Uitslag Formule 1: Grand Prix van Rusland 2019

Auteur: , 49 Reacties

Wie rijdt de vlakste tijden op de vlakste baan van het jaar?

Mercedes

Kom maar door met dat prachtige volkslied, want de F1 coureurs rollen dit weekend door Rusland. Hoewel het circuit in Sochi in een bergachtige omgeving ligt, is het de baan met het kleinste hoogteverschil van het hele jaar. Helaas kennen de races op het circuit meestal ook niet zoveel hoogte- en dieptepunten, maar we hopen dat dat vandaag natuurlijk allemaal anders is.

Na een ongekende dominantie van Mercedes op dit circuit in voorgaande jaren, was het gisteren Ferrari dat het tempo dicteerde in de kwalificatie. Leclerc pakte zijn vierde pole op rij, iets wat geen enkele Ferrari-coureur meer gepresteerd had sinds de gloriedagen van Michael Schumacher bij het team. Maar het was niet allemaal goed nieuws voor team rood, want Vettel slaagde er niet in om er een 1-2 van te maken. Hij was een dikke vier tienden langzamer dan de Monegask en moet zodoende vandaag ook achter Hamilton plaatsnemen op de grid. De Brit start trouwens net als zijn teammaat Bottas op mediumbanden, terwijl de rest van de top-10 op softs vertrekt. Iets om in de gaten te houden dus.

Ook iemand om altijd in de gaten te houden is natuurlijk Max Verstappen. Vooral vandaag, want de Nederlander start vanaf de negende plek na een gridstraf. We mogen ons dus weer verheugen op een inhaalrace van MV33. Voor teammaat Albon geldt eigenlijk hetzelfde, want hij start helemaal achteraan nadat hij gisteren zijn auto in de boarding parkeerde.

Start
Meestal het interessantste moment van de race in Rusland is de start. Dat komt vooral omdat er een enorm stuk tussen de startlijn en de eerste remzone zit. En ook dit keer gebeurt er weer het nodige. Leclerc komt goed van zijn plek, maar vooral Vettel gaat er als een speer vandoor. De Duitser komt meteen al langszij aan Hamilton en kruipt vervolgens in de slipstream van Leclerc. De inhaalactie richting bocht 1 is uiteindelijk relatief eenvoudig: Vettel pakt de leiding in de race.

Daarachter hebben beide McLarens een goede start. Sainz lijkt zelfs even op te kunnen stomen naar de derde plek in de race, maar kiest uiteindelijk voor veiligheid en laat Hamilton gaan. Het is een beetje lafjes, maar er valt ook wat voor te zeggen. Voor Grosjean en Ricciardo is ronde 1 namelijk alweer het eindpunt van de race. De twee coureurs sluiten Giovinazzi op in hun midden. De Italiaan kan nergens heen en raakt zijn beide concullega’s, die vervolgens tegenelkaar gecaramboleerd worden. Biem! Grosjean kan überhaupt niet verder, Ricciardo probeert zwaar gehavend nog de pits te halen. De situatie zorgt voor een safetycar, die de regie de tijd geeft om te laten zien dat Raikkonen een valse start maakte. De Fin lost het zo snel mogelijk op, maar ontvangt er natuurlijk toch een straf voor.

Na de safetycar is het de vraag of Leclerc de leiding meteen weer terug kan pakken van Vettel. Maar net als in Singapore, lijkt Charles er niet echt scherp op te zitten als Vettel op zijn gas gaat. Vettel behoudt eenvoudig de leiding. Even later horen we wellicht ook de reden waarom. Leclerc denkt dat hij via een teamorder de leiding weer terug zal krijgen. Die order wordt ook gegeven, maar Vettel lijkt er zo zijn eigen gedachtes over te hebben en voldoet er in ieder geval niet direct aan. Weer Italiaanse chaos binnen het team van Ferrari? De pitmuur parkeert het ‘probleem’ even en vertelt LEC dat ze het later in de race wel oplossen.

