VW diesel terugroepactie bewijst dat Amerikanen dom zijn

Auteur: , 57 Reacties

Amerikanen die in een dieselauto rijden zijn te dom om te pissen de juiste slang te pakken bij het tanken en dus voelt Volkswagen zich genoodzaakt 261.100 auto's terug te roepen.

Amerikaan tankt wel vaker verkeerd

Het is te treurig voor woorden maar Volkswagen doet een terugroepactie voor in Amerika geleverde Jetta’s en Golfs TDI uit de jaren 2009-2012. De reden: het regent klachten op het web van mensen wiens auto kapot gaat omdat ze er benzine in getankt hebben in plaats van diesel. Om dit in de toekomst te voorkomen wil Volkswagen daarom een speciale opening monteren die alleen dieseltankslangen toelaat.

Diesel tanken in een benzineauto is vrijwel onmogelijk omdat de slang simpelweg niet in de kleinere opening van een benzineauto past maar andersom is het dus een probleem. De kleinere slang past immers wel in de grotere tankopening van een dieselauto. De aanpassing hoeft niet meer gedaan te worden aan auto’s van bouwjaar 2013 omdat daarbij de tankopening van een diesel al zodanig is aangepast dat er alleen maar een dieselslang in past.

Volkswagen TDI
In Amerika is nog niet eens een procent van de nieuw verkochte “small vehicles” een dieselauto, sterker nog: in 2008 was het 0,1 procent. En dus moet Amerika er heel erg aan wennen, aldus een woordvoerder van Volkswagen Amerika. In 2009 ontving de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) tientallen klachten van mensen gloednieuwe Jetta of Golf soms zomaar uitvielen, vaak op snelwegsnelheid. Uit onderzoek van Volkswagen bleek dat in 90% van de gevallen een grote hoeveelheid benzine in de dieseltank werd aangetroffen en dat er dus geen aanspraak kon worden gedaan op de fabrieksgarantie. Dat de eigenaren alle ellende zelf hadden kunnen voorkomen door simpelweg even te kijken welke slang ze in hun auto staken bleek dus niet foolproof genoeg voor de Amerikanen en dus past Volkswagen nu de geleverde auto’s kosteloos aan. De terugroepactie gaat lopen vanaf 28 mei.



57 reacties

Only in America.. :D
Volgens mij leegt de ANWB jaarlijks genoeg dieseltanks omdat de bestuurder benzine heeft getankt. Paar jaar geleden wat over gelezen.

Volgens mij zijn dat wel vooral mensen die een auto lenen (van de zaak ofzo) en dan opeens diesel moeten tanken, maar toch. Staat toch heel duidelijk diesel op de dop?
@screamer: Het is kennelijk een fout die gemakkelijk gemaakt wordt.

Een vriendin van me, die voorheen benzine reed, en nu diesel, gooide onlangs haar tank vol met benzine, en met de bedrijfswagens van een van mijn vroegere bijbaantjes is het ook meer dan eens voorgekomen.

Mij gelukkig nog niet, knock on wood.
@sir_smokalot: Mijn vader tankte ook eens benzine i.p.v. diesel, onderweg op vakantie (in Duitsland). Net toen betaalde viel zijn frank….
@sulobb: *toen hij betaalde
@sulobb: Dat was dan in ieder geval net op tijd om hem het doorspoelen van zijn leidingen te besparen. Kost je in zo’n geval ‘alleen’ een extra volle tank.
@sir_smokalot: Juist. Het was wel op een zondag en moesten we een dagje wachten… Maar alles ADAC heeft alles (buiten de volle tank) betalld :)
@screamer: Ja, als je twee auto’s rijdt waarvan de een diesel is en de ander benzine hoef je maar even niet met je hoofd er bij te zijn…
@bennyblisto: Dit is in mijn geval zo, ik heb in mijn leven al een 200 auto’s gereden en ook getankt, nog nooit fout getankt. Als ik benzine rij, meestal voor het plezier dan, tank ik altijd ’98 dus een fout kan ik dan niet maken omdat ik al met de keuze van 98 of 95 ron in mijn hoofd bezig ben, als ik met de diesel rij kijk ik meestal naar de prijs op de pomp zelf omdat ik met die wagen echt veel kilometers maak, dus in mijn hoofd kan ik die fout al niet maken.
Het is echt te triest voor woorden dat Volkswagen moet opdraaien voor nonchalante niet nadenkende burgers.
@citroen4life: Ooit gehoord van Toyota-gate? Was ook niets aan de hand met de auto’s.
@autogek123: is Toyota dan begonnen met de andere diesel tank gat??
@martijnb11:

