Waarom Kia één van de coolste merken is

Auteur: , 120 Reacties

Goed, ik schreef een keer in Playboy dat ik verliefd was op Kia’s pr-manager (Tamara), dus waarschijnlijk neemt niemand nog serieus wat ik over het merk zeg. Maar toch ga ik uitleggen waarom ik Kia een van de coolste merken op de markt vind. En nee, ik ben niet dronken.

Kia is cool!

Toen ik de Citroën E-Mehari affakkelde omdat die auto alles is wat een Citroën niet zou moeten zijn, noemde iemand dat ‘het meest zure overbodige kutstuk in elf jaar Autoblog’. Toen ik schreef dat ik de Mercedes E-Klasse oogbalverbrijzelend vond (en vind), liet iemand weten dat dit ‘negativiteit ten top’ was. Iemand stuurde me zelfs een berichtje omdat hij nieuwsgierig was voor welke auto mijn hart dan wel sneller klopt. Dat is eenvoudig: voor een Kia. Daarin ben ik niet de enige, want de bestverkochte auto in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar is de Kia Picanto. In die eerste drie maanden werden er ruim 3.000 verkocht en dat is toch opmerkelijk voor een auto met een lulligheid die vroeger voorbehouden leek aan de Opel Kadett. Op foto’s van Kia, uit de goede hoek genomen, met een exemplaar in de juiste kleur en met dikke wielen erop, lijkt het nog wel eens wat. Maar op het parkeerterrein van de supermarkt, waar je ze in wit en zilvergrijs ziet, met plastic wieldoppen erop, lijken ze te hoog en te smal en wekken ze een sfeer op die je doet denken aan een lunch met oud brood en bedorven melk of een verlept pretpark in de regen.

Denk echter niet dat de Picanto een eendagsvlieg is, of dat zijn succes een toevalstreffer is. Kia was vorig jaar in verkoopaantallen het tiende automerk van Nederland — vóór merken als Audi, Mercedes, Skoda, Nissan, Fiat en Mazda. Dat succes was voor een deel aan de Picanto te danken, maar ook andere modellen scoren. Zo werd de Kia Rio afgelopen jaar beter verkocht dan de BMW 1 Serie of Audi A4, terwijl de Ceed onder meer de Fiat Punto, Mercedes A-Klasse en Volvo V70 versloeg.

Mijn diepgewortelde Kia-liefde is echter niet het gevolg van de verkoopsuccessen van het merk. Wat ik tof vind aan Kia, is dat er in een periode van net iets meer dan tien jaar een serieus te nemen automerk is ontstaan. Of eigenlijk is ‘ontstaan’ niet het goede woord: de Koreanen, bomvol ambitie, hebben er keihard én consistent aan gewerkt. Iets wat wij destijds al zagen aankomen. De belangrijkste stap op dat gebied zetten ze in 2006, toen ze designer Peter Schreyer aannamen. De Duitser werkte daarvoor 26 jaar bij de Volkswagen Group, waar hij verantwoordelijk was voor een aantal van de best gelukte Audi’s en Volkswagens (waaronder de eerste Audi TT en de Golf IV). Bij Kia mocht hij met een leeg vel papier beginnen, met als doel een familiegezicht voor het merk te creëren. Het belangrijkste element daarin is de Tiger Nose, die net zo kenmerkend voor Kia moet worden als de ‘nieren’ dat voor BMW zijn.

Natuurlijk werkte het merk in die eerste jaren na Schreyer’s komst vooral aan praktische, degelijke modellen; geen hond zat immers op een snelle of sportieve Kia te wachten. Een Kia kocht je omdat hij waar voor zijn geld bood of omdat hij praktisch was, maar nooit omdat je het een geile bak vond. Ook daar komt inmiddels echter verandering in, want met modellen als de pro_cee’d GT heb je (op die belachelijke naam na) niks meer uit te leggen. Ook de 245 pk sterke Optima GT die binnenkort op de markt komt is een auto waar je je bepaald niet voor hoeft te schamen. En dan moet de Kia die de strijd aangaat met de BMW 4 Serie en Audi A5 nog komen.

Toch blijft een Kia óók een verstandige aankoop, want het merk geeft zeven jaar garantie. Toegegeven, met een wat lage kilometerbeperking van 150.000 kilometer, maar toch: het is aanzienlijker langer dan de twee jaar garantie die de premiummerken je met pijn en moeite geven. En die garantie is niet het enige waaruit het vertrouwen van Kia in de eigen producten blijkt. Vorig jaar op de AutoRAI stonden op iedere stand tot in den treure getrainde verkopers zij aan zij met snaarstrakke hostesses, behalve op de stand van Kia: daar stonden échte klanten, die met hun eigen geld een Kia hadden gekocht, klaar om te vertellen hoe hun auto beviel.

