In warme en zonnige omstandigheden gingen Toyota en Porsche voor een nieuw afstandsrecord. Het liep echter een tikje anders.
Dit zou het jaar gaan worden van Toyota. Na het absolute, ongelooflijke drama van vorig jaar waren de Toyo’s duidelijk de snelste in de kwalificatie. A certain Kobayashi reed zelfs een baanrecord. Bovendien won Toyota ook de eerste twee races in het World Endurance Championship (WEC) van de FIA. Als het 1999 zou zijn konden we de uitslag van tevoren dus even doorfaxen, niet? Nou nee, want het is en blijft Le Mans.
De Start: Bye Kolles
Zoals altijd zijn de ogen vooral gericht op de kop van het veld. Daar staan twee Toyota’s fier op de eerste rij, met daarachter de Porsche’s en nog een extra Toyota. Op de zesde plaats startte de enige privé ingeschreven auto in de LMP1-klasse van gelukzoeker Colin Kolles. Race-Pool Robert Kubica zou uitkomen voor dat team, maar hij zegde af. De Grand Prix-winnaar wordt meteen node gemist, want de Kolles-auto vergaloppeert zich al direct na de start. Een dure misser, zo zou later blijken.
De Porsche’s, in de kwalificatie toch duidelijk een stukje minder snel dan de Toyota’s, lijken meteen zoveel mogelijk druk op de Japanse brigade te willen zetten. Één van de 919’s verschalkt direct een van de Toyota’s, maar al snel wordt de originele orde hersteld. De 919’s hangen daarna aan het elastiek, maar dat rekt langzaam maar zeker wel steeds verder uit.
Onze Nederlandse ogen waren natuurlijk ook gericht op Ho-Pin, de jonge Bleek, Rik Breukers en de mannen van Racing Team Nederland. Om kort te gaan: de auto van Ho Pin bleek al snel hard te gaan, de auto van Bleekemolen is een traag hok, Rik kreeg te maken met veel technische problemen en Racing Team Nederland ging ‘slow(ish) but steady’.
Supermarkt-keizer Frits van Eerd wilde de race graag starten en doet dat verdienstelijk. Dat wil zeggen, hij houdt de gele bolide uit de problemen en brengt hem heelhuids weer terug naar de pits. Frits was alleen niet zo blij met een setup-verandering die het team vlak voor de race nog had doorgevoerd, de auto voelde daardoor volgens hem wat nerveus aan.
De nacht: horror voor Toyota
Het mag gewoon niet lukken voor de Japanners. En dat terwijl de Japanse auto industrie wel een succesje kon gebruiken. De auto’s voor op de straat staan bekend als uiterst betrouwbaar. In de F1 ploft echter de ene Honda-motor na de andere. Ook op Le Mans gaat het weer fout voor de brigade uit het land van de rijzende zon. In ongeveer een half uur spat Toyota’s droom uit elkaar. Nadat de nummer 8 al ver was teruggevallen met een remprobleem, valt de leidende TS050 Hybrid van Kobayashi stil met een kapotte koppeling. Kort daarna gaat Nicolas Lapierre weer eens in de fout met de nummer 9 en crasht uit de race. De Porsche met nummer 1 lijkt zo de race in de schoot geworpen te krijgen.
Ondertussen is desoriëntatie een reëel gevaar als je even wegdommelt op de bank en weer wakker schudt. Op de grens van slapen en sluimeren waan je je wellicht ineens in de jaren ’80. Achter de kop van het veld vechten namen als Prost, Senna, Lauda en Piquet voor posities. In tegenstelling tot iemand anders waar we af en toe over schrijven zijn deze echo-racers wellicht niet zo goed als de illustere vorige generatie, maar ze doen desalniettemin leuk mee.
De finish: horror voor Porsche, dan toch geluk voor Porsche en een episch GT-gevecht
Met alle Toyota’s letterlijk of figuurlijk uitgeschakeld, lijkt niemand meer de derde overwinning van Porsche op rij tegen te kunnen houden. Achter de auto met startnummer 1 rijdt een flinke batterij LMP2’s, aangevoerd door de auto van Ho Pin Tung!
