Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

Auteur: , 57 Reacties

De Franse sedan werd deze week eindelijk vernieuwd, en hoe.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

Peugeot presenteerde deze week onder luid gejubel de nieuwe 508. De wagen wijkt op verschillende vlakken van zijn voorganger af, maar het nieuwe en verbeterde design voert zonder meer de boventoon. Daar waar de vorige 508 destijds een nieuw pad in durfde te slaan, zal de nieuwe 508 proberen door te bouwen op het succes dat de Franse sedan wist te behalen. Tijd om de verschilbril op te zetten.

Design
De in 2011 onthulde Peugeot 508 was in feite gulden snede tussen de twee modellen die de wagen zou vervangen. Met name aan de voorzijde herkennen we elementen van de grille van de Peugeot 407 terug, maar doen de koplampen, en met name de positionering, juist iets meer denken aan de 607. Peugeot sloeg met de 508 echter een belangrijke weg in, door de gigantisch grote koplampen adieu te zeggen en over te stappen op een strakker design. Voor de achterzijde kunnen we hetzelfde zeggen. Waar de 407 en 607 beide vrij negatieve aandacht trokken door hun gecombineerde afzichtelijkheid, straalde de 508 een stuk meer zelfvertrouwen uit. Dit in tegenstelling tot het ietwat onnozele design waarmee zijn voorgangers het moesten doen.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

De eerste 508 was op zich dus al een enorme stap in de goede richting, maar met de nieuwe 508 overtreffen ze zichzelf. De Peugeot zou geïnspireerd zijn door de Instinct Concept, die de Fransen vorig jaar presenteerden. Persoonlijk zie ik de elementen niet precies terug, maar dat is verre van een probleem. De auto oogt immers een stuk frisser en, veel belangrijker, opvallend genoeg om een eigen publiek te trekken. Daar had het vorige model enigszins moeite mee. Hoewel de verkoopcijfers dit destijds niet helemaal reflecteerden (de auto verkocht redelijk goed) miste hij nog die geheel eigen blik waarvan mensen daadwerkelijk zouden opschrikken. De vorige 508 was aanwezig, maar wist net niet de impact achter te laten waarnaar het merk eigenlijk verlangde.

Met de nieuwe 508 verandert dit. Moet ook wel, want in een tijd waarin de vermaledijde crossover regeert, is het noodzakelijk om uitgesproken genoeg voor de dag te komen om een blijvende indruk achter te laten. Gebeurt dit niet, dan wordt de reddeloze sedan zonder pardon opgeslokt. Het is dan ook fantastisch om te zien dat Peugeot ervoor gekozen heeft de 508 een woest gezicht te geven. Niet alleen dat, want het naar een coupé neigende lijnwerk geeft de wagen een ongegeneerde kijk op de eigenlijke vorm van een sedan. Daarbij heeft de auto opvallende vervormingen in het plaatwerk die van voor tot achter zijn doorgetrokken. De strakke, ietwat inkepende achterzijde maakt het totaalplaatje volledig af. Door het imponerende uiterlijk zou je dan ook niet zeggen dat de nieuwe 508 fractioneel kleiner is, maar het tegendeel blijkt te kloppen.

Interieur
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar gekeken naar de oude 508 ziet eigenlijk alleen het stuur er beter uit dan bij de nieuwe. De vernieuwde 508 is echter fraaier in elk ander opzicht. Niet alleen oogt het dashboard vele malen minder onrustig, hij straalt een look uit waarvan je oprecht overtuigd bent dat deze thuishoort in het premiumsegment. De nieuwe 508 gebruikt verschillende materialen aan de binnenzijde en doorbreekt de eentonigheid van het vorige exemplaar (aankoopadvies) met gekleurde stiksels en subtiele accenten.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

Daarbij monteerde Peugeot de meest recente versie van haar i-Cockpit. Dit betekent dat de analoge klokken die het vorige model nog had uit het raam worden geworpen, evenals dat hevig gedateerde infotainmentsysteem. In plaats daarvan mogen inzittenden voortaan spelen met een 8- tot 10″ touchscreen. De bestuurder zelf krijgt de meest relevante informatie op het 12,3″ scherm te zien.