Vorige week liet Kia de nieuwe Niro voor het eerst aan de Nederlandse pers zien. Daarvoor werd geen marketinglul met een zouteloos verhaal opgetrommeld, maar iemand die niet eens bij Kia werkt: designer Niels van Roij gaf zijn mening over het design van de nieuwe Kia.

Bij de Nederlandse importeur zijn ze al zo ver dat ze een paar oude Kia’s in de showroom hebben staan: een K360, een Sephia en een Elan. Iedere keer als er Koreanen in Breukelen zijn, moeten die auto’s de kelder in worden gereden: op het hoofdkwartier van Kia wordt uitsluitend vooruit gekeken. Bij de Nederlandse importeur wordt echter (terecht) gesteld dat ieder merk dat ertoe doet zijn verleden koestert.

Ik doe geen enkele poging om je te overtuigen: als je een Kia na het lezen van het voorgaande nog steeds een slaapverwekkend suf Koreaans shithok vindt, lig ik daar niet wakker van. Misschien liggen modellen als de Carens, de Carnival en de Opirus nog iets te vers in het geheugen om algehele bewondering voor het merk te verwachten. Als je de manier waarop Kia aan zijn merk bouwt eens vergelijkt met de manier waarop een ander relatief nieuw merk als Spyker dat de afgelopen jaren deed, ga je misschien begrijpen wat ik bedoel. Als je de prestaties van Kia in de afgelopen tien jaar eens vergelijkt met die van Alfa Romeo, dan ga je het pas echt zien: Alfa had een geweldige naam en een trouwe schare fans maar bakte er niets van, terwijl de Koreanen van een matige reputatie en een modellenlijn van niks groeiden naar een serieus te nemen merk. Het is een van de grootste prestaties in de industrie van de afgelopen jaren – en dat terwijl ik zelf tien jaar terug ook dacht dat Kia het niet beter zou doen dan vergeten middelmatige merken als Yue-Loong, FSO en Daewoo. Well played, Kia.



