Volgend jaar racen met een plastic motor uit België

Auteur: , 14 Reacties

Dat is althans het doel van het chemiebedrijf Solvay, dat in de jaren tachtig ook al eens meewerkte aan de eerste automotor die grotendeels uit kunststof was opgetrokken.

Norma M20

Destijds ging het om een viercilinder met 320 pk en een gewicht van 69 kilo, bedacht en ontworpen door Matti Holtzberg. Het blok vond zijn weg naar een Lola-racewagen, en presteerde aanvankelijk goed. Helaas ontstonden er al snel problemen met de koeling, kunststof voert warmte nu eenmaal minder goed af dan metaal.

Ook ditmaal zal het blok niet volledig worden opgetrokken uit kunststof, maar worden zo’n tien belangrijke en zware onderdelen vervangen voor kunststof varianten. Zo worden onder andere de water- en oliepomp, nokkenas- en krukaspoelie, gasklephuis en de brandstofinjectie van kunststof. Het Belgische Solvay gebruikt hiervoor zeven van haar geavanceerde kunststoffen. Of, net zoals bij de ééncilinder BMW-motor die onlangs voorbij kwam, ook de cilinder van kunststof is, vermeldt Solvay niet.

De viercilinder Polimotor 2 moet uiteindelijk tussen de 63 en 67 kilo gaan wegen, iets minder dan de eerste Polimotor en zo’n 41 kilo lichter dan het blok waarop het gebaseerd is. Om de techniek tot het uiterste te testen, zal de Polimotor 2 zijn weg vinden naar de Norma M-20 racewagen. Volgend jaar moet de auto gaan deelnemen aan een race op Lime Rock Park, in Connecticut, Verenigde Staten.



14 reacties

Denk niet dat dat lang heel blijft
@kennone: Als iedereen zo’n instelling had, hadden we nog met paard en wagen rond gereden…
@motoragent: Waarschijnlijk alleen met paarden, want een wagen kan ook kapot gaan.
@berlinetta: paard kan ook stuk.
Cool, heb toen veel gelezen over de polimotor, maar dacht dat dit een stille dood was gestorven.
Ik wens ze succes. 65kg voor een potent 4-cilindertje is niet zwaar, zeker als je bedenkt dat mijn simpele a-series blokje al meer dan 100kg weegt. In een tijd waar gewichtsbesparing in de automotive letterlijk met grammen gaat, zijn deze kilo’s besparing meer dan wenselijk.
@motoragent: jij hebt n mini?
@scottishcarspotter2000: Een Healey Sprite, zo’n ander ding van de eindeloze lijst waar een A-series motor in gebruikt is.
@motoragent: Beginnen bij de bestuurder.
@motoragent: precies, het is een mooie ontwikkeling.
Wat is techniek toch mooi!
Heel gaaf. Ik ben benieuwd of dit anders klinkt als een reguliere motor.
41 kg minder in de neus is toch prettig hoor. Is een flinke besparing bij zo’n klein blokje. Ben benieuwd hoeveel er bespaard kan worden bij een groter blok.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).