Uitslag Formule 1: Grand Prix van Japan 2019

Auteur: , 83 Reacties

Wie stormt er als een taifoon over het circuit van Suzuka?

BOT

Het is altijd een bitterzoet gevoel als het F1 circus neerstrijkt in Japan om wat rondjes te doen over het circuit van Suzuka. Aan de ene kant is het baantje, getekend door Hans Hugenholtz, een van de mooiste van het seizoen. Aan de andere kant betekent het ook dat het F1 seizoen langzaam maar zeker tot een einde komt en dat wil natuurlijk niemand. Imaimashī!

Voor Red Bull Honda is de race op Suzuka extra speciaal. Niet alleen omdat de race in Japan gehouden wordt, maar ook omdat het circuit letterlijk Honda-land is. In 1961 werd het gebouwd als testcircuit voor de toen nog jonge autofabrikant. De hoop is daardoor groot dat Red Bull dit weekend wat speciaals kan doen, mede vanwege de nieuwe speciale brandstof die ExxonMobil heeft meegenomen.

In de vanochtend verreden kwalificatie bleek Red Bull echter toch weer het derde team, zoals we dat de afgelopen races gewend zijn. Verstappen kon zich dit keer ook niet onderscheiden door zijn teammaat te decimeren. Letterlijk niet, want de Alexander Albon reed tot in duizendsten van een seconde dezelfde tijd als VER. Ferrari heeft de volledige eerste startrij te pakken, alleen níet in de volgorde die we de afgelopen races gewend zijn: Vettel staat namelijk op pole, vóór zijn teamgenoot Leclerc. De Duitser kan het dus toch nog. Maar goed, Suzuka is dan ook altijd al een circuit geweest dat Seb wel ligt.

Start
Vettel heeft het halve werk al verricht zou je kunnen zeggen, maar kan hij zijn pole ook verzilveren? Nein nein nein! Vettel komt niet lekker van zijn plek. In eerste instantie lijkt Leclerc te profiteren, maar dan zien we dat Bottas vanaf P3 beide Ferrari’s verschalkt! Ook de direct achter Bottas gestarte Verstappen heeft voor de verandering een puike start en lijkt in de eerste knik zelfs buitenom naar P3 op te kunnen schuiven. Helaas wordt onze landgenoot letterlijk van de baan getorpedeerd door zijn oude rivaal Leclerc…

Omdat Verstappens teamgenoot Albon vanaf de andere kant van de grid juist slecht van zijn plek komt en terugvalt tot achter de McLarens, lijkt Honda’s hoop om de thuisrace te winnen al meteen zo goed als vervlogen. De McLarens komen net als in Sochi wel goed van de meet en Sainz lijkt na de eerste bocht zelfs Hamilton te kunnen bedreigen voor plek vier in de race. Maar eveneens net als in Sochi, kiest Sainz er meteen rigoreus voor om Hamilton te laten gaan. We snappen de strategie van de Spanjaard wel; hij wil zijn tijd niet verdoen met een strijd die hij toch niet gaat winnen. Maar het wringt toch een beetje, je bent potverdikke aan het racen, Carlos.

Goed, na al deze gebeurtenissen bij de tumultueuze start ben je wellicht de slagvolgorde een beetje kwijt, dus even een sit rep: Bottas rijdt aan kop, gevolgd door Vettel, Leclerc, Hamilton, de McLarens en Albon. Leclerc voelt zelf echter ook een beetje pijn van zijn touché met Verstappen. Niet omdat hij straf krijgt van de wedstrijdleiding, want die laat al snel weten dat ze de touché afdoen als race-incident. Maar LEC’s voorvleugel hangt aan de linkerkant half stok.

De Monegask meent in eerste instantie echter gewoon door te kunnen rijden met de schade, tot grote ergernis van Hamilton. De Brit moet zijn noggin in allerlei rare bochten origamiën om de vonkenregen die Leclercs Ferrari opwerpt te ontwijken. Dit duurt voort totdat Leclerc’s loshangende vleugel zichzelf ‘losmaakt’ in duizenden kleine stukjes. Pas daarna komt CL16 binnen voor een nieuwe vleugel en kan LH44 de jacht openen op Vettel en Bottas.

