Vergelijking: de nieuwe Ford Focus versus de oude

Auteur: , 25 Reacties

Waar lag Ford's focus bij het vernieuwen van de nieuwe Focus?

Focus-familie

Hocus Pocus, het is een nieuwe Focus! Eigenlijk wisten we al lang hoe Ford’s nieuwe C-segmenter eruit zou gaan zien. Het merk had namelijk al een aantal hatchbacks rondrijden in een opvallende camouflage-jas en maakte er geen geheim van dat ze daar best wat aandacht voor wilden hebben. Op de flank van de kleurrijk ingepakte bolides was de hashtag #TimeToFocus geplakt, om de nodige buzz te creëren op de sociale media.

Eergisteren trok Ford eindelijk officieel het doek van de nieuwe Focus af (video). Hoewel de auto nog altijd herkenbaar is als Focus, zijn er toch wel wat dingen anders dan voorheen. We nemen de belangrijkste verschillen met je door, zodat je voor jezelf de keuze kan maken: opteer ik voor die nieuwe Focus, of neem ik genoegen met een uitrolmodelletje voor weinig?

Looks
Zoals hierboven al vermeld is de nieuwe Focus nog wel herkenbaar als Focus. Dat is met name te danken aan de ‘Aston Martin grille’ en de vorm van de koplampen. De achterkant zou ook zomaar op een Aziaat naar keuze kunnen zitten. Dat geldt nu ook voor de flank, die veel meer gewelfd is dan de wat rechttoe rechtaan vormgegeven zijkant van de vorige Focus. Dit moet je ding zijn, ik vind het persoonlijk bij de hatchback nog wel kunnen, maar bij de Wagon wordt het wat mij betreft allemaal een beetje too much.

wagon

Interieur
Aan de binnenkant is de Focus een stuk strakker geworden dan voorheen. Sommigen zullen dit als ‘volwassener’ betitelen, anderen als saaier. Als je in de vorige Focus stapte, nam je min of meer plaats ín een Playstation. Scherpe vormen, talloze knoppen en schermen schreeuwden om aandacht. Het moest maar net je ding zijn, vooral omdat de gebruikte plastics niet allemaal boterzacht waren. In de nieuwe Focus is alles minimalistisch gehouden. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de versnellingspook is vormgegeven/weggemoffeld bij de versies met automaat. De gebruikte materialen zijn ook wat mooier, belooft Ford ons. Maar, is het nu niet allemaal een beetje té kaal?

interieur

Nieuwe snufjes
Tsja, dit is het bekende verhaal bij alle nieuwe auto’s van vandaag de dag. Ze hebben allemaal weer de nieuwste generatie technologische snufjes in huis die je in staat stellen je auto te gebruiken als een mobiel internet-café. Voor de jongere lezers: er was ooit een tijd dat internet nog niet overal was en er speciale ‘café’s’ waren waar je in slakkengang kon surfen.

De nieuwe Focus heeft een eigen modem en kan jou en je beste vrienden daarmee voorzien van 4G-wifi. Handig om iemand te kennen met een nieuwe Focus dus. Nu de sleepwet bijna een feit is, kan je sensitief materiaal downloaden via zijn (m/v) nieuwe Ford. Immers zou je nooit meer naar het gemeentehuis durven gaan als de overheid erachter komt dat je dingen als The Jersey Shore Family Vacation kijkt.

Ook op het gebied van actieve veiligheid is er dankzij sensors en dergelijke weer vooruitgang geboekt. Zo kan je nieuwe Focus bij een naderende botsing zelf om een object heen sturen. De techniek staat voor niks, maar gevoelsmatig hebben we wel een punt bereikt dat nieuwste ontwikkelingen op dit vlak niet meer zoveel reële toepassingen hebben. Of denk jij daar anders over?

Trend, ST-Line, Titanium en Vignale met uiterlijke verschillen, plus bonus Active Crossover
Net als de Fiesta krijgt ook de Focus een aantal verschillende uitrustingsniveau’s die zich in hogere mate dan normaal van elkaar onderscheiden. Alle vier de versies krijgen een eigen look, door middel van anders vormgegeven bumpers en dergelijke. De Active Crossover is een Focus hatchback die wat hoger op de poten staat en stoere plastic bumpers heeft. Deze versie heeft tevens zijn eigen set bumpers voor het broodnodige visuele onderscheid.

