Uitslag Formule 1: Grand Prix van China 2019

Auteur: , 87 Reacties

Wie pakt de duizendste?

LH44

De Formule bereikt vandaag een mooie mijlpaal. Het is de duizendste Grand Prix sinds de inceptie van het wereldkampioenschap Formule 1 in 1950. Althans, dat roepen de mensen van Liberty Media heel hard. Stoffige historici hebben de claim natuurlijk meteen onderworpen aan de waarheidstest in deze tijden van fake news en kwamen tot de conclusie dat het niet helemaal klopt. Er waren namelijk al GP’s voordat de F1 bestond en er waren ook nog een paar races in Indianapolis die wel meetelden voor het WK, maar geen Grote Prijzen waren. Enfin, het is toch een speciaal momentje. Bedenk je maar eens hoe oud je zal zijn als de tweeduizendste verreden wordt, mocht het ooit zover komen.

Gisteren pakte Bottas de pole voor het Chinese feestje (verslag). Het is al de tweede voor de Fin dit jaar en pas de zevende uit zijn hele carrière. BOT staat op scherp voor deze start van het seizoen, dat is duidelijk. Hamilton gaf uiteraard niet heel veel toe op zijn teammaat en achter de Silberpfeile is het ‘twee-aan-twee’ aansluiten. Twee Ferrari’s, twee Rode Stieren, twee Renaults en twee Haas F1’s. Het potentieel voor interne teamduels en wellicht touché’s is dus aanwezig. Spannend…

Start
Normaal beginnen we dit stukje met de start zelf, maar dit keer gebeurt er al iets opvallends vóór de start. Max Verstappen spint achter de safetycar! En verrek, Kubica doet exact hetzelfde! Heeft iemand een bak groene zeep over het circuit gesmeerd bij wijze van grap? Waarschijnlijk niet, het is gewoon frisjes en de banden zijn koud. Behalve wat schaamrood op de kaken heeft het voorlopig geen gevolgen voor de twee: omdat ze weer van hun plek komen mogen ze als ze snel zijn hun originele startpositie innemen. Voor Kubica was dat overigens P20, dus dat is makkelijk.

Oké, iedereen is gewaarschuwd, nu tijd voor de echte start. Precies zoals Bottas dat bij Hamilton deed in Australië, eet LH44 de Fin meteen de kaas van het brood en pakt hij zonder drama de leiding in de race. Charles Leclerc gaat ook voorbij aan zijn teamgenoot. Verstappen houdt wel stand, zij het met wat moeite. Hij moet zich voor het eerst een beetje verdedigen ten opzichte van teamgenoot Gasly die op de softs start. Pierre houdt het echter (iets te?) clean. Perez heeft een topstart en wrikt zichzelf de top-10 binnen.

In de eerste ronde gaat het vervolgens grondig mis voor team McLaren. Sainz geeft Kvyat een tikkie en karamboleert daardoor Daniil Kvyat tegen zijn teamgenoot Norris aan. Alledrie de betrokken coureurs leiden pijn, maar de oranje bolides het meeste. Het was toch al geen geweldig weekend voor McLaren. In Woking moeten ze hopen dat ze niet net als vorig jaar ver terugvallen na een aantal veelbelovende openingsraces. Het zal toch niet komen doordat Alonso ze wat tips heeft gegeven tijdens de test in Bahrein?

Het akkefietje tussen de bovengenoemde kemphanen noopt de raceleiding tot het introduceren van de eerste Virtual Safetycar dit jaar. Altijd even een inkakmomentje in zo’n race. Doe mij maar gewoon een ouderwetse echte safetycar waardoor het veld lekker dicht bij elkaar wordt gedrukt. Op het moment dat de VSC periode stopt, heeft Mercedes al een klein gaatje te pakken en dat is precies wat de race niet nodig had. Ferrari kan met haar maximumsnelheid in rechte lijn op deze manier niks aanvangen en team ‘Ferrari is favoriet voor de titel’ stevent potentieel nu al af op de derde een-twee van het jaar.