De raceleiding heeft het ondertussen druk, want men besluit álsnog het incident tussen Max en Charles te onderzoeken. Apart, want er was al besloten dit niet te doen. Kennelijk hebben de protesten van Verstappen en zijn team toch invloed op Tom Kristensen en kornuiten. Maar dat is nog niet alles, want ook Vettel wordt onderzocht. Collega @willeme had het al gespot: de Duitser kwam heel raar van zijn plek bij de start en heeft mogelijk een valse start gemaakt die hij daarna direct wilde ‘compenseren’.

Mid Race
In Ronde 15 valt Verstappen definitief uit. Zijn RB15 is onbestuurbaar geworden door de klap in de eerste bocht. Vooral bij het aanremmen glibbert Max’ auto alle kanten op. Geen glorieuze overwinning voor de ogen van Japanse honcho’s dus. Niet veel later besluit de wedstrijdleiding de touché tussen VER en LEC dan maar ná de race te beoordelen. Echt professioneel komt het allemaal niet direct over.

In ronde 17 opent Vettel het pitstopbal bij de toppers. Voor de directe undercut jegens Bottas kan hij echter niet gaan, want in racetrim blijkt de Mercedes weer fors sneller te zijn dan de Ferrari. Toch besluit Mercedes om Bottas een ronde later ook maar binnen te halen. Je vraagt je af waarom, maar de vraag stellen is ‘m misschien beantwoorden. Als BOT weer de baan oprijdt, krijgt hij te horen dat hij haast moet maken. Hamilton zou namelijk op een een-stop strategie zitten…

Diezelfde Hamilton maakt enkele ronden later zijn eerste en potentieel dus zijn enige stop van de race. De Brit is duidelijk niet blij. Over de radio jankt hij uitgebreid over het feit dat het team hem niet op de hardste compound naar buiten heeft gestuurd. Met deze mediums moet hij nu mogelijk noodgedwongen toch nog een keer stoppen en in dat geval is hij in principe kansloos voor de overwinning. Dat steekt Lil’ Lewis duidelijk.

Al snel blijkt dat Vettel in ieder geval sowieso geen rol kan spelen in de strijd om de zege. De Ferrari heeft op dit moment in het seizoen duidelijk de beste ‘one lap pace‘, maar in de race kan team rood niks beginnen tegen de zilveren. De SF90 vreet banden op als het koekiemonster koekjes. Zonder het voordeel van track position, kan de rode brigade weinig in de melk brokkelen. Dat voordeel was dit keer in bocht 1 al verloren.

Bottas gaat in ronde 37 naar binnen voor zijn tweede stop en voegt weer in op plek twee, zo’n tien seconden achter teamgenoot Hamilton. Het team heeft hem naar buiten gestuurd op een setje softs. BOT maakt echter niet meteen veel tijd goed op Hamilton en logischerwijze vraagt de Fin ietwat paranoïde over de radio of Lewis misschien toch nog een keer moet stoppen. Het antwoord is bemoedigend voor VB77, want dat gaat inderdaad nog gebeuren. Lewis zelf vraagt aan zijn team ‘Tell me what to do to win this race‘, maar dit keer lijkt het team niet bereid om daar even een snood plannetje voor te smeden.

Sterker nog, misschien wacht Mercedes wel te lang met het naar binnen halen van HAM. De bandjes op de Merc hebben nu ook wel het beste gehad en Vettel vecht en strijdt om zijn Ferrari in de pitstopwindow van zijn oude rivaal te houden. Als Hamilton dan eindelijk stopt, valt hij terug tot achter de Duitser. Dat wordt potentieel dus nog een mooi gevecht tot het einde van de race.

Nu we het toch hebben over mooie gevechten: een speciale vermelding mag voor de tweede keer in twee races niet uitblijven voor Pierre Gasly. De Fransman is veel sneller dan teamgenoot Kvyat en zit lekker te knokken met Norris en de Renaults. Toch apart dat Pierre zijn mojo weer een beetje te pakken lijkt te hebben na zijn miserabele eerste seizoenshelft bij Red Bull Racing, die resulteerde in een demotie naar Toro Rosso.

