Door de aanhoudende hittegolf heb je wellicht het idee dat de zomer op dit moment al vijf jaar duurt, maar om een of andere reden bereikt de vakantiegekte de komende weekenden pas zijn zenith. Als een stel koeien die zonder reden en groupe van de ene naar de andere kant van de wei draven, zal iedereen morgen en zaterdag over een week massaal richting (met name) het Zuiden trekken. Je weet wel, op weg naar de zon.
We noemen dit fenomeen al een tijdje ‘zwarte zaterdag’. Inmiddels hebben we er al meer dan één per jaar. Hoewel morgen waarschijnlijk de zwartste van alle zwarte zaterdagen plaats zal vinden, zal het hele tafereel zich zaterdag over een week waarschijnlijk nog een keer voordoen, met alle gevolgen van dien. Alsof uren verliezen in een snikhete file nog niet genoeg is, ligt het risico van een lekke band of een motorbrand natuurlijk altijd op de loer bij zo’m massale volksverplaatsing. Organisaties als de ANWB verwachten dan ook topdrukte en hebben wat tips voor je in petto om de pijn iets te verzachten/vermijden. Een bloemlezing.
Vertrekken voordat de noeste arbeiders in de komkommerkassen beginnen aan hun eerste shift heeft weinig zin.
Als hardwerkend volkje dat graag iedereen te slim af is, vallen sommigen in de val om ontiegelijk vroeg in de morgen te vertrekken. Je moet er maar zin in hebben om voor je ‘vakantie’ nog eerder op te staan dan voor je werk. Zeker is dat je kids daar waarschijnlijk helemaal geen zin in hebben, vooral niet als ze laten we zeggen 13 zijn. The mood was frosty, zou Jeremy Clarkson zeggen.
Het ergste van dit hele verhaal is echter dat er grote kans is dat je snode plan helemaal geen zin heeft. Zelfs als je in Nederland aanvankelijk lekker opschiet, kom je daarna in Parijs snoeihard in de spits terecht. Doemt bij Orléans ineens die leasebak van die drie uur later gestarte lamtak van een buurman van je op in de achteruitkijkspiegel. Dat wil je niet.
Over het algemeen heeft ‘een alternatieve route zoeken’ als je stil komt te staan ook geen zin.
Je navigatiesysteem geeft vaak aan hoeveel vertraging er staat op je traject. Als dit minder dan een half uur is, incasseer dan gewoon de pijn. Wederom kan je proberen slimmer te zijn dan de rest door ‘binnendoor’ te steken, maar de kans is groot dat je dan op die B-weg met een hellingshoek van 15 procent aanbelandt en je kleine turbotor in het vooronder overmeesterd wordt door het gewicht van je sleurhut. Zelfs als dat laatste niet gebeurt, ben je onder de streep meestal niet sneller af met dit soort acties.
Als je het tóch niet kan laten om een andere route te zoeken, bijvoorbeeld omdat de vertraging echt enorm wordt, vergelijk dan verschillende bronnen.
Raadpleeg naast je navi bijvoorbeeld Google Maps, Apple Maps of -jawel- een ouderwetse fysieke landkaart. De technologie staat voor niks, maar soms rolt er uit verschillende systemen toch een ander advies. Gebruik je gezonde verstand vervolgens om te bepalen wat de beste route is.
Vergeet tenslotte alle relevante milieustickers niet.
In verschillende Franse steden waar je potentieel langskomt op weg naar het Zuiden (Parijs, Annecy, Grenoble, Lyon, Lille, Rennes, Straatsburg en Toulouse) heb je een Frans milieuvignet nodig. Word je gepakt zonder, komt je dat op een prent te staan van 68 Euro en mogelijk ook op een ‘hon hon hon‘-preek van een gendarme. Ook dat wil je niet. (via nos.nl)
Image-Credit: buitenlandse sferen via autojunk
49 reacties
Ik zou het andersom doen: dagje eerder weggaan en lekker na 500 km een hotel opzoeken. Of een Airbnb.
Ben blij dat ik nog geen kinderen heb! In de meivakantie in één streep van 12u naar Toscane, heerlijk hoor.
Ik ga ondertussen wel buiten het hoogseizoen om. Een stuk rustiger en bovendien een stuk goedkoper…
Ik zou lekker een weekendje rustig thuis vertoeven en lekker maandag op mijn gemak af reizen.
Wij gaan tegenwoordig altijd met onze sleepboot weg die altijd klaar ligt. En dan ga ik ’s ochtends om kwart voor vijf eruit, warm de senseo op en duik de machinekamer in om de langzaamloper te smeren en te starten. Vervolgens zet ik een bakkie en ga lekker varen met de motor twee tandjes boven stationair ivm trillingen. En dan genieten van hoe de wereld langzaam wakker word. Om half 7 gaat dan het luik open en word er een meisje van twee door mevrouw aan dek gegooid die dan lekker bij papa op schoot mag sturen. Een uurtje of anderhalf later komt mevrouw ook met de jongste naar buiten naar de stuurhut en gaan we weer een ligplaats zoeken voor ontbijt (of ontbijten we varend) en dan gaan we lekker regulier vakantie vieren. Voor een week zijn we een paar honderd euro aan diesel kwijt en hebben we een heerlijke ontspannen vakantie.
Afgelopen dinsdag wel lekker om gereden, omdat ik de aangekondige 193 minuten vertraging bij Fulda (Autobahn dicht vanwege klapband, die vrachtwagenbrand, die bermbrand, die bosbrand werd) niet zo zag zitten.
Een normale file kan je vaak beter niet voor omrijden, die heb je overal. Maar als je op de radio hoort dat er over 100 km net een groot ongeluk in een Baustelle is gebeurd, dan is het mooi als je via een andere snelweg dit kunt vermijden. Je navi werk slechts reactief, maar dan is het mogelijk al te laat.
Dus vrouw en kinderen de kop laten houden bij file informatie.