Dat heeft ook een en ander te maken met het feit dat Leclerc voor Vettel rijdt. In tegenstelling tot in Bahrein lijkt de Duitser ietsje sneller te zijn dan de Monegask, maar SV5 zit nu klem. Ferrari besluit in ronde 11 keihard in te grijpen en dwingt Charles aan de kant te gaan voor Sebbie. Als dit al de goede beslissing was, dan komt ‘ie veel te laat. De zilveren zijn al lang uit beeld verdwenen. Vettel komt ondanks verwoede pogingen daarna ook nog eens amper weg bij zijn teamgenoot, die begrijpelijkerwijs helemaal over de zeik is en niet bang om dat te laten weten op de radio. Lekker gewerkt weer van Ferrari. Op het vinkentouw zit Max Emilian waarschijnlijk al te gniffelen achter zijn vizier.

Mid Race
Terwijl we Nico Hulkenberg voor de tweede keer in twee races zien uitvallen met technische malheur, komt Max aan het einde van ronde 17 binnen voor zijn eerste pitstop. MV33 gaat voor de undercut ten opzichte van de Ferrari’s. Het lukt de Nederlander bij het uitrijden van de pits net om Raikkonen voor te blijven en dus moet Ferrari reageren. Dat doet team rood dan ook, maar wie halen ze naar binnen? Het antwoord is Vettel. De Duitser komt vlak voor de neus van Max weer de baan op, maar dat belooft nog wat voor als Leclerc zijn stop gaat maken.

Zoals we dat kennen van MV33 wacht hij echter niet op wat komen gaat, maar besluit hij het ijzer te smeden nu zijn banden heet zijn. Max kruipt in de staart van Vettel op het lange rechte stuk ‘achterop’ de baan en zet zijn auto aan de binnenkant naast die van Seb. Uitgerekend op het punt van de baan waar het vorig jaar misging tussen de twee. Verstappen gaat kortstondig voorbij aan de man die hij niet beschouwt als een absolute held achter het stuur, maar schiet dan net wat te ver door. Vettel maakt daar dankbaar gebruik van door ‘terug te snijden’ en zijn positie weer terug te pakken.

Enkele rondjes later acht Mercedes de tijd rijp om de pitstraat op te zoeken. Opvallend genoeg is Bottas de eerste van de twee die naar binnen wordt gehaald. Iets wat Hamilton niet echt weet te appreciëren, zo blijkt even later via de radio. Leclerc komt in hetzelfde rondje als Hamilton binnen en nu zien we dat het team hem compleet vernaggeld heeft. De Monegask komt ver achter Vettel en Verstappen weer de baan op.

De tijdsverschillen tussen de coureurs, of intervals zoals men die dan noemt, zijn trouwens sowieso best groot. Leclerc rijdt in niemandsland. Gasly rijdt daarachter ook in niemandsland. Pas een heel eind daar weer achter vinden we soort van gevechten. Ricciardo voert de ‘Formule 1.5’ aan met de enige resterende Renault RS19 in de race. Daarachter azen Perez, Grosjean, Raikkonen, Magnussen en Albon op de laatste puntjes.

Albons teamgenoot Kvyat kent wederom een ongelukkige race. Om een of andere reden heeft de wedstrijdleiding hém een drive-through gegegeven voor het incident met de McLarens. Dat betekende al min of meer einde race voor de Rus, maar tot overmaat van ramp verliest hij ook nog tijd tijdens zijn pitstop. Kvyat werd door geinponums in het begin van het jaar nog kansen toegedicht om het zitje van Gasly over te nemen, maar op deze manier gaat Albon er met die buit vandoor.

Dan komt er toch nog wat reuring in deze tot op heden vrij saaie Grand Prix. Leclerc komt met rasse schreden dichterbij aan Verstappen en Red Bull besluit om MV33 naar binnen te halen. Dat bevrijdt Ferrari om hetzelfde te doen met Vettel. De Duitser heeft zeven seconden achterstand op Bottas, dus ‘het kan nog!’. Mercedes is toch wel wat gespannen en besluit haar beide coureurs in dezelfde ronde naar binnen te halen voor de zogeheten double stack. Hamilton moet hierbij opteren voor een setje gebruikte medium banden, want hij heeft geen verse set meer. Bottas daarentegen beschikt nog wel over een setje glimmend rubber.