Finish
Bottas kan uiterst relaxt naar de finish rijden voor de derde Finse zege van het jaar, maar datzelfde geldt niet voor Vettel en Hamilton. De Duitser verdedigt zich met hand en tand tegen Lil’ Lewis. Als Perez van de baan vliegt in bocht één en er een gele vlag zwaait, is de hoop voor Hamilton vervlogen. Vettel sleept de tweede plaats uit de strijd. Niet wat SV5 voorafgaand aan de race gewild zal hebben, maar door het gevecht met Hamilton op het laatst zal de gemiste zege iets minder zuur smaken. Tegelijkertijd is Lewis natuurlijk zuur als een vegetarische zure mat van Katja na deze P3 (@Katja, bakken met snoep mogen gerust naar de redactie worden gestuurd na deze shoutout).

Albon doet wederom wat hij moet doen en pakt de vierde plaats, vóór Sainz die zijn zoveelste P5 van het seizoen grijpt. Leclerc wordt zesde, mits hij geen straf ontvangt na de race. De rest van de top-10 wordt opgemaakt door Ricciardo (die van ver moest komen), Gasly, Hulkenberg en Stroll. Daarbij moeten we aantekenen dat Gasly, die we een stukje hierboven nog de hemel in hebben geprezen, Perez geraakt blijkt te hebben. Misschien krijgt dat dus ook nog een staartje.

Kvyat en Norris ontvangen in eerste instantie geen puntjes voor hun inspanningen vandaag. Hetzelfde geldt voor de Alfa’s, die in de achteruit lijken te zitten qua pace de laatste races. Dat Haas F1 en Williams ook geen punten halen, mag inmiddels geen grote verrassing meer heten.

Laatste puntje van orde: door het teamresultaat van vandaag heeft Mercedes officieel haar zesde achtereenvolgende titel gepakt bij de constructeurs. Het was slechts een formaliteit voordat dit ging gebeuren, maar goed, de zilveren verdienen toch respect voor het zo voorspelbaar maken van de F1 de laatste jaren. En dan nu arriva arriva anderle op naar Maxico!

UPDATE 1: Door een rare technische storing is de uitslag van de race veranderd op basis van de stand in de 52ste ronde. Grote winnaar van dit alles is Sergio Perez, die geclassificeerd is als negende. De mannen achter hem schuiven allemaal een plekje naar beneden, wat betekent dat Perez’ teamgenoot Stroll geen puntje krijgt.

UPDATE 2: Max Verstappen vindt dat de FIA vandaag broddelwerk heeft afgeleverd tijdens de race.

UPDATE 3: Robert Kubica is teneergeslagen na de gebeurtenissen bij Williams dit weekend.

UPDATE 3: Renault is gediskwalificeerd van de race. Lees HIER alle info.

De volledige uitslag –> UPDATED
1. Bottas – Mercedes
2. Vettel – Ferrari
3. Hamilton – Mercedes
4. Albon – Red Bull
5. Carlos Sainz – McLaren
6. Charles Leclerc – Ferrari
7. Daniel Ricciardo – Renault (DQ)
8. Pierre Gasly – Toro Rosso
9. Perez – Racing Point
10. Nico Hulkenberg – Renault (DQ)
11. Lance Stroll – Racing Point
12. Daniil Kvyat – Toro Rosso
13. Lando Norris – McLaren
14. Raikkonen – Alfa Romeo
15. Grosjean – Haas F1
16. Giovinazzi – Alfa Romeo
17. Magnussen – Haas F1
18. Russell – Williams
19. Kubica – Williams

