Nu is het in geen enkele auto leuk om een ongeluk te krijgen, maar als je dan toch aangereden wordt, dan maar beter in een Renault Kadjar bijvoorbeeld dan in de nieuwe Fiat Tipo. Deze betaalbare familieauto blijkt namelijk niet uit te blinken op het gebied van veiligheid. In standaardtrim krijgt de auto van EuroNCAP namelijk maar drie van de vijf te halen sterren, waarbij vooral de veiligheid van kinderen achterin te wensen overlaat. Ook op het gebied van actieve veiligheid scoort de Tipo matig, slechts 3 van de 12 te scoren punten worden hier binnengeharkt voor het waarschuwen van het niet dragen van de gordels.
Met optionele uitrusting wordt het iets beter, dan krijgt de auto vier punten. Niet dat de auto op zichzelf veiliger is bij een aanrijding, de auto scoort enkel beter op actieve veiligheidsvoorzieningen en haalt vooral punten binnen met forward collision warning, waarbij actief geremd wordt als er een aanrijding dreigt. Dit systeem komen we overigens nog niet tegen in de Nederlandse prijslijst.
Fiat zet met de Tipo vooral in op veel ruimte voor relatief weinig geld. Bij onze Oosterburen heeft de auto een vanafprijs van 14.250 euro, in Italië rij je zelfs al vanaf 12.900 euro in een Tipo. In Nederland is de auto met een vanafprijs van 20.305 euro een stukje prijziger, al is de auto nog steeds concurrerend geprijsd voor een auto met de afmetingen van een Volkswagen Golf. Al lever je dus wel op bepaalde zaken in, waarvan veiligheid er één lijkt.
39 reacties
Dat zegt niet veel over bezit, want verzekeren is fors duurder dan in NL, MRB kun je niet 123 iets over zeggen (afh van vermogen en regio) en brandstof is ook duurder (diesel en benzine ontlopen elkaar niet veel en duurste in EU). De gemiddelde werkende Italiaan maakt daarbij veel meer kms dan de werkende Nederlander (met privé auto’s) door grotere woon-werk afstanden. Per saldo denk ik dat de maandelijkse kosten van autobezit/gebruik elkaar niet veel zal ontlopen.
Ik hoop op een Abarth versie van de sedan….
Ik heb niks maar dan ook helemaal niks in de auto behalve 2 airbags, gordels en de rem. En dan heb ik nog niet eens zo’n hele oude auto….
Trouwens… Waarom krijgen wij die hatchback en station hier niet? Heel europa heeft hem al.
Voor iemand die veel auto voor weinig geld zoekt, is de Tipo gewoon een hele goede keuze.
Is vaak in staat het beste ne meest betrouwbare product op de markt te zetten tegen een alleszins betaalbare prijs, wat dat betreft zijn ze meer volks wagen dan Volkswagen zelf.
Lees je hier een rapport over een gebruikt Italiaantje vallen de punten altijd ontzettend mee t.o.v anderen.
Alleen……we willen ze niet.
Ergens zit hier een diepgewortelde haat tegen alles wat niet van Duitschen bloed is.
Wat uiteraard straks wel de weg vrijmaakt om een uitstekend tweedehands top-occasionnetje te scoren !
Uut Italie !
Fiat salesman?
off-topic: Wij zijn hier thuis zeer tevreden van de Tipo berline. (al mist die imho toch wel wat vermogen)