Nadeel voor de Fin is echter dat de doorgereden Leclerc zich nestelt tussen de twee Mercs. Meteen keihard de aanval inzetten op zijn stalgenoot zit er dus niet in voor VB77. Sterker nog, Leclerc verdedigt zich met hand en tand ten opzichte van Bottas, wat ironisch genoeg koren op de molen is voor Vettel, die vijf seconden achter dit gevecht rijdt. Als Bottas voorbij is aan CL16 heeft Hamilton alweer een gaatje geslagen van een seconde of zes.

Finish
Ferrari besluit Vettel Leclerc nog even te laten inhalen op de baan, alvorens de Monegask naar binnen te halen voor diens laatste stop. Charles heeft nu nog maar twaalf rondjes om ongeveer evenzoveel seconden goed te maken op Max, die voorlopig op P4 rijdt. Voor Kvyat is het feest definitief voorbij. Na de zoveelste gruwelijke pechrace parkeert hij zijn STR14 in de pits.

Ricciardo, Perez en Raikkonen knokken nog lekker over wie er met de titel best of the rest aan de haal mag gaan en daarachter komt Grosjean met rasse schreden dichterbij aan Albon in de strijd voor het laatste puntje. Al met al moet er echter gezegd worden dat de coureurs gewoon niet echt dicht bij elkaar kunnen rijden. Gek eigenlijk, want vooraf was de gedachte dat inhalen een absoluut eitje zou worden met de opgevoerde DRS-en in combinatie met het enorm lange rechte stuk.

Verder vooraan het veld lijkt Verstappen een potentiële aanval van Leclerc af te kunnen slaan. Het gaat nu ook nog om wie het extra puntje pakt voor de snelste raceronde. Met zes rondjes te gaan is die nog in handen van Vettel. Leclerc lijkt op zijn redelijk frisse banden de beste kaarten in handen te hebben voor de eer en het extra puntje, maar dan meldt hij over de radio dat hij een probleempje heeft met de versnellingsbak.

In ronde 53 zien we dan toch nog een keihard gevecht op het scherpst van de snede. George Russell gaat bij het scheiden van de markt teamgenootje Kubica voorbij voor plek 16 in de race. Triest natuurlijk voor een team als Williams, maar goed om te zien dat Kubica het tempo van de F2-kampioen van vorig jaar inmiddels toch min of meer kan matchen.

We vallen langzaam weer in slaap, doch Red Bull is nog scherp! Het team haalt Gasly met twee rondjes te gaan naar binnen om een setje gebruikte softs te laten monteren. Nu moet Pierre alleen nog wel even daadwerkelijk die snelste ronde rijden, anders krijgt zijn zelfvertrouwen nog een knauw. Het moet harder gaan dan Vettels 1:34.8.

Pierre weet dit kunstje dan toch te flikken. Een kleine opsteker voor de Fransman die vandaag weer volledig weggeblazen is door Verstappen. Hamilton zal het inmiddels worst zijn. Hij pakt zijn tweede overwinning van het jaar, gaat naar de leiding in het WK én weet dat zijn team wederom de snelste auto van het veld heeft gebouwd. Nog zes maandjes wachten en dan is hij voor de zesde keer kampioen. Daarmee hebben we ook het antwoord op de vraag in de tagline van dit bericht die doet denken aan een koffiereclame: Who else?

Ricciardo, vorig jaar nog de winnaar van de race, wint het gevecht voor plek zeven. Hij houdt de degelijke Perez en Raikkonen achter zich. Albon verricht een heldendaad door Grosjean van zich af te houden voor plek tien. De Thaise coureur startte vanuit de pits dus dat is een prestatie van formaat. Over het algemeen was het na de enerverende race in Bahrein echter een snorefest van jewelste vandaag. Hopen dat Ferrari en Red Bull toch nog ergens een extra versnelling kunnen vinden en dan snel op naar Azerbeidzjan dus maar.

UPDATE 1: Max heeft er naar eigen zeggen het maximale uitgehaald in de race.

MV33

UPDATE 2: Charles onthoudt zich van te harde uitspraken, maar dat het een hete zomer wordt binnen Ferrari is duidelijk.