120 reacties

Mooi design de laatste jaren. Maar ze verouderen zo snel ook. :(
@cadrez: Ik hoop dat het Tamara beter af gaat dan. :(
@mikkeloentje: niemand een foto van Tamara? Of is het een oud verlept aziatisch vrouwtje van 1 meter 40?
@cadrez: Een auto kan wel 30% goedkoper zijn dan de concurrenten, maar als hij ook 2x zo snel afschrijft.. blijft hij alsnog duurder natuurlijk. Goedkoop is vaak duurkoop.
@martinus: nu maak je het alweer te moeilijk voor 90% vd consumenten..
@martinus: Onzin. Gisteren toevallig een prijsvergelijking gedaan tussen een golf en een Ceed (diesel, 3 jaar oud, 30k nieuw, 130k gelopen). De verkoopprijs van de golf was 13750, de Ceed moest 13000 opbrengen. Dat verschil verdien je makkelijk terug omdat de verzekering van een Kia een stuk goedkoper is. En dan begin ik maar niet over onderhoud en het abominabele garantiebeleid van Pon.
@dondeboer: het grote verschil is dat de Golf wel verkocht wordt voor die prijs en de Kia niet: die staat er na een jaar nog. Ik adviseer je naar de Bovag koerslijst te kijken in plaats van de vraagprijs van een willekeurige garage..
@parker: exact 2 dagen te koop gestaan. Doei
Gesponsord artikeltje? Heeft tamara wat leuks beloofd in ruil voor een positief artikel?
Ik geloof het niet eigenlijk, Kia is gewoon goed bezig. Mag ook wel eens gezegd worden idd.
Leuk stuk! En ja, leuke auto’s.
@krizus: Als ik het geld voor een Kia Picanto had…..kocht ik een VW Up!
@audicoupe84: Nog even door sparen dus!
@audicoupe84: tja, als je niet van meekomen met het verkeer houdt en liever tegen kaal staal aan kijkt dan tegen een kwalitatief hoogwaardig en net interieur, dan is een Up! echt de auto voor jou!
@dondeboer: In tegenstelling tot de Kia Picanto, de laatste versie Picanto is wat beter, maar nog steeds kan deze auto mij niet bekoren. De Up! verrast mij omdat hij heel volwassen rijdt, en ook niet een “stadsauto’tje” is, maar ook op de buitenweg in zijn element is. Ik werk in de autoverhuur, en beide auto’s zitten in onze vloot, meen dus te weten waarover ik praat. Het koude staal op het dashboard, is een desighn grapje, en is geen staal maar een plastic plaat in de auto kleur. Rij zelf prive Mondeo op dit moment.
@audicoupe84: ik begrijp het wel want de Picanto is verreweg een fijne auto en ook niet heel goedkoop. Vooral eigenlijk het futloze motortje en de korte 1e versnelling om dit te verbloemen en dan ook nog het verbruik maakt dit geen topper. Edoch verkoopt het kennelijk wel. Er zijn betere keuzes, maar of de up dat is ?
Mijn ouders hadden een Audi A6, veel problemen mee gehad.. Daarna wilde ze wat kleiners en zijn ze gaan kijken naar Kia. Mooie Rio gekocht full option, nog nooit problemen mee gehad! Top ding
Tsja zou er nooit eentje kopen maar qua design is het tegenwoordig prima voor elkaar. En heb in 2003 een fantastische tijd gehad op de AutoRai toen ik voor Kia werkte haha… Bijna net zo leuk als toen voor VW in 2005 en voor Audi in 2007. Dat waren nog mooie tijden met een echte NLe autobeurs. Ik dwaal af… “We all work for KIA!!! Mighty mighty KIA!!!”
Niets mis met een pikanto voor de kortere afstanden. Ik heb gereden met de 1.2 motor met 85pk en dat rijdt prima, ook op de snelweg. Ik ben 1.90 meter en pas er goed in. Voor de lange afstand wil je wellicht wat betere stoelen, maar voor de kleine stukjes is het prima te doen, en lekker goedkoop. Neem je voor het weekend een dikke V8
Jammer dat de kia cee’d gt zo prijzig zijn! Anders ging ik zeker op zoek voor een mooi exemplaar.
@vtechlover: Te bedenken dat de netto catalogus prijs maar 20k is.
Grappig dit artikel. Ik heb net van het weekend een nieuwe Kia Pro Cee’d GT-line besteld. Erg veel waarde voor je geld moet ik zeggen en het ziet er nog gelikt uit ook.
@kennethr: mooie aanwinst, veel plezier ermee!
Opa kocht in 2001 een nieuwe Clarus, daarna heeft ie vier keer een Carens gekocht (waarvan ie de laatste, automaat, tegen een muur heeft geparkeerd, kwam een auto van rechts en opa ‘drukte het gaspedaal in om de naderende auto te ontwijken’, yeah right opa).
Daarna nog een Venga gereden.
Sinds die eerste Kia ben ik al fan en als ik naar hoe het merk zich ontwikkelt, word ik daar erg blij van. Van budgetmerk naar een serieuze speler op de, vooral, particuliere markt.
De doelgroep van Kia: mensen die niks om auto’s geven maar wel goedkoop willen rijden. Alleen die modelnamen al, komop zeg.
@nopetrolnofun: door de hoge afschrijving rijdt het helemaal niet zo goedkoop..
@parker: Valt best mee. Ik heb toevallig gister een waardebepaling gedaan en het verschil viel me alles mee. Het verschil bedroeg 750 euro op een nieuwprijs van 30k. Dat verdien je in de praktijk makkelijk terug doordat een Kia veel betrouwbaarder is, veel goedkoper is in de verzekering en doordat Kia een behoorlijk garantiebeleid heeft.
@dondeboer: verschil met wat? met dit soort teksten kan echt níemand wat..
@parker: verschil in afschrijving… Duh
@nopetrolnofun: Ik voel me aangesproken, dus ik reageer hier lekker kort door de bocht :

Volstrekte onzin! Ik heb een Kia Cee’d gehad (huidige model ), en die heb ik juist gekozen vanwege het onderscheidende design én omdat ik dat binnen mijn budget een fraai aangeklede auto kon rijden. Ik rij nu een V40 en ik ga elke dag een beetje dood vanbinnen omdat ik zo’n saaie auto rij.

