Voor 9 rooitjes ben je de baas van de weg

Auteur: , 50 Reacties

Lekker youngtimeren met een gepaste dosis dandyïsme.

Diverse redactieleden zouden graag nog eens een Jaguar XJ (X300/X308) aan de collectie toevoegen. De versie die je dan moet hebben is natuurlijk de XJR, die met 370 pk en 525 Nm prima van z’n plek komt. Veel belangrijker nog: dat koetswerk. Tot op de dag van vandaag kijk je om als er eentje voorbijkomt en dan hoeft het nog niet eens een ‘R’ te zijn.

De occasion die we er voor je uit hebben gepikt is zwart, hetzelfde geldt voor het leren interieur. Fijn voor wie een gezin heeft, want het is toch allemaal wat minder besmettelijk. Op de teller staan 215.502 kilometers en het apparaat verliet de fabriek in april 2000.

Een occasionvideo met de meest recente Jaguar XJ vind je HIER. Ben je toch niet overtuigd en kies je liever “het oudje”, schraap dan 8.950 euro bij elkaar en sla je slag.



50 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Dit is toch één van de mooiste Jaguars van deze eeuw. Nog ouderwets Jaguar. Ik vind het prachtig.
@viezefreddyw: helemaal eens, alleen jammer dat hij niet de juiste velgen (putdeksels) heeft
@pexers: dit zijn de originele velgen onder de XJR met V8. De putdeksels zaten onder zijn voorganger, de X300, met supercharged 6 in lijn.
@shaguar: Klopt, maar ik had hier toch echt direct putdeksels onder geplaatst als het mijn jaaaag was. Die kloppen gewoon bij het model.
@viezefreddyw: Iets voor jou? ;) Ding is lager dan de Siebener en S-klasse uit dezelfde tijd. Maar wel net zo lang en breed.
@e1000bmw523i: Hij is zeker mooier dan de 7 en de S-klasse uit dezelfde periode. Ik zou zoiets best wel willen hebben. Maar als ik dan toch een slee als dit koop dan ga ik voor een auto van een paar jaartjes ouder. Een W140. Maar dan schop ik wel tegen jouw schenen…
@viezefreddyw: Maar dan wel met de Getrag 5-versnellingen handbak ipv de slakkerige GM 4-bak automaat; verder helemaal perfecte auto :)
@dawwg: wut? Een grote jag met een handbak?
@viezefreddyw: inderdaad een van de mooiere!
Dandyisme. * rechtsklik > toevoegen aan woordenlijst *
@volvo-s60-adept: Dandyïsme => selecteren => rechtermuisknop => Google doorzoeken met Dandyïsme.

Dandyïsme
Levenshouding van een (meestal mannelijk) persoon die zich in de literatuur uitte door anti-burgerlijkheid en overdreven aandacht voor zijn uiterlijk.
Bron: https://quizlet.com/4299167/literair-historische-begrippen-deel-1-bladzijde-3-en-4-flash-cards/

ik wist het dus echt niet
@kimhung: ik waardeer vooral de eloquentie waar onze correspondent zich van bedient. Heerlijk woord. Dandyisme. Dandyisme…
@kimhung: nu wil ik die XJ stiekem nog meer!
@volvo-s60-adept: Dandyisme = Theo hiddema.
Prachtig dat klassieke Jaguar design. De huidige XJ is er niets bij, had zo een Aziaat kunnen zijn qua exterieur.
Deze auto oogt slank, net als de BMW e38, maar toch zijn het forse auto’s.

Te koop voor een appel en een ei, je moet alleen niet schuw zijn voor de gebruiks- en onderhoudskosten.
Diverse redactieleden zouden graag nog eens een Jaguar XJ (X300/X308) aan de collectie toevoegen. Bij mij staat ie ook aardig hoog op het lijstje en alhoewel ik wel fan ben van zwart zie deze liever in het donkerblauw/groen of misschien zelfs donkerrood met creme interieur.
@pinut187: bij mij staat deze zo ongeveer bovenaan het lijstje. Een dikke xjr in turqouise met die heerlijk dikke 5-spaaks putdeksels. Daarnaast mag dan zo’n gele 850(t5)r komen. K(l)eurig oprit.
@pinut187: ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik @willeme hebt gestalked voor deze auto. Echter, toen ik in een XJ-6 (past wat beter bij mijn kilometrage) plaats nam merkte ik dat ik niet echt paste. En dat is wel een issue. Wat nog zou kunnen is dat de pedalen niet goed stonden, maar het lijkt erop dat de droom voor mij niet doorgaat.