Maar dan opeens, toch weer een bizarre wending. Terwijl de Porsche-honcho’s op het circuit arriveren voor een feestje, valt de nummer 1 Porsche met niemand minder dan Andre Lotterer achter het stuur vanuit gewonnen positie stil. Ho-Pin’s team gaat nu aan de leiding! Het zal toch niet gebeuren dat een auto uit de ‘tweede klasse’ overall winnaar wordt? Op de redactie dwalen de gedachtes af naar de vorige keer dat een auto uit een lagere klasse won. Was het de Dauer Porsche, De McLaren F1? Alleen de nummer 2 Porsche kan de absolute verrassing nog bederven en die ligt op dit moment nog ergens rond plaats 10.
De snelle rekenaars hebben echter al snel door dat de nummer 2, mits ‘ie blijft rijden, toch nog het hele LMP2-veld voorbij kan steken. Ze zijn per ronde zo’n 15 seconden sneller dan de snelste LMP2’s en hoeven daarbij minder vaak te stoppen. En jawel, helaas voor iedereen behalve de diehard Porsche fans, pakt Brendon Hartley met nog een uurtje te gaan de kop van de race.
Daarmee hebben we niet zo’n spannende slotfase als vorig jaar als het gaat om de overall winst. Maar, de GT’s doen flink hun best om dat gemis goed te maken. Na 24 uur racen zitten de nummers 1, 2 en 3 in de GTE Pro klasse vlak achter elkaar. De Corvette leidt, maar de Aston daarachter lijkt sneller te zijn.
De Aston komt er echter niet langs, maar dan verremt de gele Amerikaan zich even na het lange rechte stuk. De V8 Vantage op de tweede plaats slaat toe, maar schiet iets te ver door in de bocht. De Chevy snijdt daardoor achterlangs terug naar de eerste positie en geeft de Aston nog een tikje mee.
Toch lijkt de Corvette-rijder te bezwijken onder de druk (of falende remmen) als hij met de finish figuurlijk in zicht de chicane afsnijdt. Hij lijkt er in eerste instantie mee weg te komen, maar dan blijkt dat de auto schade heeft aan de linker voorband. Zo kan de Aston Martin er bij het ingaan van de allerlaatste ronde alsnog voorbij.
En dat was ‘m dan weer. Na een aparte race waarin de LMP1’s het erg moeilijk hadden, wint Porsche voor de derde keer op rij en voor de negentiende keer in totaal. Het is elf tegen elf en aan het einde wint Porsche, of zoiets. Voor het eerst in 27 jaar staat er ook weer eens een Nederlander op het overall podium van de race. Nu wordt het weer blaadjes pellen op de scheurkalender in afwachting van volgend jaar…
UPDATE 1: de volledige uitslag!
1. Bernhard/Bamber/Hartley GER Porsche 919 Hybrid 367 laps LMP1
2. Jarvis/Laurent/Tung CHN Jackie Chan DC Racing Oreca 07 366 laps LMP2
3. Piquet/Beche/Heinemeier-Hansson SUI Vaillante Rebellion Oreca 07 364 laps LMP2
4. Cheng/Brundle/Gommendy CHN Jackie Chan DC Racing Oreca 07 363 laps LMP2
5. Panciatici/Ragues/Negaro FRA Signatech Alpine Matmut Alpine A470 362 laps LMP2
6. Owen/de Sadeleer/Albuquerque USA United Autosports Ligier JSP217 362 laps LMP2
7. Allen/Matelli/Bradley FRA Graff Oreca 07 361 laps LMP2
8. Graves/Hirschi/Vergne CHN CEFC Manor TRS Oreca 07 360 laps LMP2
9. Davidson/Buemi/Nakajima JPN Toyota Gazoo TS050 Hybrid 358 laps LMP1
10. Lacorte/Sernagiotto/Belicchi ITA Cetilar Villorba Corse Dallara P217 353 laps LMP2
11. Menezes/Rao/Dumas FRA Signatech Alpine Matmut Alpine A4713 351 laps LMP2
12. Chandhok/Moore/Hanson GBR Tockwith Motorsports 351 laps LMP2
13. Lafargue/Lafargue/Zollinger FRA Idec Sport Racing Ligier JSP217 344 laps LMP2