DNF
VERSTAPPEN



83 reacties

Benieuwd hoeveel zelfbenoemde “echt grote F1 fans” hun tv hebben uitgezet na ronde 16
Verder petje af voor Albon en Sainz. Kubica is waarschijnlijk eind van de middag ook wel klaar.
@gertjan2012: Overigens weer flink zitten ergeren aan het interview van Jack met Max. Hij probeert hem echt naar de mond te praten en vooral geen kritische vragen te stellen. Olav was voordat de FIA het ging onderzoeken van mening dat Leclerc gewoon naar buiten gleed ( dus race ongeluk ). Maar na het interview was hij het volledig eens met Verstappen en Jack. Zijn mening draait dus nog sneller dan Hagibis. Ziggo zou hier echt eens kritisch naar moeten kijken.
@gertjan2012: Volledig met je eens. Ziggo Sport is dan ook geen Ziggo Sport meer maar Verstappen Sport. Formule 1 Café heet stiekem Verstappen Café. Ergerlijk.
@viezefreddyw: een beetje je landgenoot steunen is niks mis mee. Ik ben F1 fan en vind het gaaf als Max het goed doet, maar als hij het zelf verprutst of gewoon pech heeft mag dat ook gezegd worden. Dat doet Ziggo naar mijn idee niet. Onafhankelijke verslaggeving kun je het niet meer noemen.
@gertjan2012: onafhankelijk, ze sponsoren hem, wat verwacht je dan?!
@dreke: dat feit alleen al zou niet moeten kunnen toch? Hoe zou je het vinden als de NOS Sven Kramer of Tom Doumolin sponsort?
@gertjan2012: NOS is publieke omroep, geen commerciële organisatie. Als iemand Omroep Max (Verstappen) opricht, max sponsort en vervolgens de hele dag Evangeliën afspeelt over Max, dan mogen ze dat zelf weten 😋
@gertjan2012: volgens dat gegeven is de FIA dus de allergrootste sponsor van Leclerc. Oftewel belangenverstrengeling binnen de F1 en daardoor niet objectief.
@gertjan2012: iets met stuurlui en wal.
@gertjan2012: Erger jij je aan Jack? Wat een onzin zeg. Wie ergert zich nou aan Jack? Professional van top tot teen. Stelt de juiste en goede vragen. Weet overal van af. Kon bijvoorbeeld melden in f1 cafe na de GP van Oostenrijk dat Honda doorgaat met F1. Had hij van de Japanners zelf gehoord.

Kan niet begrijpen dat je aan hem ergert.

