Volkswagen roept wereldwijd 2,6 miljoen auto’s terug

Auteur: , 42 Reacties

Hoewel sommige media spreken over een van de grootste terugroepacties uit de geschiedenis van het bedrijf, lijkt de situatie in Nederland relatief mee te vallen. We zetten alle feiten over deze actie van Volkswagen even op een rijtje.

Volkswagen Tiguan terugroepactie

Het getal van 2,6 miljoen is opgebouwd uit drie afzonderlijke acties. Die acties hebben inhoudelijk eigenlijk niks met elkaar te maken hebben, behalve dat ze allemaal over auto’s uit het Volkswagen concern gaan.

DSG (DQ200) – 1,6 miljoen auto’s wereldwijd
Zo’n 1,6 miljoen auto’s die zijn voorzien van een 7-traps DSG transmissie (DQ200) moeten voorzien worden van andere olie. Standaard zijn deze versnellingsbakken gevuld met synthetische olie, maar dat blijkt in sommige gevallen voor problemen te zorgen. Daarom worden ze nu afgevuld met minerale olie.

Deze actie is een vervolg op een grote terugroepactie eerder dit jaar in China en Zuid-Oost Azië. Met name in China ontstond toen nogal wat ophef.

Volgens Volkswagen Nederland zorgt deze ‘verkeerde’ olie in ons land nauwelijks voor problemen, omdat we hier niet te maken hebben met grote temperatuurschommelingen of extreem stadsverkeer zoals in China. Daarom hoeven de 35.000 auto’s waarop deze actie betrekking heeft niet direct terug naar de garage. Bij de eerstvolgende beurt zal de transmissieolie vervangen worden. Dat neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.

Tiguan verlichting – 800.000 wereldwijd
De Volkswagen Tiguan (2008-2011) kan last hebben van verlichting die deels uitvalt omdat er een zekering doorbrandt. Vooral in vochtige gebieden met grote temperatuurschommelingen, zoals de VS en China, schijnt dit voor te komen. In Nederland zijn volgens de woordvoerder zo’n twee gevallen bekend. De 9.500 Tiguan’s die in Nederland getroffen zouden kunnen worden door dit probleem zullen tijdens regulier onderhoud voorzien worden van een sterkere zekering. Een apart tripje naar de dealer is dus niet nodig.

Amarok brandstoflek – 239.000 wereldwijd
Exemplaren van de Volkswagen Amarok met een 2.0 TDI motor die gebouwd zijn tussen 2010 en juni 2013 kunnen last hebben van een lekkende brandstofleiding. Door extreme trillingen zou hier op termijn een scheurtje kunnen ontstaan waardoor er diesel in de motorruimte lekt. Dit probleem wordt opgelost door dempingsmateriaal te monteren, waardoor de leiding niet meer trilt.

In Nederland zijn zo’n 400 auto’s kwetsbaar voor dit probleem. Volkswagen zal contact opnemen met de getroffen eigenaren om zo spoedig mogelijk een reparatie uit te voeren. Dit in verband met eventueel brandgevaar.



42 reacties

Dat is in ieder geval een begin, nu de rest van de problemen nog…
Wauw wat een klap hoe zullen eigenaren van hun golf 5/6/7 teruggeroepen worden ?
Poeh… Klinkt als een flinke lading, maar uiteindelijk valt ’t allemaal wel mee qua urgentie en ingrepen.

D’r komt géén andere bak achter, d’r worden geen koplamp-units vervangen en d’r komt geen nieuwe brandstoftank of leidingenwerk op/onder.

Zouden deze terugroepacties wèl zichtbaar worden in de kentekendatabase van de RDW? Ik ben er tot nu toe nog nooit één in het wild tegen gekomen ( ovi.rdw.nl )
@sjamp: alleen de actie van de Amarok zal daar te zien zijn lijkt mij. Dat is, in Nederland, namelijk een ‘echte’ terugroepactie. De acties met betrekking tot DSG en de Tiguan zijn zogenaamde werkplaats serviceacties. Die komen niet in het register van de RDW voor.

