Dan Akerson, move over. Mary Barra neemt het roer over. En ja, dat is een vrouw.
Het is voor het eerst in de geschiedenis van General Motors dat een vrouw aan de top komt van het bedrijf. Een GM-newbie is Barra (51) zeker niet. Ze kwam in de jaren ’80 als elektrotechnisch ingenieur bij de autobouwer binnen, om kort daarop manager van een fabriek te worden. Uiteindelijk werd ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van alle GM-auto’s en trucks.
Ze volgt Dan Akerson op 15 januari op. De 65-jarige grote GM-baas, die de laatste tijd niks ziet in de overlap tussen Opel en Chevrolet, zwaait er sinds 2010 de scepter en gaat een stuk vroeger dan verwacht met pensioen, omdat zijn vrouw lijdt aan kanker.
We doen er nog even een schepje bovenop. Niet alleen voor GM is dit een first timer, Barra is de eerste vrouw ooit die zich CEO mag noemen van een autofabrikant van deze omvang. Chapeau.
mrbones zegt
Rare keuken.
meneer zegt
@mrbones: wat een niveau
alcantara zegt
@meneer: Dumpert-taal.
baasbas zegt
@mrbones: ik zou haar doen
RazorHead zegt
@baasbas:
ook met die hoge broek op de onderste foto ? meh
stephanotis zegt
@baasbas: Thou must abide by the rules of the game? http://image.motortrend.com/f/wot/2012-detroit-gm-plans-four-unveilings-at-the-detroit-show-including-cadillac-ats-142381/59220295/Mary-Barra.jpg
2cool4school zegt
@mrbones: idd, maar ik denk dat ze bij gm meer bakt!
RazorHead zegt
“Uiteindelijk werd ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van alle GM-auto’s en trucks.”
Als dat maar goed komt….
awesome zegt
@RazorHead: we weten allemaal welk tijdperk dat geweest moet zijn… *mompelt iets over vectra’s en zo*
c-ad zegt
Zolang ze niet achter het stuur zit…
cupsport zegt
Hoe vaak zou zij “bend over” hebben gehoord voordat ze zover is gekomen…? ;)
lincoln zegt
@cupsport:
en daarom schaamt mevr. Quandt zich voor jouw soortje ..
marcus zegt
@lincoln: Mevr. Quandt heeft in haar jonge jaren genoeg dingen gedaan waarvoor ze zich zo diep zou moeten schamen dat ze zich haar hele leven stil zou moeten houden!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik dacht na die eerste foto ‘wat moet Jodie Foster nou weer bij GM’??
lincoln zegt
only in America ..
autogek123 zegt
Gaan ze onder haar misschien eens auto’s maken die verkopen ipv auto’s op de markt zetten die alleen 13jarige jongetjes een natte broek geven.
desjonnies zegt
Prima.
1 ding doet GM zeker goed, de CEO komt ALTIJD uit eigen gelederen en wordt niet ingekocht.
9000cse zegt
@desjonnies:
Wat je zegt klopt inderdaad. Maar wat je helaas vergeet is, dat het de laatste 4 à 5 decennia uitsluitend boekhouders waren en dat die er uiteindelijk voor hebben gezorgd, dat het bedrijf naar de kl*ten ging.
Deze vrouw werkt sinds de jaren ’80 in topposities bij dat bedrijf en kan -volgens mijn bescheiden mening- deze posities alleen maar bereikt hebben door zich “perfect” aan te passen aan die boekhoudersmentaliteit. Ik heb daarom zéér grote twijfels over een positieve verandering v.w.b. een verbetering van de producten van GM.
lincoln zegt
@9000cse:
o.k. .. dus je weet niet wat een kwaliteitscontroleur is .. ook goed hoor ..
Kaje zegt
@lincoln: Otto Krause
desjonnies zegt
@9000cse:
Daar heb ik ooit een stukje over geschreven, de invloed van de Chevrolet Corvair op
GM.