De volledige uitslag
1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. VERSTAPPEN
5. Leclerc
6. Gasly (+snelste ronde)
7. Ricciardo
8. Perez
9. Raikkonen
10. Albon
11. Grosjean
12. Stroll
13. Magnussen
14. Sainz
15. Giovinazzi
16. Russell
17. Kubica

DNF
Kvyat
Hulkenberg
Norris



87 reacties

Wat heb ik me weer geïrriteerd aan Olaf Mol. Eerst zat hij al zuur te doen toen Hulkenberg uitviel, waarschijnlijk omdat Renault ‘zijn’ Max de afgelopen paar jaren een paar overwinningen heeft gekost. Vervolgens begon hij ook over de mechanics van Ferrari, die blijkbaar niks weten, niet naar de data moeten kijken en Leclerc puur op z’n woord moeten geloven. Wat moeten ze dan doen? Leclerc uit de wedstrijd halen omdat hij misschien iets voelt aan de bak? Olaf Mol weet gigantisch veel af van F1, en over het algemeen doet hij het prima, maar ik krijg steeds meer een hekel aan die vent.
@basv: De opmerkingen van Olaf over Renault was een reactie op het feit dat ziggo geen 1 op 1 interviews meer mag doen met hun rijders omdat ze te negatief zijn geweest in hun rapportage. Over Leclerc; die is gewoon gepiepeld door zijn eigen team..
@deduitsedrie: dan heb je als Ziggo dus een monopolie in Nederland op het uitzenden van de Formule 1 – en weet je het zó te verkloten…

*nog een Krombacher plopt*
@rrrobert: Dat jij deze details allemaal nog weet te vertellen….ik lag bij ronde 6 of 7 al te slapen uit pure verveling, werd even wakker in ronde 30 en nog even in ronde 40 en daarna tijdens het spelen van de het volkslied GB, toen ben ik direct helemaal weer in diepe slaap gevallen. Ik hoop niet dat dit de opmaat is voor een heel F! seizoen
@ger_dekker: mijn gedachte. Het is nog niet echt heel spannend geweest.
Mercedes super dominant, Ferrari kan het niet bijhouden en Red Bull kan Ferrari niet bijhouden en daarna komt er een hele tijd niks.
@rufctr01: En als klap op de vuurpijl komen ook nog eens de stalorders van Ferrari, hoe saai kun je het maken? Hartstikke leuk dat we een Nederlander in de gelederen hebben die het goed doet, maar het brengt niks goeds voor de sport. Er is toch niemand hier op dit forum die geniet van die ronderijders zonder perspectief? Geef die gasten allemaal dezelfde auto,s met dezelfde specificaties, dan komt de echte winnaar vanzelf boven drijven. Dit is helemaal niks en achterhaald.
@deduitsedrie: wow is dat serieus. Wel echt bizar dat Mol dan nog op zijn plaats mag zitten. Mist echt teveel dingen en is politiek dus ook niet erg sterk… Opvallend.
@basv: of verbaast was toen RBR Gasly naar binnen haalde voor de snelste ronde.. Leek niet helemaal door te hebben dat GAS in niemandsland reed. Olaf miste redelijk wat dingen deze wedstrijd.. helaas was de F1TV app ook niet foutloos…
@cloverleaf: dat die F1 app ronduit beroerd werkt (aldus de reviews – en dan met name tijdens de kwalificatie en de race, als er logischerwijze de meeste mensen op op inloggen) is wat me op dit moment nog tegenhoudt deze te installeren à 65 euro.
@RRRobert: en nog altijd geen cast functie…
@basv: waarom heeft iedereen zoveel moeite met zijn naam? Het is toch echt Olav.
@stfu: als hij fouten maakt, dan mogen wij dat ook!
@awesome: moet je wel goede vouten maken!
@basv: kijk lekker naar sky F1. Super leuke gasten, hebben flink wat know how en zijn over het algemeen neutraal terwijl zij toch wel wat landgenoten hebben rondrijden.
@autopetje: vandaag ook f1tv gekeken… een verademing om niet meer die ellende en gekleum van Mol en Plooij te hoeven aanhoren.. jammer dat de vertraging tov de livetiming zo groot is..