Techniek en motoren
De nieuwe Focus staat op Ford’s C2-platform en is een stukje ruimer dan voorheen. De wielbasis groeit met 53 millimeter, wat volgens Ford niet alleen zorgt voor meer ruimte in het interieur, maar ook voor een comfortabelere rij-ervaring. We hopen dat dit niet ten koste gaat van het geroemde stuurgedrag van het uitgaande model, dat zich qua scherpte volgens sommigen kon meten met dat van de achterwielaangedreven BMW 1-serie.

Onder de kap vinden we in principe dezelfde motoren terug die we al kenden van het facelift-model van de vorige generatie. De focus (har har) ligt op de Ecoboost-driepitter met een inhoud van 1.0 respectievelijk 1.5 liter. Deze levert voorlopig maximaal 175 pk. Dieselaars kunnen kiezen voor een 2.0 turbodiesel. Voor automaat-rijders zorgt een nieuwe achttraps-unit alsnog voor mooiere verbruikcijfers dan voorheen.

Alle motoren voldoen aan de Euro6-norm, dus ook met de zelfontbrander mag je voorlopig de weg op in Duitsland. In de toekomst komen er waarschijnlijk ook weer wat hetere opties voor de Focus in ST- of RS-vorm. Een puur elektrische Focus van deze generatie staat voorlopig (opvallend genoeg?) niet op de planning.

Focus-rear

Conclusies
Drukker design aan de buitenkant, minder druk design aan de binnenkant, dat is de opvallende keuze die Ford gemaakt heeft voor de nieuwe Focus. Beslis zelf of Ford hier goed aan gedaan heeft. Enfin, het interieur ziet er wellicht wat minder sci-fi uit dan voorheen, zeker is dat de Focus qua elektronische snufjes weer helemaal up-to-date is. Onder de kap daarentegen is er niet zoveel veranderd. Ford acht de ecoboost-blokjes nog modern genoeg om de strijd aan te gaan met de TSI-tjes van deze wereld. Misschien ook wel terecht. Ga jij voor nieuw, of houd je liever vast aan oud? IN dat laatste geval, check dan meteen even wat Ford occasions.



25 reacties

Vind de oude neus leuker en de nieuwe kont mooier.
Het gaat eigenlijk weer terug naar de Focus 2. De huidige Focus, dus de 3, is met name wilder, dat blijkt dus geen succes te zijn waardoor Ford weer teruggrijpt naar een rustiger concept. Persoonlijk vind ik deze nieuwe uitvoering mooier dan de “oude” 3.

Heet de nieuwe Ford Focus dan ook de Focus 4?
@lacker: ik weet eigenlijk niet wie het verzonnen heeft, maar Fords worden doorgaans aangeduid met ‘mark #’. Dit zal dan de mk4 zijn.
De vorige vond ik in ST en RS trim wel ok maar verder echt dodelijk saai. De nieuwe is vooral een stuk drukker vanbuiten maar niet echt mooier. Achterkant is wel een verbetering maar schreeuwt niet echt Ford. ’t zou mijn keuze niet zijn in ieder geval.
Vandaag 2x de oude en een keer de nieuwe RS gezien. Blijven toffe wagens. Hopen dat de nieuwe weer zo lekker wordt.
Vorige Fiesta en Focus blijven mooier… Kon evengoed een Kia zijn die nieuwe Focus.
@citrofieleviltwin: Kia kopieert juist een Ford, die op zijn beurt weer Aston Martin kopieert.
Een beetje off-topic, maar komende zaterdag ga ik rijden met de huidige generatie Focus in RS-trim als potentiële uitbreiding van het wagenparkje. Heeft er iemand nog tips/aandachtspunten?
@turboost: Er schijnen nogal wat verhalen de ronde te doen over kapotgelopen motoren. Wellicht even wat fora afstruinen. Heeft geloof ik ook nog op Autoblog gestaan.
@E34M5Touring: Bedankt. Dit probleem zou volgens de verkopende partij recent door een Ford-dealer verholpen zijn.
@turboost: Oh nou dat ff goed checken dan. Verder weet ik zo geen aandachtspunten. Buiten de gebruikelijke slijtage dingen door hard gebruik, maar dat zul je zelf ongetwijfeld ook weten. Veel succes!
@E34M5Touring: Bedankt. De kans is klein dat ik het exemplaar heb gevonden waarnaar in onderstaand artikel wordt gerefereerd, dus ik zal extra goed opletten. Aan je nickname te zien ben je ook, net als ik, een BMW-fan. Dit wordt, mits alles technisch, historisch en onderbuikgevoeltechnisch klopt, mijn tweede niet-BMW. Ik houd je op de hoogte indien je interesse hebt.
@turboost: Ja is cool! Ja, volgend jaar haal ik onze M235i naar NL, die staat nu in Suisse. Verder inmiddels geen BMW’s meer. Heb jaren meerdere BMW’s gehad maar ben inmiddels al een paar jaar aan de Alfa’s. Bevalt me erg goed moet ik zeggen. Succes met de proefrit, hopelijk stelt ie niet teleur!
@E34M5Touring: Hierbij nog bondig de verlate reactie (excuus).

