Voor dit groene wagentje moet je ook aan de kant

Auteur: , 56 Reacties

Het is namelijk een officieel voorrangsvoertuig, al zou je misschien denken van niet.

VRR Golf in het groen

De brandweer kennen we allemaal. Grote rode wagens, makkelijk herkenbaar en als je die in je binnenspiegel ziet met hun blauwe zwaailicht, dan ga je wel aan de kant. Hetzelfde geldt voor een ambulance, die valt met zijn gele kleur ook op en ook daar blijf je niet voor rijden als hij zijn toeters en bellen aan heeft. Om over de politie maar te zwijgen. Maar er zijn meer voorrangsvoertuigen. Zo mag Sanquin, da’s de bloedbank, ook met blauwe zwaailichten over de vluchtstrook en Rijkswaterstaat heeft sinds kort óók blauwe zwaailichten op hun pick-ups. En nu hebben we er weer eentje bij, de veiligheidsregio. Die krijgt volgens het AD groene auto’s met een blauw pitje bovenop en ook daarvoor moet je aan de kant.

En dat roept nogal wat reacties op. Koos Spee bijvoorbeeld, vindt het “Bulachulèk”. (Probeer hardop te lezen met een Haags accent, dan weet je dat hij het “belachelijk” vindt…) Volgens hem zien automobilisten door de bomen het bos niet meer en denken ze vanwege de groene kleur van de auto’s dat het om de boswachter gaat. “Het is essentieel dat je als burger weet waarom je plaats moet maken. Bij ambulance, brandweer en politie is dat zo klaar als een klontje: iets of iemand is in gevaar en er moeten levens worden gered. Maar geldt dat ook voor de groene auto’s van de veiligheidsregio?”, denkt Spee hardop.

Maar er klinken natuurlijk ook heel andere meningen. Van de veiligheidsregio zelf bijvoorbeeld. Zij zijn blij dat ze eindelijk een eigen auto krijgen en dat ze niet meer met de brandweer mee hoeven als ze ergens naartoe moeten. Dat zit zo, de man of vrouw van de veiligheidsregio zit dan wel in de brandweerauto, maar is geen brandweerman/vrouw. Als er onderweg iets gebeurt waarbij de brandweer nodig is, kan die persoon niet helpen. En dat zorgt voor onbegrip. Het argument van onherkenbaarheid vegen ze van tafel. “Als je een blauw zwaailicht ziet, moet je gewoon aan de kant”, zeggen ze daar. Op zich ook wel waar. Voorlopig zul je de groene autootjes niet heel vaak tegenkomen, er rijden er namelijk maar vijf rond in ons land. Maar dat zullen er de komende jaren wel flink meer worden. U is gewaarschuwd!

Als laatste dan nog even de uitleg wat een veiligheidsregio precies is. Ons land is opgedeeld in 25 van die dingen. Als er een grote ramp is gebeurd, wordt de leiding over de hulptroepen overgenomen door iemand van die veiligheidsregio. Heb je in elk geval weer iets geleerd vandaag!



56 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Dus volgens Koos begrijpen we het ook niet als er een arrestatieteam met BMW’s en Audi langs komt rijden? Mogen we gewoon ervoor bijven rijden?
@valetparker: dat mag zeker, als je maar hard genoeg rijdt.
@valetparker: daar ga ik nog wel voor aan de kant, maar een polo neem je toch niet serieus. Als je dan spoed hebt duurt alleen het invoegen naar 120 al 20 seconden.
Heeft het ook weinig zin om aan de kant te gaan, rijden we er met zn allen achter in de file!
Elke auto doet louter aan het vervoeren van bloed ..
@lincoln: Auto’s van de Veiligheidsregio?
via iPhone app
Ik denk koos in het bos die groene auto niet ziet.
@toeter11: Ik denk DAT, damm was niet goed wakker vanochtend.
Precies, gewoon plek maken voor zwaailicht en/of sirene, maakt geen zak uit op wat voor een voertuig ze zitten.
@trustmeiamanengineer:

Ja .. Met zo een instelling kunnen we dus geen postbus 51 spotje in elkaar flansen ..
@trustmeiamanengineer: inderdaad. Maar toch steekt er iets…

-1- welk genie heeft bedacht dat die autootjes precies een ANDER kleurtje moet hebben.. Laat dje dingen gewoon op politie-polo’s lijken en de verwarring js compleet weg! Netjes “Veiligheidsregio” op de zijkant plakken (doen we dat in groen!) en klaar…

