Volvo XC90 prijzen: 400 pk voor dik 76 mille [updated]

Auteur: , 29 Reacties

We verklappen alvast dat alle modellen flink goedkoper zijn dan de XC90 First Edition, maar wat gaat deze Zweedse SUV je uiteindelijk kosten?

Eind augustus konden we al uitgebreid kennis maken met de tweede generatie XC90, het Zweedse SUV-slagschip dat met louter viercilinders de toekomst tegemoet gaat. Er kwam een superchique First Edition, die in no-time uitverkocht, maar op de rest van de prijzen moesten we even wachten. Tot vandaag.

Het leveringsprogramma van de SUV met de karakteristieke koplampen (Volvo noemt ze Thor’s Hammer) begint met een D4 (190 pk/400 Nm), voor 67.995 euro koop je er een. De sterkste XC90, de plug-in hybride met 400 pk en 640 Nm, gaat hier slechts 8.500 euro overheen, de vanafprijs bedraagt € 76.495,-. Hierbij wordt de 14% bijtellings-Volvo geholpen door een BPM-bedrag van..wait for it… 559 euro.

Alle prijzen (opklik voor groot):

XC90-prijzen

Van meer varianten, zoals een pickup, is vooralsnog geen sprake. 14%-leasevolk mag vanaf nu driftig op de calculator rammen om te kijken wat zo’n T8 nou per maand gaat kosten.

UPDATE 1: De Volvo XC90 T8 zou de eerste auto sinds 1998 zijn -met minimaal 400 pk- die hier minder dan 80.000 euro kost.

UPDATE 2: Kies je ervoor om de XC90 te bestellen, dan bevind je je in goed gezelschap. Voetballer Zlatan Ibrahimovic nam vandaag namelijk de sleutels van zijn exemplaar in ontvangst. De foto’s check je natuurlijk op Autojunk.



29 reacties

Ziet er naar uit dat als je benzine wilt je al heel snel bij een T8 uitkomt, gezien het relatief kleine prijsverschil.. Ik ben niet zo’n SUV-fan, maar als ik er dan toch één zou moeten rijden staat de XC90(zowel nieuw als oud) hoog op het verlanglijstje!
Wow, dat is werkelijk een schijntje! Komt hoog op mijn possible-next-cars-list te staan!
Veel luxe, veel kracht, veel ruimte, weinig bijtelling, en het is ook nog eens een Volvo. Ik zou het wel weten als ik in de markt zou zijn voor een auto in die prijsklasse.
@Edge: inderdaad, net zo luxe als een dik aangeklede Sorento, Begrijp me niet vekeerd, ik zou ook voor deze gaan..
Ik heb altijd wel ‘respect’ voor volvo. Ze leveren altijd top kwaliteit en rijden goed.
zweedse zeecontainer
400PK voor minder dan 80k en ook nog erg toffe looks, ik zou wel weten waar ik voor zou gaan mocht ik in het segment willen shoppen. Kijken wat de concurrenten te vertellen hebben, want dit wordt een beste kluif om te overtreffen denk ik zo.
Zijn er Belgische prijzen ook?
Ik denk dat dit buiten West-Europa niet zo’n gigantisch groot succes gaat worden. Mensen die nu een V6 of V8 willen, zullen nu overstappen op andere premium merken. Ik denk persoonlijk dat Lexus aardig wat nieuwe klanten krijgt buiten EU: niet zo patserig (volgens sommige mensen) als BMW, Audi of Mercedes, maar toch wel V6 en V8 motoren.
@e550: de vorige xc90 verkocht in de VS als een tierelier. En aangezien deze er een stuk dikker uit ziet zal deze nog harder verkopen. Anerikanen houden natuurlijk van een hoop show.
@timowouters: die was er ook met een V6 en V8 en Amerikanen houden daar van. Zeker voor die prijs en grote.
@e550:
Die was er inderdaad wel als V8, echter niet als V6.
De 6cilinder was een dwars geplaatste 6 in lijn.
Ook in de VS doen ze inmiddels aan downsizing (zie bv de Mustang met 2,3l turbo) dus dat komt vast goed.
@tupperware: denk niet dat er veel 2,3 liter mustangs verkocht gaan worden in the usa
Deze zullen we veel zien, gok ik! Looks en prijzen zijn allemaal snor, al helemaal als T8!
Als je dit ziet vraag je je toch af waar de andere merken mee bezig zijn.

