Waarom de nieuwe BMW 3 Serie nu al mislukt is

Auteur: , 79 Reacties

Pff, BMW...krijg je mojo nu eens terug.

Volgende maand, of eigenlijk beter gezegd over een paar dagen, is het zover. De nieuwe generatie 3 Serie wordt dan onthuld op de autoshow van Parijs. De launch van een nieuwe Dreier is altijd wel een ‘momentje’ om bij stil te staan in de autowereld. Het is immers een icoon. Het is de auto die alle andere auto’s in het segment graag zouden willen zijn. Soms werd dat zelfs bijna potsierlijk nagestreefd, zoals met de eerste generatie Lexus IS. Niks ten nadele van die auto, maar het was in alles een Japanse ripoff van de 3 Serie. Zelfs de relatief kleine zes-in-lijn van de 320i werd gekopieerd voor de IS200.

Heel gek was dat overigens niet. De IS verscheen in 1999 op de markt, een jaar na wellicht de beste 3 Serie ooit. Dat was uiteraard de E46 (aankoopadvies). Nooit was een 3 Serie als allrounder zoveel beter dan zijn concurrenten. Het design was daarbij ook on point. Perfecte proporties, mooie lampjes (vooral voor de lift), een strak interieur, de E46 had het allemaal.

Sindsdien is de voorsprong die BMW had langzaam maar zeker ingelopen door de concurrentie. Deels omdat die concurrenten nu betere auto’s maken dan toen (Giulia versus 156, W205 versus W203), maar ook deels omdat BMW, in ieder geval volgens velen, de bal wat heeft laten vallen. Oké, dat de zes-in-lijns verdwijnen dat is afgedwongen door regelgeving omtrent uitstoot, maar wat is het excuus voor hier en daar harde plastics in het interieur. En waarom waren de E9x en F3x niet zo mooi als de E46?

Een aantal van deze zaken zijn natuurlijk subjectief, maar er lijkt toch een soort tendens te zijn. In die Heimat verkocht de 3 Serie vorig jaar bijzonder matig. Althans voor 3 Serie begrippen. Zodoende kijkt BMW reikhalzend uit naar de opvolger van de F3x. Deze week kwamen er al een paar teasers voorbij, in de vorm van drie fotootjes met stylingsdetails. Check ze hierboven in de gallery.

Toen ik de eerste foto zag was ik redelijk positief. Het is al duidelijk dat BMW de nieuwe ‘drie’ een stel koplampen geeft met een ‘inkeping’ erin die een hoedtikje is naar de E46. Het facelift model van de E46 weliswaar, maar toch, puik werk. Het tweede positieve wat me opviel is dat de ontsierende Air Breather achter het voorwiel, een doorn in mijn oog sinds de introductie ervan, een beetje teruggesnoeid lijkt te zijn. So far, so good. Maar toen zag ik de derde foto.

NEEHEEEEEEE! Waarom nou toch. Maar echt. Jarenlang had BMW dit helemaal goed voor elkaar. De raamstijl eindigde in een Hofmeister-knik en dat hielp het profiel van elke BMW herkenbaar en sportief te maken. Andere merken zouden een moord doen voor dergelijk instant herkenning van hun producten. Wat schetst mijn verbazing: bij de nieuwe zit de knik er nog wel soort van, maar ze hebben iets heel geks gedaan met de uitsnede van de deur waardoor er een extra naad inzit. Was ist denn hier los!?!

Het is officieel: BMW is deaud. Als iemand me even een seintje kan geven als ze stoppen de merkwaarden te vernietigen zonder enige reden zou dat fijn zijn. *Drop mic*.

UPDATE 2 oktober 2018: HIER vind je alle info en foto’s van de nieuwe BMW 3 Serie.



79 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hij/zij/het (genderneutraal gedoe tegenwoordig…) zal toch wel weer goed verkopen. Het is immers een BMW. Pas als de 3 serie voorwiel aangedreven wordt, is BMW overleden
@rammillius: het dus
@sntial: of ze?
@sntial: deze die dingetje
@sntial: dat zal je tegenvallen! Ruim 80% van de eigenaren van de 1-serie wist/weet niet eens dat ze in een achterwielaangedreven auto rijden.
@jeroenwz: Maar van die 80% heeft mogelijk wel het gros de BMW gekozen omdat deze zo lekker reed.