-2- wat ik nog veel vreemder vind als ik erover nadenk: er zitten dus verspreid door Nederland 25 man te wachten (straks allemaal met zo’n kekke polo voor de deur) totdat er ergens een grote ramp gebeurt in hun ‘Veiligheidsregio’…? Ik snap dat we een beetje met de werkloosheid zitten enzo, maar dit lijkt me een weinig realistische oplossing. Kan er geen agent per Veiligheidsregio worden aangewezen die deze rol vervult? Is dat auto-probleem uit puntje 1 ook gelijk opgelost!
@ukbob: Even wat verduidelijking, de mensen die dit als werk hebben doen dat naast hun al bestaande baan bij brandweer, politie, ambulance etc. Het zijn paraatheidsdiensten en wanneer ze niet op pad moeten zijn de vergoedingen erg klein. Ze worden opgeroepen bij grote ongevallen (rampen klinkt nog heel wat dramatischer), dus een ongeluk waarbij veel auto’s zijn betrokken, woningbranden waarbij geëvacueerd moeten worden etc. Hierbij coördineren ze de verschillende hulpdiensten, zodat alles soepel verloopt.
@ukbob: -1- In het artikeltje staat precies uitgelegd waarom die auto’s groen zijn. De verwarring zou juist ontstaan als ze wél op een politieauto lijken. Dan krijg je verhalen zoals ‘er was en ernstig ongeluk gebeurd en er reed wel een politieauto voorbij, maar die eikel stopte niet eens!’ Terwijl het dus een autootje van de Veiligheidsregio was, met een bestuurder die helemaal niet is opgeleid als politieagent.

-2- Nee, die mensen zitten niet thuis. De Veiligheidsregio doet veel meer dan wachten of er ergens een ramp gebeurt. En het zijn ook heel veel meer mensen dan 25. Ze gaan bijv. samen met de politie over de meldkamers, waar de 112-telefoontjes binnenkomen.
“Het is essentieel dat je als burger weet waarom je plaats moet maken. ”
Dat is zeker ook zo’n eikel die eerst wel even goed gaat kijken wat er aan komt alvorens aan de kant te gaan… Nee als je blauw blauw ziet ga je aan de kant.. Dan ga je niet eerst via je spiegel analyseren wat er achter je rijdt. Wat een debiel zeg.
@ardonjr:

Kerel is zijn leven lang al ambtenaartje ..
Hij weet niet beter dan dat je problemen moet creëeren ..
@lincoln: voor elke oplossing is een probleem!
@lincoln: waarom zou elke dienst een aparte kleurstelling moeten hebben? Waarom kunnen ze niet gewoon in een rode wagen rijden… dat is beter voor de uniformiteit… en het scheelt natuurlijk ook gewoon geld!
Het is natuurlijk van de gekke dat iedere mannetje zijn eigen leek wagen wilt hebben
@ardonjr: Dat zou je met je gezond boerenverstand denken. Vervelende is dat velen in Nederland niet behept zijn met een gezond boerenverstand. Hierdoor zie ik het te vaak gebeuren dat een ambulance/politieauto vast komt te staan achter een auto omdat de zak hooi (eufemistisch gesteld) die achter het stuur van de auto zit geen bekeuring wil krijgen voor door het rood rijden of in paniek niet weet wat hij/zij moet doen.

Ben het niet vaak eens met Co Stompe maar hier wil ik zijn redenering wel volgen. Ik zie het er zomaar van komen dat er van die halve tamme gewoon blijven staan omdat de auto groen is en “ik dus niet aan de kant hoef”.
@Rick-dos: Ik ben het ook nooit met darters eens 😛
Waarom hebben die mensen een zwaailicht nodig als ze toch niet kunnen/mogen helpen?
@dutchcourage86: Als ze met een brandweerauto meerijden, kunnen ze niks doen, anders wel natuurlijk
@dutchcourage86:

Belangrijkheid creëeren voor de subsidie aanvragen ..
Ze pretenderen bij sanquin een non- profit organisatie te zijn ..

Maar het voltallige bestuur zit boven de Balkenende norm ..
Bloedhandel dus ..
@lincoln: Juist de exhorbitant hoge salarissen van het bestuur zorgen ervoor dat dit soort organisaties geen winst maakt…

En dus aan het beoogde doel non-profit organisatie te zijn voldoet…

Het getuigt eerder van behoorlijk bestuur dat ze alles in het werk stellen beoogde doelen te behalen…