#ontslagertjan2012 …..oh sorry….
@gertjan2012: Al dat gezeik over Ziggo Jack en Olaf kerel, kijk dan ergens anders of betaal er extra voor.
@gertjan2012: op zich knap van Albon, dat -ie keurig vierde wordt. Maar als je dan constateert dat de achterstand op P1 een volle minuut bedraagt, dan is wel duidelijk dat Verstappens inzet node werd gemist.
@RRRobert: als je kijkt naar de kwali dan had het misschien een seconde uitgemaakt.
@gertjan2012: Die waren na bocht 2 al aan het pitten ;-)
@gertjan2012: heb de race gewoon afgekeken zoals ik al 12 jaar doe
@gertjan2012: knap hoe men zich kan ergeren aan het feit dan anderen, onbekenden, in hun eigen huis bepalen de race niet meer te kijken na opgave Max. Beetje sneu. Je kijjt er dus ook van op en ergert je dood als Oranje het ver schopt tijdens een toernooi en ineens ook niet echte voetballiefhebbers gaan kijken? Belachelijk inderdaad. Waarom volgen alle mensen niet gewoon de door jouw verzonnen regeltjes betreft sport kijken? Absurd man.
@niex: leg ff uit? Waar heb ik gezegd dat ik mij erger aan mensen die de tv uitgezet hebben?
@gertjan2012: omdat dat het eerste is wat je je afvraagt en dit ook nog eens als eerste reactie hier neer plempt. Het zit je dus dermate dwars dat je direct na de race naar Autoblog bent gegaan om vooral dat te moeten zeggen. Geen enkel woord over de race maar je wel dit afvragen. Soms hoeft men iets niet met woorden te zeggen maar is 1 + 1 nog steeds 2.
@gertjan2012: ik heb niet eens gekeken.
Het hele race weekend was toch al waardeloos.
@gertjan2012: ik kijk al lang niet meer naar F1 via Ziggo. Wordt er niet goed van dat verafgoden en domme vragen stellen. Engels commentaar via de F1 tv app. Werkt steeds beter en beter…
@audipolarblue: wie zijn de commentatoren in de F1 app?
@fastforward: vandaag David Croft(y) en Paul di Resta. Normaal zit daar ipv Di Resta, Martin Brundle
@fastforward: nog zoiets moois met onze ‘Ollie’. Een paar maanden terug was ik aan het luisteren naar een F1 Podcast waar Olav Mol ook bij aanwezig was. En hij wist daarin te vertellen dat hij het voor ‘100% zeker, nee wel 1.000% zeker’ dat Pierre Gasly het seizoen zou afmaken bij RB. En niemand anders mocht hem daar in de podcast hierover tegenspreken want het was gewoon zo. En wat gebeurt er een week later, Gasly wordt vervangen door Albon. Lekkere bronnen Ollie. Na al die jaren nog steeds niet de juiste contacten of de mensen proberen je van alles aan te naaien en jij gelooft dat en zit dat als de waarheid aan te kondigen… daarna geen Olav Mol meer gehoord in een podcast..
@audipolarblue: daar was ik na een aantal races inderdaad klaar mee omdat het zo verschrikkelijk onbetrouwbaar werkte. De volgende race ga ik het zeker weer eens proberen.
@audipolarblue: inderdaad!!!. Ik ergerde me altijd al kapot aan die Olav Mol.
Grote klasse bottas, lekker voor vettel, kut voor Max, wat kan Hamilton zeuren, vraag me af of leclerc excuses aanbiedt, zuur voor Perez… Zo.
@brammetjedeb: waarom moet Leclerc excuses aanbieden? Gewoon een race ongeluk, pech en klaar
@lekkerlinksrijden: ik zeg ook dat de schuld bij hem ligt, maar even een ‘sorry man, ik gleed op mij koude banden naar buiten. Jammer dat je daardoor een dnf had’ zou wel bevorderlijk zijn voor de sfeer. Ik verwacht het overigens niet, andersom zou het denk ik ook niet gebeuren.
@brammetjedeb: oh zo bedoel je, begreep ik je verkeerd. Denk alleen niet dat Leclerc dat gaat doen
@lekkerlinksrijden:LeClerc wilde gewoon lekker links rijden. 😊 👍🏻
@drdre1: ja, geef hem ongelijk
En weer op de verkeerde plek op het verkeerde moment. Weer te gretig. Max zo kom je er niet maat. Waardeloos weer
@soundgarden: if you don’t go for a gap, you’re no longer…

Wat mij betreft de waarheid als een koe!
@soundgarden: Je wil liever dat hij gaat rijden zoals Gasly dat deed? Nooit inhalen, alle risico’s vermijden? Dan kom je er ook nooit. Dit is gewoon domme pech. Hij was leclerc voorbij geweest als die niet was gaan schuiven, hij gaf hem ook genoeg ruimte verder.
@hiostu: je wint de race niet in de eerste paar bochten.. Alle risico’s? Nooit gezegd maak je er zelf van, puur de start is gewoon voorzichtig doen en druk opbouwen gaandeweg. Voor graatjes gaan zeker, maar niet in het begin. Zie hier het resultaat
@soundgarden: dat ben ik niet met je eens. JUIST bij de start kun je relatief ‘eenvoudig’ posities winnen (of verliezen).

Druk gaandeweg opbouwen is op Suzuka erg lastig: je kan nauwelijks inhalen als de in te halen auto min of meer gelijkwaardig is.

Daarbij zocht Verstappen geen gaatje, hij gaf Leclerc alle ruimte. Dat terwijl hij VOOR Leclerc reed in die bocht. Niet er naast, ervoor. Dus Leclerc onderstuurde een beetje en bats: ze raken elkaar.

