Volvo bevestigt komst nieuwe driecilinder

Auteur: , 46 Reacties

CO2 is king, dus ook de jongens van Volvo snoepen steeds meer cilinders van hun motorblokken af in de race naar minder uitstoot. Rond 2016 zullen er van de, voor het merk typische vijf cilinders, nog slechts drie over zijn. De komst van een driecilinder is nu door Volvo bevestigd.

Volvo aandrijflijn

DRIVE-E
Vorig jaar introduceerde Volvo onder de naam DRIVE-E een hele berg aan nieuwe viercilinders. Tot 2016 zal het merk met variaties op die VEA-motoren komen, daarna worden de wat minder potente viercilinders uitgefaseerd en wordt het gamma van onder aangevuld met motoren uit de nieuwe driecilinder-familie.

Gemiddeld 95 g/km
Volgens Deker Crabb, motorenbaas bij Volvo, zet het merk deze stap om te voldoen aan toekomstige emissiedoelstellingen. Waar de gemiddelde uitstoot van Volvo in Europa nu op 120 g/km ligt, wil het in 2020 gemiddeld slechts 95 g/km uitstoten. Voor de Australische markt ligt het doel zelfs op 75 g/km.

Benzine, diesel en hybride
Er komen in eerste instantie enkel benzine varianten van het driecilinder turboblok, op latere termijn worden er oliestokende driepitters aan het gamma toegevoegd. Ook zou het blok in combinatie met elektromotoren een geschikte hybride-aandrijflijn vormen. Hoeveel varianten er precies komen wil Crabb niet zeggen, wel weten we dat dit er minder zijn dan dat de viercilinder-familie er telt.

Niet voor de XC90
De S60, V60 en XC60 zouden de grootste modellen zijn die het motorblokje onder kap krijgen. Met een driecilinder is er met die auto’s een CO2-uitstoot van circa 95 g/km te behalen. Volgens Volvo is het qua koppel voor de XC90 helaas nog niet haalbaar een driecilinder te monteren.

Uitstel van elektrificatie
Het merk probeert met de de driecilinders de verdere elektrificatie van haar modellengamma zolang mogelijk uit te stellen. De driecilinder moet het minstens tot 2025 uithouden, pas dan denkt Volvo dat het commercieel interessant wordt grotendeels op elektriciteit over te gaan. (via autocar.co.uk)



46 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
via Android app
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Realistische aanpak van Volvo, wachten met volledige elektrificatie totdat de technologie er klaar voor is en ondertussen de verbrandingsmotoren steeds zuiniger maken.
Ik heb niks tegen de toekomst, maar het wordt saaier en saaier qua auto’s; geen gebronk of ‘kleppen open’. Alles gaat richting stil en zuiniger, wat logisch is maar wel erg jammer.
Ik kan me niet voorstellen dat je een aygo motor in je Volvo wilt. Een echte petrolhead moet hier toch wel het zuur van krijgen.
@Kvgorp:
Bij mijn weten ging Volvo net als BMW modulair met hun motoren, uitgaande van 500cc per cilinder. Dat komt dus in dit geval neer op 1,5l met een turbo.
Dat is toch wel even iets anders dan een 999cc NA torretje.
Wat ligt er in de i8? Precies een 1,5l 3 pittertje en ik ken weinig “petrolheads’ die zich daarmee gestraft voelen..
@Kvgorp: Een ‘Aygo motor’ is wel erg kortzichtig omschreven. Toevallig heb ik onlangs gereden met de 1.0 Ecoboost van Ford en gisteren nog de 1.5 3-cilinder in de BMW 2 Active Tourer. En toegegeven, van tevoren verwachtte ik er niet veel van. Maar geloof me als ik zeg dat je er als normale bestuurder niks te kort mee komt.
Absoluut niet ondergemotoriseerd of andere verhalen die de ronde doen.
@Mielie: inderdaad ! Mijn moeder heeft een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost en wat is dat een fantastisch blok! We rijden er altijd lekker stevig mee door en we halen alsnog 1:16,5 gemiddeld ! Dus dat ze niet zuinig zijn is onzin en het rijdt leuker dan een standaard 4 pitter
@kvgorp: helemaal eens. Ik heb nu tijdelijk een Peugeot 208 3 cilinder als vervanger vanwege vandalisme kras op mijn Volvo. Het rijdt wel, maar het voelt toch onderbemeten. Zelf ook een smart Brabus roadster gehad en daarmee had ik dat gevoel toch niet. Kwestie van gewicht, vermoed ik.
@stephane8200:
In de roadster kom ik ook weinig te kort, toch juich ik deze ontwikkeling toe.
Tegen de tijd dat mijn blokje op is heb ik een hoop alternatieven.
Stel dat zo’n 1.5 turbo erin te lepelen is, zit je toch al vlot met 160pk op de achterwieltjes en dan wordt het pas echt leuk..
Zo heb ik ook al de nieuwe aandrijflijn van de fortwo op mijn lijstje staan, 0.9 turbo met een twinclutchbak moet toch ook mogelijkheden hebben in dat bakkie.
@jrk68: goed idee. Lijkt me wel een uitdaging om de electronica aan de praat te krijgen omdat dat standaard redelijk verweven zit.
@stephane8200:
Ik heb het er al over gehad met Jos en Imro, die laatste ziet de uitdaging wel zitten.
Volgens Jos moet het mogelijk zijn om de 1.0 van de 452 te transplanteren, qua aansturing schijnt dat nog wel te doen te zijn.
Vooral de nieuwe motor lijkt mij interessant omdat je dan een betere bak kunt monteren.
Nu verlies je veel tijd van de lijn omdat hij eerst koppelt en dan pas toeren en dus ook druk gaat opbouwen. Dat heeft te maken met een sensor in het rempedaal, althans dat ie wat Imro mij vertelde. Hij is al bezig om die buiten werking te stellen.