Is 11 je leeftijd of is begrijpend lezen te moelijk voor je?
@redbeams: Wat is dat nou weer voor reactie?? Ik ben 18 jaar oud en ik stel een gewone vraag dan verwacht ik ook normaal antwoord.
@martijnb11: Als je 18 ben moet je toch kunnen Googlen. LoL.
Toyota-gate ging over Toyota’s (alleen in USA “natuurlijk”) die uit zichzelf zouden versnellen. Zelfs als de bestuurders op de rem gungen staan. Na 90 geclaimde ongelukken heeft Toyota deze auto’s en hun Blackbox onderzocht en wat blijkt: bij alle op 1 na was het een bestuurdersfout. De meeste zeiden dat ze de rem zouden hebben ingetrapt tereijl uit de Blackbox bleek dat ze juist ZELF het gaspendaal hadden ingetrapt. De die enige waarbij dat niet het geval was, kon de reden van het ongeluk niet achterhaalt worden. Maar ondertussen was Toyota wel meerdere malen aangeklaagt en moest Toyota miljoenen Auto’s terug roepen. Uiteindelijk heeft de rechtbank Toyota gelijk gegeven dat er niets mis was met hun auto’s. maar de schade was al gedaan en vele autoblogs ( ook Autoblog) en websites gaven bijna geen aandacht aan dat Toyota geen schuld had. Dit terwijl ze maanden lang ervoor wel lekker Toyota afkraakte in Toyota-gate. En ze vinden het nog altijd nodig om bij Toyota nieuws altijd Toyota-gate te vermelden waardoor vele nog steeds alleen de leugens kennen en niet de waarheid. Dat is Toyota-gate.
@autogek123: Goed gezegd. Elke auto kan je doen stoppen door te remmen, in neutraal te zetten of desnoods het contact af te zetten. Ook met een automaat of startknop lukt dat. Bewijst nogmaals hoe slim Amerikanen zijn.
@citroen4life: Net als in China en nu in de USA voelt VW zich wel aangesproken om iets te doen. Nu nog in Europa…
@roberto: Zat er bij jullie niet iemand in de klas met een ML320CDI? Kan het me op zich wel voorstellen. Zeker bij een land wat massaal benzine tankt. T’is niet alsof dit in NL nooit gebeurt. Goed, wij krijgen er geen terugroepactie voor, maar wij hadden op de zaak ook een jojo lopen die 2x een Grand Cherokee CRD volgooide met euro 98. Dat was ook ginne slimme.
@E34M5Touring: Klopt, een ML350 CDI.. maarja wij Nederlanders zijn diesel gewend hé ;-) wel lekker hoor, volle tank $85 dollar!
@E34M5Touring: Hoe is het eigenlijk met de Camaro? Komt die nog naar NL? En heeft hij er nog een andere uitlaat onder gezet?
@roberto: Ja en ja :) Hij moet nog tot Aug. en dan gaat ie op de boot. Heeeeeel misschien kan ie bij Mars US aan de slag maar zoals het er nu uitziet komt ie dit jaar terug.
Die terugroep actie is helemaal niet nodig, het is hun eogen schuld tog. En ze maken meer geld aan reparaties tog
@tt123: Ja toCH
@tt123: maar een rechtszaak kost nog meer
@ruudw: uhhh? Moet VW dan betalen omdat de consumenten verkeerd tanken??
@sulobb: In Amerika wel ja :)
Het zou niet zo kunnen zijn dat daar je auto voor je wordt volgegooid door een pompbediende zoals dat in veel landen gebeurd.
Mocht dit het geval zijn kan ik me goed voorstellen dat deze persoon zo’n fout maakt gezien de hoeveelheid kleine diesels die daar zijn verkocht.
@Foramen: Daar heb je een punt
@Foramen: het lijkt me dat zo iemand altijd even op de dop kijkt wat er precies in moet?
@Foramen: Je hebt daar inderdaad nog redelijk wat service tankstations maar ook genoeg die dat niet zijn.. Er zullen genoeg mensen tussen zitten die het, ben ik bang, zelf gedaan hebben.
@Foramen: Als het je beroep is, en het is al niet een bepaald ingewikkeld beroep, is het dan niet nog dommer als je zo’n fout maakt? Het staat na mijn weten altijd wel bij wat erin hoort te gaan…
Ik hoorde in de wandelgangen dat zelfs Vin Diesel benzine had getankt in zijn jetta 1.2 Tdi
Als het alleen Jetta’s en Golfjes zijn van de bouwjaren 2009 – 2012 die met dit probleem kampen, terwijl er meerdere merken auto’s en typen en bouwjaren te krijgen zijn op diesel waar blijkbaar geen problemen mee zijn, is het dan wel eerlijk om te zeggen dat het aan die domme amerikanen die dom zijn moet liggen?
Het lijkt er op alsof er bij VW iemand heeft zitten slapen. Vast zo’n amerikaan.
@rotarypowah: Nu je het zegt. De Passat werd in die tijd daar ook geleverd als diesel. Vreemd dat die niet in de actie wordt meegenomen.
Domme knurften daaro in de u-naime-steets.