Mid Race
Verstappen gaat in ronde 17 voorbij aan Sainz, waarmee hij de laatste horde uit de Formule 1.5 neemt en beslag legt op de vijfde plaats. Dat is het goede nieuws, maar het slechte nieuws is dat de Nederlander liefst 35 seconden verloren heeft op leider Vettel. Ook Bottas, die als vierde rond gaat, heeft een seconde of twintig voorsprong op MV33. Zoals Max gisteren al aangaf moet er heel wat gebeuren als hij vandaag meer wil bereiken dan een vijfde stek.

Hulkenberg opent het pitstopbal, maar heeft daar meteen spijt van. Renault verknalt de stop en de Hulk valt ver terug. Het wordt weer een lange zondagmiddag voor de Régie, zoveel is duidelijk. Hamilton klaagt over de radio over de snelheid van de Ferrari’s. Hij rijdt echter maar een seconde of twee achter Leclerc, die op zijn beurt vier seconden toe heeft gegeven op Vettel. Het leven is dus ook weer niet zo hard voor de Brit, althans niet zo hard als hij ons wil doen geloven.

In ronde 23 komt Leclerc binnen voor zijn eerste stop. Hij doet dus een undercut tegen Vettel. Het is echter de vraag of dat hem net zo goed afgaat als Vettel in Singapore. In theorie kan Hamilton nog een heel eind doorrijden op zijn medium rubber. Vettel roept over de radio dat zijn achterbanden aan hun einde zitten. De Duitser voelt wellicht aan dat hij snel naar binnen moet om Leclerc te coveren, die een snelste ronde neerzet die een seconde sneller is dan Vettels huidige rondetijden. Doet Ferrari het dan op deze manier?

Albon kraakt na een tijdje knokken de man die hij opvolgde bij Red Bull Racing. De Britse Thai zat wel vrij lang klem achter Gasly, die natuurlijk wil laten zien dat hij niet onderdoet voor zijn opvolger. Max’ teammaat ligt daarmee achtste en kan op weg naar de staart van de Nederlander. Gasly geeft meteen na zijn nederlaag tegen AA23 zijn plekje over aan Kvyat die kennelijk met een andere strategie onderweg is.

Maar terwijl Ricciardo zijn Renault definitief in de garage parkeert, kijken we naar de strijd tussen twee andere teamgenoten. Vettel komt namelijk naar binnen, drie rondjes na zijn teammaat. Ferrari heeft het exact ‘goed’ berekend, want Vettel komt vlak áchter kopman Leclerc weer op de baan. We verheugen ons er net op om te kijken of Vettel nu nog wat kan doen aan deze situatie, maar helaas wordt ons dat gevecht ontzegd door de pechduivel die toeslaat bij SV5. Sebastian moet zijn auto aan de kant zetten, wat zorgt voor een virtuele safetycar.

Het ‘probleem’ is daarmee nu ook letterlijk geparkeerd, maar dat wil niet zeggen dat Ferrari uit de zorgen is. Integendeel, de pijn wordt alleen maar erger voor team rood. Hamilton heeft net als eerder dit jaar de mazzel dat hij een ‘gratis’ stop kan maken onder de VSC. De Brit pakt daardoor de leiding in de race!

Rookie Russell, de andere Brit op de grid, maakt dit jaar doorgaans ook een puike indruk, maar maakt nu toch een rookie mistake. Tijdens de VSC knalt hij heel raar de banden in. De wedstrijdleiding besluit uiteindelijk een echte safetycar de baan in te sturen. Leclerc heeft inmiddels een extra stop gemaakt, waardoor hij de tweede plek opgeeft aan Bottas. Zo hebben we potverdikke toch weer die twee Mercs in de gebruikelijk volgorde aan de leiding van de race. Het goede nieuws: door de safetycar is Max ook aangesloten bij de top-3. Hij is bovendien de enige van de top-4 die op de medium banden rijdt.

In het achterveld maken de twee Toro’s en de Alfa’s er een mooie show van. Gasly valt Kvyat aan, maar haalt de bocht niet en schiet door. Hij komt net achter Giovinazzi en vlak voor Raikkonen weer de baan op. De vier zitten vlak bij elkaar. Helaas voor ze allemaal is de inzet van de strijd voorlopig niet meer dan plek nummer twaalf in de race.

