Er wordt in Nederland behalve 7%-subsidiewagens nog steeds geen bal verkocht, en dus wordt het tijd de prognoses bij te stellen. Aumacon bijt het spits af, en verlaagt zijn prognose van 415.000 naar 380.000 nieuwverkopen.
Toen eind vorig jaar de prognoses voor 2014 kwamen hadden we er zelf al een hard hoofd in. Maar goed, hoop doet leven, dus laten we het eens van de zonnige kant bekijken, was de gedachte. Helaas mogen we na ruim 7 maanden concluderen dat de autobranche nog steeds skeere tijden kent.
AUMACON-directeur Clem Dickmann verwoordt de aanpassing als volgt: “Het staat nu al vast dat onze eerdere prognose niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag – 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.”
Wel heeft hij hoop voor het laatste kwartaal, als de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere bijtelling, hopelijk hun werk doen: “Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.”
Autobrief
De automarkt wacht nu op de Autobrief 2.0 van staatssecretaris Eric Wiebes, die kort na Prinsjesdag (eind september) verschijnt. Hierin wordt een meerjarenbeled aan fiscale maatregelen uitgevouwen. Met deze kennis in de hand weet de automobilist waar hij op lange termijn aan toe is, en ook of hij inderdaad 14% bijtelling over zijn nieuwe Porsche Cayenne gaat betalen.
De overige grote marktpartijen hanteren vooralsnog prognoses van boven de 400.000, maar we sluiten niet uit dat ook zij hun ramingen zullen bijstellen. In de eerste zes maanden van 2014 gingen er minder dan 200.000 nieuwe auto’s over de toonbank.
Hieronder de huidige prognoses uit de glazen bol van de overige partijen:
BOVAG/RAI : 400.000
ABN AMRO : 430.000
ING : 425.000
UPDATE 1: Desgevraagd laat ING ons weten een bijstelling naar beneden ‘zeer waarschijnlijk’ te achten. Indien dit gebeurt, dan wordt deze in het volgende kwartaalbericht Automotive (medio september) kenbaar gemaakt. De BOVAG blijft vooralsnog bij de huidige voorspelling van 400.000 stuks.
UPDATE 2: In een reactie geeft ABN AMRO aan dat de eerdere prognose van 430.000 niet meer haalbaar is. Mede doordat de particuliere markt niet is opgeveerd zoals verwacht is de mening momenteel dat een aantal van 400.000 a 405.000 realistischer is, aldus de ad hoc-analyse van de woordvoerder.
UPDATE 3: mocht je een nieuwe auto willen kopen, dan kan je je huidige auto verkopen via wijkopenautos.nl.
26 reacties
Onzin, dat is nooit een beletsel geweest om te verkopen en belasting op nieuwe auto’s is de laatste 40 jaar nog nooit zo laag geweest.
Zolang de economie niet aantrekt blijft het modderen in alle sectoren die luxe artikelen verkopen, de TV markt ligt ook al jaren op zijn kont.
De voor mij belangrijkste rede om geen nieuw te kopen heeft niets met de prijs te maken maar met andere regelgeving.
Ik wil gewoon een auto en geen gadget vergeven van door Brussel verplichtte troep die mijn rijplezier vergalt.
Ben toevallig aan het rondsnuffelen voor een andere auto. Afgelopen dagen bij 8 merkdealers geweest. Van de 8 merkdealers werd ik alleen bij de Toyota aangesproken. Bij de overige 7 heb ik 20 minuten tot een half uur rondgekeken zonder aangesproken te worden of wat dan ook.
De arrogantie zit er nog goed in bij de handelaren, en zolang dat niet veranderd zullen de verkopen tegen blijven vallen.
Dr wordt altijd maar wat graag geschreeuwd over wat voor een klote branche die autohandel is, maar klanten, daar hoor je geen mens over. Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is hoor, maar daar wordt wel vrij makkelijk langs heen gekeken vind ik. Veel consumenten zijn het besef van wat reëel is volledig kwijt, vragen om belachelijke prijzen voor inruil of korting. Op een gegeven moment wordt je wat selectiever in wie je te woord staat. Niet goed of correct, ik vind het wel begrijpelijk.