#ontsla plooij en mol
@hans75: ik heb zo’n IPTV kastje aangeschaft. Ik daardoor realtime naar F1 kijken op verschillende zenders. Koste me omgerekend € 12,50 per maand en als ie het volgend jaar nog doet dan word het nog goekoper. Er zitten zoveel kanalen op dat je gewoon keuzestress op kan lopen.
Voor Verstappen leek het een redelijk frustrerende race. Grote tijd niet helemaal in niemandsland, maar ook niet snel genoeg om de zilveren en de roden bij te houden. Dat hij vierde lag bleek omdat hij nog een keer extra ging pitten. Interessant, want meestal is Max juist de bandenspaarder. Wat verloor hij een hoop snelheid op die harde band tegen het einde van die stint! Dat zegt volgens mij wel iets over hoeveel moeite Max moest doen om M en F bij te houden.

Wat ook duidelijk is, is dat Max die auto helemaal uit kan wringen. Gasly is absoluut geen trage piloot, maar zo’n ongelofelijk gat met Max is toch wel opmerkelijk. Een dikke halve minuut met nog 10 ronden te gaan. En natuurlijk zijn generatiegenoot Charles Leclerc verslagen in een tragere auto. Leclerc fans moeten nog eventjes pas op de plaats maken.

Ik vrees dat Ferrari en Mercedes zo’n technologisch gat behouden de komende tijd, dat Max niet anders kan zijn vermeende exit-clausule in te zetten. En wie zitten er dan op de schopstoel? Bottas en Vettel. Nu vermoed ik dat Verstappen beter als teamgenoot van Leclerc dan als teamgenoot van Hamilton zal functioneren, maar het lastiger is om Vettel te laten gaan dan om Bottas te laten gaan.

Het lijkt erop dat Verstappen momenteel buitenspel staat:

1. Hamilton gaat nergens heen zolang Schumacher het WK-record bezit
2. Verstappen en Hamilton zal geen team worden. Bottas wordt eerder door Ocon vervangen dan door Verstappen, want het team moet functioneren. Nare nasmaak van Nico de vlogslet.
3. Vettel is nog niet duidelijk langzamer dan Leclerc
4. Vettel is voorlopig nog wel royalty in Maranello

Verstappen is de komende jaren waarschijnlijk de lul. Tenzij Honda op de één of andere manier 50 pk vindt. Ik verwacht wel dat Gasly vervangen wordt door Albon of toch nog Kvyat. Allebei nog piepjong en Kvyat heeft de snelheid ook nog.

Leuk dat Pierre nog even een setje banden voor een puntje wilde ruilen. Met 35 seconden voorsprong was dat een goede zet. Had ‘ie traffic? Geen idee. Maar het is gelukt.

Ps. Kimi is een held. En de honey badger doet het ook keurig. Zou me niets verbazen als Renault in de buurt komt van Red Bull volgend seizoen. Maar laten we ook Perez niet vergeten. De man waarvan ik had verwacht dat hij naast Hamilton kwam te zitten na 2016. Hij verdient een snellere auto.

Losers van de dag: Geen coureurs. Ja, Williams natuurlijk. En Haas ook redelijk teleurstellend traag. En Ferrari heeft Leclerc tussen de billetjes genaaid. Er waren een paar pechgevallen maar niemand heeft het echt af laten weten. Kubica toch vlak achter Russell. Zelfs Giovinazzi had een paar autootjes achter zich. Bottas was zoals verwacht trager dan Hamilton, maar dat neem ik ‘m niet kwalijk. Hamilton is een klasse apart.
@jochempie: Red Bull heeft de afgelopen jaren altijd moeite gehad om aan te haken, maar kunnen de auto wel goed doorontwikkelen. Op dit moment staat Verstappen gewoon 3e in het kampioenschap. Die Honda motor is krachtiger en betrouwbaarder dan de Renault. Dat lijkt de goede kant op te gaan. In 2018 stond Verstappen op 18 punten, nu heeft ‘ie er 39. De banen waarop de Red Bull sterker zal zijn, moeten nog komen.
@willeme: Ik hoop, ik hoop.. Maar Hamilton lijkt me te hog gegrepen..
@jochempie: Tot nu toe wel. Ik denk echter dat Red Bull met Verstappen dit jaar véél dichter bij Mercedes kan komen. Gasly moet nog even wennen, zal nog wel een paar races duren.