Geef je om bagageruimte, dan heb je minder aan de nieuwe 508. Waar het nieuwe model zonder en met neerklappen van de achterbank respectievelijk 487 liter en 1.537 liter aan bagageruimte heeft, overtreft de vorige 508 de nieuweling ruimschoots. Het oudje biedt respectievelijk 565 liter en 1.581 liter aan ruimte. Dit kunnen we echter weer deels wijten aan het feit dat de nieuwe Berline iets gekrompen is t.o.v. zijn voorganger.

Techniek
Over krimpen gesproken, de motoren van de nieuwe 508 zijn er ook niet groter op geworden. De nieuwe 508 krijgt bij introductie twee 1.6 PureTech benzinemotoren en vier verschillende diesels, die rangeren van 1,5-liter tot 2-liter BlueHDi-motoren. Het gelimiteerde aantal benzinemotoren produceren echter wel meer vermogen dan voorheen. De PureTech-blokken zijn momenteel beschikbaar als 180 pk en 225 pk sterke varianten. De diesels lopen van 130 pk tot en met 180 pk. Overigens krijgen alle nieuwe Peugeots 508 standaard een achttraps automaat. Of nou ja, behalve de BlueHDi 130 S&S dan. De Fransen hebben daarnaast nog een plug-in hybride op de planning staan voor de liefhebbers.

De vorige 508 had een grote verscheidenheid aan motoren. Van de 1.6 VTi met 120 pk en de 2.0 HDi tot 140 pk, tot aan de 1.6 THP met 165 pk en de 204 pk sterke 2.2 HDi uit de 508 GT. In zijn zevenjarig bestaan heeft de vorige Peugeot 508 heel wat krachtbronnen mogen begroeten, de een krachtiger dan de ander. Daarbij was het hebben van een automatische versnellingsbak niet zo vanzelfsprekend als het nu is.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 508 vs. de oude

De nieuwe Peugeot 508 staat op het EMP2-platform waar we inmiddels goed bekend mee zijn. Dit betekent dat hij ergens diep verborgen overeenkomsten heeft met auto’s als de nieuwe Peugeot Rifter, maar bijvoorbeeld ook de DS 7 Crossback. De vorige Peugeot 508 was op zijn beurt weer verwant aan de inmiddels verdwenen Citroën C5. Alhoewel er sprake is van een mogelijke opvolger van de C5, of zelfs de C6, blijft de harde informatie hierover beperkt. Het zou echter goed kunnen dat, mocht ‘ie komen, hij op hetzelfde platform zal staan.

Conclusie
Na meerdere jaren door de 508 verwend te zijn geweest, was de tijd inmiddels bijna overrijp voor een nieuw model. Hoewel het merk soms nog wel eens de mist in wil gaan met langverwachte auto’s, is de nieuwe Peugeot 508 in vrijwel ieder opzicht een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Het voornaamste, in mijn ogen, is echter het puike design waarmee de Fransen op de proppen zijn gekomen. Ik kan dan ook niet meer dan hopen dat het ietwat gewaagde design van Peugeot zich zal uitbetalen in de winst van vele harten.



