Volvo gaat nog meer lol bederven

Auteur: , 59 Reacties

Echt iedereen is de Sjaak.

Volvo V70 R AWD '00

Soms krijgen we van die berichten binnen dat we ons afvragen: welke datum is het eigenlijk? 1 April? Met name Volvo heeft er een handje van om bijzondere berichten de wereld in te sturen. Zo waren de Zweden een van de eerste merken die aankondigden om de dood aan de diesel te verklaren, dat alle aandrijflijnen geëlektrificeerd zullen worden en als klap op de vuurpijl gaat Volvo al zijn auto’s voorzien van een begrenzer die bij 180 km/u een einde aan de lol maakt. Om met Hans Teeuwen te spreken: “En zo pakken ze je je hobby’s af!”

Nu gaat Volvo niet proberen te voorkomen dat je je ex-vriendin lastig gaat vallen met een lege viskom. Nee, Volvo komt met een feature op hun nieuwe sleutel. Het apparaat wordt de ‘Care Key’ genoemd. De sleutel is de logische stap na het begrenzen van nieuwe Volvo’s vanaf 2020. De Volvo Care Key is namelijk de sleutel die je meegeeft aan beginnende bestuurders, vrouwen, Carglass monteurs of de valet service.

Volvo Care Key '21

Volvo benadrukt dat het bedoeld is voor jonge bestuurders met te weinig ervaring. Met deze sleutel hoopt Volvo zijn auto’s nog veiliger te maken. Een nobel streven. Nu vragen wij ons alleen af of dit wel gaat werken. De gemiddelde Volvo-bestuurder heeft destijds nog op Joop den Uyl kunnen stemmen, dus de kans is groot dat juist het kroost beter overweg kan met ‘al die elektronica’. Waardoor zoonlief alle pk’s top zijn beschikking heeft en pa niet harder dan 100 km/u kan rijden. De sleutel wordt standaard op alle Volvo’s vanaf 2021.

Het idee is overigens niet nieuw. Veel supercars hebben een zogenaamde ‘Valet Key’ waarmee de motor op een ander programma loopt en minder vermogen levert. De eerste auto met een dergelijke sleutel was de Chevrolet Corvette ZR-1 in 1990. Weet je dat ook weer. Toevalligerwijs heeft de de V8 bijna evenveel vermogen en koppel als de T8-aandrijflijn van Volvo.

Chevrolet Corvette ZR-1 (C4) '90



59 reacties

Leuk als je eens op de snelweg moet.
Netjes toch. Dat ‘leren rijden’, dwz rustig rijden, dat is toen allemaal goed afgelopen bij mij, maar had toen slechts 80pk voorhanden… was misschien helemaal anders afgelopen met 400pk ter beschikking…
@Onehp: ach ik ook. Mocht geen eigen auto kopen van thuis en moest met de auto van de moeder leren rijden om te kunnen sparen voor vastgoed.
Beste raad ooit overigens want met dat uitgespaarde budget heb ik een Yamaha R6 gekocht!
@dromedaris: en die r6 is je niet afgeraden?! Mooi apparaat hoor, maar voor velen een rijdende doodskist!
@dsdh: nou ja … t is niet echt een “kist” natuurlijk …
@verplicht: je moet het anders zien. nu zit je aan de buitenkant van de kist ipv de binnenkant.
Aaah, nou snap ik ‘t. Een speciale sleutel waardoor je auto niet harder dan 180kmh gaat! Niks aan de hand dus.

En ik geef nog maar eens verkwistend gas in m’n V70. Joop den Uyl, wie was dat eigenlijk?
@volvo-s60-adept: een man die graag fantaseerde
@volvo-s60-adept: de founding father van “het kwartje van kok ;-)” speaking of that….
@volvo-s60-adept: “Ehm, twee dingen. In de eerste plaats…”
@volvo-s60-adept: Dat is de man die alle gas-inkomsten heeft opgemaakt en waar ze in Groningen nu eigenlijk bozer op moeten zijn! 😜
Als je 2 van deze sleutels meeneemt, loopt ie dan ineens 200?
@shibby: nee, 360km/u!!
@shibby: ja, en 360 kmu met die andere 2.
@marc94: cool! Ga ik een Volvo halen en heel veel sleutels bij laten maken
Zolang ik die sleutel niet meekrijg vind ik het niet zo erg
Zwaar achterhaald zeg. Waarom kan dat niet met een app oid.
@fmgarcia: ik heb laatst een reclame gezien (welk merk weet ik niet meer) waarin een puistekop zijn bromfiets niet aan de praat krijgt, vadurr ziet het gade en stuurt zoonlief een tijdelijkse sleutel op de telefoon waarmee zoonlief de gezinsauto kan meenemen. Het schijnt dus al te bestaan.
@mashell: bmw!
@mashell: De Hellcats hebben dit ook
@fmgarcia: geef die dikke nog een borrel
@nostalgic: Jawohl
@fmgarcia: Goed punt. Vingerafdrukherkenning op het stuur inbouwen. Als zoonlief het stuur neemt: virtuele baksteen onder het gaspedaal.