Er zijn slechts 3 races gereden. Vorige race won Mercedes door een gelukje. Die Ferrari’s zijn zeker nog niet afgeschreven. Ik denk dat het nog weleens spannend kan gaan worden dit jaar.
@Jochempie: hoop = uitgestelde teleurstelling
@pcooperworks: In dit geval wel. Zou Verstappen de volgende Stirling Moss worden?
@Jochempie: dat zou enerzijds jammer zijn, maar aan de andere kant: kijk eens naar palmares van S. Moss. Hoeveel respect heeft deze.man in de racewereld. Geen verkeerde carrière als je het mij vraagt.
@Jochempie: het is duidelijk verhaal. Mercedes en Ferrari hebben beter en sneller auto. Twee haantjes gaat ook niet samen. Wel moet Verstappen kleine detail letten. Net als in china q3 run .
@elemento: Ja, eigenlijk zoals Team Sky hun wielerteam tot grote hoogten stuwt: marginal gains.
@jochempie:
LeClerc maximaal gefeut deze race. Zolang Ferrari onzeker blijft stunten met strategie gaat Mercedes er makkelijk mee aan de haal dit jaar. Ze reageren ipv initiatief nemen.

Albon mogelijk naar RB? Dacht ik ook aan, maar denk dat het verschil tussen Albon en Gasly niet zo groot is als destijds tussen Max en Kyvat. Te moeilijk te verantwoorden.

Voor Mercedes denk ik dat Russell het eerder wordt dan Ocon.
@Jochempie: Ferrari heeft zwaar gefaald deze race. Leclerc had Max op de baan ingehaald, daarom deden ze bij RB een 2e stop, en wat doet Ferrari? Halen ze Vettel binnen en laten Leclerc nog een paar ronden op oude banden rond rollen…. Onbegrijpelijk
@fapfap: Ja, Max heeft mazzel gehad met die vierde plaats vandaag. Ferrari heeft met Leclerc een Trojaans paard in huis gehaald waar ze zich nog geen raad mee weten. Hadden ze maar een Gasly, een goedkope vervanger van Raikkonen. Het worden politiek gezien zware jaren in de top. Maar voor ons des te interessanter!
@jochempie: goed verhaal. Alleen werd de race van leclerc verneukt door z’n team waardoor hij veel tijd verloor en 5 eindigt. Dat jij hier dan meteen een (namens max) sla uit weet te slaan, slaat nergens op.
@c63s: Bedankt voor de beoordeling voordat je het hele verhaal hebt gelezen, want er staat volgens mij duidelijk “En Ferrari heeft Leclerc tussen de billetjes genaaid.”

Ja, ik wil dat Max WK wordt, ten koste van alle andere coureurs.
@jochempie: Misschien moeten de Verstappen fans eens pas op de plaats laten. De enige reden waarom Verstappen voor Leclerc eindigde was het genknoei bij Ferrari. Misschien moet je je roze bril eens afzetten.

Uw Max heeft nogmaals aangetoond het niet te hebben. Tijdens de qualifying zich laten ringeloren en in de opwarmrond gespind. Nee die wordt nooit kampioen.