Serviceacties zijn overigens schering en inslag bij automerken, maar deze komen haast nooit in de publiciteit. En als dat wel gebeurd dan verwarren mensen ze vaak met terugroepacties.
@robbie: Valt dat koeling verhaal van die 313pk 3.0TDI daar ook onder? In mijn omgeving al meerdere klachten gehoord over hoog koelvloeistofverlies door verkeerde koelvloeistof. Dat spul schijnt door rubbers etc heen te vreten.
-edit: nutteloze bijdrage-
@sjamp: Valt mij ook reuze mee, alleen olie veranderen. Overigens denk ik dat daarmee een deel van de DSG problemen word opgelost. Ik lees af en toe in een autovakblad zeer vreemde storingen omtrent DSG-problemen van latere generaties. De eerste generaties lijken fijnloos dus ze kunnen het wel.
Anderhalf uur doen over bakolie verversen? Uhh jah…
@sajmun: filters zullen ook vervangen moeten worden, wellicht wordt de bak zelfs geflushed zodat synthetische en minerale olie niet mengen.

Als ik de olie in mijn automaat vervang blijft er een kleine 4 liter oude olie in zitten dacht ik. Enkel met (meerdere) spoelingen krijg je dat er (bijna) allemaal uit.
@sajmun: Als je het goed doet, moet de bak op temperatuur gezet worden, daarna de oude olie eruit, flushen, dan de nieuwe filters en olie. Kost je idd anderhalf tot twee uur.
@numpty: vergeet niet dat ze speciaal gereedschap nodig hebben om alles netjes los te krijgen. Olie uit een dsg halen doe je niet ff
Zoude al die Golfjes 1 nu al binnen geweest zijn voor het rammelende dashboard kastje?
Nee, in nederland is het nooit vochtig weer… en hebben we geen files… en heb je geen grote temperatuurschommelingen… Kan VW nou nooit een trillingsarme auto bouwen? Ik heb nog nooit een Golf gezien (zelfs nieuw uit de garage hebben ze al een defect achterlicht) die geen last van trillingen.

Duidelijk een gevalletje van “nee, dit is geen terugroepactie, want dat VW schaapjesvolk slikt het toch wel
Dus een doorfikkende zekering wordt vervangen door een zwaarder exemplaar. Nogal een beunoplossing…
Ja? Dus als de apparaten op een stroomgroep in jouw huis meer amperage trekken dan je stoppen leveren, dan is een zwaarder exemplaar ook een slecht idee?
@sir_smokalot:
Ja, als de bedrading is berekend op 16Ah is het niet handig om daar dan bv 24Ah doorheen te jagen. Tenzij je graag je huis tot op de grond ziet affikken omdat de bedrading spontaan ontbrandt.
@sir_smokalot: de vraag is waarom die zekering doorbrandt. Is die zekering te licht berekend, of trekt de elektronica erachter te veel stroom?

In het geval van je huis kan je beter je apparatuur over meerdere groepen verdelen dan een zwaardere stop in je stoppenkast prikken…
@sir_smokalot:

Waarschijnlijk bedoel je: meer amperage dan je stoppen aankunnen…want stoppen kunnen geen amperage leveren ;)
Die DSG-bak is gewoon ruk, het is een soort laatste wanhoopspoging om de olie te verversen. Heb van mijn Golf het lease contract voortijdig weten te beëindigen wegens schokken bij het terugschakelen van 3 naar 2. Was volgens de dealer volkomen normaal na 80.000km.
@kraakensmaak: Dan heb je toch wel nog geluk gehad. De meeste DSG’s zijn al na 60 000 km total loss.
Allemaal nieuwe TSI motoren , DSG bak nieuwe olie (hoe wanhopig ben ik..) , de rest leest u op Autobild . O ja , wel mooi afgewerkt , of was dat de zo nodige afleiding van het werkelijke ?
@kraakensmaak:

Na 80k al? Waarschijnlijk bij VW wel ja.
@G-Ammo: het begon al eerder maar werd steeds erger, na meerdere malen de versnellingsbak olie te hebben vervangen en software updates te hebben doorgevoerd bleef het echter erger worden. Maar ze weigerde een nieuwe versnellingsbak onder garantie te plaatsen. Dus de auto gaat terug naar de leasemaatschappij.
@kraakensmaak: Mijn broertje zijn auto (Toyota Aygo) was ook iets misgegaan met de versnellingsbak, hij kon niet meer in z’n 3 (of iets dergelijks)… zelfs NA de garantie periode is hij hiermee naar de garage gegaan en gingen het repareren. Na een dag belde ze hem weer op: Het is gemaakt hoor, kom het maar halen.
Toen wij daar aankwamen kreeg hij dit te horen: Je hoeft niets te betalen en oh ja: we hebben er een clutchmaster in gelegd, hadden we nog liggen.