Maar oudere diesels komen toch wel ver op benzine. Moeke reed met de arosa 1.7sdi toch 260km op 60%benzine en 40%diesel.

Nieuwe (geknepen) diesels kunnen ook minder hebben, heb ik vaak het idee.
Hoe werkt zoiets dan, moet de tuit van de pomp dan net om een ring heenvallen ofzo?
Als je in de VS een diesel koopt is dat toch (neem ik aan) een heel bewuste beslissing, want afwijkend. Hoe krijg je het dan nog voor elkaar het zo te verkloten?!
@mgmgb: het is Amerika, ik denk dat al die mensen de dollartekens in de ogen hebben voor mogelijke schadeclaims. Weet u nog? Kat, magnetron, handleiding…..
@HDM:
Bij ons onder de motorkap van de Chrysler stond dat je niet uit de accu mocht drinken.
En dat je je vingers niet in de draaiende ventilator moest steken…
@Hubert: dat soort dingen inderdaad. Die van uit de accu drinken klinkt geniaal, heb je ook een sticker met een afbeelding van een accu met een rietje?
@Hubert: De vader van een goede vriend van me heeft een CBR1100 Blackbird. In het instructieboekje staat, dat voor optimale bediening, men ten alle tijde op de motorfiets moet blijven zitten tijdens het rijden….
@E34M5Touring:

Hahahaha…
En het klopt ook nog!!
Op de tank klep staat volgens mij steeds vermeld welke brandstof je wagen lust. En op het benzine/diesel pistool staat ook altijd vermeld welke brandtof eruit komt!
@toroloco: tegenwoordig wil er in Nederland ook wel eens reclame op staan.
Hoe krijg je het voor elkaar, en zeker bij een VW. Je wordt er constant aan herinnert met dat genagel in het vooronder…
@jack_abarth:
Als hij/zij daarvoor een 1.4tsi heeft gehad dan is de vergissing makkelijk gemaakt.
Die ratelen vaak ook als een diesel….
Tsja ik heb een collega(uitzendkracht) gehad die had vrolijk 1100 liter euro 95 in z’n DAF truck had gegooid dus t kan altijd erger…….
@truckertje:
’t ding trok namelijk altijd zo lekker; daarom dacht ‘ie dat !
Lees ik nu goed dat ze voor enkele tientallen klachten een meerdere batches terugroepen? -_-
Ik vind het op zich niet zo gek dat mensen zich vergissen. Zeker in een land waar diesel niet echt normaal is. Aan de andere kant vind ik het wel gek dat VW daar voor moet opdraaien.
PS. Omgekeerd wel een keer meegemaakt: een collega had euro 95 in een diesel getankt. Dat ging best lastig, zo verklaarde hij later ;-)
Dit is wel heel typerend zeg!

Ongelofelijk!

Zowieso dat er maar zo een klein percentage diesel rijders in Amerika zijn
Hoe kan je daar nu over klagen? Die mensen klagen letterlijk dat ze te dom zijn om de juiste brandstof te kiezen en steken dat op de fabrikant?

Dat is toch te belachelijk voor woorden. Het woordje verantwoordelijkheid kennen ze toch ook enkel maar in de context van een rechtzaak daar.
@Hupke: Dat is gewoon het Amerikaanse systeem.

Ergst van al is, ze krijgen dan nog gelijk ook. Er is een fundamenteel verschil in het Anglo-Amerikaanse en het Europese (rechts)systeem. Zoek maar eens Anglo vs. Rijnlands. Je zal verbaasd zijn over hoe (vanuit ons standpunt) vreemd het in elkaar zit…
& ik die dacht dat Europa ons bepamperde…
Ik snap het wel dat je je eens vergist (als je met je gedachten helemaal ergens anders zit en niet oplet welke slang je neemt), maar dat zó veel mensen dat doen, damn…

Ford heeft daar blijkbaar al uit geleerd, want die hebben al zo’n systeempje.
Je kan je ook afvragen waarom fabrikanten van tankpistolen en auto’s niet al een oplossing hiervoor hebben bedacht.

Bijv benzine een ronde vulopening & tankpistool en diesel een vierklante. Verkeerd tanken kan iedereen overkomen, ook hoogopgeleide nederlanders

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).