Waarom deze gave Bentley een EV werd

Auteur: , 16 Reacties

Enkele jaren geleden verraste Bentley met de EXP-10 Speed 6 Concept; een behoorlijk strak gesneden concept car die gelijkenissen vertoonde met de Conti GT. Onlangs maakten we kennis met de elektrische en dakloze variant, de EXP 12 Speed 6e Concept, maar wat was de gedachte achter deze EV?

Waarom deze gave Bentley een EV werd

Wat ons betreft had die fraaie EXP-10 Speed 6 zo in productie gemogen. Deze concept car kunnen we nog het beste omschrijven als een moderne versie van de Continental GT (rijtest) met behoorlijk moderne snufjes op het gebied van verlichting en interieur. Precies wat Bentley nodig heeft, inderdaad!

De EXP-10 werd de EXP-12 en de (fictieve) verbrandingsmotor werd buitenboord gekieperd ten faveure van een elektromotor en een accupakket. De reden: de EXP-10 zou auto’s van concerngenoten als Audi en Porsche weleens in de weg kunnen zitten en dat willen de hoge heren bij VAG natuurlijk niet hebben. Tenzij het bijvoorbeeld gaat om de Huracán en de R8, maar dat zijn in technisch opzicht in hoge mate gelijke auto’s.

Met elektro-aandrijflijn maait de EXP-12 plots geen gras meer voor de voeten van bijvoorbeeld de R8 weg. De elektrische variant van laatstgenoemde is namelijk van de baan wegens een gebrek aan interesse.

Of de EXP-12 Speed 6e wél voor voldoende animo zorgt bij de rijkere autoliefhebber valt te biezen. Wel duidelijk is dat Bentley op zoek moet naar eigen niches als het dreigt op de tenen van zustermerken te gaan staan, al krijgen de Britse Boys daar wel een hoop voor terug. (via: motoring.com.au)



16 reacties

Kan me niet voorstellen dat deze auto er louter als EV komt. Daarmee schieten ze zichzelf in de voeten. Gewoon die V8 erin hangen en produceren die handel. Audi en met name Lambo zijn toch wel heel andere auto’s. Te flashy imo.
@str8six: en Bentley is niet flashy?
@agarde: minder dan een Lambo.
Arme, arme Walter Owen. Zal zich in zijn graf omdraaien. Een prachtige auto tekenen, serieus snel zijn en vervolgens geblokkeerd worden omdat je ‘een ander voor de voeten loopt’.
Eerlijk, dit ziet er toch niet uit? Bijna net zo lelijk als de Mulsanne. Door die koplampen, kijkt ie een beetje dom uit zijn ogen. Een beetje lachwekkend zelfs.
Als je zo’n ding kan betalen, wie maakt zich dan druk om de zuipende v8? Lekker stekkeren op de boulevard lijkt me ook geen gezicht. Of je hoort straks alleen maar gezoem in de tunnel van monaco, nee liever niet. Een ev erbij oke, maar dan wel naast een model v8 lijkt mij beter.
@allesmetturbo: Dat gedoe bij die stomme tunnel in Monaco ook altijd, spotters die hele dagen achter elkaar daar bivakkeren en auto-eigenaren die de hele dag rondjes rijden en 100m gas geven alsof ze in Londen zijn. Flaneren over de boulevard is prima, maar niet 50x achter elkaar. Geniet van die auto’s en ga lekker de bergen in, genoeg prachtige routes aan de Franse Rivièra.
Die Audi e-tron koste toch een miljoen of zoiets? Niet gek dat niemand ‘m kocht. Als Bentley eenzelfde prijs in gedachten heeft dan zal dit ook geen succes worden lijkt mij.
@pomoek: Een miljoen voor een Bentley zie ik eerder slagen dan een miljoen voor een Audi. Maar in beide gevallen zal ik je toch voor gek verklaren.
De Bentley is toch een heel andere markt dan Audi of Lambo?
De enige vergelijking die ik kan trekken is dat voetballers gek zijn op deze merken.
Heel opmerkelijk. Zowel de auto’s van concerngenoten Porsche als Lamborghini zijn toch wel anders dan deze Bentley. En sowieso snap ik het argument niet helemaal, want binnen het VAG concern zijn er genoeg modellen die elkaar het leven zuur maken.
En zo wordt Bentley plots vooruitstrevender dan Audi en Porsche…
Klinkt logisch. Al denk ik dat een Bentley rijder absoluut geen R8 wil en andersom…
De EXP-10 gaat toch in productie?
Ben ik de enige die hier een Z4 ziet ?
(kan aan mij liggen, zat al vroeg op terras)
Ik ga hem alvast direct bestellen als mijn samenwerkings-opzet met; Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander geslaagd is : http://www.koninklijkhuis.nl , hetgeen in volle vooruitgang is . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).