Het bedrijfsleven zou hier nog een hoop van kunnen leren…
@lincoln: Het artikel gaat helemaal niet over Sanquin…
Ach ja, we leren snel genoeg dat we deze ook voor moeten laten. Die jongens in de zwarte BMW`s en Audi`s op de linkerbaan met blauw licht laten we tenslotte ook gewoon voor!
@dutchdriftking:
Ja, inderdaad, die zwarte BMW’s en Audi’s; ik kom ze vaak tegen op de A50 tussen Arnhem en Zwolle.
Wat zijn dat voor flappo’s? AIVD ofzo? Ze rijden ook altijd écht verschrikkelijk hard, ze hebben altijd haast.
@stationcar: AIVD, recherche, AT, het kan van alles zijn. Misschien kom je wel dagelijks Geert Wilders tegen…..
@dutchdriftking: @stationcar: Dat zijn de jongens van de Dienst Bewaken
@e1000bmw523i: … Iets met het “en-teken” …

Dat zijn de jongens van de Dienst Bewaken en Beveiligen, voorheen Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging.
Alsof ze met zo’n slowmotion hok zomaar mensen kunnen inhalen.. Moet je eerst een aanloop nemen..
@jeroen13: Idd! En als t wat hard waait komen ze op een totaal andere bestemming uit..
Op de snelweg hebben we al een aparte rijstrook voor deze voorrangsvoertuigen, die met dat rode kruis er boven…
Maar serieus, als er geen ramp is, en dat is meestal, ze doen goed werk daar bij de veiligheidsregio’s, dan hoeven die mensen ook niet ergens met haast naar toe, dus geen blauw zwaailicht nodig. Als er wel een ramp is dan gaan alle echte voorrangsvoertuigen van politie, ambulance en brandweer er wel naar toe en is carpoolen dus een logische optie. Want op deze manier met steeds meer verschillende soorten voorrangsvoertuigen krijg je net als met het rode kruis boven de rijstroken (dat veel te vaak om onzinnige redenen aan is) een devaluatie van het blauwe zwaailicht en dan neemt het respect ervoor ook automatisch af. Dus willen jullie meer of minder blauwe zwaailichten op de weg?
@mashell: Er zijn nu vijf van die wagentjes, neemt langzaam toe. Verwacht niet dat het er volgend jaar ineens duizend zijn, dus denk niet dat het echt een verschil maakt in het aantal auto’s met blauw zwaailicht…
Dit is toch al eens eerder gepost hier op autoblog? Dat groene autootje..
een groene auto heb ik al, waar kan ik zo’n blauwe lamp kopen?
Nou ja, jet zal wel nodig zijn.
Als ik een blauwe lamp zie, ga ik altijd aan de kant. Ik ga me niet eerst afvragen of het wel echt nodig is dat die lamp aanstaat ervan uitgaande dat de bestuurder z’n verantwoordelijkheid kent.

Maarre hoe zit het eigenlijk met die omkoperij door PON bij de aanbesteding van politievoertuigen? Hoor je nooit meer wat van en nu worden er hiervoor ook al PONvoertuigen geleverd. Ik vrees dat dit een hele grote doofpot is!
Dit groene autootje heeft terecht blauwe zwaailichten, de bestuurder en inzittenden hebben het razend druk omdat dit het enig Nederlands Stoplichten Controle Team is ! (NSCT)
“Heb je in elk geval weer iets geleerd vandaag!”

En voor de mensen die nog iets willen leren en de bloedbank nog niet kennen, kijk eens op
http://www.sanquin.nl/bloed-geven/


(misschien een beetje off-topic, maar in dit geval is dat wel gerechtvaardigd hoop ik)
Ach zo’n groen autootje. Het is wel beter voor het milieu toch?
Ken je dat, van die woorden die je nog nooit gehoord hebt? En als je dat woord dan 1 keer hoort, dan hoor je het opeens overal? Voor mij is dat in dit geval het woord “Veiligheidsregio”, bedankt Autoblog voor de introductie.

En daar gaat het dan, je begint het nu al overal te horen:
“Bij Dalfsen is een passagierstrein op een hoogwerker gebotst. Meerdere treinstellen zijn gekanteld.
Dat meldt de Veiligheidsregio. Volgens een woordvoerder van Prorail ligt de trein “op zijn kant”.

Over gewonden is vooralsnog niets bekend.

Meer informatie volgt.”

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/4219129/passagierstrein-botst-hoogwerker-bij-dalfsen.html
Maar, als de medewerker van de Veiligheidsregio toch niet kan helpen blussen… Waarom moet je dan met zo veel spoed op een locatie zijn? Wat doen die gasten eigenlijk? Coördineren, informeren? Dat eerste kan een hulpverleningsteam zelf toch ook?
@awesome: “Het Veiligheidsbureau Groningen van de veiligheidsregio regisseert en coördineert de multidisciplinaire samenwerking en heeft daarnaast verschillende uitvoerende taken”

Ik sanp best dat je vrij snel aanwezig wil zijn, maar dit lijkt me meer voor rampen…
@awesome: bij grootschalige multidisciplinaire inzet van hulpdiensten heeft de veiligheidsregio officieel de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de hulpdiensten. Dan is het dus soms ook nodig om snel ter plaatse te zijn. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de communicatie met de pers op die momenten.