En ik mag mezelf autoliefhebber noemen want we hebben ook een alfa. (busso ftw)
-edit: nutteloze bijdrage-
@henkhupelschoten: autoblog censuur… ik blijf er bij, ik koop nog liever een grafkist dan en kia.
@henkhupelschoten: Wel voor jezelf he?
@norge: ja, hebben we nog meer mensen die zich geroepen voelen?
@norge: voor z’n oma. Kan ie van de erfenis een mooie 2e hands Clarens (of hoe heet dat ding) kopen ;-)
@henkhupelschoten: Hier een medestander..
@henkhupelschoten: Henk je moet niet zoveel drinken
@bigbrabo: Let maar niet op hem, zo’n beetje alles wat niet van Das Haus is is rommel in zijn optiek…
@smoked: Onzin, maar ik ga hier niet verder over in….
Leuk geschreven! KIA is idd aan een sterk opmars bezig. Het is samen met Hyundai een geduchte concurrent voor de gevestigde orde.
hier spreekt in ieder geval een autoliefhebber, zo had ik in ieder geval tot nu toe nog nooit naar Kia gekeken
Mijn eerste autotje was een Kia Pride ;) “kia rijdt een klasse rijker” stond in vergeelde stickers op de achterruit ;)
@dnadave: dat was toch een Mazda 121
@roppp: nee dat was het niet , het was een kia pride. Maar hij was zeker gebaseerd op de 121 uit de jaren 80. Net als de ford festiva. De bumpertjes werden alleen meegespoten en het motorblokje was ietsje moderner. Maar thats it
KIA werelds 1 na beste auto…Met dank aan Hyundai..
Ik ben nu niet een uitgesproken fan van KIA, maar toch kan ik me wel vinden in dit verhaal!
In tegenstelling tot moeder Hyundai maakt KIA gewoon mooie auto’s, met een fris ietwat Europees design. Ik zou zeker niet klagen als een baas me in een KIA zou zetten.
Mooi artikel, ook ik heb dit vaker aangehaald. Als je als marketeer naar het merk kijkt doen ze gewoon alles goed. Als je als econoom kijkt trouwens ook, want er word nog bakken geld verdiend ook. Razend knap
@Svenska_Aeroplan_AB:
Als je als econoom kijkt zie je dat ze nogal in het zadel zijn geholpen door de koreaanse overheid met protectionistische maatregelen en dealtjes waar zelfs de meest staatsafhankelihke europese autobouwers jaloers op zouden zijn.
@super: Klopt, bijna net zo erg als de Duitse merken… Of de Franse, of de Amerikaanse…
@svenska_aeroplan_ab: Dus een Picanto is marketing technisch “done”?

What’s next, de Kia Kwekkeboomkroket? Met joppiesaus-GT pakket?
Als je zo van kia houdt, mag je Cee’d wel juist schrijven ;)
@humpyourdog: Zit wat in ;-) Zo stond het geschreven in het lijstje met de verkoopcijfers, vandaar de verwarring.
@humpyourdog: doe jij dat dan ook. Het moet zonder hoofdletter. 😉

on topic: goed artikel!
@dennis1234: hoe bescheiden van ze! Thanks, weet ik dat ook weer al :)
Leuk stuk en helemaal terecht! Kan dit soort artikelen erg waarderen
Moest er tot voorheen niets van hebben. Maar na een tijdje met met een nieuwe Rio te hebben gereden, tja echt wel een fijne auto. Ook de nieuwe Niro is mooi, vooral het dashboard. Nooit gedacht dat ik dit ooit zou schrijven.
De Sportage vind ik prachtig. Zou niet zo weten welke ik mooier vind, de Sportage of de Tucson.
De Niro (hehe…) vind ik wel net zo mooi.
Alleen vind ik het wel jammer dat het dashboard van de 2016 Optima qua design zo uit een BMW had kunnen komen (vooral de F01 7-serie en de E70 X5). Dat had zo iemand als Peter Schreyer toch moeten zien.
Misschien een gevalletje beter goed gejat dan slecht bedacht…
Die Optima zoals die op de topicfoto staat, oei wat ziet die er strak uit. Die Optima SW, ik hoop echt dat die lekker verkocht wordt want daar wordt het wel echt beter van in het straatbeeld.
Tja, ze groeien zowel in verkoop als in imago enorm. Dat moet ik ze nageven. Maar Kia en Hyundai zijn net Nick en Simon, niemand weet wie nou wie is.
@dutchdriftking: het is dan ook net als bij Snik en Snimon één pot nat.
En voordat mensen beginnen te zeiken: ze doen het fantastisch en ik denk dat ze binnen 5 jaar de op 1 na grootste autofabrikant van de wereld zijn.
Ik ben had dit stukje zo zelf geschreven kunnen hebben (behalve dat stukje over Tamara), ik roep al enkele jaren dit soort dingen op fora en naar blijkt krijg ik steeds meer medestanders. Leuk om te lezen :-)
@stationcar: je tweede woordje is al fout: nee, jij had dit stukje niet kunnen schrijven..
@eklasse:
In mijn enthousiasme ging het even mis…
Een linkje naar Tamara, lijkt me dan wel op z’n plaats, toch?
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/carrire-movesswitches/nid20569-tamara-oostveen-pr-manager-bij-kia-nederland.html
En ja, dat is een schone dame. Je hebt een goede smaak, Perry!
@lacker: dan moet je ook ff naar de profielfoto op Twitter kijken. Als ze zo kijkt, mag ze mij ook wakker maken. Dat krijg ik wel uitgelegd.
@roppp: ze heeft nog wel wat volgers nodig! (183) Zullen we haar daarmee helpen? https://twitter.com/tamaraoostveen
Het zijn tegenwoordig leukere auto’s dan Daewoo… (tegenwoordig Opel)
maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
@martinus: hoe kom je erbij dat Daewoo tegenwoordig Opel is? Iedereen weet hier nu wel dat je Opel haat, maar moet je dat nou echt in bijna elke reactie laten blijken? Lekker simpel.
@danmar: Alle auto’s die daewoo (gm-asia) maakt, en die ook in Europa verkocht worden.. hebben een Opel badge.

