Belgisch vervoersbedrijf stuurt nabestaanden crash rekening

Auteur: , 13 Reacties

Stel: je verliest je zoon door een auto-ongeluk, dat een van de ergste dingen die je als ouders kan overkomen. De ouders van een verongelukte man werden hier 5 maanden na zijn ongeval fijntjes aan herinnerd toen een boete van 109 euro van het busbedrijf op de mat viel.

Bus

De 29-jarige Kristof Bruininckx overleed 5 maanden geleden nadat hij toen hij ’s avonds van zijn werk terugkwam tegen een boom reed. Door de afzetting moest een stadsbus omrijden, die hierdoor een kwartier vetraging opliep. Dan is het in België kennelijk standaardprocedure om een rekening te sturen.

Omdat het door privacywetgeving voor het busbedrijf niet mogelijk is te checken hoe een verkeersslachtoffer eraan toe is, gaan er altijd standaardbrieven de deur uit. Zo ook in dit geval, aldus een woordvoerder van het busbedrijf tegen Het Laatste Nieuws. Je verschuilen achter de privacywetgeving is kennelijk makkelijker dan dergelijke pijnlijkheden voorkomen.



13 reacties

Toch een erg pijnlijke herrinering, ik hoop dat ze snel hun excuses aanbieden want dit is behoorlijke imagoschade.
Dom, maar kunnen busbedrijven in Belgia ook al boetes uitschrijven aan niet passagiers?
@norge: of aan ouders van een 29 jarige? Vreemd verhaal.
@mashell: Waar denk dat je dat de post die aan hun zoon is geadresseerd terecht komt?
Grote bedrijven.
Regeltjes
Gemaakt door mannetjes die flink willen doen omdat ze voor een groot bedrijf werken.
Mannetjes die zich verstoppen als er stront aan de knikker komt.
Want dat kan in een grote organisatie…
Gelukkig dat er nog pers is om dit soort zaken aan de kaak te stellen.
Klinkt raar, maar volgens mij is het vrij normaal.
In Nederland verlopen dergelijke zaken waarschijnlijk via de verzekeringsmaatschappij, vandaar dat we er niet over horen.
Stel dat jouw kind dodelijk verongelukt door tegen een boom te rijden, dan moet die boom nog steeds vervangen en dus vergoed worden.
Hetzelfde geldt voor 3e partijen die schade lijden.
@awesome:
In het geval van materiële schade loopt het inderdaad via de verzekeraar.
Dit gaat over immateriële vervolgschade en daar wordt hier dus niets mee gedaan.
Het zou wat zijn als iedereen zijn verloren tijd gaat reclameren na een ongeval, dan is het hek van de dam. in dit specifieke geval heeft het waarschijnlijk meer gekost om de rekening bij de nabestaanden te krijgen dan de vertraging heeft gekost.
Mensen met een dergelijk laag empathisch vermogen horen niet op dergelijke posities te werken.
Wat mij betreft verdient de verantwoordelijke op zijn minst ontslag.
Ik sluit mij dus volledig bij desjonnies aan.
@awesome:
Een goede vriend sloeg linksaf op een landweg, om een erf op te draaien.
En eindigde met een motorfiets die met ca. 200 per uur aan kwam denderen in zijn auto.
Een zwaar ongeluk met de motorrijder die dodelijk verongelukt was.
Hij heeft formeel de schuld gekregen en de schuld op zich genomen, hoewel er elf! getuigen waren die allen, behalve twee hebben verklaard ie motorrijder ook niet gezien te hebben.
Hij is dus formeel veroordeeld, maar niet bestraft, maar heeft wel meer dan 10 jaar! op de zwarte lijst van verzekeringsmaatschappijen gestaan.
Dis schuld heeft hij op zich genomen (op aanraden van advocaten) zodat de nabestaanden een heleboel financieel leed bespaard is gebleven.
Hij heeft daar geen spijt van, ik zou het ook doen mocht me zoiets ooit overkomen, maar daarna stond hij er wel keihard alleen voor.
Die nabestaanden hadden gelukkig gelijk het woonhuis vrij en nog meer financiële voordelen.
@desjonnies: Recentelijk een vriend verloren in een vergelijkbare situatie (auto staat stil na heuveltje op doorgaande weg), maar dat is in het buitenland gebeurd en daar speelt al dit gekloot inderdaad nog steeds. Hypotheken die niet meer betaald kunnen worden en dat soort dingen, verzekeringen die niets willen doen. Het is oprecht een nobel iets wat die vriend gedaan heeft.
Vind het vrij vreemd. Dus elke keer dat ik in de file sta als bijvoorbeeld ZZP’er kan ik de kosten verhalen op de veroorzakers.
@jack_abarth: ja, toppie, ik heb al nieuw briefpapier besteld!!
een slechtere imago kan het OV in Belgie al niet meer krijgen dus dit kan er nog maar weer bij
@Jantje_555:
O jawel hoor, het imago kan nog lager, het ov zelf, ja dat zit op een dieptepunt.

Ze hebben het daar volledig in hun bol gekregen. Controleurs die elke overtreding in het verkeerswetboek aan hun laars lappen maar wel meteen staan te schrijven op een ander. En dan heb ik het nog niet gehad over onwaarheden in PV’s zetten (waar je doorgaans machteloos tegen staat als burger).

Of nog beter, als jij eens geld van hun moet, dan komt de ware aard pas echt naar boven, tip, de speciale papieren dat je krijgt bij een ongeval voor de verzekering om het versnelt op te lossen (in geval van een tram is dat meteen een hartinfarct voor het verkeer als hij blijft stil staan + dan nog al de mensen erop). NIET DOEN, gewoon je Europees formulier bovenhalen en hun verplichten het in te vullen van het eerste lijntje tot het laatste. Zo hebben ze hier achteraf beweerd dat HUN papieren geen waarde hadden en dat ik het van overal gekregen kon hebben.

Het spijtig voor de mensen die daar met hart en ziel werken maar van mij mag daar is een grote bom vallen, zullen ze mss eindelijk is terug met de voetjes de grond raken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).