Leclerc is gevoelsmatig iets te afwachtend en komt niet voorbij aan Bottas. We zagen ook in Singapore dat Vettel een stuk voortvarender door het veld heen sneed dan de Monegask. Hamilton ruikt zijn kans en zet een paar snelste ronden neer. Hij slaat zo een gaatje naar zijn wingman van een seconde of vier. Verstappen blijft aan het elastiekje hangen op een seconde of drie van Leclerc. Hij moet hopen dat de softs van de eerste drie het nog gaan begeven richting het einde van de race.

Finish
Hamilton neemt steeds meer afstand en dat ziet Leclerc natuurlijk ook. Hij vraagt zijn team om hem ‘alles te geven’, maar hij lijkt niet voldoende in de buurt te kunnen komen van Bottas om de Fin aan te vallen. Verstappen heeft inmiddels ook een gaatje moeten laten; de mediums zijn duidelijk niet de beste banden vandaag. Max kan misschien wel nog een stop maken om voor de snelste ronde te gaan, hoewel Albon uiteindelijk voorbijkomt aan Sainz en dan wel in de buurt van de Nederlander zou komen.

Zoals we wel vaker gezien hebben in Sochi rijdt het veld verder in een treintje naar de finish. De baan ziet eruit alsof je makkelijk kan inhalen, maar dat valt uiteindelijk toch tegen. Hamilton wint zodoende weer eens en Bottas maakt het een ouderwetse 1-2 voor de Silberpfeile. Leclerc zal niet blij zijn met de derde plaats en Verstappen om andere redenen ook niet met de vierde plaats. Het was voor MV33 absoluut het maximaal haalbare, maar dat is tegelijkertijd meteen het probleem.

Gestart van achterop de grid doet Albon wat hij moet doen met de vijfde plaats en maakt daarmee zijn fout van gisteren goed. De tweede helft van de top-10 wordt opgemaakt door Sainz, Perez, Magnussen, Norris en Hulkenberg. Eindelijk weer wat puntjes voor Haas F1 dus en toch nog een puntje voor Hulkenberg na zijn verknalde stop. De Duitser is zijn teammaat in het kampioenschap nu tot één puntje benaderd. Die Ocon mag dus aan de bak volgend jaar. Maar eerst gaan we op pad naar Japan, waar nieuwe brandstof de brandstof moet vormen voor een wederopstanding van Red Bull-Honda.

UPDATE
: Leclerc kreeg vandaag duidelijk het voordeel van zijn team, maar had dat na de race nog niet helemaal in de gaten.

De volledige uitslag
1. Hamilton – Mercedes
2. Bottas – Mercedes
3. Leclerc – Ferrari
4. VERSTAPPEN – Red Bull
5. Albon – Red Bull
6. Sainz – McLaren
7. Perez – Racing Point
8. Magnussen – Haas F1
9. Norris – McLaren
10. Hulkenberg – Renault
11. Stroll – Racing Point
12. Kvyat – Toro Rosso
13. Raikkonen – Alfa Romeo
14. Gasly – Toro Rosso
15. Giovinazzi – Alfa Romeo

DNF
Kubica
Russell
Vettel
Ricciardo
Grosjean



49 reacties

Albon van een start vanuit de pitstraat naar P5. Zou wat mij betreft tot driver of the day mogen worden uitgeroepen.

Ferrari houdt er een zéér vreemde teamstrategie op na; de sfeer in dat team zal langzamerhand te vergelijken zijn met Mercedes in 2016 (Hamilton-Rosberg).
@RRRobert: eens, als het ipv Albon, Verstappen was geweest kwam Olav Mol superlatieven te kort. Nu bleef het bij een Marko zal tevreden zijn…
@maarten020: het is inderdaad jammer dat tijdens het raceverslag deze prestatie akelig onderbelicht was (ik kijk zelf via RTL Deutschland, die gaf vrijwel alle aandacht aan de perikelen bij Ferrari en het uitvallen van Vettel), want als Albon deze stijgende lijn zo doorzet, dan zal het voor hem niet moeilijk zijn een Red Bull-stoeltje voor het volgende seizoen bevestigd te krijgen.

