Eind jaren zeventig besloot Lancia een Stratos-onderstel te kruisen met een geodriehoek. Het resultaat kennen we vandaag de dag nog steeds als de Lancia Sibilo. Dit is haar verhaal.
Vier á vijf decennia geleden moesten we plots rustig aan gaan doen met olie. Er was een crisis – die toen welk gewoon netjes voorbij ging, in tegenstelling tot nu – en de performance car ging langzaamaan ten onder aan strenge reguleringen en emissie-eisen. Waar de lol echter niet op kon, was de designafdeling van autofabrikanten. Vooral de wigvorm was populair. Denk aan automotive pareltjes als de Lamborghini Countach en de Lotus Esprit. Heerlijk hoekig.
In ’78 maakte de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone de Sibilo voor Lancia. Op een met 10 centimeter verlengd Stratos-onderstel werd een auto neergezet die -waar mogelijk- naadloos was. De ruiten liepen haast onmerkbaar over in de carrosserie en portieren. De zijramen konden dan ook niet naar beneden, maar geven de inzittenden slechts middels een gloryhole rond schuifmechanisme toegang tot de buitenwereld. De randen werden opgevuld en de lak liep door tot ver op de kunststof panelen. En tussen de bumpers en de auto zat slechts een dunne, oranje lijn. Voor de inmiddels legendarische designer Marcello Gandini destijds een manier om één geheel te creëren over de hele auto.
De auto debuteerde in 1978 op de Autoshow van Turijn en liet bezoekers daar kennismaken met zijn minstens evenzo knotsgekke interieur. Want zijn ze daar niet ergens een stuurwiel vergeten? Oh wacht, dat ronde ding IS het stuur.
Verder is dit indrukwekkende vormpje niet in productie genomen, wat logisch is, maar later wel in een lichtere kleur bruin gespoten. En iemand heeft ooit een dame in tijgerprintkostuum – eveneens naadloos – op en naast de auto gelegd voor een fotoshoot.
In 2011 werd het exemplaar voor iets minder dan een ton van de hand gedaan op het Concours d’Elegance aan het Comomeer, en dit jaar was hij wederom present om zijn 2.4-liter V8 met driedubbele carburateur (190 pk) te laten rommelen.
porsche928 zegt
Maar snel weer vergeten op die kont van die griet na.
draadloos zegt
@porsche928: die kont is idd niets mis mee!
norge zegt
Blijft verbazingwekkend om te zien hoe ver Gandini zijn tijd vooruit was, het geheel is niet mooi naar dagens standaard maar de details laten zien dat de man een genie is.
daniel23ccx zegt
Ik was m net vergeten!
volvofreak zegt
STOP HIER NOU EENS MEE! het zijn vergeten concept cars en dat moet ook zo blijven!
spellingscontrole zegt
@volvofreak: ach kom op man, zijn het niet enigzins irrelevante onderwerpen waar ze over zeuren, is het zo’n leuk item als vergeten conceptcars wel.
dgk1993 zegt
@spellingscontrole: *enigszins
spellingscontrole zegt
@dgk1993: Stoer hoor.
dgk1993 zegt
@spellingscontrole: Tja, jouw naam is spellingscontrole, dan verwacht ik toch wel dat jouw spelling foutloos is!
spellingscontrole zegt
@dgk1993: Een typefout is zo gemaakt. Vooral op mobiele telefoons. Ik wist dat ik zulke reacties ging krijgen met deze naam. En dat terwijl je mij nooit iemand zult zien verbeteren.
dgk1993 zegt
@spellingscontrole: Bijna elke telefoon heeft tegenwoordig toch automatische correctie, of heb je dat uit staan? Mij maken dat soort foutjes ook geen reet uit, ik vond het nu wel een leuk flauw grapje om te maken (verveling tijdens het studeren) ;).
spellingscontrole zegt
@dgk1993: Heb autocorrectie uitstaan omdat ik veel Engels moet typen. Verveling tijdens het studeren, dat ken ik. Gelukkig heb ik nu vakantie. Succes nog met leren ;)
HDM zegt
@volvofreak: bekijk het van de zonnige kant: als ze alle tips van lezers voor betere conceptcars ook natrekken, en nu alleen de lelijke hokken laten zien, dan wordt het later (ooit) wel wat leuker.
Esprit_de_Flandre zegt
@volvofreak: Lees het dan niet…
Jimmie zegt
V8? V6!
kowalsk zegt
Leukste artikels op Autoblog imo.
mo220cdi zegt
@kowalsk: zeker een van de betere artikelen hier ja.
hans75 zegt
Goed artikel… leuk om weer eens aan dit soort proto’s herinnerd te worden.
De sibilo had beter Citroen kunnen heten, volgens mij, de lijnen van de latere BX zijn duidelijk hierop geinspireerd…
notsobig zegt
@hans75: Niet zo gek, dit prototype en de BX zijn door dezelfde persoon ontworpen; Marcello Gandini.
Zo was er voor de BX ook nog de Volvo Tundra concept car:
http://www.autoblog.nl/vergeten-concept-car-volvo-tundra