Overigens, ik ben maar ~1,85
Staat er eentje bij mij in de straat. Ik betrap mezelf altijd op een glimlach als ik er langs loop. Geweldige auto.
Als ik me goed herinner, katapulteerde zo’n X300 XJR je indertijd in 5 seconden rond naar de 100. Dat was dus sneller dan een handegeschakelde E46 M3, die daar 5.2 seconden voor nodig had. Behoorlijk indrukwekkend.
Vind het altijd een lastige auto om in te schatten. Heb wel eens low miles, snaarstrakke XJ’s van deze bouwjaren weg zien gaan voor een stuk minder dan 9k. Maar ook high miles, afgetrapt en uitgeleefd voor veel meer dan dit. Beetje moeilijk kijken waar de waarde nou zit bij zo’n ding. Deze ziet er vanbuiten (op de foto’s) wel goed uit maar vanbinnen vind ik hem een beetje slordig. Jammer van dat airco display ook. Zal vast geen drol kosten maar dat zou ik dan wel laten maken. Vind het prachtige auto’s maar ik zou dan wel een 2004/5 model willen. Die schijnen best goed te zijn.
@E34M5Touring: de x308 hoort een kettingmodificatie te hebben. De opvolger x350 heeft dat niet meer nodig. Die heeft echter weer luchtvering die z’n aandacht nodig heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar de X350.
Ik laat deze Fortuynlijke slee toch maar even schieten.
@imaginenl: Ik snap je pun wel, maar die beste man reed toch echt in een Daimler.
@smultie: Same difference
Top auto! Jammer dat Autoblog niet in de gelegenheid is dit soort parels te (laten) keuren zodat Autoblog lezers nog meer in de verleiding raken om te kopen.
hm, zonder de R zijn er een hele boel XJ’s te vinden voor véél minder geld. Het moet maar net je ding zijn.
“Rooitjes” we zijn toch geen kampers….
@rvdw: Nee, maar voor een paar ruggen is ‘ie toch echt van jou!
Zeer aantrekkelijk. Maar hoeveel kosten gaat dit met zich meebrengen (is geen retorische vraag)?
@leaper035t:
Onderhoud is nog niet eens zó duur. Voornamelijk omdat onderdelen niet heel duur zijn.
Via specialisten als SNG Barrat is ook goed imitatie-spul te krijgen.
Zeer waarschijnlijk rij ik vanaf zaterdag in een S-Type en daarvoor koop je remschijven voor ca. €55 per stuk.
Voor een XJ is het ook niet duur. Maar het zal nooit op het niveau komen van iets als een kleine Japanner natuurlijk.

En dit type XJ is gewoon een uitstekend en degelijk ontwerp.
@sabrerator: dat maakt het nog interessanter! Dacht altijd dat je nogmaals de aankoopprijs als budget moest voorzien voor onderhoud en herstel.
@leaper035t:
Dat moet je ook. Opmerkelijk is wel dat remmen en blokken verbazend goedkoop zijn 600 euro rondom), maar dat de kleine dingen echt serieus duur zijn. Degelijk zijn ze niet echt, heb in anderhalf jaar 12k aan onderhoud gehad, van hangende hemels tot aan een raam dat niet meer opengaat en heb mijn XJR (X308)voor weinig de deur uitgedaan.