Wat weer mogelijk wordt gemaakt door z’n aandrijving. Alleen de getalletjes van dat ene 10-jaar oude onderzoek zeggen dus weinig.
Ik wacht toch nog even de echte foto’s af van de volledige auto over enkele dagen, maar ik snap het punt. Anderzijds doet de hofmeisterknik nu een beetje denken aan een Giulia, op de een of andere manier, dat lijkt mij op zich niet verkeerd.
@hhitalia: de knik lijkt inderdaad op de Giulia nu!
@hhitalia: grappig .. dus de meester werd gekopieerd, en de meester kopieert nu de kopie
@dolledries: dat gezegd hebbende: de auto’s waarmee het moderne BMW begonnen is (1602 et cet) waren IMO behoorlijk schatplichtig aan wat Alfa destijds bouwde 🤔
@jaapiyo: hear hear!
Soms moeten er een paar lelijke generaties komen, zodat een mooie generatie weer wordt gewaardeerd. Overigens vindt ik de e92 ook altijd een bijzonder mooie cleane auto!
@anne_gaastra: inderdaad, mits niet voorzien van allerlei tunerspul blijven het prachtige en tijdloze ontwerpen van de heer Bangle (en de kritiek was ook niet mals toen die generatie uitkwam!)
Haha, overdrijven is ook een kunst! Ik kan niet wachten op de nieuwe drie! Ik rij nu een 1-serie en hiervoor een aantal 3-series… Ja de e46 is/was een fantastische auto, maar in de twee modellen er na heb ik ook heerlijke tijden beleefd en ze waren in mijn ogen nog altijd beter en mooier dan de C-klasse en A4 uit de zelfde jaren…

En hey! Met een lage verwachting kan het alleen maar meevallen!
Een opiniestukje waarin wat mij betreft maar weinig feiten zijn te vinden. Wellicht iets meer voor Geenstijl Jaap.
@chrisvonmeer: Dat is het mooie aan een blog als deze. Auteurs mogen een mening geven. En het mooie aan meningen is dat niet altijd het daarmee eens is.
@chrisvonmeer: Inderdaad, als je zo negatief overdrijft kan je je geen liefhebber noemen…
Lekker boeiend, dat een klein detail op de achterdeur kut is. Achterdeuren zijn sowieso ruk.
Wil je geen lelijke people carrier moet je voor de coupé gaan, oftewel de 4 serie.
Ach ik ging laatst een 4serie GT rijden als optie voor mijn volgende leasert. Iedereen die zegt dat je BMW koopt voor de rijeigenschappen heeft duidelijk nog nooit in een 4GT gereden. Dus wat dat betreft was de 3/4 al wel dood. Matige rijeigenschappen gedateerd uiterlijk en serieus gedateerd interieur zorgden wel dat BMW niet bovenaan de lijst geëindigd is en dat zal dus in duitsland niet anders zijn. Dát en het feit dat de verkoper het steeds mijn ‘dikke’ BMW bleef noemen. En dat is precies wat ik niet wilde. Ik wilde een elegante coupe geen dikke BMW.
Hopelijk trekt deze 3 en dus ook de 4 weer wat bij… voor mij is het in ieder geval te laat.
@airc: matige rijeigenschappen in een 4GC?? Hahaha, wat een grap man. Ik heb de afgelopen maanden een opvolger moeten zoeken voor mijn 4GC en tot de 60k kwam er nauwelijks wat in de buurt qua rijeigenschappen. Ter info, ik had een automaat met flippers en dynamisch onderstel.
@freezzr: Niet de 4-Serie GranCoupe https://autovandaag.nl/Autovandaag/assets/media/large/BMW-4-Serie-Gran-Coup-maakt-3-Serie-GT-overbodig-538c74bf6d536.jpg , hij heeft het over de babyboomer variant namelijk de 3-Serie GT https://auto.pub/uploads/pics/m/7/6/7/123767.jpg Tenminste, dat denk ik. Anders kraamt hij inderdaad onzin.
@automotivedesigner: Was idd 4 GC. Zie hieronder mijn onderbouwing.
@freezzr: Ik dus ook, en zelfs M-Sport onderstel. Mij kon het niet overtuigen. Fijn dat het voor jou wel werkt.
@airc: dan zal het eerder aan jou liggen dan de auto, want ook ik heb een dynamisch onderstel en het rijdt geweldig. Heb daarnaast ook een W213, dat rijdt pas belabberd in de bochten!
@freezzr: zo zo, jij leidt echt het leventje…automaat met flippers én dynamisch onderstel.
@87sandyd: kerel (of dame?) Ik postte dat voor het vergelijk van de auto, niks meer niks minder.
@freezzr: Niets van aantrekken joh.
@airc: en wat is het geworden??
@airc: een 4serie GT dan nog! ik wist zelfs niet dat dat model bestond, moet je me maar even een linkje of een foto van sturen. ik ben benieuwd!
@airc: de 4 GC ( ik neem aan dat de GranCoupe bedoeld wordt) verouderd inderdaad nogal snel, maar slechte rijeigenschappen?
@airc: en wat is de nieuwe geworden?
@rhellema: Ik had een shortlist. De eisen waren geen crossover, geen sedan. Spannende verschijning en genoeg ruimte voor mijn dochter achterin. Voldoende kracht om goed mee te komen in het verkeer. Voor echt leuk rijden heb ik andere auto’s maar nog steeds zit ik er veel in dus hecht ik aan comfort, luxe en sportiviteit.

