Volkswagen T6 California is klaar voor zijn debuut

Auteur: , 34 Reacties

California, no doubt about it.

Volkswagen heeft zijn nieuwe California – na een eerste sneak preview afgelopen maand – gepresenteerd, de kampeermobiel op basis van de Transporter T6. Iedereen weet dat caravans de duivel zijn, dus voor wie toch graag kampeert is zo’n camper van een mooi alternatief.

Bovendien is het voertuig erg handig als je weer eens een club boze Franse boeren tegenkomt (da’s een dingetje deze zomer), die niet bij machte zijn te opereren op een vrije concurrerende markt, weigeren schaalvergroting toe te passen, en te halsstarrig zijn om te innoveren, en daarom het probleem dat ze 15 jaar geleden al konden zien aankomen proberen af te wentelen op de overheid, terwijl ze in plaats van hun bedrijf te runnen buitenlandse transporteurs intimideren beroven en over de rug van de weggebruiker overal de boel vastzetten.

In zo’n geval klap je het hefdak omhoog, trekt een fles Beaujolais uit het rek en gaat lekker met de beentjes omhoog toekijken hoe een paar meter verderop pallets in brand worden gestoken.

'This is where the magic happens'

De nieuwe, 1,99 meter hoge California komt in de uitrustingsniveaus ‘Beach’, ‘Ocean’, en ‘Coast’, en wordt uitgerust met een keur aan Euro 6-diesels, met vermogens tussen de 62 en 150 kW. Op een later tijdstip komen ook DSG- en 4MOTION-opties, en twee benzineblokken met 110 en 150 kW beschikbaar.

Wil je de California van dichterbij bekijken, ga dan van 7 tot en met 11 oktober naar de Utrechtse jaarbeurshallen, voor de Kampeer en Caravan Jaarbeurs, waar je gezellig met half babyboomend Nederland kampeerdingetjes kunt bekijken (en Jan Roos die een De Boer-tent droogneukt, waarschijnlijk).

Kan je meteen bepalen of je liever een VW- of een V-Klasse Camper hebt. Speedfreaks gaan daarna snel langs Goldschmitt voor een pk-kuurtje.



34 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Hoe komt het dat er geen problemen zijn met copyright op de naam? (Ferrari California)
@agera: ja: Ferrari gaat eerst een nietig Amerikaans staatje aanklagen, als proefproces. Als dat lukt, zullen ze VW aanklagen.
@ralfast: volgens mij bestaat de vw cali langer dan de ferrari cali
@agera: geloof niet dat ze in zelfde doelgroep zitten. De VW California bestaat trouwens al veel langer :-)
@rotterdam: Oeh dat zijn gewaagde claims op een autoforum.. Ferris Bueller’s day off gezien?
@rotterdam:
Ferrari 250 California bj 1959.
Volkswagen bouwt sinds 2001 California’s, daarvoor (vanaf 1988) waren het Westfalia California’s.
Nu hou ik niet van fitties maar wel van feiten, echter Ferrari heeft hier nooit moeilijk over gedaan dus verwacht ik dat nu ook niet.
@goggomobieltje: de naam van die Amerikaanse staat is niet vastgelegd door Ferrari, dus iedereen kan het gebruiken.
Of leuk voor iedere trackday fanaat. Je aanhanger met big boys speelgoed erop aankoppelen. Wrapje op de camper. Verlagen en mooie set wielen eronder. En je perfecte trackday combo is klaar.
@zeevink: dat is een erg goed plan. Cayman GT4 op een aanhanger erachter en shelby stripes op de t6. Op naar het circuit!
@petrolhead4life: op naar de ring. Idd kan weinig beter worden in het leven.
“Bovendien is het voertuig erg handig als je weer eens een club boze Franse boeren tegenkomt (da’s een dingetje deze zomer), die niet bij machte zijn te opereren op een vrije concurrerende markt, weigeren schaalvergroting toe te passen, en te halsstarrig zijn om te innoveren, en daarom het probleem dat ze 15 jaar geleden al konden zien aankomen proberen af te wentelen op de overheid, terwijl ze in plaats van hun bedrijf te runnen buitenlandse transporteurs intimideren beroven en over de rug van de weggebruiker overal de boel vastzetten”

De betekenis van het woord “Fransman” in de Dikke Van Dale mag wat mij betreft worden veranderd in bovenstaande. Chapeau
Smoke, wou je ff je mening over de franse boeren kwijt ofzo?
@bouwvakkert: Ik denk over Fransen in het algemeen.
@viezefreddyw @bouwvakkert: Ach,we drijven wel eens een beetje af…

Over het algemeen heb ik best veel op met Fransen: hun taal is prachtig, ze hebben verstand van goed eten en maken heerlijke wijn, wanneer je hun taal spreekt zijn het doorgaans best vriendelijke mensen, ze besteden veel aandacht aan cultuur en cultturbehoud, en een beetje eigenzinnigheid is ook helemaal niet verkeerd.