Maar dan moet er wel nog iets uitgevonden worden voor de Carglass-meneer…
Is toch prima? Nu nog een sleutel waardoor men ook wat beter gaat rijden. Je vraagt je te vaak af waar men mee bezig is achter het stuur?
@niex: gouden idee, telefoon als sleutel gebruiken! Dan zit die netjes in het dashboard, heb je ook geen last van dat probleem meer.
@lekbak: Tesla biedt het aan op de Model 3 (zie de video van Casper) en als ik mij niet vergis biedt Mercedes het ook aan op de nieuwe A-klasse. Het zal dus niet lang meer duren voordat elk bread-and-butter-model die techniek aan boord krijgt.
@Edge: jij bedoelt de telefoon gebruiken om de auto mee te bedienen. Ik bedoel de telefoon gebruiken als ouderwetse sleutel. In het contactslot steken dus. Doei telefoon, hallo verkeersveiligheid.
@lekbak: graag per gisteren invoeren, hoeveel mafkezen er in de auto alleen maar naar de telefoon zitten te staren is onbegrijpelijk…
“Toevalligerwijs heeft de de V8 bijna evenveel vermogen en koppel als de T8-aandrijflijn van Volvo.” Nee de ZR-1 was er eerst dus andersom…
Ah, nu snap ik het. Al die ouwe lullen die in hun blufsuf de snelweg onveilig maken overdag en op zondag hebben gewoon de verkeerde sleutel gepakt!
Nou vind t een fantastisch idee. Sterker nog, geef alleen deze sleutel erbij! Kunnen al die simpele figuren die zich wat menen met hun v40 instapper van de baas leren om niet iedereen van de weg te rijden.
@reetschild: Ja, vooral doen, dan krijg je overal gevaarlijke situaties met V40 rijders die met 100km/u op de linkerbaan blijven plakken.
@Edge: dan haal ik ze wel rechts in, no problemo.
Iedereen kent wel de verhalen van vrienden die bij evenementen de Valet hebben gedaan…
Ik geef mijn auto er niet aan af in ieder geval.
De band heette The The, niet “de de”.
Een Volvo heb je niet voor je hobby. Die vlieger gaat dus niet op.
Wat is dit anders dan de mykey van Ford??
@jpoers: THANK YOU… Zat al te zoeken wie dit zou reageren.
@jpoers: Ford en andere supercarbouwers idd 😄
In 2005 werd er hier op Autoblog al geschreven over Volvo’s begrenzende sleutel, maar pas in 2021 gaan ze die dingen ook daadwerkelijk leveren? Dat zijn haast Alfa Romeo wachttijden.
Dit was toch allang een optie bij Volvo. De sleutel was toen alleen rood, nu oranje, dat is nieuw
@siebren: flinke verandering dan!
@ghost: ik had laatst een paar oranje sokken in mijn handen. Het komt wel heel dichtbij zo.
@stephane8200: volgespoten sokken zeker!
Lijkt mij fantastisch eigenlijk. Zelf de goede sleutel, en wanneer je de auto moet uitlenen de ‘kindersleutel’ mee.
Volvo heeft al als optie de Red Key, welke al beperkende functies heeft om deze bijvoorbeeld inderdaad als valet key te gebruiken, dus zo spannend vind ik dit nieuws niet.
@lecomte: mijn BMW heeft ook een rood randje op de sleutel, zou die daarom niet zo hard gaan?
@mashell: Dat zou ik niet durven zeggen. Misschien bij de dealer vragen of ze er een zilver randje op zetten? Heb ook geen idee wat voor BMW je hebt haha.
@mashell: yeah, de mijne een blauw randje. Heb jij dan de kindersleutel van mijn wagen?
Er wordt gedaan of dit nieuw is maar sinds de intro van de XC90 is er al de red key, die kan hetzelfde
Als je als doelstelling hebt dat er nul verkeersdoden vallen in een Volvo dan snap ik de huidige stappen wel.
@RutgerK: Ik zou het meer waarderen als ze er gewoon volledig mee kappen.
Dit heeft de Fiesta van mijn vriendin ook. De hoofdsleutel heb ik logischerwijs verstopt.
Wat een intens treurig en burgelijk merk is dit toch ook.
Er wordt in het artikel niet echt uitgelegd wat die sleutel nou precies doet…
Dan neem je de Masterkey
Volvo bouwt geen auto’s, maar verplaatstoestellen, rijdende wasmachines. Ze zijn daar volkomen doorgeslagen in dat meest feminiene land van de aardbol.
Was te verwachten van het meest betuttellende merk van allen, blij dat ik niet meer voor ze werk, staan haaks op waar ik voor sta
Ach, zolang Volvo louter viercilinders monteert is de lol van hard rammen in je Zweed er toch wel vanaf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).