Over stoeltjes gesproken, bij RTL gokken ze nog steeds op een overstap van Hulkenberg naar Red Bull in 2020… Daarbij werd vooral de goede verstandhouding tussen Hulkenberg en Verstappen als belangrijk argument genoemd.
@RRRobert: Ik vind Hulkenberg een erg sympathieke gast en ik zou hem graag naast Max zien bij Red Bull, maar volgens mij is hij gewoon niet snel genoeg. Misschien zit ik er naast, maar zo lijkt het voor mij in ieder geval.
@zwepp: ik denk ook dat -ie ‘te aardig’ is om écht competitief te zijn in de Formule 1. In al die meer dan honderd Grand Prix’ die hij heeft gereden heeft hij bij mijn weten nog nooit een controversiële actie gemaakt die dan tenminste achteraf nog voer voor discussie was. Dat hij daarentegen toch al zo lang mee gaat op dit niveau, is omdat hij hij z’n vak als coureur wél verstaat.
Wat een poeprace. Voor mij een baan die gewoon geschrapt mag worden. Het is hier nog nooit spannend geweest. Ook een gelukkige overwinning voor Hamilton hoor. Zonde voor Vettel, had het hem weer gegund na zo’n goede race tot de pech.

Snap alleen niets van Ferrari. Leclerc had simpelweg de pace niet om Vettel bij te houden. Terecht dat Vettel niet direct aan de kant is gegaan.
@viezefreddyw: vreemde afspraak over de tow en dan de plek teruggeven.
Pak dan geen pole

Waarom ging Sainz niet naar rechts voor de neus van ham?
@piedlourd: Nah, an sich niet zo’n hele vreemde afspraak. De run naar bocht 1 is zo lang dat Hamilton of Bottas anders ook de slipstream had kunnen gebruiken en voor de Ferrari’s had kunnen komen. Wat vreemd is, is dat Leclerc niet snapt dat ‘ie gewoon harder moet rijden en niet moet zeuren om zijn plek als Vettel zo enorm veel sneller is. Als Vettel hem nou ophield en met zijn kont in de neus van Lewis duwde, of als ze met ongeveer gelijke snelheid van de Mercedessen wegreden, prima, maar Leclerc had simpelweg de snelheid niet en lag binnen de kortste keren al een seconde of vijf achter op Vettel. Wat ook vreemd is, is hoe Ferrari er vervolgens mee omgaat. Bewust Vettel’s op dat moment zekere overwinning en Ferrari’s ogenschijnlijk zekere 1-2 in de prullenbak gooien, enkel om het een verwend snotjoch naar zijn zin te maken. Dat verdient Vettel met zijn status en zijn staat van dienst binnen Ferrari toch niet?
@Edge: Zekere overwinning van Ferrari durf ik te betwijfelen, MB was immers gestart op de medium banden en zij zouden in de 2e fase vd race, na de pitstop en op soft banden het de rode bolides erg lastig kunnen maken. Vooral Lewis zou ik die kans toedichten.
Het is dat ik werd wakker gemaakt door mijn dochter anders had ik de laatste ronde van de wedstrijd gemist. en niet veel gemist ook zo te zien.
Ferrari is niet te geloven. Als Vettel en Leclerc 1-2 liggen en een voorsprong moeten uitbouwen, beginnen ze te kibbelen over position switch. Vervolgens laten ze Vettel zich aan de kant zetten ipv een paar bochten later de pits in te laten komen, wetende dat het een safety car kan uitlokken. Mercedes verdiend gewonnen.
Overigens Albon heel sterk! P20 naar P5, heb ik Pierreke nog niet zien doen 😁
Wat een vies commentaar van leclerc “the seccond car”
Anti climax race. Ferrari gaat intern ontploffen als het zo doorgaat. Leclerc begint steeds zuurder te worden, net als Max. Je merkt wel dat het nog jonkies zijn en dat staat los van hun buitengewone talent natuurlijk.
Weer een ouderwets saaie optocht heb 5 min gekeken en dat was al te veel.
Saaie race, top 4 zonder bijzondere inhaalacties, gejank over teamafspraken omdat iemand recht zou hebben op een plekje, maar volgens LH44 was het een “incredible race”.
@kawasawasaki: En een great crowd! Dat zijn termen waar ik moe van word.
@kawasawasaki: and all the great work from the team, you’re the best!
@spacemoon24: of gewoon een rijder welke zich realiseert dat hij in zijn eentje niks, maar dan ook niks realiseert.