De x5 ziet eruit alsof je elk moment een moord wilt plegen, de ML heeft de looks van een jubileum versie van een tupperware bakje om over de rest maar te zwijgen.

Volvo is imo de eerste die een SUV bouwt die echt klasse uitstraalt. Oke oke, de range rover doet ook nog een beetje mee
Ik zie alleen 400Nm voor 76 mille
Beter kijken zie ik al…
Prima aanbieding, als ik er voor in de markt zou zijn. De ML en X5 vind ik minder geslaagd dan hun voorgangers, de Q7 en Discovery zijn al wat ouder en de Range Rover (Sport) is net te opvallend en duur. En het heeft meer dan een Touareg.
Nou dit ga ik dus heel veel zien hier, bijna net zoveel als jullie Golfjes moeten bekijken.
@norge:
Sommige mensen hebben ook altijd geluk..
Ik voel me best een optimist en vind deze XC90 erg mooi.
Maar T8 met 400 pk; eerder 400 pk voor even; totdat je elektrische energie op is. Daarna moet je toch met je 2.0 (met een flinke turbo om op 320 pk uit te komen) dit zeeschip meesleuren. Da’s hard werken voor dat motortje.
Als je in NL die kromme BPM onzin niet had, had ik gezegd dat de D5 de gene is waarvoor je moet gaan. Vraag me af wat te prijsverschillen in BE en SUI zullen worden.
BTW: is er iemand die voor de T8 zou gaan als ie m thuis of bij de baas niet zou kunnen laden?
PS: en als je het prijsverschil met deze versies en de first edition vergelijkt, kan ik me zo voorstellen dat het optielijstje wat hoge prijzen heeft.
@gregorius: eerst snappen, dan oordelen: in de powermodus laadt de motor de accu’s steeds bij waardoor de electromotor er continue ‘bij’ blijft. Zelfde geldt voor de AWD modus. Anders stond je ook raar te kijken halverwege de berg
@parker: Ok. Leg me aub uit hoe je in een situatie waar je op de autobahn rijdt en de volle tijd die 400pk ‘vraagt’; hoe dan het benzine blok ook de batterijen blijft opladen. Dan moet dat blok in zulke gevallen effectief 400pk leveren.

En meer realistisch: bij 4 uur achter elkaar doorkarren op de autobahn ga je ook niet genoeg energy opwekken met alleen remmen. Zit hier een modus op waarbij tijdens de benzine express meer toeren draait, om meer kracht te leveren en ondertussen daarmee ook een dynamo aandrijft die vervolgens de batterijen weer oplaadt?
@gregorius: Bij een lege Autokbahn gebruik je cruise control en dus geen 400pk.
Bij een volle Autobahn gebruik je je remmen, waardoor wordt bijgeladen.
Alsof 320pk voor zo’n auto niet genoeg is? Kom nou zeg… Zeker i.c.m. een turbomotor, die ook altijd goed koppel leveren. Volvo is ook goed gevorderd in technieken om turbo’s op kleine motoren te schroeven zonder dat het gelijk een giga turbogat oplevert, dus ook dat is het probleem niet.

Of de motor op de lange duur ook echt betrouwbaar blijkt, dàt is weer een ander verhaal. Maar dat zal de leaser/ondernemer een zorg zijn.

Wat eerder een probleem gaat worden is de beschikbaarheid. De XC90 is pas vanaf mei 2015 beschikbaar. De auto is nieuw (en wereldwijd populair denk ik), dus in het begin heb je sowieso lange levertijden. Tel daarbij op dat in NL in 2015 iedereen voor de hybride zal gaan (niemand komt dit ding particulier) en ik weet bijna zeker dat de XC90 voor 2015 binnen no-time uitverkocht zal zijn, zonder dat iemand er überhaupt een meter in heeft kunnen rijden.
Hoe zit dat nou met die automaatpook in de xc90? Op de ene foto heb je een prachtig glazen exemplaar en op de andere een nietszeggend leren exemplaar? Met welke wordt hij nou geleverd?
@adhd1001: Het hangt af van de uitvoering.
Tsss blijft een 4 cilinder voor ruim 76 mile. Wat een grap. Doe mij dan maar een kale 536i x drive of x3 35
@730ld: ga jij maar in dat lelijke kale hok rijden die rond 200 pk heeft dan pak ik die xc90 wel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).