14. Lammers/van Eerd/Barrichello NED Racing Team Nederland Dallara PS217 344 laps LMP2
15. Hedman/Hanley/Rosenqvist USA Dragonspeed – 10 Star Oreca 6 343 laps LMP2
16. Nicolet/Nicolet/Maris PHL Eurasia Motorsport Ligier JSP217 341 laps LMP2
17. Prost/Senna/Canal SUI Vaillante Rebellion Oreca 07 340 laps LMP2
18. Turner/Adam/Serra GBR Aston Martin Racing Vantage GTE 340 laps GTE Pro
19. Priaulx/Tincknell/Derani USA Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT 340 laps GTE Pro
20. Magnussen/Garcia/Taylor USA Corvette Racing Corvette C7.R 340 laps GTE Pro
21. Lietz/Makowiecki/Pilet GER Porsche GT Team Porsche 911 RSR 339 laps GTE Pro
22. Rigon/Bird/Molina ITA AF Corse Ferrari 488 GT 339 laps GTE Pro
23. Hand/Muller/Kanaan USA Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT 339 laps GTE Pro
24. Briscoe/Westbrook/Dixon USA Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT 337 laps GTE Pro
25. Gavin/Milner/Fassler USA Corvette Racing Corvette C7.R 335 laps GTE Pro
26. Thiim/Sorensen/Stanaway GBR Aston Martin Racing Vantage GTE 334 laps GTE Pro
27. Smith/Stevens/Vanthoor GBR JWM Motorsport Ferrari 488 GTE 333 laps GTE Am
28. Johnson/Mucke/Pla USA Ford Chip Ganassi Team UK Ford G 332 laps GTE Pro
29. Cameron/Scott/Cioci CHE Spirit of Race Ferrari 488 GTE 331 laps GTE Am
30. Mac Neil/Sweedler/Bell USA Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE 331 laps GTE Am
31. Howard/Gunn/Bryant GBR Beechdean AMR Aston Martin Vantage 331 laps GTE Am
32. Mok/Sawa/Griffin SIN Clearwater Ferrari 488 GTE 330 laps GTE Am
33. Patterson/McMurray/Capillaire POR Algarve Pro Racing Ligier JSP217 330 laps LMP2
34. Aleshin/Sirotkin/Shaytar RUS SMP Racing Dallara PS217 330 laps LMP2
35. Ried/Dienst/Cairoli GER Dempsey-Proton Porsche 911 RSR 329 laps GTE Am
36. Yoluc/Hankey/Bell GBR TF Sport Aston Martin Vantage 329 laps GTE Am
37. Dalla Lana/Lamy/Lauda GBR Aston Martin Racing Vantage GTE 329 laps GTE Am
38. Long/Al Faisal/Hedlund GER Proton Competition Porsche 911 RSR 329 laps GTE Am
39. Wainwright/Barker/Foster GBR Gulf Racing Porsche 911 RSR 328 laps GTE Am
40. Rojas/Hirakawa/Gutierrez RUS G-Drive Racing Oreca 07 327 laps LMP2
41. Wee/Katoh/Parente SIN Clearwater Ferrari 488 GTE 327 laps GTE Am
42. Flohr/Castellacci/Beretta CHE Spirit of Race Ferrari 488 GTE 326 laps GTE Am
43. Krohn/Jonsson/Bertolini HNK DH Racing Ferrari 488 GTE 320 laps GTE Am
44. Guibbert/Trouillet/Winslow FRA Graff Oreca 07 318 laps LMP2
45. Nielsen/Balzan/Curtis USA Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE 314 laps GTE Am
46. Konopka/Calko/Breukers SVK ARC Bratislava Ligier JSP217 314 laps LMP2
47. Calado/Pier Guidi/Rugolo ITA AF Corse Ferrari 488 GTE 312 laps GTE Pro
48. Keating/Bleekemolen/Taylor USA Keating Motorsports Riley MK30 312 laps LMP2
49. Rees/Brandela/Philippon FRA Larbre Chevrolet Corvette C7.R 309 laps GTE Am
Uitgevallen:
50. Jani/Tandy/Lotterer GER Porsche 919 Hybrid 318 laps LMP1
51. Barthez/Buret/Berthon FRA Panis Barthez Competition Ligier JSP217 296 laps LMP2
52. Collard/Perrodo/Vaxiviere FRA TDS Racing Oreca 07 213 laps LMP2
53. Christensen/Estre/Werner GER Porsche GT Team Porsche 911 RSR 179 laps GTE Pro
54. Lopez/Kunimoto/Lapierre JPN Toyota Gazoo TS040 Hybrid 160 laps LMP1
55. Conway/Kobayashi/Sarrazin JPN Toyota Gazoo TS050 Hybrid 154 laps LMP1