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-chevrolet-corvair/
TimoBac zegt
Zou dit invloed hebben op verkoop cijfers? Zou ik een auto willen kopen van een merk dat word geleid door een vrouw? Ach, waarom eigenlijk niet..
lincoln zegt
@TimoBac:
mooie redenatie ..
zit je allang bij de taliban ??
TimoBac zegt
@lincoln: Het was een gedachte die even boven kwam drijven. En ik denk zomaar dat ik niet de enige was.
flutterby zegt
@TimoBac: is de bijtelling dan anders?
rob68 zegt
Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van alle GM-auto’s en trucks….Oh,ooh…
bofkont zegt
-=edit: gedraag je een beetje=-
rob68 zegt
@bofkont: Die staat waarschijnlijk de afwas te doen…Of bedoelde je dat niet?
9000cse zegt
“Ze kwam in de jaren ’80 als electrotechnisch ingenieur bij de autobouwer binnen”. Die zin gaf me in eerste instantie een hoopvol gevoel. Het vervolg deed die hoop echter weer vervliegen. Om bij GM de leiding te krijgen over een fabriek toont niet alleen aan, dat ze over voldoende kwaliteiten beschikt, maar tevens, dat ze vlug genoeg is geïndoctrineerd door de boekhoudersmentaliteit van haar meerderen. En die mentaliteit heeft ervoor gezorgd, dat het bedrijf uiteindelijk naar de kl*ten is gegaan.
Dat ze inmiddels zo’n dertig jaar in de bovenlaag van GM heeft gewerkt doet mij vermoeden, dat ze doorspekt is met die oude GM-typische fout. Ik hoop, dat ik ongelijk heb, maar ik vrees het ergste. Boekhouders zijn nou eenmaal geen petrolheads, maar een soort schoolmeesters.
lincoln zegt
@9000cse:
en die “oude GM-typische fout” is ..
95% van hun bestaan de grootste auto fabrikant ter wereld zijn ofzo ??
freez65 zegt
@lincoln: Nope, Maar GM maakt als meer dan twee decennia de fout de nadruk op financiën en financiële producten. Men is meer bezig met het maken van winst dan met het maken van auto’s. De eerste 20 jaar heeft men nog kunnen teren op een reputatie van alle jaren daarvoor, maar nu?
Natuurlijk willen alle autofabrikanten winst maken, maar de “core business” is het maken van aantrekkelijke auto’s. Met name GM heeft meer geluisterd naar bean counters dan naar de auto-bouwers en dat breekt ze nu fors op.
En een vrouw aan’t roer? acht de mannen deden het niet goed, dus wie weet. Is ze een beetje een petrolhead?
9000cse zegt
@lincoln:
………en om zoiets naar de kl*ten te helpen is dan een prestatie van de bovenste plank? Ofzo??
9000cse zegt
@lincoln:
Mag ik nog even? Kijk dan naar mijn post, iets verder naar beneden…….
tupperware zegt
De laatste zin klopt niet, bij Smart is de CEO al jaren een vrouw, dus zij is zeker niet de eerste vrouwelijke CEO in de automotive business.
mashell zegt
@tupperware: nou goed dan, de eerste echte CEO. Want Smart kun je als merk toch amper serieus nemen.
9000cse zegt
@lincoln
…….mag ik je even herinneren aan je eigen comment?
lincoln 22 augustus 2009 at 09:52
4$ voor een stabilisatie stang ..
lijkt niet veel .. maar in die tijd waren $ nog $ .. kei-harde valuta ..
waard 12 gallon = 40 liter benzine = reken maar uit ..
het zal wel de periode tekenen dat boekhouders zich gingen bemoeien met het uiteindelijke resultaat ..
die kruideniers moet je natuurlijk altijd ver weg houden van dat soort dingen ..
lincoln zegt
@9000cse:
applaus .. sterke feedback ..
maarrrrrr .. iemand die van de quality control komt kan productie processen heel goed inschatten ..
buiten het feit dat ik haar het voordeel van de twijfel gun ..
mede omdat het een vrouw is ..
en trouwens ..
Mullaly is een ECHTE beancounter ..
waar Bob Lutz een ECHTE petrolhead was ..
bij GM zitten altijd ECHTE automannen aan de top ..