Het probleem met batterijen voor elektrische en hybride auto’s? Gewicht. Heeft Volvo de oplossing gevonden? Het lijkt erop!
Volvo kondigt aan dat het in samenwerking met het Imperial College London en 8 andere partijen een revolutionaire manier heeft gevonden om energie op te slaan in lichtgewicht carrosseriepanelen. Het ontwikkelde een achterklep voor een S80 uit een hightech materiaal bestaande uit koolstofvezel, nanobatterijen en super capacitors. Het materiaal kan energie opslaan en kan ook gebruikt worden om carrosseriepanelen en andere onderdelen uit te vervaardigen. Bijkomend voordeel is dat die panelen lichter zijn dan reguliere carrosseriepanelen.
De techniek zou wel eens een doorbraak kunnen betekenen voor de ontwikkeling van elektrische en hybride auto’s die nu vaak te lijden hebben onder het enorme gewicht van conventionele batterijen. Meer over deze techniek is hier te lezen.
mr240 zegt
Gotta love Volvo!
2800cc zegt
@mr240: Nu alleen nog de bestuurders nog.. ghe ghe ghe!!
berlinetta zegt
@2800cc: Wat is er mis met Volvo-rijders?
darkpluisje zegt
@berlinetta: niets, net als met de kleur beige ^^
volvaudi zegt
@darkpluisje: stereotyping!!!
lohran zegt
@darkpluisje: Inderdaad stereotyping. Nu zie je vooral veel jonge leaserijders in de V40..
Volvo maakt gewoon fijne auto’s.
darkpluisje zegt
@lohran: Je snapt dat dit een grapje was toch.. ?
lohran zegt
@darkpluisje: Was ook bedoelt op die andere :)
reggie-boy_rood zegt
@darkpluisje: haha
lemster zegt
Ja, goed dit kan overal in, van die vastgetapete accu’s. Ik mis alleen het woordje “capaciteit”, want daar gaat het in dit verhaal om. Op dit moment is het probleem nog steeds dat accu’s een bepaald volume nodig hebben.
Hupke zegt
@lemster:
Bij condensator batterijen komt dat volume vooral door de benodigde interne oppervlakte, laat ze nu net daar tegenwoordig een oplossing voor hebben.
kniesoor zegt
En bij een aanrijding van achteren, waarbij de kofferklep wordt beschadigd, krijgen we een mooie vuurwerkshow vanwege kortsluiting ?
bartjuh zegt
@amghans: welnee joh, allemaal beveiligd. Het kost je alleen 10 rooitjes voor een nieuwe achterklep ;)
nickmercedes zegt
@bartjuh: is in ieder geval goed voor de autoverkopen. Dan worden ze sneller totallos verklaard en moeten er dus eerder nieuweautos komen. Ideaal dus!
sanderm3 zegt
@nickmercedes:
Ja toch! Goed voor het milieu… HaHa
StijnB zegt
Nuja, die oude hoekige Volvo’s zagen er al uit als een autobatterij op wielen!
2800cc zegt
Je hebt dan wel een verhoogd “centre of gravity”..
Hubert zegt
@2800cc:
Oh, je bedoelt “zwaartepunt”?
2800cc zegt
@Hubert: Maar dat klinkt minder interessant; dat begrijp je toch hopelijk zelf ook wel?!!
lonny zegt
@2800cc: Maar het is nog fout ook. Er wordt duidelijk aangegeven dat de nieuwe delen lichter zijn dan de oude delen, wat dus resulteert in een verlaagd zwaartepunt, wat de wegligging dan weer ten goede komt.
Hubert zegt
@2800cc:
Noem het dan : ” tyngdpunkt”
timberleek zegt
@2800cc:
in principe niet. de achterklep zou lichter zijn als een conventionele
2800cc zegt
@timberleek: Omdat ze conventioneel niet carbon gebruiken, anders zou dat wederom lichter zijn..
nibor zegt
@CasperH: de zin “Het ontwikkelde een achterklep voor een S80 uit een hightech materiaal bestaande uit koolstofvezel, nanobatterijen en super capacitors.” klopt niet helemaal.
OT: Mij lijkt dat er nooit genoeg energie door middel van deze manier kan worden opgeslagen. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als er hierdoor minder “normale” accu’s nodig zijn.
faalhaas zegt
Ze noemen hem briljant, maar ook een verdwaalde vreemdeling in een andere tijd.
Overdag werkt hij bij Volvo … maar s’avonds wordt het een ongeremde relativiteitstheoreticus..