Natuurlijk, Verstappen laat af en toe zijn wilde haren zien, maar ik vond dit een volwassen move.
@willeme: Ze reden toch echt naast elkaar. Als max er daadwerkelijk voor zat dan had leclerc vrolijk naar buiten kunnen glijden zonder consequenties.
@towi1989: hij raakt hem achter zijn voorwielen. Dan ligt Max er toch iets voor lijkt me…
@brammetjedeb: Voor liggen en voor iemand rijden zijn 2 verschillende dingen.
@towi1989: Dat is dan jouw mening. In de F1 “ervoor” liggen is als je band auto iets verder voor je op het asfalt ligt. Een hele wagenlengte, waar jij het over hebt is niet wat ze daar mee bedoelen.
@pomoek: laat maar zitten ook…
@soundgarden: Waardeloos? Jou comment inderdaad, want Max kon hier helemaal 0 komma 0 iets aan doen!
@soundgarden: niet mee eens.
Dit was geen gaatje, dit was gewoon heel veel ruimte. Hij zat er keurig naast en voor met ruimte zat.

Opeens glijdt dat Franse stokbrood, hier m.i. in tegenstelling tot inderdaad eerdere incidenten in 1e bochten niet zijn fout.

@peke: monegask, maar bon…
@soundgarden: Hoe ben je aan deze denkkronkel gekomen dan…
@soundgarden: jij kan het vast beter maat haha
@soundgarden: nou vond ik deze gewoon erg netjes. Genoeg ruimte, lag er iets voor. Wat moet je nog meer doen dan?
@soundgarden: ben echt werkelijk verbaasd over je opmerking. Als je dit ziet als té gretig kan je beter niet naar F1 kijken. Dit was een prima start en zeker niet té gretig. Alle ruimte voor beide heren, met pech voor Max en LeClerc die hier (weinig tot) niks aan kon doen. Wellicht snelheid verminderen omdat hij wist dat z’n banden te koud waren.
Uitgerekend de coureur waar iedere commentator op ziggo een lolletje over maakt, wint. Verstappen dreigt een bad streak te krijgen… Oi. Meer dan vierde worden in het eindklassement zit er niet in, denk ik. Denken dat het beter wordt met RB volgend jaar (“dan maar weer”- zoals we ieder jaar denken)? De rest zit ook niet stil. McLaren krigt de Mercedes motor. Heb je misschien kan dat volgend jaar Sainz meer punten verzamelt dan Max.
@ericd: 2021
@Soulmaster: volgens die Olaf al vlgd jaar. Heeft hij vlgs mij wel 3 keer aangegeven. 🥴
Echt tijd dat die man met pensioen gaat. Mist echt veel te veel en komt vaak onzin uit.
@ericd: McLaren pas in 2021 met de Mercedes motor, volgend jaar nog met Renault
@lekkerlinksrijden: Okay, dus Max’ jaar moet echt 2020 worden. Zien mensen dat gebeuren?
@ericd: McLaren rijdt volgend jaar met Renault en in 2021 met Mercedes
Hmmmm…. Lastige race eigenlijk. Het hele weekend natuurlijk lastig. Maar de race was een stuk leuker geweest als zowel Verstappen en Leclerc mee bleven doen in de top 5. Met de berestart van Verstappen en Bottas had het een stuk spannender geweest. En wat betreft Leclerc en Verstappen.. Race incident, niets meer en zeker niets minder. Jammer, helaas. Uithuilen en door naar de volgende race. Wat wel gezegd moet worden is dat Leclerc vervelend is over de boardradio. Dat hele ‘just to let you know’ steeds.
@viezefreddyw: helaas, jij snapt er de ballen niet van
@blackmilo: Oké man. Als jij het zegt dan zal dat vast wel zo zijn.
@viezefreddyw: jij noemt het een race, incident terwijl de fia er nog geen beslissing overgenomen heeft? Het was een zwakke move van leclerc. Verder dat hij met losse onderdelen aan zijn auto buiten blijft en hij daardoor bijna Lewis kapot rijd… Schandalig, dat ettertjes mag van mij wel een race aan de kant staan.
@blackmilo: moet de FIA er een oordeel over geven voordat Freddy er een mening over mag hebben?
@lekkerlinksrijden: ben jij Freddy en zegt Freddy ik vind? En mag ik geen mening hebben?
@blackmilo: op een blog geven mensen een mening, dus “ik vind” hoeft er niet bij te staan
@lekkerlinksrijden: prettige zondag verder
@blackmilo: sand in his vergina
@blackmilo: Ik vind het een race incident, laat ik het dan zo zeggen.