Nogmaals, geenzins persoonlijk bedoeld.
Heb je absoluut een punt mee. Heb zelf als zaterdagbaan ook een verkopende functie gehad, en inderdaad als verkoper ben je al gauw “de gebeten hond”.
Alleen wanneer een zaak meer tijd heeft om met 3 man buiten te gaan roken, of bij elkaar meekijkend over de schouders naar NU.nl dan verkopen. Nee dan heb ik er weinig goeds over te zeggen.
Met fatsoenlijk gebruik en dito onderhoud is twee ton zeker geen probleem
Ik geloof zelfs dat auto’s gewoon een jaar of twintig mee kunnen gaan, roest is geen issue meer, het zijn meer de bakerpraatjes van “Is ‘ie het nog wel waard mijnheer en ik zou het niet investeren in zo’n oude auto” die de consument om doet gaan.
Maar in landen i Afrika lachen ze zich rot, al jaren, daar krijgt het Europese wagenpark een tweede leven.
Was laatst een docu over medicijnen vervoer in Guinee, de man reed met een 505 Peugeot station als Taxi brousse over schier onbegaanbare wegen.
Zijn mening over zijn wagen : Hij is gloednieuw, hij heeft pas vier en een halve ton kilometers gelopen.
ligt er een beetje aan wat voor een auto in mijn ervaring; de wat meer “basic” autos kunnen idd erg lang meegaan (of goedkoop op te lappen), maar bij de iets complexere wagens (e.g. met 4wd, allerlei elektronica, turbos, veel vermogen etc.) kunnen er wel een hoop “dure” dingen stuk gaan en dan is het idd de vraag of het het geld nog waard is om op te lappen…
Waar heb je deze docu gezien? Ik ben zeer benieuwd! Valt ie te downloaden?
de Belg, Canvas
Klopt volledig wat je zegt! Ik rijd een oude mini cooper, die heeft niet eens genoeg cijfertjes op de km teller om de 100.000 aan te kunnen tikken (gaat teller klokje rond). Dit komt doordat vroeger de body allang was weggerot voordat jij de ton aan kon tikken, blokjes werden er dan ook niet helemaal voor gebouwd dus. Hedendaagse auto’s doet men weg omdat men er op uitgekeken is. Meestal niet ivm (te)veel onderhoud of hoge km stand.
Innocenti 1300 Cooper.
Met de dubbele SU’s.
Het regende, en de motor moest eruit (was weer eens opgeblazen)
1.5 uur, samen met mijn broer.
We konden die dingen dromen!
één van de auto’s die ik nooit, nooit maar dan ook nooit weg had moeten doen.
Ruilde hem voor een Jaguar.
Met mijn stomme kop !
Ben vorige maand naar Internationale Mini Meeting geweest in Engeland, heb 4 mini’s kunnen maken met een multimeter, combinatietang, tyrips en een doppendoos. Moet je tegenwoordig eens proberen!
Daar had ik destijds een weekend voor nodig, dus dat deed je goed.
Die blokjes waren best kwetsbaar, vooral de krukaslagers wilde het bij mij nog weleens begeven. Dat is de prijs die ik moest betalen, ik moest zo nodig dik 100pk uit een stoterstangenblokje met 3 krukaslagers trekken..
Ook ik heb nog steeds spijt als haren op mijn hoofd, al heeft mijn laatste blokje een goed thuis gevonden in een Healey Sprite, althans het cilinderblok, de kop en de bijbehorende appendages.
Ik was destijds zo snugger om vader te worden..
Zo’n 150.000 hiervan schat ik dus geleased, blijven zo’n 230.000 particuliere nieuwaankopen. Een groot deel van daarvan zullen in de A-categorie zijn waar zo weinig afschrijving is dat een tweedehandse net zo duur is als een nieuwe met een leuk actiepakket.