En toch als ik ze weer zie rijden, het blijven supermooie auto’s ik houd wel van een klassieke ingetogen lijn vandaar dat de opvolger mijn E39 M5 is geworden….
@205GTI16: puike keuze, verwacht echter niet dat je daarmee veel minder kwijt gaat zijn qua running cost…
@galgootje: Een E39 M5 zal niet snel 12K per jaar kosten hoor; max de helft ofzo :)
@dawwg: leipe shit ouwe, moet je mij toch eens vertellen hoe ’t komt dat mijn E39 M5 alleen dit jaar al aardig voor ligt op jouw running costs schema…

Oh wacht… Powerflex, Bilstein B14, motorrevisie, diffrevisie.

Nouja, iets meer liefde dan goed is voor m’n portemonnee. Sorry! :-$
@galgootje: Ik wou zeggen, mijn E34 zat ook wel aan die bedragen hoor. En dan hoef je niet eens gekke dingen te hebben. Setjes achterschokdempers voor de Touring (electronisch gestuurd) kost 3700,- En die gaan best eens stuk….
@galgootje:
En dat is bij mij dus keihard meegevallen. Ik heb praktisch probleemloos gereden voor 4 jaar. Af en toe een inspectiebeurt bij de dealer, als de wagen erom vroeg en 900 euro voor de bandjes. All in all zat ik op nog geen 2000 per jaar. Na 50000 kilometer, waarbij de wagen zijn potentieel vaak is gebruikt, heb ik nu een differntieel revisie achter de rug en komen er straks zaken aan als roestbijwerken en vanos revisie en prefentief de drijfstanglagers. Maar teruggerekend zit je op de zelfde kosten als bijvoorbeeld een VW Golf op jaarbasis. valt dus echt serieus mee.

Nu ook een E39 Touring erbij gekocht en dat ding heft al veel meer onderhoud nodig gehad in een jaar dan de M5 en is dus ook duurder rijden dan M5 :D :D… Zit nog steeds niet op Jaguar kosten qua onderhoud.
Prachtige wagen, alleen jammer van het zwarte interieur wat toch niet heel mooi oud is geworden ondanks dat vlekken misschien minder zichtbaar zijn.
Heerlijk! En het mooie is: ook op leeftijd blijven ze klasse uitstralen. Dat lukt niet iedere Germaan van de premium-merken. Een oude S of 7 kun je nog wel eens met een flinke aanhanger of betonmolen tegenkomen. Deze blijft toch in het bezit van een ander soort publiek.
Wat een koninklijk apparaat. En geheel standaard. Yes! Helaas heeft m’n vrouw haar veto uitgesproken over een (oudere) XJ.
Wat zijn “rooitjes” dan ??
Wijs ding hoor.
Wel een bijzondere zitpositie in deze auto. Je steekt je benen in een donker vak en je kunt je voeten niet meer zien. Je zit behoorlijk laag in deze bak.
Er zijn veel 8 cilinders op de markt, ook V12. Jaren ’90 en ook jonger. Bij aanschaf, verzamel info bij kenners/liefhebbers. Een goede auto met onderhoudshistorie scheelt veel in onderhoudskosten. Zelf heb ik ’n 4.0 , 6 cilinders. Onderdelen zijn op internet makkelijk te vinden voor redelijke bedragen. Op gas rijden is ’n optie, afhankelijk van km’s per jaar. Ik kook op gas….. Klassieker van de toekomst (geen waardevermindering)
@fayence7: ik heb serieus over dit type nagedacht, maar is gas echt reëel een optie? Ik doe 45000 km per jaar, dus dat zit wel snor qua km maar ik maakte me zorgen qua extra onderhoud.
@dunhozzie: 45.000 km per jaar is misschien wat veel voor ’n auto van 20 jaar oud met al 200.000 op de teller. Er zijn specialisten die het onderhoud doen en de auto’s door en door kennen. Check
Jaguarforum.nl .
Altijd lekker, dit type XJ
De mijne is al twee jaar zeer betrouwbaar. Preventief onderhoud is wel een must. In mijn ervaring gaat er meer geld/onderhoud in de kleine dingen zitten, zoals piepjes, kraakjes, trillingen etc. Hem perfect houden is duur, hem rijdend houden valt mee.
Lekker, alleen die kilometers op die oude jags altijd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).