DAT is service mensen.
@G-Ammo: ALLE merken passen onder voorwaarden voor bepaalde zaken dit soort coulance regelingen toe buiten de garantieperiode, daar is NIKS specifieks Toyota aan. En die dealer kan lekker makkelijk mooie sier maken, die kost het ook niets: de importeur betaalt.
En eh.. sinds wanneer heeft een Aygo meer dan twee versnellingen (nodig)?
@flippert: Stop nou maar gewoon :)
@kraakensmaak: dat die bak niet altijd goed functioneert is duidelijk, maar ik heb meegemaakt (met de 6 traps s-tronic uit 2008) dat ze hem in 2012 geruild hebben voor een nieuwe! Geen cent hoeven te betalen.. Je zou toch zeggen dat er geen verschil tussen jou en mij zou moeten zijn?
Dus eigenlijk roept VW helemaal geen 2,6 miljoen auto’s terug. Alleen het probleem bij de Amarok moet worden opgelost met een terugroepactie, de andere twee problemen wordt bij het overgrote deel van de klanten opgelost gedurende regulier onderhoud.
@potver7: ja ze doen express geen terugroep actie daarvoor, zodat iedereen naar de dealer gaat voor onderhoud en dan pas vervangen wordt.
Heel goed van VAG: je verantwoordelijkheid nemen en het oplossen. Daar kunnen ze bij Toyota een voorbeeld aan nemen in plaats van consequent alles net zo lang onder de pet te houden tot er doden vallen door Priussen die ontploffen of waarvan het gas steeds blijft hangen..
@flippert:
Daar gaan we weer, met het eeuwige lulverhaal over de Prius.
@tupperware: ja, bizar hè.. Vroeger schenen ze wel ok te zijn, maar moderne Toyota’s zijn kennelijk heel slecht.
@flippert: Ik zit nu al 10 minuten naar deze reactie te kijken… troll much? Zo ja, dan ben ik er ingetuind.
@G-Ammo: Troll much.
@flippert: Zou niet de eerste zijn dat met zijn vag midden de weg kapot valt en hierdoor aangereden wordt.
Dit is even erg.
Ben geen Toyota fan, maar priussen die ontploffen?
Dat van die gas was een uiterst raar probleem, is eigenlijk normaal dat men er zo lag over doet.
@flippert: kijk.. Realistisch!
@solmatje: dank, iemand moet toch licht in de duisternis scheppen hè..
@flippert:

Ja of spontaan fikkende audi’s of valt dat niet onder vag?
Om het geheel te relativeren : het gaat maar om een zekering (op 2 min vervangen) en vervanging uit voorzorg van de synthetische olie die enkel bij extreme temperaturen een probleem kan vormen.
Zoals een journalist het vattend omschrijft :
However, the size of the recall is dwarfed by Toyota’s recall of 10 million cars in 2009 and 2010, amid fears over sticky accelerator pedals and floor mats.
Mooi man, uitstellen tot de eerstvolgende beurt zodat de kosten kunnen worden “verrekend” met de reguliere werzaamheden ?
Levensgevaarlijk en niet te vetrouwen dus die vw troep.
hallo,ik bezit een tiguan van jan 2011 ben 13-11-2013 met de electronica storing van de verlichting naar de garage geweest daar bleek na navraag dat de gehele zekeringskast vervangen moest worden.(kosten €211, met coulance van 70 %)
De 30 amp zekering was aan een zijde ingebrand maar ook onderinde kast waar de zekering in geklemd zit,dit had ik zelf onfdekt na een verlichtingsstoring en gemeld bij de V.W dealer.
na telefonisch contact nadat ik de terugroepakties op het internet zag weer de dealer gebeld en deze vertelde te wachten met repareren tot nader bericht van de importeur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).