Mijn shortlist was:
4 serie GC
A5 spotback
Arteon
Gulia.

De Gulia is eigenlijk een C segmenter met een D segment prijs. Achterin is er totaal geen ruimte.
De A5 was met name op de snelweg niet heel koersvast en had te weinig vermogen in de samenstelling die ik wilde en kon kiezen binnen budget.

Dan de 4-serie. Ik wilde graag dat de BWM was wat ik hoopte. Maar eigenlijk vond ik hem traag op het gas, het onderstel (ik had een 420i met M-sport) vond ik te stug en met name het geluidsniveau vond ik matig. Het stuurt niet veel scherper of strakker als het alternatief en ik rijd er 95% snelweg mee dus echt hoeken doe ik ook niet.Jammer want ik had juist een 4GC samengesteld die eens niet saai grijs of zwart was, maar snapper rocks blue.

Het alternatief is het uiteindelijk geworden.
De Arteon Busines R- (190pk) met dynamic chassis in Kurkuma Yellow en 20″ Zwarte rosario velgen. Op die manier heb ik nog steeds de mooie looks, maar het onderstel van de Arteon kan ondanks de 20″ wielen beter overweg met korte hobbels en het voelt minder stug, maar rijdt net zo goed als dat van de BMW. Daarnaast is de Arteon op veiligheid standaar completer uitgerust en zitten er standaard meer opties op die bij BMW extra zijn zoals het digitale dashboard (wat voor mij wel echt een toevoeging is)

Dus hoewel ik wellicht wat gevoeliger was voor de BMW badge, was het uiteindelijk e compleetheid van de Arteon die de doorslag gaf. Dat hij ook nog eens veel ruimer is achterin en er echt frisser uit ziet qua design is dan echt nog bonus. En ik vind het wel leuk dat je de Arteon niet zo veel ziet als de GC.
@airc: dus je hoekt niet maar wilt wel een sportief sturende auto?
Nou, sjonge, poeweezeg, het is wat… Maar ja, je moet je ergens druk om maken…
Maakt me niet uit die knik, want ik bestel toch de touring. Verwacht dat het bij de touring mee gaat vallen deze knik. Maar al met al ben ik blij dat deze 3 er weer uit gaat zien als een BMW. De vorige vond ik zo lelijk…met name de voorkant, dat ik noodgedwongen weer de zoveelste e91 gekocht heb.