Ik heb een halve dag met de RS gereden en de conclusie is dat het niks voor mij is. Veel te klinisch wat mij betreft. Niks aan, en saai. Dat is wat ik er bij voel. Snel? Redelijk. Fun? Nee, nul.

Succes met het terug halen van de BMW. Alfa’s (i.i.g. de recente) ken ik niet, maar Italiaans is sowieso rijden met je hart.
@turboost: Ja goed, goed om te weten toch? Inmiddels is er zoveel aanbod in dit segment, zal ongetwijfeld wat leuks op je pad komen! Succes met je zoektocht en bedankt voor de update!
Op basis van de stationwagen: nieuwe neus, oude achterkant, nieuwe interieur, en dan met het nieuwe interieur in dat magistrale donkerblauw/paar achtige op zilver lichtmetaal
Helaas is het design wat minder uitgesproken. Vooral het front mist smoel, wat de vorige juist wel had. Al vind ik de achterkant wel geslaagd met dat kleine kontje.

Maar wat ik echt jammer vind is dat het dashboard niet meer als een cockpit om de bestuurder heen is gebouwd en het stuurwiel zo op het oog niet meer lekker dichtbij je zit. Niet dat het vorige dashboard perfect was, maar het had wel het lekkere sfeertje van een rijdersauto.
Best wel leuk ding op zich, maar net als de touareg (vergelijking van niks, i know) veel te aziatisch geworden. Lijkt wel een beetje hyundai van achter
Zoals die blauwe (ST-line??) hierboven op de foto staat vind ik de kont erg lekker. Was bij het vorige model een beetje een zwak punt, wat bij de facelift licht verbeterde. Ik vind het wel jammer dat ze van de lijn om de wielkasten zijn afgestapt, dat zag je bij iedere afgelopen versie nog wel terug. Interieur oogt inderdaad wat duf, maar dat is ‘onze’ eigen schuld na alle gezeik over de interieurs van de vorige versies :) Kortom, ik zie ‘m wel zitten, kom maar op!
Ik vind ‘m in alle opzichten beter eruit zien. Deze generatie heeft een duidelijk lager ouwelullen-gehalte wat mij betreft. Volgend jaar als de 308 uit de lease loopt maar eens bij Ford langs.
Modum? Ik denk dat er modem wordt bedoeld?
Ik vind de oude van buiten beduidend mooier. Vooral de zijkant en dan zeker bij de stationwagen is gewoon te druk en dan ook nog eens niet origineel.

Jammer, want het zal nog steeds wel een heel lekker rijdende auto zijn.
Zelfs m’n oudere moeders Focus C-Max 1.8 rijd gewoon erg goed, misschien zelfs wel sportiever dan mijn Yaris TS. De stoelen zijn wel een stuk minder.
De nieuwe, maar vooral omdat ik de oude ontzettend gedateerd en saai vind. De nieuwe vind ik daarentegen ook geen plaatje. Het lijkt Ford maar niet te lukken echt mooie auto’s op de weg te zetten. Wat ik zonde vind, kan het merk namelijk wel waarderen.
Vind het nieuwe model er veel beter uit zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).