Vergelijking: de nieuwe Audi Q3 versus de oude

Auteur: , 40 Reacties

Wint de Q3 aan bestaansrecht?

front

Gisteren trok Audi het doek af van de tweede generatie Q3. De auto moet zijn voorganger doen vergeten. Cynici zullen zeggen dat dat geen heel zware taak is, want de oude Q3 leek in sommige opzichten een afterthought te zijn. Alsof men zich bij VAG realiseerde dat er nog ruimte was voor een Audi SUV onder de Q5 en voor een snelle fix even een Tiguan omkatte teneinde een alternatief te bieden voor de BMW X1.

Dat de Q3 (rijtest) niet de topper van het Audi-gamma is zag je bij het vorige model bijvoorbeeld aan het interieur. De auto werd gebouwd ‘bij SEAT’ in het Spaanse Martorell en het leek alsof Audi er voor het gemak ook maar een SEAT-middenconsole voor had ontworpen om de Spaanse arbeiders niet te verwarren. De cockpit is nou niet bepaald een oase van mooi design en boterzachte plastics te noemen.

Meer bewijs van cost cutting zag je uitgerekend bij de RS Q3 (rijtest), die in tegenstelling tot alle andere recente Audi RS-en níet twee enorme ovale stortkokers had aan beide kanten, maar slechts één unit aan de linkerkant. Eigenlijk zijn we een fan van dit gebrek aan uitlaatinflatie, maar onze OCD vereist dat het dan wel uniform moet worden doorgevoerd over het hele gamma. Nee, het is inderdaad nooit goed.

Wat mij betreft de laatste nagel aan de doodkist van de vorige Q3 was de prijs. Ondanks de tekortkomingen betaalde je er natuurlijk toch weer gewoon de hoofdprijs voor, want Audi en SUV. Met een optie of twee ging een 1.4tje al snel naar 50K en meer. Enfin, je proeft wellicht al een beetje dat ik persoonlijk niet zo overtuigd was van deze propositie, maar hoe zit het met de nieuwe troef?

side

Uiterlijk
Zoals altijd bij Audi lijkt het nieuwe model sterk op het oude, maar bij nadere bestudering zie je toch wel de nodige verschillen. De nieuwe is wat stoerder en hoekiger. Dat begint voor bij de grille die nog iets breder is. Op de flank heeft de typische heup die je tegenwoordig op alle VAG-SUV’s ziet ook zijn weg naar de Q3 gevonden. Tevens is het onderste bereik van de deuren wat minder druk en is de raamlijn wat afgevlakt. De Q3 heeft daardoor minder die oubollige ‘bolhoedje’-look. De achterkant is het minst veranderd.

int

Als je instapt betreed je echter een totaal nieuwe wereld. De bovenste helft van het dashboard met het grote infotainmentscherm lijkt veel op wat we inmiddels kennen van de A6, A7 en A8. Of de plastics ook op punt staan kunnen we vanaf de foto’s niet beoordelen. De onderkant van de middenconsole vinden we een tikje simpel ogen, maar goed, we durven wel te beweren dat het een vooruitgang is ten opzichte van het oude model.

Techniek

De vorige Q3 stond nog op het oude PQ35 platform dat ook de basis vormde voor onder andere de tweede generatie A3, eerste generatie Tiguan en de Škoda Yeti. De nieuwe Q3 maakt de overstap naar het MQB-platform. Dit betekent onder andere een flinke groei van de wielbasis met maar liefst 7,8 centimeter, wat ongetwijfeld ten goede komt aan de rij-eigenschappen en de ruimte van binnen.

Zoals collega @rubenpriest je gisteren reeds vertelde krijgt de Q3 de beschikking over nieuwerwetse goodies, maar niet over het hele arsenaal dat Audi te bieden heeft. Autonoom spul blijft bijvoorbeeld voorbehouden aan de grotere jongens uit het gamma. Onder de kap maakt de oude 1.4 TSI plaats voor de nieuwere 1.5 TSI die we al een tijdje kennen van andere VAG-producten. Dieselaars moeten het doen met de meest recente variant(en) van VAG’s 2.0 TDI aggregaat.

rear

Conclusie
De Q3 maakt een welkom stapje waardoor de afstand met de Q2 weer wat groter wordt. De keerzijde daarvan is dat ‘ie voor het gemiddelde Nederlandse gezin de Q5 nu misschien weer overbodig maakt, maar ja, dat krijg je met 534 SUV’s in het gamma. We moeten nog even een stukje rijden met de nieuwe Q3 om definitieve conclusies te trekken, maar het lijkt op papier nu al een betere aanbieding dan de oude Q3 ooit was.



