Twee McLaren-juweeltjes, één eigenaar

Auteur: , 24 Reacties

Het mooiste wat McLaren ooit gebouwd heeft? Dat gaat in ieder geval op voor één van de twee.

Er zijn hier al hele boeken volgeschreven met lofzangen over de F1, dus ik zal niet te veel in herhaling vallen over hoe superduperfantastisch die wagen is. Want dat is hij. Dit exemplaar is een F1 GTR die in 1995 vijfde werd tijdens de 24 uur van Le Mans. Dat leek de eerste particuliere eigenaar een meer dan solide proefrit en hij kocht de raceauto van het Franse Jacardi-team.

De blauwgrijze F1 GTR ging terug naar de McLaren-fabriek in Woking voor een flinke beurt, maar ook voor een conversie tot een straatlegale racer. Het resultaat werd in het kenmerkende oranje gespoten, dat sinds 1967 de huiskleur is van McLaren, en zodoende was een strikje niet meer nodig. Deze F1 GTR is misschien wel de lekkerste F1 van allemaal.

In 2000 koopt de huidige eigenaar zijn F1, destijds de eerste keer dat er meer dan een miljoen dollar moest worden neergeteld voor de legendarische McLaren. Een fikse investering, maar ook een van de best denkbare. Tegenwoordig is zijn McLaren vermoedelijk goed voor acht in plaats van zeven cijfertjes…

Toen McLaren zich na lange tijd weer ging toeleggen op straatauto’s, was de eigenaar van de F1 GTR er als de kippen bij om een MP4-12C te kopen en later zou ook een 650S volgen. Maar de auto die natuurlijk écht niet in de verzameling mocht ontbreken was de P1. De man informeerde bij McLaren voor zo’n supercar en die kwamen toen met het voorstel een van de P1 XP’s aan hem te verkopen. Deze XP’s zijn de eerste chassis’ waarmee getest werd voor de officiële introductie van de auto.

Dergelijke voorseriemodellen gaan bij de wat grotere fabrikanten rechtstreeks de shredder in als het ontwikkelingstraject erop zit, maar bij McLaren doet men voorkomen alsof je iets heel bijzonders krijgt. Dat is natuurlijk ook wel zo, alleen is het de vraag of je het moet willen. De huidige eigenaar vond het in ieder geval prachtig, zo’n P1 met een verhaal, en liet de auto uiteraard oranje lakken. Reden genoeg voor McLaren om eens een fotoshootje te verzorgen met beide auto’s.



24 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
F1 forever. Puur.
Ik vraag me af of de F1 meer waard was geweest zijnde in zijn originele racetrim of in zijn huidige uitvoering. Desalniettemin wel een hele gave combo!
@Graafke: haha ja serieus? dat is wat je je afvraagt als je naar zo’n schoonheid kijkt?
@dannyhoek: ging ook ff door mijn hoofd. Voor de originaliteitsnazi’s is ie afgeschreven, maar over nog ’s twintig jaar is het een auto met een “spectaculaire historie”..,
@davelepeef: afgeschreven? T is allemaal wel door Mclaren zelf uitgevoerd dusja…je lan het oem+ noemen
@dnadave: ik schaar mezelf.niet onder de originaliteitsnazi’s…
Erg leuk artikel om de dag mee te beginnen!
Zo, dat zijn wel echt prachtige platen!
Mooie platen van twee fraaie auto’s. Alleen jammer dat de F1 niet in zijn racelivery is gehouden, had ik persoonlijk gaver gevonden. Niet dat de oranjekleur lelijk is, maar de racelivery is fraai!
Zo ik heb vanavond geen pornosites meer nodig ?
@mrrallycross: dat vraagteken moet weg
@mrrallycross:
Smiley gebruikt?
@dimglor: klopt
@mrrallycross: die werken al een paar weken niet meer..
Prachtig die F1, juist ook in het Oranje.

Ik vind de nieuwe modellen van McLaren vet, maar ben iets minder fan van de ronde vormen die ze tegenwoordig gebruiken. De F1 is echt top notch!
Fantastische auto’s! Al is ‘8 in plaats van 7 getallen’ voor een f1 natuurlijk onzin.
@timmix: Als er iemand 10.000.000 dollar/euro of meer voor een F1 betaalt, zou ik niet raar opkijken. De bubbel, you know..
P1, prachtig
Super dik!
Wat moet het fantastisch zijn om dit te bezitten
jizzmypants
Uber geil
Inderdaad uber geil, en zal permanent blijven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).