Voorlopig loopt hij nog als een zonnetje, dus ik heb nog even de tijd om erover te puzzelen.
@jrk68: klinkt goed. Laat maar horen als het zover is. Sander is met mijn zwarte ‘project’ roadster wel een beetje aan het puzzelen geweest met het een en ander aan extra zaken op de standaard motor.
Nee, nee en nog eens nee. Minder dan zes cilinders is niks, wordt niks. Opzouten met die grasmaaiertroep!
@parker:
Face it knul, tegen de tijd dat jij je rijbewijs hebt is de keuze beperkt tot ouwe meuk of een nieuwe brommobiel..
@tupperware: Over ouwe meuk (e39 6cilinder bijvoorbeeld) zou ik niet klagen, maar wel over de belastingen die het onbetaalbaar maken !
@sulobb: gewoon kwestie van nog ouwere meuk kopen, e3 3.0 of 3.3 bijvoorbeeld, mrb vrij it is
@parker: Ik baal nog steeds dat auto’s niet meer op kolen rijden!
Dat er geen telefooncellen zijn de typemachine is verdwenen en de komst van stadsverwarming heeft de plaats van de gezellige olie gestookte kachel ingenomen.
Nee technologische vooruit gang ik vind het maar achterlijk!
@luuktb: gelul, jij kunt je gewoon geen dikke V6 of V8 veroorloven, je bent gewoon jaloers
@parker: ik kom anders nooit iets te kort met mijn vijfpitter hoor.
@ej20g: Ik kom altijd Diesel tekort met mijn 5 cylinder. Dat drinkt ie veeeeel te snel op…
@marcus: tsjah, laten we maar zeggen dat brandstof bij mij ook het enige is wat ik vaak te kort kom!
@ej20g: O ja vergeten te zeggen: het is een 4 cilinder, niet eens een 5 cilinder :(
@marcus: Hier ook hetzelfde geval. 2.0crdi, verbruikt bijna nooit minder dan 8-8.5l/100km.
Volgens officiële cijfers: gem. 7.5l/100km
Just f*ck it…
@parker: Volvo-rijders maken toch geen gebruik van 6pits power, dus dan kunnen ze net zo goed met 3 cilinders rijden (en een R-design pakket bestellen zodat het er toch snel uitziet met dubbele Sport auspuff).
@parker: Ik kom met 4 cilinders ook niets te kort.
@parker: Volgens mij moet jij nog eens een geschiedenisles “Volvo’s 5-in-lijn motoren” volgen. Mooier dan veel 6 cilinders. Maar ik snap uiteraard wat je bedoelt, ik had graag gezien dat Volvo voor de klant altijd nog een echte T5 optie zou openlaten: 5 dwarsgeplaatste cilinders met een lekkere turbo erop. Heerlijk roffelen…
Gaat toch wel de toekomst worden dit (voor de korte/middel lange termijn). Een 3 cilinder icm. met een elektromotor kan voldoende prestatie bieden.
Allemaal prima voor de woon/werk bak. Gewoon zorgen dat er nog iets met een atmosferische 6 of 8 cilinder in de garage staat voor de lol.
@trustmeiamanengineer: Hopelijk laten ze dat laatste toe in de toekomst.
Ik begrijp helemaal dat Volvo mee moet, mijn antieke vijfpitter haalt een gecombineerd verbruik van 1 op 11 met heel voorzichtig doen. Maar er gaan nog heel wat litertjes euro doorheen voor ik m’n vijfpitsturbo inruil op zo’n spaarvarkentje…
@volvo-s60-adept: mee eens. Ik haal gemiddeld ongeveer 1 op 11 á 1 op 12 met mijn nog antiekere vijfpitter (2.5 20V uit 1994). Die gaat alleen weg als er een T-5 voor terug kan komen…
@ej20g: 2009 Volvo V70 2.4d 175ps automaat; loopt 1 op 11 met #hetouderijden
@marcus: fijne motor. Maar 1 op 11 is aardig fors. Al is jouw V70 natuurlijk wel wat zwaarder dan mijn 850 sedan (die doet 1.347 kg leeg). Al staan de vijfcilinder diesels van Volvo natuurlijk niet bekend om hun zuinigheid, wel om hun fijne loop. Gelukkig doet mijn auto op de snelweg 1 op 14 en daar bevind ik mij het meest. Binnendoor ongeveer 1 op 8 á 1 op 9. Met doortrappen geeft de boordcomputer 1 op 4 aan en ik ben bang dat dat akelig dicht in de buurt komt van de werkelijkheid. Niet dat ik klaar, zo’n vijfpitter is en blijft een genot om te rijden. Zelfs de diesel rijden heerlijk en klinken best goed. En dat komt van iemand die behoorlijk anti-diesel is.
@ej20g: die 1 op 11 ga je never nooit niet halen met een T5. Spreek helaas uit ervaring.