Met M pakket en full option staat er straks een erg fraaie auto op m’n oprit.
@cpp1: full option…beetje vergelijkbaar met alles MHR uit mijn scootertijd…
@cpp1: full option vind je alleen bij de occasion handel. Bestaat ook helemaal niet omdat opties elkaar uitsluiten. En uiteraard blijf je weg bij de ///M sport uitvoering. Dan krijg je een voorbumper met grote gaten, een achterbumper met een stuk aanplak plastic dat een diffuser moet voorstellen en een zwarte dakhemel wat het interieur zo donker maakt als de Freggelgrot. Het haalt al het klassieke en chique wat het echte BMW heeft naar beneden.
De knik vind ik wel gaan, ik hoop alleen dat ze alles wat strakker hebben gemaakt dan de laatste modellen. En dan met name de achterkant, daar hebben ze een wedstrijd lijnen en gaten/sleuven maken gedaan. Voorkant kan ook veel simpeler worden gemaakt zonder verlies van verse lucht voor motor en remmen. Ik vrees echter het ergste
LED-dagrijlichten van Jaguar XF? Het lijkt erop dat BMW meer naar ander merken begint te kijken al kunnen we op basis van deze foto’s niet echt veel zeggen.
@alfapeter: ik vind de XF momenteel een van de mooiste berlines (de break dan weer niet), stoort me dus niet.
Ik ga wachten met mijn mening tot ik ermee gereden heb. BMW affakkelen is huidig makkelijk maar in deze categorie is de 3 reeks voor mij nog steeds meest plezierig om mee te rijden. De looks aan de buitenkant zie ik niet als ik ermee rijd.
@white_lightning: Al eens met een Giulia gereden? (geen kritiek maar gewoon een eerlijke vraag)
@alfapeter: ja, en ik moet zeggen dat het me hard valt (na 3×3-serie te rijden) toe te geven dat het erg dicht in de buurt komt. Maar de afwerking binnen deed hem wel de das om. Jag XE is ook nog kandidaat maar het imago van het merk speelt hier wat.
@white_lightning: Persoonlijk vind ik de Alfa, na 3 jaar BMW, leuker rijden maar ik kan heel wat redenen (zoals afwerking) bedenken om toch voor de BMW te kiezen. De XE vind ik dan weer de mooiste qua exterieur.
@alfapeter: hier precies. Rij altijd Bmw, veel types gereden (1,3,4,5 x5 etc) en nu een 328i F31 met m pakket.

Stiekem wil ik gewoon wel eens wat anders. Maar ik heb nergens het ‘ahaaa’ gevoel.

Alfa giullia niet
Audi niet
Mercedes niet
Stuk voor stuk mooie auto’s. Maar op de 1 of andere manier verlang ik altijd weer terug naar Bmw.

Ze doen dus ergens wel iets goed :)
@peke: Denk dat het er mee te maken heeft ,of je positieve of negatieve ervaringen met een merk hebt gehad. Ik heb in 2012 een nieuwe Bmw320i coupe gekocht en niets dan ellende mee gehad,na 11 maanden ingeruild op Audi en nog nooit spijt gehad . Audi bevalt uitstekend en zonder problemen. Dus zal ik nog meerdere nachten erover slapen voordat ik weer voor Bmw kies. Is Bmw nu een slechte auto ? Nee ,maar mijn slechte ervaring telt wel mee.
@dijan: mwah, geen slechte ervaringen met de andere merken. Gewoon hele goede met Bmw.

Hoewel ik wel merk dat toen ik begon met Bmw (7 jaar terug ofzo als 22 jaar manneke, afkomstig uit een golf 4) ik ze toen echt wel leuker vond dan nu.

Is de e46 en e90/91 nu echt beter dan de BMW’s van tegenwoordig of is dat gewoon nostalgie ?:)

@dijan: de atmosferische vierpitter in die gen staat niet bepaald te boek als de beste die BMW ooit gemaakt heeft. Top tip voor andere potentiële E9x kopers: ga voor de I6 (sowieso natuurlijk, maar bij deze ook een rationele reden).
@white_lightning: Same here. Wil eens iets anders misschien moet ik eens bij de crossovers gaan kijken. ;-)
Volgens mij zijn ze al deaud sinds ze openlijk VAG achterna gegaan zijn een jaar of 18 terug. Ken geen merk dat zijn kernwaarden zo te grabbel heeft gegooid. En de propeller adepten blijven het maar verdedigen :s
“Waarom ik AutoBlog niet serieus neem…”