Bij een normaal ongeval of een brand of iemand die met spoed naar het ziekenhuis moet heb je geen mensen van de veiligheidsregio nodig.
Vroeger noemden we dit rampenbestrijding maar dat Is natuurlijk ook niet waar.. Ze coördineren ipv dat ze daadwerkelijk iets aan bestrijding doen. Vandaar een andere naam. (en ja ik weet iets meer dan gemiddeld omdat een vriend van me bij de communicatie afdeling van de grootste veiligheidsregio werkt in een leidinggevende functie)
@w0o0dy: dat zeg ik dus: bij rampen is het prima, maar bij een brandje hief je er toch niet snel te zijn?
Waarom dan niet meerijden met een hulpdienst?
@awesome: ze komen dus voor een gewone brand niet met zo’n wagentje voorrijden. Bij een grote fabrieks brand oid misschien..
@awesome: Vooral omdat de mensen van de veiligheidsregio centraal gestationeerd zijn en dus vaak helemaal niet in de gelegenheid zijn om mee te rijden met de veiligheids diensten. Daarnaast hebben ze ook preventieve taken en voorlichting. Dus vaak zijn ze onderweg en dus niet op kantoor op momenten dat ze worden opgeroepen.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/nationale-veiligheid/inhoud/veiligheidsregios

Zo leert u nog eens wat! De inzittende van de auto zou zo maar de OVR (voor de afkorting, de link klikken en artikel lezen aub) kunnen zijn in het geval van een crisis-situatie.
het is wat met al die kleuren van dergelijke auto’s; politieauto’s wit met rode en blauwe strepen, brandweer rood met witte en blauwe strepen, ambulance geel ( Behalve in 020, waarom?) met blauwe en rode strepen, reddingsbrigade oranje met blauwe en witte strepen, douane witte auto met gele en groene strepen en dan hebben we ook nog witte politieauto’s van de ondersteunende diensten met alleen blauwe strepen. Ik zet er een “streep” onder denk ik. O wacht, ik vergeet de auto’s van staatsbosbeheer; donkergroen met lichtgroene strepen en die van RWS geel met blauwe strepen.
En nu deze dus weer. Ik geef toe dat je niet voor alle voertuigen/ diensten aan de kant moet maar je moet dus wel goed kijken wat er achter je aan komt stormen.
@milan0: Je hoeft helemaal niet goed te kijken, voor blauwe lampen moet je aan de kant! klaar moeilijker is het niet!

Daarom wordt er ook streng op gecontroleerd op illegale blauwe lampen!
Waarom is het voor velen zo moeilijk om de motivatie voor een andere kleur te begrijpen? Omdat als het op een andere dienst lijkt (brandweer, politie etc.), je als burger dan verkeerdelijk kan verwachten bepaalde dienstverlening te kunnen krijgen. Dus het is de hele bedoeling dat men het kleur niet herkent, blijf je lekker weg en kunnen ze hun werk doen.

Verder zoals reeds gezegd: Blauw licht en sirene = voorbij laten. Klaar.
De shoarma scooter wil ook een blauw zwaailicht. Komt de bestelling tenminste warm aan bij de klant. Is ook levensreddend: minder tijd voor de salmonella en e.coli bacteriën op het voedsel om te groeien tot ziekmakende omvang.
Bloed snel dat groene polo-tje.
Ik lees in het bericht dat deze voertuigen een blauw zwaailicht krijgen (dat zullen wel LED-flitsers zijn, maar ok…).
Dat maakt ze echter nog geen voorrangsvoertuig! Dat worden ze pas op het moment dat ze en de voorgeschreven lichtsignalen en de voorgeschreven geluidssignalen voeren.
Voor alleen een blauw flitslampje ga ik niet opzij.
@avdb: Als zij met zo’n Blue-motion willen rijden, hoor je waarschijnlijk de motor wel loeien
@avdb:
Lekker principieel in de weg blijven rijden voor iemand die waarschijnlijk om een reden haast heeft……
Tsja, mag ik het nogal treurig vinden?
Man! Das ist ja grade einen alten Strefenwagen. Pas auf, Polozei!
Er zijn ook zilvere caddy maxi’s van de NS callimiteiten dienst. Die een blauw licht op het dak hebben staan. Daar hoor ik niemand over.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).