Het is bocht 2 in ronde 1 en hij onderstuurd naar buiten. Deed ‘ie niet expres. Was het verder in de race gebeurd dan was ik het met je eens.

Wat betreft het lang doorrijden van Leclerc ben ik het wel weer met je eens. Het was wel erg gevaarlijk.
@blackmilo: leg uit
race is een ronde te vroeg afgevlagd waardoor PER geclassificeerd is op P8
Mercedes gefeliciteerd.
Wel lief trouwens van Hamilton dat hij het vogelnestje op zijn hoofd laat zitten zodat vogels kunnen blijven broeden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik heb wel het idee dat “golden boy” Leclerc zich veel meer kan permitteren dan andere coureurs. Ik zal niet zeggen Verstappen. Ik ben daarom benieuwd of Leclerc alsnog wordt gestraft…
@550maranello: Nee, die krijgt een “Foei” te horen en daarmee is het klaar.
Wat is die Bottas toch een dooie, nul emotie na de race. Dan zie ik toch veel liever Hamilton, die op een respectvolle manier laat zien dat hij niet blij is met zijn uitslag.
Pfff…heb ik hier mijn wekker voor gezet? Gaaap…wat een saaie race! En nu dat mag niet aan de uitvalbeurt van Max
Als Mercedes niet goed doorontwikkeld komende winter dan rent Ferrari volgend jaar met de titel weg. De superlatieven die men tijdens de wintertests had over Ferrari zijn in de tweede helft van het jaar tot uiting gekomen. Eerste helft was een valse start maar ze beginnen nu op stoom te raken.

Volgend jaar kun je vergeten dat Verstappen kampioen wordt. Betekent niet dat Verstappen RBR moet verlaten maar feit is gewoon dat Ferrari nog een paar stappen te ver is. Als Mercedes niet grote stappen gaat maken in de winter dan zie ik RBR wel op dat niveau raken.

Enfin. Race was saai en het niet waard om zo vroeg je bed uit te komen.
Maar het schijnt dat Max nog steeds denkt in de eerste bochten een race te kunnen winnen.
Neemt als ik het zo lees weer veel te risico in de eerste bochten.
@HZW: ‘als ik ’t zo lees’… 😂 🤣
Jack Plooj…man man man…wat een armoe :(
Die gaat geen wereld kampioen worden als hij steeds maar bij aanrijdingen betrokken blijft.
Check ff de beelden van de botsing van LEC en VER op de F1 site vanuit alle hoeken. Max kon weinig of niks doen op dat moment. Hij zat op de racelijn en Charles niet.. kouden banden excuus, agressief verdedigen.. Op Sky F1 was men van mening dat het wel eens een 10sec penalty zou kunnen worden. In dat geval was het dom van Ferrari om hem op het einde naar binnen te sturen voor de snelste lap omdat de verloren tijd in de pits wel eens meer schade (verlies van punten) zou kunnen zorgen in geval van de penalty. Het laatste woord is nog niet gezegd hierover en wachten de beslissing af..
Niet de mooiste race van het jaar, maar ook zeker niet de saaiste. Ik erger me wel steeds meer aan de boordradio’s van Max en zijn commentaar. Hij zou best wat gereserveerder mogen zijn in plaats van altijd hard schreeuwen om een straf of wat dan ook. Aan het eind van de race is hij nog steeds de enige die niet de eindstreep haalt. Tja Leclerc heeft onderstuur en raakt Max, maar dat kost hem uiteindelijk zelf ook een pitstop en daarmee een kans op de overwinning. Dus opzet zal het niet zijn. Kortom Max, niet zo janken en gewoon weer doen waar je goed in bent…….. FIFA 😅
De zesde wereldtitel op rij. Respect voor Mercedes.
Lecler heeft 15 seconden penalty gekregen + 25000 dollar boete
UPDATE #4…?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).