Dit artikel voegt echt, maar dan ook echt niets toe.
@cupsport: ik dacht dat ik de enige was. Wat een nulartikel.
@cupsport: misschien moet je het woord ‘blog’ nog eens Googlen en dan terugkomen. Wacht, ik zal je helpen: “Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers. Voor de blogger aan de andere kant, geeft een weblog een platform voor het uiten van een mening of een passie waarover men beschikt én hiermee geld te verdienen doormiddel van advertenties of sponsering.”
Alle auto journalisten hebben al test gereden met deze auto .
Conclusie ze zijn allemaal laaiend enthousiast .
Dus laten we dit stukje tekst met een emmer zout nemen .
@bohica: autojourno’s met dergelijke early access moet je altijd voorzichtig mee zijn.
Het mag dan Autoblog heten, de afgelopen jaren keek ik altijd uit naar de leuke artikelen hier. Altijd snel erbij met het eerste nieuws. Scherp, met humor, realistisch. De filmpjes ook altijd top, ik keek er naar uit. Maar nu het zoveelste zeikerige nietszeggende über subjectieve artikel (die van de BMW 2 sloeg ook kant noch wal)… ik vind het echt een waste of time dit. Denk dat ik oud aan het worden ben… *start Autoweek forum op*
@freezzr: Geheel met je eens👍
@freezzr: En daarbij al die zogenaamde toffe woorden. Gek genoeg geen “Beemer” in dit artikel..
@kareljansen: elke echte BMW fan weet dat de auto’s dan nog altijd aangeduid zouden worden als bimmer. Alleen de motoren worden in het Engels wel eens beemer genoemd.
Wat is dit voor een belachelijk artikel. Een auto afkraken afgaande van 1 teaser foto. En waarom dan nog? Omdat er ergens bij het raam een ‘extra naad’ zit. “hooo en die oude wagens reden toch zoveel beter….” Bij de nieuwe 3 reeks zou de focus juist liggen op die “freude am fahren”. Als het hen effectief lukt dan zal dat knikje het laatste van mijn zorgen zijn.
@w0ut:
Rustig maar maat, ik denk dat het reuze zal meevallen…
Om te roepen dat BMW dood is puur alleen omdat een “signature” design-element iets anders uitpakt dan wat de meesten hadden verwacht, gaat mij toch te ver. Immers de soep wordt veelal minder heet gegeten dan dat ‘ie opgediend wordt.
Neem nou Porsche…..
Iedereen riep van de daken dat Omme Ferdinand zich in zijn graf zou keren toen men bekent maakte dat Porsche SUV’s ging maken die op Satan’s sap zouden lopen.
Volgens mij is dat juist de reden dat ze daar in Zuffenhausen nog 911’s mogen bouwen, anders waren ze allemaal allang thuis gaan zitten bijstand vangen.
@bennyweisz: Van dat geld hebben ze een zeer groot brok graniet gekocht om op Ome Ferdinand z’n graf te leggen. Hij bleef maar woelen. Die SUV-rage gaat ook wel weer over. De belasting op gewicht en grootte van auto’s is niet zo veraf meer (onvermijdelijk door het gesjoemel van de autofabrikanten).
Ik ben heel benieuwd. De huidige vind ik echt 1 van de mooiste ooit, maar die vond ik qua interieur en rijeigenschappen (band en windgeruis) 5 jaar geleden al gedateerd. Hopen dat ze op dit gebied echt een flinke stap gemaakt hebben.
Het is toch wat.

BMW mag alleen maar auto’s maken met een duidelijke hofmeisterknik, 6-in-lijn, dubbele angel-eyes en strakke lijnen. Want anders is de wereld te klein.
Citroëns moeten altijd licht gestoord zijn. Gewone auto’s kunnen geen Citroën zijn.
Alpha’s zijn qua betrouwbaarheid verplicht compleet ruk maar dat mag je NOOIT zeggen (oeps sorry) en je MOET er één gehad hebben want anders ben je geen petrol-head.
Een Porsche heeft de motor achter de achteras zodat je je volslagen te pletter rijdt in de eerste de beste bocht. Dat moet. En: het geluid moet exact precies specifiek Porsche zijn. De 928 is dus géén Porsche.
Volkswagen bouwt al een halve eeuw zowat de Golf. De Up is dus een kleine Golf, de Passat is een grotere Golf, de Tiguan een Mega-Golf. Mogelijk kun je de Arteon een Vloedgolf noemen?

