Toyota TS040 Hybrid is opgefrist voor 2015

Auteur: , 30 Reacties

Met deze auto gaat Toyota proberen om het World Endurance Championship voor de tweede keer op rij te winnen.

In Europa onthouden we doorgaans alleen wie de 24 uur van Le Mans wint, en dat is al jaren op rij Audi met hun R18. Maar die race is slechts onderdeel van een seizoen, waarbij vorig jaar Toyota de constructeurs- en rijderstitel op haar naam wist te zetten met coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi.

De aerodynamica zijn aangepast, er zijn zelfs twee verschillende bodies ontwikkeld: één voor Le Mans (hoge snelheden) en één voor de iets tragere circuits. Ook is de neus aangepast en er is een vernieuwde ophanging die ervoor moet zorgen dat de banden minder hard slijten.

Er is in totaal meer dan 1000 pk beschikbaar in de nieuwe TS040 Hybrid. Die pk’s worden geleverd door een 3.7 liter V8 gecombineerd met twee elektromotoren. De Toyota TS040 moet naast de concurrentie met Audi ook de LMP1’s van onder meer Porsche en Nissan achter zich houden komend seizoen.



30 reacties

En nu derde en vierde worden! Nissan mag plaats één en twee nemen. :-P
@AutomotiveDesigner: Dat gaat ook lekker lukken zolang ze nog niet door de crashtests gekomen zijn en de tenminste de eerste 2 races zullen missen….
@KoenvanD: Je moet het jezelf vooral niet te gemakkelijk maken hè. ;-)
Nog steeds lelijk…
Pfoe, nu moet Audi weer aan de bak!
@dutchdriftking: Die zijn net klaar. Winnen toch wel
@clarkson: Zou je denken?
Dit zijn pas racewagens. Gewoon meer dan 1000 pk erin en 24 uur lang dat ding afjakkeren op een circuit. De F1-wagens mogen tegenwoordig al blij zijn als ze sputterend over de finish komen na 2 uur.
@berlinetta: Niet vergeten dat die 1000 pk mede mogelijk wordt gemaakt door de enorme power boost van de elektrische motoren. Oja, vorig jaar haalde ook lang niet alle autos de finish op LeMans. In dat opzicht dus lijken ze best op elkaar.
@berlinetta: Je hebt wel een punt, dit is ook veel zwaarder en intensiever.
@berlinetta: Ja maar toch…ik vind dit ook mooi om te zien maar een goede coureur zijn in F1 is IMO toch een wat meer speciale skill dan goed zijn in deze klasse. De lange afstandsraces kan volgens mij iedereen met een klein beetje sportieve aanleg en genoeg lef leren om te doen. Voor F1 heb je echt die laatste tiende nodig elke ronde en daar komt volgens mij toch meer aangeboren talent bij kijken.

De vergelijking gaat een beetje mank maar ik kijk op de olympische spelen ook veel liever de korte sprintnummers dan de lange afstanden. Bij meer dan 400 meter wordt het al snel saai.
@jaapiyo:
Hier ben ik hartgrondig mee ONEENS. Bij endurance racing is het eerst en vooral de finish halen. Dat betekent je krachten sparen en de auto sparen. Precies weten hoe je de auto ontlast en heel houdt lijkt mij veel moeilijker dan twee uur lang alles uit de kast halen.
@berlinetta:
Je vergeet dat deze er veruit het beste uitziet, niet echt een prestatie als je ziet wat de concurrentie de baan op stuurt..

Nu nog even LeMans winnen, dat zijn ze tussen alle succesen door vorig jaar vergeten..
@berlinetta: die 1000pk hebben ze bijna nooit ter beschikking he, dat is het maximale vermogen die ze maar enkele keren per ronde aanspreken. Je moet er 2 a 300pk afhalen als je het vermogen wilt weten dat altijd beschikbaar is.
@lambo4all: Ah dat wist ik niet. Bedankt voor de info.
De wagen ziet er goed uit, voor mij geen Audi.in deze race.
Ik gun het Nissan en Toyota, die mogen onderling laten zien wie er op plaats 1 en 2 komt te eindigen. Zou mooi zijn ;)
Wat mij opeens opvalt: Een hele vette A-stijl net als bij Audi en Porsche. Blijkbaar niet zo’n probleem, maar wel opvallend
Moet toch leuk zijn mocht je eens met zoiets rijden. Ziet er fantastisch uit.
Ik hoop dat ze Audi en Porsche pakken op Le mans!
Zelfde specs als vorig jaar dus…dat voorspelt niet veel goeds als de jongens met 4 ringen er flink wat PKs bij hebben tov vorig jaar zoals ze claimen.
@jaapiyo:
Audi deed in het WEC vorig jaar voor spek en bonen mee.
LeMans wonnen ze door rijdersfouten van de Toyota rijders nog wel.
Dus als ze een rol van betekenis willen spelen zullen ze vermogen gevonden moeten hebben.
Vorig seizoen had de Toyota 1000pk en nu spreken ze van “meer dan”, kan dus net zo goed 1100 zijn.
Ook in 2015 zal de TS 040 de te kloppen auto zijn.
@tupperware: Dan moeten zij maar betere rijders aanemen en trouwens toyota ging vorig jaar gewoon stuk op lemans. Terwijl audi door bleef zoemen.
Dan hoop ik dat audi wordt ingemaakt dit keer
Eigenlijk best stom om een Photoshop plaatje de wereld in te brengen waarin overzichtspiegels hangen.
In die spiegels staat er helemaal geen auto…
Faal voor Toyota.

Overigens hoop ik wel dat ze dit keer eens winnen.
Niks afdoende aan de 3e plek van vorig jaar, maar weer een winst van Audi zou wel heel erg saai worden.
Lekker hoor, en die livery is ook prachtig. Zou ook zeker niet misstaan in de F1!
1 en 2 mei gaat deze jongen ze van dichtbij bewonderen in Spa :)
Ik hoop al jaren op een Toyota winst dus misschien dit jaar.

Het blijft spectaculair om te zien hoe vreselijk snel de LMP1 wagens zijn in vergelijking tot de GT’s. Op het punt dat ze de bocht uit accelereren lijken de GT’s gewoonweg stil te staan.
Ik hoop dat hiermee Toyota dan EINDELIJK eens gaat winnen. Het is enorm eentonig dat Audi altijd maar wint.
Dat is toch eens een mooie prius

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).