En de stoelen uit een 850 zijn ongeëvenaard btw :)
@ijoost: met een T-5 niet inderdaad. Maar mijn 20-kleppertje red dat wel. Zodra ik kan wil ik wel de overstap maken naar een T-5 en dan verwacht ik ook zeker niet hetzelfde verbruik.
@ej20g: mijn 20V (met AT, dat wel natuurlijk) haalt vaak de 10l/100km niet eens… Rustig rijden/100 tuffen zit er meestal ook niet in, daar klinken die 5 cilinders veel te mooi voor!
Op zich vind ik de nieuwe keuze richting eco van Volvo best goed met bijvoorbeeld de V40 en V60.

Maar verder ben ik weinig enthousiast. Ik vind de cijfers altijd erg tegen vallen. Zo haalt een eco-Golf die 25 jaar nieuwer is dan mijn GTI slechts 2/3km per liter meer, terwijl dat er bij die moderne Golf van alles is gedaan om het verbruik te verbeteren…
@reistje: er is inderdaad van alles aan gedaan. Maar een paar 100 kilo extra meezeulen heeft zo z’n effect.
Leuk voor auto,s die na tien jaar op de sloop staan.
Hopen dat hij net zoals de BMW i8 klinkt, klinkt wel gaaf! :)

https://www.youtube.com/watch?v=Fp_v58tBSs4
@Frits3000: Dat klinkt raar.
Niet goed, maar eigenlijk ook niet slecht…
Ach het is Volvo, die maken de wagen zo stil dat je het niet hoort en zetten achterop een cryptische code als T4 zodat je het vermoedt, monteren een flink deksel over de motor en de petrolhead zal het niet eens merken.
@Parker Right on! [email protected] off met die zgn. moderne nep troep!.
Bah!
Ik heb zo eens met een renault captur gereden 1.2 120pk versie en ook een ford fiesta 1.0 met 125pk. De cijfers op papier leken veel belovend maar ik vond de motor totaal niet fijn lopen. Als het dan toch een 3 cilinder moet zijn dan liever toch met een grotere longinhoud.
@desrues: dat is dan wellicht persoonlijk, ik vond de captur 1.2 verrassend lekker rijden en prima meekomen in het verkeer. En ik rijd zelf een busso v6, dus het is niet dat ik niks gewend ben ;)
Weer een reden om mijn 2.4 5-pitter helemaal op te gaan rijden.
Stiekem haat ik het milieu wel een beetje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).