56. Gonzalez/Trummer/Petrov CHN CEFC Manor TRS Oreca 07 152 laps LMP2
57. Vilander/Fisichella/Kaffer USA Risi Competizione Ferrari 488 GTE 72 laps GTE Pro
58. Rusinov/Thiriet/Lynn RUS G-Drive Racing Oreca 07 20 laps LMP2
59. Bachler/Lemert/Al Qubaisi GER Proton Competition Porsche 911 RSR 18 laps GTE Am
60. Kraihamer/Webb/Rossiter AUT ByKolles ENSO CLM P1/01 Nismo 7 laps LMP1
UPDATE 2: Naast het Nederlandse succes van Ho-Pin Tung ook een eervolle vermelding voor de Belg Dries Vanthoor, die als rookie deelnam aan de race der races. De 19-jarige(!) Vanthoor was de jongste Belg ooit die aan de start van Le Mans verscheen en hij reed maar meteen naar de overwinning in de LM GTE AM-klasse, samen met teamgenoten Will Stevens en Rob Smith. Vanthoor heeft een foutloze race gereden en gezien de leeftijd van de beste man gaan we waarschijnlijk nog een hoop van hem horen!
62 reacties
Geen gekke ongelukken ..
En toch tot het laatste moment spannend ..
Dank aan RTL7 voor het uitstekende werk ..
Felicitaties aan van Eerd ..
Waarschijnlijk de slechtste coureur van het veld .. Topjob ..
Gelukkig wisten Rubens en Jan het gas wel te vinden.
En wat gaaf voor Tung, niet alleen winnen in zijn klasse maar ook gewoon op het main podium, heel tof!
vooral de lm gt pro klasse was vanaf minuut 1 tot de laatste minuut spannend en zaten er tot het laatst 5 auto’s in dezelfde ronde. de Corvette had een slowpunture na het kleine tikje met de aston. De Corvette was mijn absolute favoriet
Alleen mensen die bij het uwv staan te bedelen zijn NLer ..
En dan precies op dat moment ..
Nope ..
Elke steuntrekker/klaploper vindt zichzelf NLer ..
Jij dus ook ..
vind het altijd vreemd dat als je twee of meerdere motoren aan boord hebt, je toch afhankelijker bent.. je zou zeggen dat als 1 van de twee er mee ophoudt, dat je dan met de andere techniek nog naar de pits kan rijden…. dat blijkt toch niet zo makkelijk te zijn…
Tot nog toe de beste reactie.
Maar toch, ding verbruikt minder is en zoveel sneller.
Moeten we dan niet de schuld geven aan de V8’s van Gibson, die ondanks dat ze 1250 euro per uur kosten (die dingen kan je niet kopen, alleen huren), dus toch een hoop zuipen voor de hoeveel kracht die ze eruit gooien.
Maar goed, Toyota en Porsche deden een wedstrijdje verpissen, maar hadden te weinig bier gezopen.
Mijns inziens hebben zowel Toyota als Porsche, ondanks de eerste plaats, eigenlijk allebei gefaald…
Beetje jammer dat Toyota de overwinning niet heeft kunnen pakken dit jaar.
Ik heb meer met Porsche maar was wel goed geweest voor Toyota en de sport.
Wat me vooral ook opvalt, is dat 24 uur Le Mans spannender is dan 1,5 uur F1. Ik hoop dat meer fabrikanten gaan meedoen in de LMP1 en de GTE Pro.
Net indy 500 gewonnen…
Ik weet niet dat zou je Toyota of Honda moeten vragen feit blijft dat Indy 500 net als le mans en Monaco de grootse drie sportevenementen zijn die een fabrikant op zijn naam wilt schrijven..
Alle drie winnen in 1 jaar is nogal utopie…
Nummer 1 Porsche was ook raar om te zien dat die uit viel.
Laatste stukjes met de AMs was mooi. Banden van de Corvette waren op, of in ieder geval minimaal eentje. Mijn zoon heeft de hele dag met Nigel Gearsley gespeeld dus hij had de winnaar in handen ;)
De band knalde en nam gelijk het rechterspatbord mee
Knap werk van Porsche #2 om van zover terug te komen.