Sommige Fransen slaan echter een beetje door, qua arbeidsmentaliteit en flexibiliteit bijvoorbeeld.
@sir_smokalot: cultuurbehoud bedoel je denk ik? ;)
@2fjurius: Nee echt, zou hij dat bedoelen? Weet het nog niet zo zeker hoor….
Heb er al 2 besteld zijn, zijn wel weer 7% duurder als de t5 gp jammer VW
@helaaspindakaas: wat kosten ze dan?
Eigenlijk de leukste VW die er is, een gele graag met extra garantie en 5 jaar gratis onderhoud.
Gisteren in Duitsland de eerste lading op de vrachtwagen zien staan
Ik wil een Tesla camper !
Eerst de X kopen en dan de zaag in het dak. Huppakee.
Voor mij zou een camper 4 zaken moeten bieden: slapen, wassen, toiletgelegenheid en een koffiezetter. Begrijp nooit zo dat mensen zo’n klein k*t keukentje en wasbak noodzakelijk vinden. Werkt voor geen meter, en het eten smaakt niet.
@pomoek:

Elke morgen met een volle schijtemmer de walk of shame doen is ook niet wat.
Laat staan dat de plee in zon hok veel te krap is en gaat stinken (ook chemische lucht is vieze lucht).

Ik hou de douche/wc liever buiten de camper.
@smoke, Wat heb je toch een heerlijke manier van schrijven! Die paar keer dat je over de franse stakers schrijft verwoord het precies hoe iedereen buiten Frankrijk erover denkt!
Ook weer geleerd dat je voor de websites alleen het artikel nummer goed moet hebben en dat je dan toch naar de goede pagina word gedirigeerd ;)

OT: als je per se een camper moet hebben dan deze. Als het echt verplicht moet.
Voor zo’n 70 ruggen mag je dan in een luidruchtige, koude en vochtige tent op je dak slapen… Alles is te klein, oncomfortabel en gaat snel stuk… zonder toilet… enz. enz… Koop dan gewoon een echte camper, geen omgebouwde bouwvakkersbus!
@adamgas:
@carmasterr
Overburen hebben er één. Wat zij niet hoeven in een camper? Nou, een keuken bijvoorbeeld. Of een toilet. Of een douche. Of een hemelbed. Of een opstijgende televisie met satellietverbinding.

Nee, zij gooien wat schone kleren in een koffer, zetten twee fietsen achterop en nemen een lullig gasstelletje mee. Voor de rest niks. Gaan ze vijf, zes keer per jaar mee weg. En ze komen overal, want het blijft gewoon formaatje “bouwvakkersbusje” he. Ding heeft vierwielaandrijving, vrij handig voor de plekken waar zij heen gaan.

En buiten hun vakanties om is het gewoon hun dagelijkse-dingen-auto. Iets wat ook prima gaat met zo’n “onding”. En dat voor 70k! Koop daar maar eens zo’n zogenaamde fatsoenlijke camper voor PLUS een normale auto. Want boodschappen doen, je zieke schoonmoeder bezoeken en het oud papier wegbrengen, dat gaat niet echt in zo’n onding van een echte camper….
Op zn “Clarksons”: They took a perfectly good van… and fitted it with a hat!
Lelijkste wat ooit uit de VW/Porsche fabrieken is gerold…
Wachten is op dat zo’n hondenhok tegen een frans viaduct knalt.
En over 3 jaar rij je achter zo’n cali en krijg je instant kanker van wat er uit die uitlaat komt… bah bah, wat zijn dat smerige motoren die VW ‘eco’ durft te noemen.
@schuimbekje3:

Niet om VAG nou te gaan verdedigen ofzo, maar alle motoren met een eco-labeltje zijn net zo vies als hun normale broertjes.
Jaaa, echt waar hoor.
Het is een onding.
Stervensduur, en je krijgt er een nauwelijks functionerend veel te krap kippenhok ervoor terug.
Koop voor dat geld gewoon lekker een oude Winnebago of iets dergelijks.
Wel even vooruitbellen naar de camping natuurlijk om parkeerprobleempjes te voorkomen…
Whah, dan toch liever een Westfalia…T2 welteverstaan…
Liever een t2

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).