Vier redenen waarom Shanghai de schadelijkste smog heeft

Auteur: , 26 Reacties

Shanghai heeft op dit moment te maken met de schadelijkste smog ooit.

Nu en toen..

De smog bereikte vandaag een dichtheid van 602.5 microgram per kubieke meter. Dat is de hoogste meting ooit (sinds de stad hierover data bijhoudt). Even ter vergelijking: in Nederland mag de dichtheid van de fijnstof/smog gemiddeld niet hoger zijn dan 40 microgram per kubieke meter…

Schoolkinderen moeten binnen blijven en bouwwerkzaamheden zijn stilgelegd, vuurwerk is verboden in de stad en publieke sportevenementen zijn afgelast. Tevens zijn ze zo slim om minder auto’s te laten rondrijden, de Chinese overheid laat publieke voertuigen stilstaan.

Maar wat zijn de belangrijkste oorzaken van deze smog?

  • Auto’s: het aantal auto’s in Shanghai blijft maar groeien.
  • Wind: als er geen wind is dan kan de smog niet afgevoerd worden.
  • Kou: als de temperatuur daalt dan worden er meer kolen gestookt. Meer kolen = meer smog.
  • Kerstmis: fabrieken werken dag en nacht door om aan de vraag voor kerst-producten te kunnen voldoen.



26 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Kort door de bocht is de oplossing simpel: elektrische auto’s voor standaard vervoer, startstop systemen voor alle auto’s binnen de stad en nuclear reactors ipv op kool draaiende centrales.
Als ze het ervoor over hebben is het smog probleem binnen no time opgelost, maar het is maar waar je (als overheid) prioriteit aan stelt.
@bigcar: Shanghai ligt in een provincie aan zee – kwetsbaar voor vloedgolven.
Shanghai ligt op een breuklijn – kwetsbaar voor aardbevingen.
Zullen we daar een paar fijne zero-emissie kerncentrales bouwen?
@mout: Joh, wat kan er mis gaan… Bovendien kun je die centrales ook een eindje uit de buurt plaatsen en de stroom via kabeltjes richting Shanghai vervoeren ;)
@mout:
Je hoeft de kerncentrale niet op zeeniveau te bouwen zoals in fucuschima. Heel de haven van antwerpen in 6m opgespoten. Ik denk dat ze dat ginder ook wel kunnen. Zelfs wat hoger.
Een kerncentrale kan je aardbeving-resistent maken. Net als alle gebouwen in san Francisco.
@vale46: Hoe bedoel je dat van Antwerpen?
@bozewolf: de haven ligt normaal onder zeeniveau. Maar door het kunstmatig opspuiten van land ligt het nu ruim boven de zeespiegel. Zoiets kan je ook doen met kerncentrales.
@vale46: wist ik nie. Interessant.
@bigcar: ik vertrouw die Chinezen eerlijk gezegd niet met het opslaan van kernafval
Is dat van Kerstmis serieus? :O
@jazzzo: Waar denk je anders dat al jouw kerstmeuk vandaan komt?
@The360box: ik denk dat hij bedoelt dat dat allemaal al lang gemaakt en verscherpt is. Wellicht de meuk voor volgend jaar?
Heb er net een half jaar in Harbin (China) op zitten, dat is momenteel de stad met de ergste smogproblemen in China. Zoek er maar eens op, daar werd op een begeven moment boven de 1000 microgram per kubieke meter gemeten. Zo erg was het dat het zelfs binnen mistig was en je buiten net 2 meter kon zien. Ben me er wel van bewust geworden dat er echt wat aan gedaan moet worden, tijdens die dagen was de stad letterlijk onleefbaar.
@jochemvolvo: Dus voor dat half jaar dat je daar bent geweest, leef je een paar jaar korter. Ik hoop dat je er wel een leuke tijd gehad hebt ;)
Volgens mij is de eigenlijke oorzaak dat wij hier in het kwade westen nog altijd te veel schadelijke stoffen uitstoten. Hup, tweede kamer, doe er wat aan. Maak autorijden verboden!

Groenlinks modus uit, zo’n stad wil je toch niet leven? Lijkt me niet heel erg gezond. Krijg bij het zien van beelden als dit toch wel erg het gevoel dat al onze aanpassingen en groene reglementen toch een beetje mosterd na de maaltijd zijn.
@gv93: Toch ben ik blij dat we hier zo’n strenge regelgeving hebben wat dat betreft, hebben de mensen daar misschien niets aan, maar ik wel. Niets mis met de geur van benzine, maar als ik dat de ganse dag in zou moeten ademen zou ik er wel enigszins moe van worden.
@motoragent: Juist. Nu schieten de meer radicale milieuhippies daar wel eens in door, zeker aan onze grachtengordels, maar het is wel goed dat het hier gewoon al flink op de agenda staat. We zien nu in China wat er uiteindelijk gebeurt als je het uit de klauw laat lopen.
Een goed moment om stil te staan bij het feit dat we het hier nog niet zo slecht hebben…
Dat gezegd hebbende, wat is het koud buiten….
@mercs: Het kan altijd beter. De minimale standaard ligt in het westen. Niet daar.
Kan iemand mij 1 stad opnoemen met meer dan 25 mln mensen waar smog geen probleem vormt? Er gelden al redelijk strenge milieu regels in China, zoals emmissie tests voor auto’s, maar deze worden door de corruptie vaak omzeilt
@china:
SaoPaulo is nog te doen.
Ligt op een verhoging dicht bij de kust en er staat een constante wind die de vervuilde lucht redelijk snel afvoert.
Ik ken de situatie in Shanghai natuurlijk niet maar meestal pakken de overheid de auto aan omdat dit de enige manier is om te tonen dat ze snel iets doen.

Bij het laatste smogalarm in Belgie wist een specialist op TV te vertellen dat het verminderen van het wagengebruik nauwelijks effect heeft omdat het meeste stof van elders komt. Maar het is nu eenmaal niet haalbaar een energiecentrale in het buitenland stil te leggen.

Wat je ook ziet is dat dit een havenstad is. En men vergeet dat die giga schepen ook wel iets anders uitbraken dan madeliefjes.

Dus ja dan moet je dingen doen waar de politiek het nogal lastig mee heeft. Structureel schoorstenen van grote vervuilers van filters voorzien. Regels eisen voor de scheepvaart of schepen ondermeer verplichten enkel landstroom te gebruiken als ze aanliggen.
@endofline:

Die schepen gaan ze niet aan raken -> geld, geld, geld.
Energiecentrales verplichten van filters te gebruiken -> dat komt wel in de toekomst.

En naarmate de huishoudens rijker worden en electrisch gaan koken en minder vervuilend gaan verwarmen zal ook dat wel verbeteren.
Er zijn steden waar het gemiddeld gezien nog erger is maar zulke smog is niet te doen.
Toen ik in Beijing was was het ook erge smog, gewoon onmogelijk om me in te beelden dat mensen er dag dagelijks in zouden kunnen en willen leven.

Auto’s (hoe onzuiver ze ook zijn) zijn hier echter irrelevant. Energie productie, industrie en huishoudens wegen zoveel zwaarder door. Te veel mensen op te weinig plaats en dan vooral de manier waarop in die landen alles gebeurt met een algeheel schijt aan de medemens dat zijn de oorzaken.
Mooi, dat hebben ze zichzelf aangedaan.
en je zal nog zien dat wij hier uiteindelijk nog voor hun problemen moeten betalen omdat al onze kerstrommel van die kanten komt..ik schrik van niets meer de laatste tijd
Opzich wel interessant, maar komkommertijd is here..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).