Daewoo zelf verkoopt niets meer onder hun eigen badge in Europa.
De Bolt, matiz/Spark, en andere gebakjes worden tegenwoordig verkocht als Opels.

Kortom, Daewoo is niet meer.. en wordt tegenwoordig allemaal verkocht als Opel.
Kia is gewoon de kilo knaller onder de auto’s. Niks mis mee maar doe mij maar een mooie biefstuk -> kiaknaller vs bmwstuk (zonder spatie) 😉
@okmer: Van plofkip wordt ik niet gelukkig.
Helemaal mee eens, ik had laatst een vriend aangeraden dat een Kia Optima misschien een geschikte aankoop zou zijn, en toen wuifde ie het met een sissend geluid weg. Later zei hij: mooie dikke kar daar, welk model is dat eigenlijk? Kia optima…
@noreplacementfordisplacement: Moet ik er wel aan toevoegen dat coolste merk een grote overstatement is. Het is een merk, net als alle andere merken, maar verdiend niet meer het stigma van goedkope, futloze auto’s. Als je een vw, renault, toyota overweegt kan je ook een kia overwegen.
Nu nog de GDi met turbo uitvoeren en ik ben ook geïnteresseerd…

Persoonlijk vind ik de Hyundai i20 tegenwoordig wel wel wat hebben. De kleinere kia’s spreken me qua design minder aan. Maar het zijn wel echt auto’s met uitstraling geworden…
@tjorque: zeker die 3 deurs is best gaaf als je em in het echt ziet.
Heb zaterdag overigens met een sportage van een vriend mogen rijden, moet toegeven dat het heel fijn reed. En de ruimte op de achterbank (heb zelf gereden, maar ook even achterin meegereden) was ook super.. Heb al lang niet meer op zo’n ruime achterbank gezeten…
Goed verhaal, Kia verdient terecht waardering, voor wat het merk heeft geflikt in de afgelopen 10/20 jaar. Het zijn de Japanners van het heden, en enorm gemotiveerd om een goed product neer te zetten. Daar doet de Kia Picanto ‘kortpittig kapsel voor 50+vrouwen’ zelfs niks aan af.
Ok, dus al je het meest verkocht wordt ben je cool? Dacht dat velen hier gingen steigeren bij de Golf gedachte. De Alfa vergelijking in je stukje is treffend. Die met Spyker slaat nergens op. Verder leuk reclame praatje. Nu een over Mazda. En daarna over Opel.

Gelukkig heb je wel zo’n gezellige Kia uitstraling Perry..
@eklasse: Als je goed verkoopt ben je niet per definitie cool. Maar als je uit het niets een succesvol merk op kunt zetten wel, want dat lukt maar heel zelden. Tesla misschien, en Kia. Plus supercarmerken als Koenigsegg en Pagani. Dan heb je de voorbeelden uit deze eeuw wel ongeveer gehad.
@perry_snijders:
Kwantiteit staat niet gelijk aan kwaliteit.
Het schijnt dat de firma Action *uit het niets* ook een van de toppers is onder de retail-winkels. Hetzelfde met Primark onder de kledingwinkels. Mij zul je niet zien in beide ketens. Simpelweg omdat ik ‘te arm’ ben om dingen van slechte kwaliteit te kopen.
@martinus:
Jup. Action is een bewonderingwaardig bedrijf. Kopen best slim in…
Hebben er mede voor gezorgd dat grote merken als Blokker en HEMA er niet zo heel rooskleurig meer voor staan.
Hoef je er natuurlijk niet iets te kopen, maar een soort van ‘cool’ zijn ze wel ;-)

(overigens, doe je KIA niet een klein beetje te kort door het te vergelijken met Action? Zijn toch van prima kwaliteit?)
@perry_snijders: Kia doet wat vele doorsnee merken al jaren doen. Ze kopieëren het eigenlijk. Knap dat ze hebben weten door te dringen tot de gevestigde orde. Dat lukt inderdaad niet vaak. Dat jij dat cool vindt mag je gelukkig zelf weten. Ik vind Kia niet bijzonderder dan een Mazda of Volvo.
Tesla, en die exoten vind ik dan ‘cooler’. Al bezig ik die term normaal niet zo snel bij auto’s.
@eklasse: Gelukkig zou ik niet gaan proberen om iemand te overtuigen ;-)
Maar laat ik je geruststellen: mijn autohart klopt niet alléén voor Kia.
@perry_snijders: Waarvoor nog meer dan?
@martinus: Voor de rest is mijn smaak iets conservatiever of voor de hand liggender: onder meer Aston Martin, Morgan, BMW, Bristol, een paar Ferrari’s en Porsches, en alles met een Zagato-logo erop.
@perry_snijders:
Dan is kia inderdaad een beetje het lelijke eendje in dat rijtje.
Maar misschien wordt het nog ooit een mooie zwaan.
@martinus: En Donkervoort natuurlijk. Maar als Autoblog iets beter gaat betalen moet het een Miura worden. Even aangenomen dat ze niet gelijk Alfa 8C 2300-geld gaan betalen natuurlijk ;-)
Ik mis in het artikel één model:

De Sorento!