Er werken tientallen zo niet honderden mensen om hem heen. Niet meer dan logisch die te bedanken.
Is het al afgelopen? Was in slaap gevallen
Komt niet vaak voor de ik “blij” ben dat Mercedes wint. Ferrari verdiende het vandaag niet en de RB blijft een onmachtige auto. Jammer maar helaas pindakaas.
@antoonniels: verstappen speelt bij feyenoord, het is niet anders. Nu maar hopen dat hij dit leest ;-)
@piedlourd: als Feyenoord kon ik het niet laten een glimlach te tonen .. maar idd op dit moment idd waar..
Wat een achterlijke strategie bij Ferrari. Vettel was gewoon sneller, laat het dan ook gewoon pitten voor of vlak na leclerc. Dit was gewoon belachelijk
Uiteindelijk toch een goede beslissing geweest om nu de motoren te wisselen bij RBR nadat vrijdag het er op leek dat ze mee konden doen voor pole. Desalniettemin is het wel bemoedigend om te zien dat de drie topteams steeds dichterbij elkaar komen te liggen. Ondanks dat Verstappen op 14 seconden achter Hamilton eindigde na de herstart was het verschil ook niet ontmoedigend vooral gelet op het feit dat hij op mediums reed en de anderen op softs.

Al met al was het toch wel een hele saaie race.
Ferrari prutst wat af met zijn held Vettel…
Een beetje wat je verwacht op deze baan maar minder slaapverwekkend dan vorige edities.

Wat ze bij Ferrari aan de pitmuur bedenken is voor mij niet te snappen. Na de start lig je P1 en P2. Wat wil je nog meer? Ik zou denken: laten we die 43 punten binnen proberen te harken en voor het team de beste zaken doen. Maar nee, al na een rondje of wat gaan ze lekker over de boordradio uitvechten wie welk plekje mag hebben, met Hamilton nog in de spiegels… schuwt mij maar lek.

Albon deed het gewoon prima, met een paar lekkere inhaalacties mooi het maximaal haalbare resultaat gehaald. Hij lijkt dat kunstje beter in de vingers te hebben dan Gasly.
Zit je lekker een race te bekijken op je werk, stopt de generator er mee en moet je dingen doen… Hoe is die albon in godsnaam op p5 gekomen? Hij zat bijna de hele race achterin te vechten.

Verder niet heel spannend. De race is in de pitstraat gewonnen…
@lekbak: 2 x safety car en goed gereden
Was Poetin er ook?
Ferrari moet zich diep schamen voor de manier waarop ze met Vettel zijn omgegaan. Leuk en aardig dat de afspraak was om later in de wedstrijd positie te wisselen, maar als Vettel zoveel sneller dan Leclerc is moet je die afspraak gewoon de prullenbak in gooien en je 1-2 maximaliseren met Vettel op kop. Zoals Vettel al zei: “Then tell him to catch up”. Ik hoop dat Vettel in de debrief echt met de vuist op tafel gaat slaan, want door hem liefst 6 ronden te lang buiten te laten, enkel en alleen om een te langzame Leclerc zijn plek terug te geven is volstrekt belachelijk. Op het moment dat die beslissing gemaakt werd, werd Vettel gewoon een zekere overwinning ontnomen. Leclerc moet haast wel naaktfoto’s van de Ferrari strategisten hebben, want anders zeg je toch gewoon dat ‘ie moet kappen met dat gezeur? Nee, Ferrari wringt zich in allerlei bochten om Leclerc te pleasen.

