Volkswagen I.D R kan bewustzijn doen verliezen

Auteur: , 28 Reacties
Volkswagen I.D R kan bewustzijn doen verliezen

Waar ligt de grens?

De opmars van elektrische auto is gaande en zo ook elektrische sportauto’s. Dankzij de elektropower is de ervaring heel anders. Waar een traditionele supercar of sportauto vooral voor genot wat hoger in de toeren zorgen, geeft een EV je een enorme zet in de rug vanaf stilstand. Het is een soort Launch Control super-de-luxe.

Dit brengt ook nadelen met zich mee. Want de vraag is waar de grens ligt. Een sprint naar de honderd in 2,3 tellen is voor ons brein nog wel te behappen, maar De G-krachten die vrijkomen tijdens serieus bochtenwerk is een ander verhaal. Ollie Marriage van Top Gear laat weten dat de Volkswagen I.D R zo snel is, dat de elektrische racer je bewustzijn kan verliezen. Marriage kreeg de kans om achter het stuur plaats te nemen van de brute Volkswagen.

Door de I.D R op de limiet te rijden kan een G-LOC gebeuren, beter bekend als een blackout. Dankzij de 680 pk en 650 Nm koppel op alle vier de wielen, een gewicht van 1.100 kg en een aerodynamica waar je U tegen zegt, vliegen de G-krachten alle kanten op. Marriage kreeg te maken met een korte G-LOC toen hij de I.D R door een lange bocht smeet en vervolgens weer op een recht stuk kwam, aldus testcoureur Dieter Depping.

Net als dat een piloot van de luchtmacht moet leren omgaan met G-krachten, is de I.D R ook een auto ‘waar je aan gaat wennen’. Met de unieke aandrijflijn is het moeilijk om de Volkswagen te vergelijken met een andere gewone auto.



28 reacties

Nou nou wat speciaal zeg! Van mijn E36 kan je ook knock out gaan als je plotseling oversteekt.
@e36thuglife: krijg meestal eerst pijn aan mn ogen en dan direct een blackout als ik een E36 zie rijden. Niet de mooiste BMW zeg maar
@kenner: Vriend je praat poep alsof je golf 2 een concours d’elegance wint. Een originele E36 in zwart metallic met schuifkantel, witte blinkers, leren sport interieurtje, climate control en Style 5 rimz is gewoon dikkie dikker dan dik dus niet zo tof doen met je golfie.
@e36thuglife: frituurvet snackbar auto
@e36thuglife: ik heb geen Golfje . Nooit gehad btw. Alles goed verder, wist niet dat er nog mensen waren buiten Schijndel en omstreken die zoveel om E36’jes gaven
@kenner: Check je profielfoto vriend… of is het een Jetta?
@e36thuglife: ja is een foto. Gewoon een mooie foto , geen blokkendoos
@e36thuglife: vriend is zoooo 2016 maat. Ik prefereer amice, of knul..
@e36thuglife: Hij zal toch zelf wel weten waar hij in rijd?
Beetje moeite met kritiek?!?!!!!
@dracae: nee jij? ik zeg gewoon is raar om te haten op E36 als je zelf een Golf 2 als profielpica hebt. dus dat. is te verwachten als je zegt dat je oogbal wegrot van iemand ze waggi. peace, i’m out!!
@e36thuglife: Zeg, spreek je even gewoon normaal accuraat Nederlands alsjeblieft? Je ‘praat’ is net zo tokkie als die vierkante keutel waar je in rijdt. E90thuglife I’m out bro.
@clk63bs: @e90320d208pk: niet zo jelly jongens.
picture me rollin’
flossin’ a bimma on rims that isn’t stolen
@e36thuglife: toevalug ook met je Bimma door Nimma? Dat zou echt grappig zijn, omdat het dan past in je grapje 👍👍
@e36thuglife: gewoon een pauperhok zn e36
Tijd voor pressure-Suits in auto’s
@koekwaus: Breng ze niet op ideeën. Straks moeten autobestuurders net als motorrijders een plofvest en plofkraag dragen ipv airbags die van alle kanten komen. Bespaart op gewicht van de auto = minder verbruik!
@ericc: ik hoef nu ook geen plofkraag/pak te dragen op de motor. Alleen de helm is verplicht.
@koekwaus: Als ik het me goed herinner, zaten ze hier in Group B ook tegenaan op de asfalt rally’s (Gpakken). Echt ‘helemaal knettah’ (of koekwaus?) dit niveau, maar wel mooi voor de toeschouwer
@dappers: Dacht niet dat het zo ver gegaan is, maar men is toen wel begonnen met speciale sportmassages tussen de stages door.
@rohrl-fan: ik denk dat @desjonnies hier wel duidelijkheid kan verschaffen.
Ooit een man in de garage gehad met een Corvette Stingray met een getuned blok erin.
Had zich toen ook een G-meter aangeschaft en op het Dashboard geplaatst.
Bij de acceleratie trok die auto maar liefst 5G !!!

Zei hij….


Achteraf bleek het 0,5G te zijn. :-)
@cossiekiller: eens kijken: v(t)=v(0)+1/2 x a x t2
V(t) = 100km/u = 27,8 m/s
t = 2,3
Dus a = 10,5 m/s2 = 1,07g
Vlot, maar fall out? Lijkt me onwaarschijnlijk.
@pietjepux: en hoe zit dat met de Top Fuel dragsters die 0-100 in minder dan een seconde doen. De bestuurders gaan toch ook niet out?
@arta: iets met bochten werk. Bij een straaljager gaan ook niet out bij rechtdoor vliegen. De bochten daarentegen…
@arta: frontale G-krachten zijn makkelijker te verteren dan zijdelingse G’s. Het is ook niet enkel de versnelling op zich, het is de combinatie met snelle vectorverandering die het zo klote maakt.
@arta: Top Fuel pieken iets van 5G+. Dus eigenlijk niet meer dan wat een beetje F1 auto doet in iedere snelle bocht…
Het lijkt me verstandig dat de echtgenote van Richard Hammond hem uitdrukkelijk verbied om deze machine te testen. The Grand Tour start op 18-01-2019 volgens mijn betaalde vrienden van Amazon Prime.
Snelheid is maar een getalletje, en daar is niks leuk aan. Het gaat uiteindelijk om de beleving. En in mijn ogen laat een ev daar echt steken vallen. Veel lawaai en het op toeren komen van een verbrandingsmotor is namelijk goed voor de beleving, ongeacht de snelheid. Deze achtbaan lijkt mij dan ook veel minder leuk dan een betere hothatch van 20 jaar oud.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).