Die eerste Sorento is voor Kia misschien wel één van de meest belangrijke modellen geweest in de weg naar volwassenheid, sowieso in Nederland. Want met de Sorento liet Kia voor het eerst zien dat ze niet alleen betaalbare wagens konden bouwen, maar ook heel erg begeerlijke wagens. Dit was gewoon een erg stoere terreinwagen, goed afgewerkt met value for money. Als ik me niet vergis was de Sorento zo succesvol dat er in het begin erg lange levertijden op zaten.

Veel concurrentie was er in die prijsklasse trouwens niet. Hyundai had de Santa Fé, en op een paar Japanse merken na was dat was het gelijk wel zo’n beetje. De Europese merken moesten het segment van de relatief betaalbare SUV nog ontdekken en kwamen pas jaren later.
@moveyourmind: kijk voor de grap nu eens naar de nieuwste Sorento. Moet je minimaal een halve ton meenemen
@nopetrolnofun: Die is inderdaad een stuk duurder…

Zal vermoed ik wel voornamelijk door de C02 taks komen…
Fast food is ook goed in verkoop
Dus ook beter en smakelijker ?
ok. dit artikel heeft mij helaas 1 minuut van mijn leven verbrast
@perry_snijders
Ik ga héél lang met je mee, maar om het nou één van de coolste merken te noemen? Dat gaat me toch een straatje te ver!
Laten we het over één ding eens zijn: Wat de Koreanen in vergelijking met andere autoproducenten in verdraaid korte tijd hebben weten te bereiken is, dat ze door een strategische en agressieve prijspolitiek en – de niet geheel onbetwistbare – garantiebepalingen een aanzienlijk marktaandeel op de Europese markten hebben weten te bereiken.
Op enkele uitzonderingen na hebben ze – door het inkopen van succesvolle, Europese design-iconen – modellen weten te brengen, die ons (Europeanen) qua uiterlijk en prijs konden bekoren. En laten we eerlijk zijn: Ze zien er beslist gelikt uit! Technisch zijn het echter – afgezien van een behoorlijke betrouwbaar- en degelijkheid – geen echte uischieters. Hun Japanse equivalenten als Toyota, Mazda en Honda doen er beslist niet voor onder.
Wat ik ervan vind is natuurlijk niet belangrijk, maar ik denk, dat ze een bijzondere prestatie hebben geleverd door binnen korte tijd een naamsbekendheid en vertrouwen op te bouwen, dat tot hun huidige resultaten heeft geleid. En dat doet me mijn petje ligten! Maar om het daardoor te verheffen tot één van de coolste merken? Nee, dat gaat me echt even te ver.
Prachtige auto’s, alleen vind ik de Nederlandse line-up een beetje saai. Jammer dat de we Forte reeks niet hebben, samen met de Cadenza en K900. Dat zijn nog eens prachtige auto’s.
@e550: Die modellen kun je enkel in Turkije, Rusland, Azie, en dacht ook de States kopen. Vind het ook jammer, maar ja als je echt één wilt kun je nog altijd een importje doen.
Zolang er een ander automerk bestaat naast Kia zal ik nooit een kia kopen. Zodra kia het enige automerk is dat nog bestaat, dan ga ik wel lopen.
Kia is cool. Klaar. Period.
Waarom?

Die gekke zotte Koreanen hebben de meest perfecte bus ooit uitgebracht. De Kia Pregio!

Achterwiel aangedreven, middenmotor, handbak, 2.7 liter diesel, ruimte voor 9 personen en dan nog een laadruimte waar mijn motor in kon. Als 18-jarige, als autoliefhebbber, was dat mijn eerste auto. Echt een wagen waar je de grootste lol mee kon hebben. Dat ding kon je zo mooi in een drift zetten dat het eigenlijk geen gezicht was om een personenbusje te zien glijden door de bocht. En met zoveel binnenruimte kon je ook nog bijsnorren ’s nachts in de stad. Gewoon voor de fun, en natuurlijk om zoveel mogelijk Fahrspaß zu bekommen.