57 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik vind de oude model toch mooier
@honeyhanger: oké! Doen we niets mee
@lckies: met jouw reactie ook niet, en nu wegwezen
@honeyhanger: hij heeft gelijk. Met deze dramatische troep kunnen wij helemaal niets. Gewoon in Frankrijk blijven met die rommel, dat is voor iedereen ‘t beste.
@honeyhanger: mand..
@honeyhanger: ik vond het oude Nederlandse grammatica ook mooier
@honeyhanger: Eens. Maar ik had echt bewondering voor de nog achterwielaangedreven 504. Wat een prachtig design en wat een comfortabele limousine. Dat was echt een auto die de concurrentie aankon met de Mercedes 200 (voorganger huidige E Klasse).
Wat een mooi design. Hele vooruitgang.
Het exterieur is werkelijk prachtig en bijzonder strak! Stukken beter dan het vorige model wat bij mij overkwam als ‘net niet’. Over het interieur ben ik nog niet echt te spreken. Dat kleine stuur en die gekke kermisverlichting hoeft van mij niet. Ben wel erg benieuwd naar de afwerking en materiaalgebruik van het interieur. Daarnaast kijk ik nu al uit naar de station. Chapeau Peugeot!
Ik vind de 607 juist een mooie verschijning. Nog steeds…
Wat een prachtige auto. Wanneer word de SW gepresenteerd?
@parttimeautospotter: Inderdaad. De station moeten we in de Benelux hebben! Als die ook maar een klein beetje lijkt op die Instinct concept weet ik welke mijn volgende familycar wordt!
@cossiekiller: Hetzelfde voor mij. Als die ook met die stijlloze portieren komt😍
@parttimeautospotter: gewoon de sedan kopen
Een schitterende auto met een gaaf interieur.
En het stuur is echt fantastisch, het is wel even wennen.
Ik wil deze auto heel graag. Ik rij nu 508sw. Dit mag heel graag de volgende worden. Verwacht alleen dat ie duurder gaat worden dan het huidige model. Prachtige auto
Heel mooie wagen!
Beide dramatisch lelijke auto’s. Voor mij mag dat hele hedendaagse Peugeot door de shredder heen!
@cpp1: ja nu weten we t wel. Hup terug je kooi in.
@cpp1: ze beginnen idd steeds meer op Audi te lijken…
“ Niet alleen oogt het dashboard vele malen minder onrustig,”

Heb jij een bril nodig?
Het nieuw dashboard heeft een hoog Playstation/kermis gehalte, maar om dat nu “vele malen minder onrustig” te noemen??
@e28forever: eens, is juist volledig andersom. Het nieuwe interieur is veel drukker en kermis. Raar dat dit zo wordt geschreven. Fakenews??
@e28forever: de schrijver heeft duidelijk niet gekeken….. minder onrustig…… het is vele malen onrustiger! Wanne gek…..
@mark997gt3: jimma waus
@e28forever: is toch ook een trend? Kijk maar naar de nieuwe A-Klasse, schijnbaar willen dit zo…
Smaken verschillen, maar het is tenminste een volledig ander model dan de steeds geretoucheerde modellen van Audi, BMW etc. Die zijn zo saai met hun opvolgers dat je het resultaat reeds vooraf kent.
De laatste keer dat ik iets heb zien rangeren waren geen BlueHDi-motoren van PSA maar een goederentrein.

Ikschrijfookoverautos kan misschien veel, behalve deftig schrijven.
@johnwaters: wat is “deftig schrijven?”
@doublechevron65: een gamma aan motoren misschien?
@johnwaters: ufs ja… zware motoren
@doublechevron65: zware motoren, om treinen te rangeren
@johnwaters: of voor mensen die zwaar gegeten hebben…
@johnwaters: toen ik het stukje over design las dacht ik net het tegenovergestelde: je moet het maar kunnen zo meerdere alinea’s schrijven zonder in herhaling te vallen en op hetzelfde moment de lezer geboeid houden. Die interieur typo is bij mijn weten dan ook het enigste foutje.
@koentag: enige
@koentag: wat bedoel je met; “Die interieur typo is bij mijn weten dan ook het enigste foutje”?
Bij de eerste plaatjes was ik nog niet heel overtuigd, maar zo nog eens kijkend moet ik zeggen dat het een flinke sprong vooruit is. De auto brandt niet meer het netvlies weg, wat al winst is, maar nog belangrijker is het interieur een ladder of 2 omhoog gegaan. Maar zou ik voor een grote comfortable Franse sedan gaan, dan zou dat nog steeds Citroen zijn. Sorry Peugeot.
@daihatsucuore: ah… dat Citroën wat eigenlijk van Peugeot (PSA) is bedoel je? OT: mooie voiture, hoop dat we hem vaak mogen zien, zeker met die mooie, blauwe kleur.
Leuk voor yuppen, kantoor papa’s en bouwvakkers die een auto mogen leasen. Precies het publiek wat er nu al in rondtuft.
@sanderm3: zei de badgesnob met het zielig BMW logo.
@sanderm3: yuppen rijden in Audi of BMW net als kantoorpikken, dus dan is jouw reaktie niet zo relevant heh? Peugeot kopers zijn echt wel wat eigenzinniger en zeker weten geen bouwvakkers, want die sturen in neppe BMW M en oude Mercedes busjes.
Vind de oude 2x mooie
Achterkant lijkt op f430 scuderia
@volvov90: Whahaha. Wat?
Duidelijk nog nooit in een latere 607 gereden !
De achterkant vind ik echt heel erg goed gelukt! Ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet. Maar de vorige van 2011?! Time flies!
Eindelijk een mooi doorlopende raamlijn. Ik vind het bij die Peugeots altijd zo lelijk dat ze vanachter zo plotseling stoppen.
Mooie wagen alleen die afzichtelijke dagrijverlichting. Vind het al complete onzin maar om het dan zo lelijk te maken.
@wernerv8: Kan het ook niet mooi vinden, maar indien het stoort staat het de voorligger vrij naar de rechter rijstrook te verkassen en me vrij baan te geven.

