qua aërodynamica, ze hebben namelijk een ontwerper (James Key) die naar McLaren wil, en al vroeg in het seizoen op verlof is gestuurd.
Werd er wat ontwikkeld dan hadden ze wel weer grdistraffen om de nieuwste Honda motoren te proberen.
Denk eerder dat het aangeeft dat Bottas juist geen topper is. Die gast is snel over 1 ronde in een lege auto. Maar in een zware volle auto (90% van de race) lijkt hij moeite te hebben met het rijden op de limiet. Daardoor wint hij niet; niet omdat Hamilton zo uitzonderlijk is.
Ach, wat maakt t ook uit. Of ie nou mag blijven of niet en of hij nou in AbuD gaat winnen of misschien nog een keer volgend jaar: over 10 of 20 jaar wordt hij hetzelfde onthouden: een gemiddelde wingman in de dominante auto van zn tijd. Wieweet, dat als hij het handig speelt, dat het voor zn bankrekening nog een paar mio uitmaakt; maar sporttechnisch gezien verwacht ik niet dat er nog veel toppunten gaan komen.
Wat dat betrefd kwam het incident in Brazilië hem ook werl erg goed uit, anders stond Max al 4e en Botas 5e…
Dat die toto zn neus nog niet uit zn vel gescheurd is.