Dat Verstappen sneller is dan Gasly kan ik perfect aannemen, zal zeker ook zo zijn maar dat het verschil zo groot is, neen dat geloof enkel jij.
@boriske: dat is niet waar. Rb haalt max binnen om een undercut te proberen. En het lukt ze ook nog. Tactisch erg sterk. Dat Ferrari erin piepelt dat is een tweede.
@boriske: U hebt zojuist uw eerste Formule 1 race gezien? Kritiek hebben mag, en een afwijkende mening is welkom, maar dit lijkt wel een beetje op een ouderwetse trol?
@boriske: Je maakt een hoop aannames over mij. Ik heb geen roze Max bril. Ik vind het een vervelend ventje. Maar het is goed voor het land als Max wereldkampioen wordt. Misschien moet je gewoon even een chill pil slikken.
Ik kan de wedstrijd goed omschrijven: zzzz
@stfu: hey, een perfecte imitatie van een Tesla ;)
@720s: Saai hoor, dat ik bijna elke auto eruit rij met zoveel koppel dat het trekvermogen meer in de buurt komt van een F1 auto dan van een sportauto ;)
@stfu: hey ho je hoeft niet gelijk in fanboy modus te schieten… ik bedoelde alleen dat een Tesla volgas ook alleen maar zzzzzz geluiden maakt…
@720s: de gemiddelde Tesla adept snapt weinig v humor en ironie. Deze man is een perfect voorbeeld.
De F1.. optochtrijden, wedstrijden die beslist worden in de pits.. het echte inhaalwerk morgen op de A7 tussen Hoorn en Purmerend richting Amsterdam.. man man man man man wanneer gaan ze ingrijpen in de meest saaie onderdeel van de autosport, dit is de koningsklasse ? kijk eens naar de F2 of een andere open klasse dan zie je pas echt racen.
@soulmaster: Ja, vooral die eerste 10 ronden waren gewoon beschamend saai.
@Soulmaster: eens, een vd meest saaie races sinds tijden. 🙁
@Soulmaster: dit is al sinds het begin van de F1, van de 1000 races zal max 10% spectaculair zijn geweest. Maar ondanks dat is het wereldwijd toch de best bekeken gemotoriseerde sport
Optocht as usual. F1 is dood, saaie bende. En Max moet echt weg bij RB in 2020. Met deze wagen blijft hij roemloos als 4e of 5e, maximaal 3e, rondrijden.
@borrelnoot: Denk alleen niet dat hij veel andere keuzes heeft. Ferrari heeft Mick Schumacher al klaar staan om Vettel op te volgen. Er is enigszins kans bij Mercedes in de toekomst als Hamilton ooit stopt, maar zie hem niet zo gauw Bottas vervangen.
@stfu: Mick heeft de snelheid niet, dus dat gaat nooit gebeuren.
@jaapiyo: Ik maak ff een screenshot van deze comment om te bewaren voor het moment dat Schumacher bij Ferrari komt te rijden. 😉
@jaapiyo: goede tweede man om Leclerc te steunen? Kan Schumacher mooi aan de kant voor Charles.
Maar nee ik denk dat Mick idd te langzaam is.. krijg je een Gasly tov Max.
@stfu: Laat Mick Schumacher zichzelf nou maar eerst eens bewijzen in de Formule 2, en als hij het daar goed doet eerst een jaartje of twee bij Alfa Romeo of Haas. Vooralsnog is Mick geen slechte coureur, maar ook zeker niet iemand met het rauwe talent van generatiegenoten Verstappen en Leclerc
We zagen in ieder geval weer de oude vertrouwde besluiteloosheid van die dooie Fin terug bij zijn inhaal actie van Le Clerc.
@toniominestrone: Nou, besluiteloosheid weet ik niet, maar misschien loopt hij gewoon tegen z’n limieten van z’n talent aan. Sommigen zijn heel goed in een snelle lap in hun eentje, sommigen zijn goed in duelleren…
Ok, deze race is met 1 woord te beschrijven….SAAI
Dat gejank van Olaf Drol over Renault weten we nu wel…kinderachtig
Nou, als ik van te voren had geweten dat het zo’n suffe race zou worden (op het gevechtje met Verstappen en Vettel na dan) was ik m’n bed niet uit gekomen! De 1000ste F1 race gaat dus de boeken in als 1 van de saaiste. En het wordt weer hetzelfde als vorig jaar met Red-Bull… het 3de team op de baan.
De grootste verrassing van deze race is dat ik wakker ben gebleven.
@berlinetta: best knap van je op de zondagochtend
@berlinetta: haha een topprestatie zeg ik :)
Hebben jullie een weddenschap om in ieder artikel dat je schrijft het spreekwoord “de kaas van het brood eten” te verwerken? ;)
@jules713: Challenge … Accepted!
Dat was nog eens een dooie race
Nee niet de leukste race, wel interessant. Leclerc zal niet blij zijn met het team. Dat is alleen maar leuk. Goed voor het zelfvertrouwen van Gasly dat hij op P6 is geëindigd. Nog steeds niet goed maar je moet ergens beginnen. Kvyat en Albion zijn niet zoveel beter dus lekker laten zitten die Pierre.
Je speelt het hele seizoen mee maar net als met voetbal, aan het eind winnen de Duitsers. Precies wat gaat gebeuren met dit seizoen, einde wint Mercedes weer. Rookgordijn opdoen voor het seizoens dat ze er misschien niet bij zitten maar ze rijden iedereen weer om de oren.