Elk nadeel hep z’n voordeel?
Waarom eigenlijk een versie van VOOR de facelift in het vergelijk? Daarna zijn ze toch stukken mooier en dat was de start voor de design route die ze vandaag de dag bewandelen
Ik vind em enorm geslaagd. En dat na 15 tal jaar enkel walgelijke auto’s op de markt brengen.

Maar goed, qua rijden is het wellicht nog steeds triestig.

Doe mij maar een 504.
De 607 afzichtelijk noemen gaat mij echt te ver. Ik ben gekwetst! Ik vind dat nog altijd een zeer fraaie limo om te zien.
Ook de 407 vind ik eigenlijk helemaal niet zo lelijk. Het is iig wel een invloedrijk design gebleken.
Call me crazy, maar ik vind de voorkant wat weg hebben van de Dodge Charger 🤣
Waarom heet de nieuwe 508 eigenlijk geen 509?
@deurne: Mogelijk in de hoop ooit te kunnen zeggen dat ze X-miljoen 508’s hebben verkocht door de jaren heen.

Je ziet immers dat VW zich er altijd over op de borst klopt en Toyota bijvoorbeeld lullig toe moet kijken bij het wedstrijdje ver plassen omdat ze de Corolla ineens Auris hebben genoemd.
Autobloggers, ik begrijp dat jullie vaak tegen de tijd moeten werken. Af en toe een taalfoutje in een artikel is geen probleem. Maar als ik om de andere zin struikel over een lapsus, tja, dan schiet mijn leesplezier er bij in. Een voorbeeldje:

“Over krimpen gesproken, de motoren van de nieuwe 508 zijn er ook niet groter op geworden. De nieuwe 508 krijgt bij introductie twee 1.6 PureTech benzinemotoren en vier verschillende diesels, die rangeren van 1,5-liter tot 2-liter BlueHDi-motoren. Het gelimiteerde aantal benzinemotoren produceren echter wel meer vermogen dan voorheen. De PureTech-blokken zijn momenteel beschikbaar als 180 pk en 225 pk sterke varianten. De diesels lopen van 130 pk tot en met 180 pk. Overigens krijgen alle nieuwe Peugeots 508 standaard een achttraps automaat. Of nou ja, behalve de BlueHDi 130 S&S dan. De Fransen hebben daarnaast nog een plug-in hybride op de planning staan voor de liefhebbers.”

(1) Tenzij Peugeot locomotieven bouwt, rangeren hun motoren helemaal niets.
(2) “Het gelimiteerde aantal (benzinemotoren) produceert”, want enkelvoud, dus geen “produceren”. Dat het aantal motorvarianten beperkt is, kan je ook op een andere manier zeggen.
(3) De Fransen hebben een plug-in hybride op de planning staan. Voor de liefhebbers. Bedoel je een planning voor de liefhebbers, of een plug-in hybride voor de liefhebbers? De volgorde van zinsdelen is wel degelijk belangrijk.
(4) In het Nederlands schrijf je woordsamenstellingen aan elkaar, tenzij het betekenisverwarring veroorzaakt. Achttrapsautomaat. Plug-inhybride.
(5) Of nou ja. Geen probleem om spreektaal te gebruiken. Maar combineer het dan niet met dat dikdoenerig techno-Nederlands, want het resultaat voelt ergerlijk fake aan.

Dat zijn de meest opvallende fouten in een enkele paragraaf. Ga zelf maar na wat het dan is voor het volledige artikel.
Eindelijk! De muil is ingeruild voor een fraai smoel!

Het werd tijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).