BMW is niet te benijden. De enige auto die BMW mag maken, is de BMW van decennia geleden. Zoals wij ‘m mooi vinden.
Sorry maar alle drie (en nu dan 4) in bezit gehad en de E46 is echt een over het paard getilde auto. De E36 was echt revolutionair, deelde niets met z’n voorganger en was de enige in zijn soort. Ten tijde van de E46, wat eigenlijk een E36 2.0 is, had de concurrentie inmiddels al grote slagen gemaakt en de voorsprong was niet zo groot meer. Design van de E46 vind ik een van de beste BMW’s maar plaatjes zeggen niet alles over de auto.
@bassx: ik herken dit wel, in heb 22 alfa gereden en toen er geen giulia station kwam ben ik eens verder gaan kijken. Ik had op 1 of ander manier mijn zinnen op de huidige 3serie gezet. Vol verwachting ging ik voor een proefrit, maar zeer teleurgesteld verliet ik weer de showroom . Niks te klagen over het rijgedrag, maar de gehele auto verder kwam over als een lauw opgeleukt eerder model. Rare mechanische stoelverstelling, deur en instap constructies zo uit eerdere generaties. Het contrast met de guilia, C klasse en Xe kon niet groter zijn.

De nieuwe 3 moet echt wel van de grond af nieuw zijn, een flauwe facelift gaan ze het echt niet mee redden.
Wat je zegt… BMW is dood, plek er een willekeurig aziatisch of japans logo op en iedereen gelooft het.
Mijn eerste auto was een E36 318i touring en dat was een top bak! Vergeleken met andere auto’s uit die tijd reed het echt stukken beter.
Mijn vader rijdt nu een aardig uitgeruste 320d f30 lci en je merkt daar al dat BMW de voorsprong kwijt is.
Ik denk dat BMW dit ook gemerkt heeft en nu gewoon weer met een ijzersterke 3 op de markt komt!
Overigens vind ik het grappig dat de Giulia aangehaald wordt…. ik heb laatst een week een Giulia super met veloce pak gereden en de auto blonk echt helemaal nergens in uit. En de infotainment was echt helemaal een drama.
@rudyv: mensen die over infotainment beginnen leuteren weten niet waar echt autorijden over gaat.
Huh, fanb0y @jaapyo die een keer NIET enthousiast is over BMW? Telegraaf voorpagina nieuws!
@ffw88: ach voor de een ben ik een fanb000i, voor de ander een hater. Dat is nou eenmaal het gevolg van fair and balanced zijn op de webz heden ten dage 😏.
Mensen die niet facelift mooier vinden hebben gewoon een budget probleem….
@3246cm252kw: u heeft een post-facelift, begrijp ik ;-).
Nog nooit zoveel waarheid gelezen in een artikel van Jaapiyo. Hoedtik.
Overdreven gedoe allemaal. Mensen blijven echt in het verleden hangen wat smaak betreft. Alle BMW modellen (op de weg 2-serie) zijn mooi, elk op zijn eigen manier. Om de nieuwe 3 om een paar koplampen af te branden gaat wel ver. Uiteindelijk koopt niemand een E46 maar massaal de nieuwe 3.
BMW is de PvdA van de automobielindustrie: ze hebben het allebei volledig aan zichzelf te danken. Het enige verschil is dat BMW vroeger begerenswaardig was. PvdA was altijd al een vervelende club.
Het probleem? Van Hooydonk zit er al veeeeelste lang. BMW vindt van zichzelf dat ze zo’n hysterisch aantal niches moet vullen dat hun ontwerpen er vanzelf ook ADHD uit zijn gaan zien.
Ben toch wel erg te spreken over de E9x generatie. Ziet er nog steeds erg modern uit. Vind het ook een veel chiquere auto dan de E46.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).