OT: Saaie race.
Pffff, wat een saaie race. Ik kijk tegenwoordig liever de MotoGP. Als dit een voorbode is voor de rest van het seizoen is het niet best. Die vleugeltroep moet veel simpeler, dus geen problemen als je binnen een seconde rijdt van je voorganger en opbokken met dat DRS . Gewoon racen verdorie. Dit is slaapverwekkend
Kvyat is mijn held! Eindelijk een coureur die Jack Plooij op z’n plek zet na het stellen van de zoveelste domme vraag.

#ontslaJackPlooij

Voor de rest heb ik niet veel te vertellen over de race want het was nogal saai…
@rick-dos: Ik ben ook fan van Kvyat. Die moeten we nog lang niet kwijtraken!
@rick-dos: wat dan? Ik heb alleen F1 Pro TV, dus kijk geen NLse bagger.
@stfu: de tandarts vroeg of hij het niet uit moest praten met Sainz en Norris, waarop hij doodleuk antwoordde dat dat niet nodig was en dat hij zijn eigen plan wel trekt, “man!”
@stfu: als je niet naar Nederlandse bagger kijkt waarom ben je er dan toch nieuwsgierig naar?
@rhellema: Leedvermaak
Word tijd dat jullie eens naar motogp gaan kijken, daar word tenminste op het scherpst van de snede gereden. Voorprogramma met moto3en moto2 is ook zeer vermakelijk.
@sanderz28: gelukkig al jaren fan van deze tak van gemotoriseerde sport.. veel spannender dan dat hele F1 gebeuren.
Ik heb genoten van de bijdrages van Plooij en Mol, vond ze beiden scherp vandaag
#opslagvoorplooijenmol
Ongeduld bij Max zal stijgen. Ziet er naar uit dat ie (weer) blij mag zijn als ie als 4de eindigt einde van dit seizoen. Ook bij Ferrari overigens, want een McLaren 1 en 2 lijkt aannemelijk.
@ericd: McLaren 1 en 2? Die zijn tegenwoordig oranje hoor, de zilveren auto’s zijn de Mercedessen :).
@ericd: Ehm… nog niet uitgeslapen?
Verschil tussen verstappen en leclerc…. “NOOOOOOO”
Ik vond het een saaie race tbh!
Eerlijk is eerlijk. Dit is geen racen. Ik heb lang volgehouden dat het wel zo was maar helaas. Nu lijkt het of marketing de F1 in leven houd. Ik weet de oplossing ook niet en misschien is ie er ook niet.
@autopetje: Vanaf 2005 hebben veel reglementswijzigingen er alleen maar voor gezorgd dat het racen in de fabriek gebeurt en niet meer zozeer op de baan.
Ging 2019 niet het jaar zijn waarin Verstappen het WK zou winnen?
Het dreigt een enorm saai seizoen te worden met complete en totale overmacht voor Mercedes.
@turbo623: Nee, Bahrein had gewoon een 1-2 moeten zijn voor Ferrari.
Na vandaag moeten we extra dankbaar zijn dat Max niet in het stoeltje van Leclerc zit. Met zulke teamorders verliezen zelfs de beste in een super auto.
@dutchdriftking: klopt. Maar dat zal nooit gebeuren daar Verstappen nooit zijn handtekening onder zo’n contract zet
@jaapiyo
Sainz raakte Kvyat niet, het was andersom. De Torpedo ging te vroeg op het gas, brak uit, overcorrigeerde, klapte tegen Sainz en schoof door om bij Norris een bakkie te doen. Vandaar de penalty.
@carmasterr: ja ik zag later in de replay dat je het ook zo kan uitleggen inderdaad. Maar ik kan op diezelfde beelden niet helemaal inschatten of Sainz niet eerder van zijn gas had moeten gaan. Die wilde driedik door die bocht zo lijkt het. Het leek me hoe dan ook niet iets waarvoor iemand überhaupt straf zou moeten krijgen bij nader inzien.
@jaapiyo: De straf is inderdaad een beetje vaag, maar je kan duidelijk zien dat Sainz keihard op de rem gaat (rook van de voorband) zodra Kvyat in beeld komt. Ik zou zeggen race incident maar de Torpedo heeft z’n reputatie niet mee denk ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).