Verstappen rijdt dit weekend in een BMW M1

Auteur: , 48 Reacties

Wait, wut?

Vrees niet! Max Verstappen zal aankomend weekend gewoon plaatsnemen in zijn (inmiddels) vertrouwde Red Bull, al heeft de jonge raceheld de verwachtingen al getemperd door te stellen dat de Red Bull Ring in Oostenrijk zijn auto niet echt ligt. De reden? Relatief veel rechte stukken en weinig bochten, terwijl de auto het juist van z’n chassis moet hebben.

Enfin, we dwalen af. Als promotiestuntje heeft Red Bull de handen ineengeslagen met BMW Classic om een race (lees: optocht) te organiseren met niet minder dan 14 echte BMW M1 Procars. Achter het stuur kruipen racehelden uit het verleden, waaronder Jochen Mass, Johnny Cecotto en Niki Lauda. Daarnaast is Nederland prima vertegenwoordigd met niemand minder dan Jan Lammers en Jos Verstappen.

Rond 1980 reden deze Procars in het voorprogramma van de F1-races. Coureurs uit de koningsklasse namen het op tegen racers uit andere klassen en dat leverde behoorlijk spectaculaire wedstrijdjes op. Hoewel deze auto’s qua snelheid niet echt in de buurt kwamen van de F1, hadden de Procars toch zo’n 470 pk onder de kap. Geen kattenpis. Ter opfrissing van het geheugen hebben we een gallery met fraaie plaatjes voor je bij elkaar gesprokkeld.

Dank aan Bas voor de tip!



48 reacties

Leuk initiatief van Red Bull! Natuurlijk zal niemand tot het gaatje gaan in zo’n dure klassieker, maar M1’s op de baan is altijd mooi meegenomen!
Gave serie, jammer dat het maar 2 seizoenen bestond en alleen BMW meedeed.
@janjansen: inderdaad, Alfa Romeo had een beestachtige 164 Procar gebouwd. Ik weet alleen niet zeker of die ook voor dezelfde serie bedoeld was.
Die Procar races werden georganiseerd om te proberen nog iets van eensucces van de M1 te maken.
Je kunt het je nu nauwelijks voorstellen, maar de M1 was een eerste klas flop.
(ik hoop dat @toniominestrone als recht geaarde BMW fan me dit niet kwalijk neemt)

Dat kwam door een paar zaken,maar de vornaamste was de bescheiden zes-cilinder in de M1, wel een gekieteld blok maar toch geen partij voor de Lamborghini of Ferrari blokken.
Het tweede probleem was het interieur, dat leek veel te veel op een standaard 6 of 7 serie.
Ten derde was de kwaliteit van de eerste geproduceerde M1’s niet echt goed geweest,
eerder bedroevend.
Ten vierde de prijs, het was toch een dure jongen.
Ten vijfde het was voor dat geld ‘slechts’ een BMW
Ik vind het nog altijd een moordwagen om te zien !


Gelukkig heeft de wal het schip gekeerd en is de M1 een zeer gewaardeerde klassierke geworden die juist kwaliteitenheeft die vroegâh als zwakheden werden gezien !
@desjonnies: de M1 was ontworpen door Giorgetto Guigiaro. Helaas leken ook toen de modellen al op elkaar (wat helemaal gold voor de modellen van GG), waardoor deze BMW niet onderscheidend genoeg was en ook niet echt aansloot bij de rest van het gamma. Later heeft GG het goedgemaakt met de Nazca. Waarom die nooit in productie is genomen, snap ik nog steeds niet.
@roppp: de modellen leken op elkaar waardoor de m1 niet onderscheidend genoeg was maar hij sloot niet aan bij de rest van het gamma? Huh?
@davelepeef: de modellen van Giugaro leken in die tijd op elkaar, dat is wat er staat.
Zet maar eens een Maserati Boomerang naast de M1.
@awesome: mijn brein was mijn typende vingers met een factor 10 miljoen voor ;-)
@desjonnies: oorspronkelijk zou de auto bij Lamborghini gebouwd worden, maar die waren traag en de kwaliteit was ondermaats. Het heeft het hele M1-project een beetje vertraagd, want BMW moest ze opeens ergens anders in elkaar schroeven.
30 jaar later nog een prachtige raceauto.
Met zo’n auto rijden gaat dat joch helemaal verpesten. Iedereen weet dat als je eenmaal BMW hebt gereden je niks anders wil rijden. #feit #algemeenbekend
@Rick-dos: volgens mij wordt met de titel, enigszins misleidend, Jos bedoeld. Kan uit het artikel niet opmaken dat Max de M1 gaat besturen.
@racerx:

Met zo’n auto rijden gaat die man helemaal verpesten. Iedereen weet dat als je eenmaal BMW hebt gereden je niks anders wil rijden. #feit #algemeenbekend

??
@Rick-dos: Huh? Ik heb geen vraagtekens gebruikt…

Waren smileys/emoticons/van die gele gezichtjes met verschillende uitdrukkingen
@Rick-dos: die doen het pas drie weken niet meer ;-) :-p
@roppp: Serieus? Waarom heb ik die memo niet gekregen? ;)
@Rick-dos: Hahaha!
@Rick-dos: ehm verder gaat het wel goed? Beetje Spaanse zonnesteek? ?

Tja, bmw liet die dingen in eerste instantie bij Lamborghini maken toch? Beetje Lamme helpt blinde toentertijd hahaha
@w0o0dy: Samenwerking tussen Duitsland en Italië wanneer heeft dat wel een mooi resultaat opgeleverd? ;)
@Rick-dos: Daarom is er nu een samenwerking tussen Duitsland en Japan……………………..
@Rick-dos: bmw, is dat niet dat merk wat grote sedans en stationwagens (en suv’s) maakt die eigenlijk veel te groot, zwaar en log zijn om sportief te zijn, maar dat wel willen zijn, waardoor ze dermate grote compromissen moeten sluiten dat het allemaal net niks is?
@lekbak: Nee, dat zijn Mercedes en Audi.

*sluit hoenderhok*
@Rick-dos: jij als bmw man, en ik als Mercedes liefhebber kunnen dat Audi toch niet serieus nemen?

Doe mij maar een comfortabele mercedes. Veel fijner om de dagelijkse kilometers mee te rijden. Als sportief wagentje kan er dan wel iets bij wat maximaal een ton weegt.
Blijft zo’n gave bak! Tijd voor een opvolger BMW! (nee niet de i8…)
Goed bezig Max! Nu nog even goed babbelen en er eentje voor je privé collectie regelen.
@dutchdriftking: Even de tekst goed lezen. Het is namelijk die ouwe van hem die er in gaat rijden, Jos.
@viezefreddyw: oeps! ik ga me schamen…
Waar blijft Arie Luyendyk?
@patrick_koning: Aan de andere kant van de plas. Die man kon ongelofelijk goed rijden, maar ik vind het geen sympathiek persoon.
Ze hadden hem eigenlijk in Procar spec moeten uitbrengen voor de straat. De bodykit en powerupgrades geven hem precies wat ie nodig heeft vind ik. De normale vind ik mooi maar niet extreem genoeg ofzo. Kan het niet goed uitleggen.
@E34M5Touring: Procar spec bestaat ook voor straat. niet veel maar ze zijn er
@s50b32: Ik heb er 1 in een museum in Sarasota zien staan, die was omgebouwd naar Procar spec maar had het originele interieur nog. Vandaar mijn verwarring. Thanks!
Jos rijd, Max is passagier!
Vooral die BASF sponsored M1 blijft zo’n verschrikkelijk mooi ding, mijn favoriet uit dat tijdperk. Bij de vorige DTM race op Zandvoort hadden ze er weer een staan op het paddock, het blijft toch een mooie machine.
@oranginas: het ding rijdt nog in de DRM Klassik ;)
Mazzelpik!
Dat ‘ie in zo’n gave wagen mag rijden zeg o.0
Laten we good old Toine Hezemans niet vergeten, M1 ingezet door de toenmalige BMW importeur Alimpo.
Nooit grotere vlammen uit een auto zien komen dan uit deze Jopen…
Prachtige BMW, en dat zeg ik eigenlijk nooit.
Geweldige raceklasse, mooie auto’s.
Nikki Lauda zal vast in z’n eigen M1 rijden neem ik aan.
@Alfarobert: Gerhard Berger in elk geval wel! :)
Toen ik jaren gelden bij de F1 race op dit circuit was (degene die door Schumi “gewonnen” werd) was DJ Ötzi het voorprogramma. Ging de jodelkoning op een vrachtwagen met wat dansmariekes het circuit rond. Dan is dit heel veel beter!
De enige BMW die mooi is
Oe die wagens zien er in racetrim wel erg vet uit.
PS: Verstappen heeft gewonnen. Lees: hij heeft zijn museumstuk iets minder gespaard dan de andere deelnemers

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).