Audi Quartz Pininfarina: vergeten concept

Auteur: , 20 Reacties

Aanschouw het verjaardagscadeautje van Sergio Pininfarina aan een Zwitsers autoblad.

De ontwerper Sergio Pininfarina was in 1980 naarstig op zoek naar een verjaardagscadeautje voor zijn goede vrienden van het Zwitserse Auto Revue, een autoblad dat toen 75 jaar bestond. Voor de jonge lezers: een autoblad is een soort iPad, maar dan van gemaakt van ongeveer zestig á zeventig vellen papier.

Hoe dan ook: meneer Pininfarina besloot een conceptcar te bouwen, maar die moest wel rijden en volledig bruikbaar zijn. Hij ging op zoek naar een geschikte basis en vond die in de vorm van de Audi Quattro. Op deze basis maakte hij een geheel eigen carrosserie, die dertig centimeter korter was dan die van de Ur Quattro. Desondanks was er genoeg ruimte voor een laadruimte en twee stoelen achterin. De auto werd vervaardigd uit koolstofvezel, een gewichtsbesparing van 90 kilogram ten opzichte van de Audi Quattro was het gevolg.

De luchtinlaat zit tussen de koplampen, gebruikte lucht wordt achter de voorwielen weer vrijgelaten. De uitlaat was gevormd in de vorm van het Audi-logo. Audi kocht de auto van Pininfarina. In 1986 besloot Auto Revue de auto te testen, ze haalden er een topsnelheid van 217 kilometer per uur mee en een sprint van nul tot honderd in 7,1 seconden.

Oh, en u mag één keer raden welk designhuis verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo GTV, een jaar of dertien later. Maar dat ter zijde.

Met dank aan @lexaudi voor de tip!



20 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Hee… Een Porsche 928. Maar dan veel hoekiger.
De lijnen van de Alfa Romeo GTV zijn wel erg herkenbaar hierin. Spreekt voor de designer!
@granlusso: je was me net voor!
@toniominestrone: volgens mij staat dat gewoon in de tekst
@roppp: Nee dat staat er niet, lezen makker!
@toniominestrone: misschien moet je dan toch weer terug naar school……
@roppp: er staat: “Oh, en u mag één keer raden welk designhuis verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo GTV, een jaar of dertien later. Maar dat ter zijde.”
Zie er wel wat Alfa GTV in terug.
Ik mis wel de vernoeming naar de Alfa GTV/Spider 916. Check koplampen, vorm motorkap en de vouw over de zijkant maar eens.
@veloce: eh… heb je het héle artikel gelezen?
@CasperH: eh….heb je al eens gehoord van de edit-knop bij de auteur? ;-)
Dat stukje stond er in het begin dus nog niet.
Doet mij sterk denken aan een Matra Murena!
86 was een automotief bout jaar ..
Dit is echt een schattig ding ..

Als ze em hadden uitgebracht in een oplage van 3 miljard stuks ..
Hadden ze geen van alle standaard gebleven ..

Stuk voor stuk origineel dus ..
Geweldig, de uitlaat.
Lijkt wel een alfa 146
Maar goed dat we er niks meer van hoorden
Die Audi uitlaat vind ik toch wel gaaf bedacht..
@pinut187: En de tankdop in de ringen ;-)
@CasperH Mooi die link met de GTV. Bij het naar beneden scrollen op de homepage, kwam ook het artikel over de VW Corrado voorbij. Hebben ze bij VW dit Pininfarina ontwerp verder geëvolueerd tot die auto?
@technofreak: Italdesign kwam een voorstel voor Audi welke uiteindelijk de Scirocco is geworden:

http://i146.photobucket.com/albums/r262/theclencher/italdesign%20karmann%20ace%20of%20spades_zpscw43rzy2.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).