Mooi? Nee, dat was ie absoluut niet. Maar wel comfortabel, en een enorm handige en leuke wagen. Soms doen de looks er even niet toe…
@madvillain: ik moes hem even opzoeken, maar nu wil ik hem hebben. Ideaal voor mountainbike weekendjes naar de Eifel.

http://imganuncios.mitula.net/kia_pregio_1997_5220133441759442506.jpg

Jammer van ons k-belastingsysteem.
De 150dkm grens is niet de enige beperking van die 7 jaar ‘garantie’: je moet ook 7 jaar aan het Euro-infuus van de officiële Kia dealer blijven. Toos en Henk past dat niet: die switchen liefst na een jaar al naar de Kwikfit of zo..
@parker: Die 7 jaar garantie is juist geniaal. Alle slijtage onderdelen zijn uitgesloten en hij moet dealer onderhouden zijn. Dit betekent dat vele kopers trouwe naar de dealer gaan voor onderhoud (scheelt bij deze merken niet zoveel met een universele garage). Hierdoor kunnen ze wel de auto scherper in de showroom zetten.
@flutterby: ik hoor juist veel geklaag over de hoge onderhoudskosten bij Kia..
@parker: Onderhoud is volgens sommige wat aan de dure kant. Maar het scheelt echt niet veel met het onderhoud van mijn eerste wagen een Nissan Almera. Die liet ik ook onderhouden bij de Nissan dealer.
Kia doet eigenlijk hetzelfde als wat Samsung gedaan heeft in de elektronica. Nog geen 20 jaar geleden kon ik het verschil tussen Yoko en Samsung niet vertellen, nu zagen ze aan de poten van de Iphone. Beiden zijn het resultaat van een Korea die wel verder wilde in vergelijking met hun noorderburen.
@pologti: maar toch niet vies is van een flinke dosis staatssteun en protectionisme.. :-)
Voorbij vakantie 2.000km door IJsland gereden met een Kia Rio als huurwagen. En dat was een leuke ervaring. Rijdt goed, goed uitgerust en sinds Peter Schreyer het design doet vind ik ze er best knap uitzien…
Die 7 jaar valt iets voor te zeggen natuurlijk.
Als je die garantie wil, ben je wel verplicht alle onderhoud door een KIA garage uit te laten voeren, dus kom je ook 7 jaar terug bij die dealer met een grote kans met een nieuwe naar buiten te rijden.

Daarnaast lekker modellen roepen die beter verkopen dan auto’s uit andere klassen (cee’d beter dan uitloopmodellen als de V70 en Pinto is vrij aannemelijk)

Overigens vind ik het wel te vroeg om KIA te vergelijken met een BMW of Audi. Dat niveau hebben ze nog niet bereikt.
@awesome: Dat was ook niet echt een vergelijking, maar vooral een verwijzing naar deze auto: http://www.autoblog.nl/nieuws/kia-gaat-strijd-aan-met-bmw-4-serie-en-audi-a5-84218
Kia is naar mijn mening een goede middenmoter geworden.
De vraag is of ze ook geen ‘Genesis’ lijn/pakket op hun modellen gaan zetten; of dat dat alleen voor het eigen Hyundai/Kia submerk blijft.
Maar een goede Sorrento, met Genisis saus, 4×4 en een 300pk+ diesel in het vooronder, en ik ben er ook bij.
Leuk artikel!
Ik vind het wel een beetje vaag dat de uitgebreide garantiebepalingen nergens op hun site te vinden zijn.Wel die van de mobilitetisservice.
Maar volgens mij heeft Kia een jaar of 5, geleden de bepalingen moeten aanpassen en is het sinds die tijd niet meer nodig om bij de merkdealer je onderhoud te laten doen. Als er aantoonbaar en op het juiste moment onderhoud is uitgevoerd, dan moet je nog steeds garantie hebben. Bovendien is de garantie overdraagbaar.

Zouden andere merken toch wel een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik vind dat deze positie van kia eigenlijk meer bij mazda hoort.
Mooiere auto’s betere motoren en een leuker gamma
Ach, meningen verschillen gelukkig. Autoblog loopt al heel lang te verkondigen dat dat merk cool is dus er zal wel iets van sponsoring achterzitten. Ik heb niks met die fantasieloze Koreaanse producten. Design heeft niks eigens techniek dito. De enige KIA waar ik ooit in heb gereden was die verschrikkelijke Picanto als huurauto.. Ik snap echt niet waarom dit model vaak aangeprezen wordt als de beste keus in het A segment ik vind het in ieder geval een volledig fantasieloos middelmatig vervoermiddel. Feit is wel dat ze goed verkocht worden maar om dat nou cool te vinden.
@hdla:

