Toyota C-HR, de hybride crossover is officieel

Auteur: , 21 Reacties

Toyota trekt het doek van de C-HR. Een hybride crossover die veel overeenkomsten vertoont met de conceptcar van vorig jaar.

Met een paar lichte wijzigingen heeft Toyota besloten de C-HR in productie te nemen. In 2014 zagen we de eerste vormen van de Japanner en in Frankfurt zagen we een bijna productieklare variant. De hybride crossover is af en nu weten we eindelijk wat meer specs.

De C-HR zal worden gepositioneerd op het nieuwe TNGA-platform wat staat voor Toyota New Global Architecture. Toyota zegt dat de hybride dankzij dit platform beschikt over een ‘zeer lage zitpositie’. Diezelfde woorden zagen we vanochtend al voorbijkomen bij Audi’s Q2. Opmerkelijk is dat de C-HR ook zal worden gebruikt in de racerij. Het model maakt zijn debuut tijdens de 24 Uur van de Nürburgring later dit jaar.

De vijfdeurs crossover krijgt een aandrijflijn mee die we al kennen van de Prius. Dit betekent een 1.8 liter viercilinder in combinatie met een elektromotor. Samen goed voor 122 pk. Naast het Prius-recept komt er ook een 1.2 liter turbomotor met 115 pk. Deze laatste zal verkrijgbaar zijn met een manuele zesbak, of net als de 1.8, met een CVT-automaat. Wie de C-HR met een automaat bestelt kan tevens kiezen voor optionele vierwielaandrijving. Het model staat eind 2016 bij de Nederlandse dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.



21 reacties

Unieke aandrijflijn in dit segment. Als ik zo vrij mag zijn; gok dat dit in het Peugeot 2008, Opel Mokka, Fiat 500X segment valt. B segment crossovers?
@motormuis: Dat zou heel goed kunnen, al werd er bij de concept nog gesproken over een C-segment crossover.
@Edge: Wat is de RAV-4 dan voor segment? Tot nog toe staat alleen de nieuwe Prius op het TNGA-platform. Zal wel een zeer flexibel platform zijn als een naar mijn indruk B-segment crossover er ook op past.
@motormuis: Moeilijk in te schatten op de plaatjes, maar kijkende naar de aandrijflijn (Prius is ook een C-segmenter) zal het denk ik meer een C-segment crossover worden. Concurrent van de Quashquai dus.
Het moment dat een Juke en deze C-HR tegen elkaar total loss rijden zal ik een warm gevoel van intens geluk ervaren….
Stop een Juke, en een i20 in de blender, dan komt dit er uit. Het zal gerust heel goed verkopen, en het waarschijnlijk ook een heel goede auto. Maar ik word er niet gelukkig van.
Hij is wat druk maar ik vind hem wel mooi. Een van de betere Toyota designs van de afgelopen tijd. Zeker een interessante auto.
Echt tranentrekkend lelijk dit, gadverdamme..
Toyota weet het niet meer. Proberende originaliteit (of je die nou leuk vindt of niet) van een Juke na te bootsen en dat mislukt natuurlijk. Wat een barrel.
Ik vind deze dus echt schitterend he … Mooi design.
Ben benieuwd naar het interieur en de binnen/kofferruimte
Raar ding.
Wanneer toont Toyota eens progressie(!) binnen die hybride-techniek die ze al jaren leveren? Weer die 1.8 met ‘loeitransmissie’ en een accu waar je nog geen 1km mee kan rijden (en dan moet je al een ‘gouden voetje’ hebben. Jammer!

Ondergetekende; een Auris Hybrid 2014 rijder. Ben er als vervoersmiddel uitermate tevreden over maar komop Toyota…..
@st220: Dan ga je maar eens verdiepen in de hybride techniek van de Prius 4. Komt ook in deze C-HR en later ook in de Auris. Een behoorlijke verbetering t.o.v. de huidige techniek! O.a een stuk minder ‘loeien’, maar dat kun je ook nu al bewerkstelligen met je rechtervoet…
@hammerman: waar kan ik de info vinden? Altijd leuk om te lezen en bij te blijven.
@st220: pers.toyota.nl
Hij is niet lelijk ofzo, maar ik denk dat hij net even wat beter had geoogd met een normale C-stijl en achterdeur in plaats van die enorme vin die doorloopt tot in het achterportier. Dan had je meer glas kunnen gebruiken voor de achterdeuren en was het zicht rondom ook beter geweest.
Wat wordt de naam? C-HR toch niet?

Bij die C denk ik aan Concept, en dat was waarschijnlijk ook de bedoeling. Zou het vreemd vinden als het ding echt C-HR zou gaan heten.

Zolang ze het maar niet ‘Urban Cruiser’ noemen…
De eerste Hybrid die ik eventueel zou overwegen…..rekening houdend met het feit dat ik een XC90 toch wel wat te duur vind….
Beter dan die Outlander terreur op de weg overal.
Ben ik nou de enige die enthousiast wordt van eindelijk weer een turbo-blok(je) van Toyota?
Ik heb gelezen dat hij in het c-segment gaat komen, concurentie voor onder andere de nissan quashquai en de kia sportage.
Aparte styling, ik had het logischer gevonden als hier een Lexus badge op was geplakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).