Toyota iRoad is beter dan een Renault Twizy?

Auteur: , 30 Reacties

Meestal willen we meer. Cilinders, motorinhoud, turbo's, wielen en natuurlijk vermogen. Bij elektrische auto's niet persé. Misschien is minder wielen zelfs wel extra leuk.

Stadsverkeer is hopeloos met een auto. Dat weet iedereen, overal ter wereld al heel erg lang en toch blijven ze proberen de grote kolossen door drukbevolkte centra te manoeuvreren. Motorfietsen zijn te instabiel en van fietsen word je moe. Auto’s zijn te groot tenzij je iets bedenkt zoals deze iRoad. Deze valt niet om voor het stoplicht, je zit droog en racet zonder problemen tussen druk verkeer door. Mits je niet verder dan 50 km rijdt. Ook leuk: lekker meehangen in bochten. Dat maakt dit speeltje net wat meer speciaal dan de Renault.

Natuurlijk gaat de ‘pluim’ vandaag nog steeds naar Renault. Terwijl andere fabrikanten aan het klungelen zijn met concept-modelletjes heeft Renault daadwerkelijk iets nieuws op de markt gezet. Voor een hele schappelijke prijs koop je een elektrisch autootje waar je niet zoveel aan hebt. Voor mensen gemaakt van suiker of te lui om te fietsen doet het karretje echter prima dienst.



30 reacties

Wordt vast weer zo’n verkooptopper als de Twizy, oh wacht de Twizy is geen verkooptopper…
@thomcarspotter: jij hebt ook wel op alles wat te zeiken he?
@spotterfozz: problem? ik zeg gewoon de waarheid en mijn eigen mening. don’t like it? leave.
@thomcarspotter: voor een minderjarige zonder rijbewijs op een autoforum heb je wel een behoorlijke attitude knul
@sjon: dankjewel!
heeft appel er ook aan meegewerkt?
@4991:
Appel? En waarom vraag je dat?
@JvT: i i i i en nog eens i
@4991: Het zou zelfs nog niet misstaan in hun line-up…
@Esprit_de_Flandre: inderdaad :P
als ie nou 100km kwam, had ik er wel 1 gehaald :)
twizzy 2013
En hoe zit t met de zijraampjes? Kunnen die dicht?
Alle gekheid op een stokje, maar zou iets dergelijks nou niet veel van de drukke stadsproblemen kunnen oplossen? Het ziet er imho goed uit, is makkelijk te parkeren, je zit droog en warm en je kunt lachen om alle trotse eigenaren van “premium” sloepen, die drie, vier keer voor hetzelfde stoplicht moeten wachten. Ik mag dat “ding” wel.
@9000cse:
Tsja, het valt nog steeds onder de categorie auto.
Je staat nog steeds bij hetzelfde stoplicht, je betaalt nog steeds parkeergeld en je staat nog steeds op een zelfde parkeerplek.(En soms lukt het om op een kleinere plek te parkeren)
Op het troittor/fietspad komen is nog steeds uit den boze.
Weet nou niet of dit zo’n superoplossing is.
iroad…. ik ruik een rechtzaak van een bepaalde smartphone fabrikant die patent schijnt te hebben op alles waar de letter ”i” voor staat
Hoezo zit je warm? Zit er een elektrische kachel in?
Nederland had destijds de ‘Carver’….opgehemeld bij Top Gear etc., maar ism ook niet geworden. Jammerlijk verhaal dus weer.
@Megakix:
Nu ga je te gemakkelijk voorbij aan het feit dat de Carver vooral een stukje speelgoed was.
Dit moet je m.i. plaatsen in de hoek van die 3 wielige scooters. Dit zou zomaar een hit kunnen worden in steden zoals Rome en Milaan.
@jrk68: zie mijn reactie hieronder…daarbij de ‘wishfull thinking’ van jou wat afzwakken door te stellen dat ‘het zou zomaar kunnen…’ hele holle woorden zijn. Immers, het zou zomaar kunnen dat Alfa Romeo het best verkopen automerk ter wereld gaat worden….het zou zomaar kunnen…
@Megakix:
Ik baseer mijn hypothese meer op het feit dat je daar nu doodgegooid wordt met scooters en Smartjes.
Deze Toyo is een leuke mix van die 2 en ziet er best trendy uit. Dat is iets waar hipsters in grote steden dol op zijn. Dus vandaar mijn “het zou zomaar kunnen”.
Moeten ze hem natuurlijk wel eerst op de markt gooien….
@Megakix: Vergelijk jij nu een klein Hollands engineering team met ’s werelds grootste autofabrikant? Carver was leuk maar vooral duur speelgoed. Als Toyota dit ding wil pushen, dan komen er duizenden per maand op de weg (hoofdzakelijk in Japan natuurlijk, maar toch…)
@Esprit_de_Flandre: yup…TU Delft bouwt immers ook al eeuwen de zuinigste auto ter wereld op zonne-energie…steeds weer een ándere groep studenten…steeds weer een hoofdprijs.
Daarnaast is de ‘pushfactor’ niet zo relevant; de Leaf doet het wereldwijd immers ook niet goed (bezien vanuit de pusher Toyota!)..
Het is meer een ‘2e handsconcept (na de Carver zegmaar)’ van Toyota, dat leidt tot impulsaankopen, maar niet tot een eigen vervangingsmarkt. En daar zit’m de crux in massaproducties; er moet een vervangingsmarkt geschapen worden. En dát, mijn waarde blogvriend, zit er niet in.
@Megakix: Tweedehandsconcept… Alsof Carver de eerste was die een heel klein stadsvervoerding lanceerde. Als Toyota dit betaalbaar kan maken zie ik het nog wel slagen als concurrentie voor motoren en de kleinste kei-cars. En elektrisch kunnen ze Beijing overspoelen, want zo’n ding wordt daar binnen de 10 jaar het enige betaalbaar gemotoriseerd vervoersmiddel…
@Esprit_de_Flandre: de Carver was de eerste waarmee je kon overhellen in bochten ja ? Vandaar ook de goede Top Gear review. En Beijing…gaat vast nog wel hele andere rare sprongen maken ook. Koffiedik kijken.
@Megakix: Deze helt ook over in de bochten hoor :)