40 reacties

Meh.
Het ziet er minder iel uit. En toch hoef ik m nog steeds noet
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heerlijk, vooral de achterkant gaat nu ook meer richting de Q5. interieur ook echt super verbeterd. ik zeg goede zet van Audi
Pas nou eindelijk eens die foto’s aan voor iPhone iOS
@cpp1: !!!!!!!!!
@cpp1: ik heb via de app geen last
Had ik al iets positiefs gezegd over dat nieuwe hondenhok… ik bedoel gril voorop de Audi?
@lithiumion: Geloof niet dat jij ook iets positiefs hebt gezegd of nog ooit zult zeggen over Vag. Haatgevoelens?
@dijan: Het blijft een vreemd fenomeen, kleinere motoren en grotere grilles. De enige modellen waarbij die grille op vlak van vormgeving ooit in balans is geweest zijn de TT en de R8. Op elk ander model van Audi is het altijd al een tang op een varken geweest.
@bara: Ik heb een S3 sedan en ik vind de grille er perfect bij passen , Verschil van smaak?
@dijan: geeft niets dan praten we gewoon wat langzamer tegen je
@dijan: Je kunt mensen haten, maar je kunt hoogstens een hekel hebben aan een merk.
En dat heb ik dan ook.
@dijan: Nee, haatgevoelens jegens een merk, of groep, dat vind ik onzinnig. Er zijn genoeg producten van VAG, die ik wel waardeer. Maar zoals nu de gril van Audi aan het evolueren is, vind ik afgrijselijk. Doet me steeds meer denken aan de monsterlijke producten van Lamborghini. Geen greintje sierlijkheid of elegantie, dan alleen maar de bruutheid van een baksteen. Wellicht dat het de bedoeling is in hun modellenbeleid, maar mijn God, wat vind ik dat lelijk
@lithiumion: Heb 3 wagers uit de VAG groep, waaronder twee Audi’s. Maar het wordt steeds ordinairder. Die nieuwe grill is nepper en nog meer opgespoten dan de kont van Kim Kardashian. Doe mij maar de jaren 90 en 2000 modellen. Daar zit net wat meer stijl en elegantie in.
Geeeeeeuuuw!
Ik vind ‘m zeer geslaagd! Straks in het “eggie” nog mooier
Krijgen we ook deze vergelijking met de Macan, peugeot 508? Of mag dit item enkel met Audi?
@roadster1976: zoek maar in het archief: https://www.autoblog.nl/archive/tag/vergelijkingen

De Macan is een facelift. Vergelijking met de oude: nieuwe LED-strip achter. Klaar.
@720s: nee, nee, ook het navigatiescherm bij de Macan is nu wat groter. Ze hebben echte wel twee dingen aangepast bij de facelift.
@mashell: shit, dan moeten we er direct een artikel over schrijven.
Zoek de verschillen…..
@tjongejongejonge: Mijn kleinzoon van 5 jaar oud keek erna en zag aan de voorkant al 5 verschillen. Is mijn kleinzoon zo goed of…..
@dijan: eerste teken van autisme? Just kidding ;-)
@dijan: heeft hij een gave of een gebrek.
@tjongejongejonge: Dat jij een gebrek hebt ,is wel duidelijk.
@dijan: misschien zie je verschillen als je een audibril hebt
Stuk beter dan de eerste. Dat vond ik net een rijdende kindersurprise. Rare bolle vorm. De nieuwe is wat strakker.
Welke is nu de nieuwe? Die blauwe?
@niwi: Precies! Autoblog, had dat er even bijgezet aub.
Saai
Waar heeft audi al die uitlaten gelaten?
Veel Audi haters mooi wagen laat maar komen
@ben2: ben geen audihater, heb er ook 1 gehad, bij Audi doet de dealer bijzonder goed aan klantenbinding, ik zat er hele dagen op mijn laptop te werken, van alles was kapot of ging kapot
@tjongejongejonge: Neem aan dat ze gratis wifi hadden en lekkere koffie…
Het blijft zijn natuurlijke habitat, bochtige wegen houden ze niet zo van dan maar liever veilig een paar uur op de 4 kolombrug in de garage (-;
+25k op het instapmodel om de Audi te voorzien van een fatsoenlijke motor en leuke opties
@drommedaris: is toch veschrikkelijk een 1.5 in zo’n auto……
Wat schouders op de c stijl toevoegen al niet van van verschil kan maken
Hij is wel echt een stuk mooier. Betere velgen eronder, en je hebt een gave bak. Benieuwd naar de RS-versie ervan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).