Des te zoeter vond ik het dat Mercedes gewoon een 1-2 pakt en Leclerc Bottas zelfs niet meer voorbij kwam.
@edge Helemaal mee eens, ik ben nooit een Ferrari fan geweest maar zo komt er ook nooit echte concurrentie voor Mercedes.
@Edge: fuk teamorders, ik kom ook altijd te laat op werk
Waarom viel Vettel eigenlijk uit ?
@peterv: sabotage vanuit het team zelf, Vettel is richting de uitgang,Mc Laren?
@peterv: De mgu-k ging kapot. Heeft Vettel zelf op de radio geroepen. En daarna zei hij dat hij de V12 terug wil en daardoor werd hij schijnbaar driver of the Day.
George Russel is uitgevallen om dat er een onderdeel van zijn auto was afgebroken niet door een fout van hem. Dat is dezelfde reden dat Robert Kubica naar binnen werd gehaald in de pit om daarna ook uit te vallen.
ben ik de enige die steeds meer het gevoel krijgt dat ferrari Vettel bewust boycot ? zoeken ze een zwart schaap of spelen er mischien commerciele belangen ?
Al van het begin dit seizoen is een rookie of gelijkwaardig of voorkeursmateriaal.
moet Vettel buiten om wat voor reden dan ook ?
@bpc: Mathieu van der Poel doet voor het eerst mee aan het WK op de weg. En toch staat het hele Nederlandse team in zijn dienst. Waarom? Omdat hij waarschijnlijk de snelste is. Goeie reden toch?
@bpc: Vettel is te duur voor wat hij levert. LeClerq doet het voor minder. Ze willen dus Vettel dumpen en Hamilton, Verstappen of Riccardo halen. Die zeuren niet zoveel als Vettel uiteindelijk.
@bpc: Ferrari probeert beide coureurs tevreden te houden en dat lukt niet. Leclerc wil geen bottas zijn voor Vettel en andersom natuurlijk ook niet. Leclerc is veel sneller dan Ferrari (en Vettel) had verwacht.
@bpc:

Achter de schermen is ene Nicolas Todt (zoon van) bezig de macht naar zich toe te trekken. En laat dat nou net de manager van LeClerc zijn..
@toniominestrone.
Begin het bijna te denken. Het is toch gek dat er geen verklaring komt, waarom de leider in de race uitvalt.
Vettel is tweede rijder gemaakt en heeft moeite met deze rol. Ferrari heeft moeite met het af te dwingen bij Vettel.
Waarom RB voor mediums koos bij de laatste pitstop van Verstappen is me niet geheel duidelijk, op softs kwamen ze prima aan, de concullega’s van Ferrari en das Haus.
Goed gereden van Alex Albon
@peterv: De mgu-k ging kapot. Heeft Vettel zelf op de radio geroepen. En daarna zei hij dat hij de V12 terug wil en daardoor werd hij schijnbaar driver of the Day.
Tjah…Hamilton doet nou net of hij de Ferrari’s zelf heeft verslagen terwijl de VSC gewoon in zijn voordeel was. Voor de VSC lag Leclerc op koers om gewoon weer op P1 te komen als de Mercs zouden pitten.
@sollie1984: hij kon op zijn mediums veel langer buiten blijven en aan het eind op rood het verschil maken. Op zijn mediums kon hij namelijk het tempo van Vettel en Leclerc prima volgen. Op softs was hij zeker sneller geweest dan Ferrari op mediums. Dus kort gezegd, nee. De VSC was een betere optie. Maar ook zonder dat had hij gewonnen.
@gebruikersnaam3: de Ferrari’s bleven uiteindelijk ook langer buiten dan gepland dus dat viel in hun voordeel. Op de mediums was Leclerc 1 sec per ronde sneller dan Bottas en Hamtilton, dus #77 en #44 verloren tijd op de baan. Dus Hamilton zou zeker na zijn reguliere stop 10 a 15 sec achter Leclerc weer de baan opkomen. En soft banden of niet maar dat had hij nooit meer goed gemaakt. Het is uiteindelijk jammer dat de VSC roet in het eten heeft gegooid maar Ferrari was zeker op weg naar een overwinning.
@benja01
Dank. Toch vreemd dat er weinig over bericht wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).