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2010/06/vlcsnap-00008.jpg

Het zou mij verwonderen als niemand eerder was met het idee dan Carver. Maar waarschijnlijk waren dat dan minder geavanceerde pogingen, en dingen die nog veel meer op een motor leken dan op een auto…

Heb Carver ondertussen terug gevonden (Carver Engineering is verdwenen, is nu Carver Technology). Ik vraag me wel af of ze veel succes hebben met hun licentieverkoop. Er staat maar één voorbeeld van een samenwerking, met het Japanse Phiaro, maar is niet in productie gegaan. Ik vrees dat de groten gewoon zelf een eigen systeem ontwikkelen…
@Esprit_de_Flandre: :lol: …en thanks voor de info
Liever de Twizy dan , kan je met 2 personen in of je kan er de boodschappen in kwijt ( heb het al meermaals gedaan in de bagagezak op de achterbank ) , en kan je minsten 80 km mee rijden
De iRoad heeft 1 plaats , kan je nog steeds niet tussen de file rijden en neemt evenveel plaats in om te parkeren
@gorre:
Dit is wel een stuk smaller dan een Twizzy dus tussen de file door gaat heus wel lukken.
Ik zie genoeg ruimte achter de stoel voor eenzelfde zitopstellig als bij de Twizzy dus daar kan je ook heus je tas wel kwijt.
piaggio mp3 met deuren en een dak, die is tenslotte ook te rijden met een autorijbewijs.

http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/20/rijtest-piaggio-mp3-hybrid

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).