Kia en Hyundai hebben tenminste een eigen design en look. Kan je niet zeggen van een VAG-product. Of je nu een VW, Skoda of een Seat koopt, ze zien er praktisch hetzelfde uit. En ondanks dat de franse merken de laatste tijd mooie wagens maken, blijven ze een beetje saai uitzien. Lijkt voor mij als je een betaalbare spannende uitziende wagen wilt kopen, je automatisch richting de oosterse merken wordt aangetrokken.
@hdla: Het zal wel een schok voor je zijn, maar nee, er zit geen sponsoring achter. En ook geen complot, we hebben deze tekst ook niet in een bruine envelop ontvangen na een Bilderberg-conferentie of zoiets. Ik denk er gewoon écht zo over! ;-)
@perry_snijders: Nee hoor, ben niet zo van conspiracy. Misschien iets te romantisch qua auto smaak en niet nuchter genoeg voor Aziatische en Duitse auto’s . Maar de altijd positive toon en het ook herhaaldelijk noemen van KIA de afgelopen jaren als cool zet me wel aan het denken.
@hdla: Aan de andere kant zou het nog veel gekker zijn als je hier de ene dag leest dat een auto briljant is en de andere dag dat diezelfde auto slechter is dan een OV-jaarkaart.
Ikzelf rij intussen al 4 jaar met een Rio uit 2012. Ik was op zoek naar een nieuwe wagen destijds, maar als autoliefhebber kon ik me maar niet vinden in bv. de Polo en de Fiesta. Mooie wagens dat wel, maar ergens had ik geen wauw-effect. Tot ik eens langs een Kia-dealer voorbij wandelde en de C’eed zag staan. Gelijk naar binnen en eens plaatsnemen achter het stuur. Mooi interieur, zat goed. Maar toen ik samen met de verkoper de verschillende versies en opties aan het vergelijken was kwam ik snel tot de conclusie dat de C’eed voor mij een flinke duit ging kosten,toch de versie die ik wou hebben. De dealer toonde mij dan eens de nieuwe Rio. Was er direct verliefd op, zeg maar. Scherp geprijsd en een prachtig uiterlijk. De Rio heeft geloof ik verschillende design-awards gewonnen voor zijn ontwerp, waaronder de Red Dot award. Dus het werd een zwarte Rio Sense uitvoering met sport-pakket en chréme-interieur.

Nu 4 jaar later erg tevreden over mijn Rio. Ziet er voor mij uit als een supercar. Heb er ook al veel complimenten over gekregen. Onlangs nog op de parkeerplaats van de lokale super, kwam iemand naar mij om te zeggen hoe mooi mijn wagen wel niet is.

Is niet echt snel, maar geraakt vooruit en is een fijne wagen om mee te rijden. Ook als je een beetje moeite doet verbruikt ie niet veel. Ooit eens in Nederland een gemiddeld verbruik van 4,5 liter gehaald met een 1,4 benzine en automatische airco. Je moet gewoon een beetje moeite ervoor doen om een laag verbruik te hebben. Nadeel daardoor zijn de 6 versnellingen. De versnellingsbak is is zodanig ingesteld dat je constant zit te schakelen, voordeel is wel een laag verbruik. Nog een klein nadeel zijn zijn gevoelige pedalen. Velen hadden er in het begin wat last mee, maar na een tijdje wen je eraan. Kortom fijne wagen die natuurlijk geen snelheidsmonster is maar maakt dat ruimschoots goed met zijn stoer uiterlijk, laag verbruik, ruimte en comfort.
@scaglietti612: Leuk verhaal! Ik heb er zelf geen, maar ik zou ook op basis van uiterlijk de Rio verkiezen boven de concurrenten. En wat is het toch ook wonderbaarlijk, dat dit van hetzelfde merk komt dat pakweg 15 jaar geleden enkel lelijke auto’s verkocht.
@Edge: Inderdaad. Oudere modellen van Kia zijn gewoon een ramp qua uiterlijk, technisch waarschijnlijk ook. Maar ze pakken het goed aan voor een bedrijf dat niet zo heel lang geleden koelkasten maakten.
Kia’s zijn leuke auto’s die er ook nog eens sportief uitzien.
Ga je vervolgens naar het motorengamma kijken, zie je dat er niets spannends te halen valt bij Kia… Erg jammer… Anders had ik misschien niet in een Volvo 5-pitter gereden, maar in een Kia Rio met een 2.0T ofzo. Maar zo’n 1.4 met een fluit erop… meh.
Denk dat de Kia een prima auto is. Tikkeltje teveel japans/amerikaans interieur. (Ja ik weet dat de auto uit korea komt).
Echter ontbreekt het het merk aan merkbeleving. Daar hebben mensen nu eenmaal ook geld voor over.
Als ik Kia was zou ik me hierop vooral gaan richten. Formule 1, Rally team, Dakar, etc..Daarnaast wellicht Ken Block achtige films viral laten gaan.
Wellicht voor de grotere modellen wat met merken als IWC en Gant samen gaan doen op proberen het premium segment te benadrukken. Dit kost uiteraard allemaal geld, maar denk wel dat het nodig is om een ‘echt’ merk neer te zetten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).