Het enige wat wij weten is…
arjontje zegt
Slim! Al bestaande technieken samen voegen. Die “zakjes” als batterijen bestaan al langer. Maar samen met carbon best wel aardig. Maar ik meen mij te herinneren dat die batterijen niet heel veel capaciteit hadden.
baasbas zegt
Whaha, sjon met de sticker op z’n motorkap heeft zijn Civic dus op een muffe hybride laten lijken :-)
B3nk0 zegt
Alle carrosseriepanelen, ik tel er dan 11 (uitgaande van een sedan).
En tegen de tijd dat ze dit willen doorvoeren zullen er vast betere batterijen zijn want de batterij producenten ruiken direct geld want hiermee zetten ze nadat ze de deal hebben binnengehaald tonnen batterijen af.
fant zegt
Uh, klinkt inderdaad erg goed, maar ik maak me wat zorgen over de prijs.
gorre zegt
actieradius 5 km , whoehahaha
raldenhoven zegt
@gorre: 15% gewichtsbesparing (van de hele auto) en +-130km range om te rijden op de accu.
(bron) http://www.groen7.nl/volvo-gebruikt-koolstofvezel-als-batterij/volvo-carbon-accu-01/
baasbas zegt
Komen de lichtgewicht panelen ook zonder accu’s beschikbaar voor de normale benzine en diesel S80??
gerbie zegt
Maar dit is toch vele malen duurder dan conventionele accu’s, dus zal het niet werken voor de opel ampera’s etc. lijkt mij. Als zoiets nou voor een meerprijs op een auto zorgt voor 10k dan is het te overwegen op de lange termijn. Maar als een volvo s80 80-100k gaat kosten dan lijkt met dat dit niet een verkooptopper gaat worden.
Alwood zegt
1. briljant idee
2. mooi plan om een auto 130km te kunnen laten rijden op z’n carrosserie-accu
3. duurt wat lang en kosten zijn hoog, maar met grensverleggende nieuwe techniek kan je daar overheen stappen.
..
En dan kom je bij de volgende alinea:
“Naast het vervangen van de Volvo S80 kofferklep, kan het ook de stabilisatiestang en start-stop batterij vervangen. Dit bespaard meer dan 50 procent in gewicht en is krachtig genoeg om energie te leveren aan het 12 Volt systeem.”
Uit het sort-of overgenomen persbericht op Groen7.
Dan kijk ik een keer bedenkelijk, grijns, denk kort over het concept na en kom tot de conclusie dat dit ongetwijfeld peperdure stukje carrosserie (sowieso door hoge ontwikkelkosten) niets meer aandrijft dan je airconditioning. Met energie die je hooguit tijdens remmen op je dynamo terugwint. Dan heeft Mazda meer geavanceerde spaar-technologie in haar nieuwe 6 gestopt (daadwerkelijk toegepast ipv ‘een mooi plan’).
http://jalopnik.com/the-trick-way-mazda-gets-40-mpg-out-of-the-2014-mazda6-677270361
Ondertussen heeft BMW keihard gewerkt aan het werkelijk betaalbaar toepassen van koolstofvezel.
En dat is er nou mis met de hele milieu-lobby en ‘groene hype’. Iedere kritische blik ontbreekt en de verstrekking van werkelijk nuttige info is marginaal. Dat het Imperial College en Volvo zich maar even gaan schamen voor het geven van zo weinig info na het (zo nu lijkt) niet halen van een 3,5 jaar geleden opgezet plan.
Met de huidige cijfers is het kofferklep-concept echt alleen een geinige gadget. 12V, kom op zeg..
lemster zegt
@Alwood: Helemaal eens met het laatste stukje. Dit is inderdaad wat er mis is met dat hele “Groen” gebeuren. Links en rechts worden mensen geil van het woord “Groen”. Vervolgens wordt gesmeten met subsidies, zonder dat er serieus gekeken wordt de inhoud.
Ik vind dit net als die zonnepanelen op auto’s. Iedereen geilt op het woord “Groen”, maar wie verder leest ziet dat die panelen alleen de airco aandrijft.
motoragent zegt
@lemster: Voor zo’n airco is ander behoorlijk wat vermogen nodig. Dus door juist die airco op zo’n ‘gratis-stroom paneeltje’ aan te sluiten neem je wel wat last van de motor weg, dat scheelt onder de streep toch wel iets hoor ;)
tt123 zegt
Is dat niet slecht voor de gewichtsverdeling of zie ik dat verkeerd?
notsobig zegt
Gemonteerd door de reïncarnatie van Albert Einstein zo te zien…
heidekonijn zegt
Noord Europese brains met Chinees geld. En Ka-pow.
chimaera zegt
Dan wordt het vervangen van een carrosseriepaneel een duur grapje bij schade…